Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-05-01@16:20:33 GMT

ثبت نام قطعی ۴۲ هزار نفر برای پیاده روی اربعین

تاریخ انتشار: ۲۷ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۱۳۹۵۷۳

رئیس سازمان حج و زیارت گفت:تمام زائران باید از طریق هوایی به عراق سفر کنند اما زائران می توانند در زمان برگشت از مرز زمینی مهران استفاده کنند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، رشیدیان رئیس سازمان حج و زیارت درباره تمهیدات به کار گرفته در راهپیمایی اربعین گفت:ما در سال گذشته راهپیمایی اربعین را نداشتیم، ولی امسال با توجه به شرایط موجود براساس مذاکراتی که با عراق انجام داده ایم، قرار شد ۶۰ هزار نفر از مردم ایران در راهپیمایی مشارکت داشته باشند و حدود ۲۰ هزار نفر از سایر کشور‌های اسلامی حضور داشته باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه ستاد اربعین کشور در طول سال فعالیت داشت و کار ها را برای برگزاری پیاده روی اربعین هماهنگ می کرد؛ ادامه داد: دوستان در کمیته بهداشت و هلال احمر هم پیش‌بینی لازم را برای شرایط کرونایی انجام داده اند و مرتب این اوضاع رصد می‌شد که بتوانیم پیش‌بینی های لازم را برای عزت شهروندان فراهم کنیم.

رشیدیان درباره ثبت نام در سامانه سماح ادامه داد: از آنجایی که موضوع اعزام زائران با ستاد حج و زیارت است، سامانه سماح هم این ثبت نام را انجام می‌دهد. برای حفظ سلامت زائران پیش‌بینی شده بود که زائران حتما دو دز واکسن را دریافت کرده باشند. در ثبت نام اولیه یا پیش ثبت نام اسامی افرادی که دو دز واکسن را دریافت کرده بودند از وزارت بهداشت استعلام می‌شد.به افرادی که دو دز واکسن را دریافت کرده اند به تایید وزارت بهداشت، اجازه ثبت نام قطعی داده می‌شد.

رئیس سازمان حج و زیارت افزود: در مرحله اول ثبت نام از افراد انجام شد و بعد سامانه سماح برای مدتی متوقف شد تا کسانی که حدود ۴۲ هزار نفر بودند و ثبت نامشان قطعی شود. حدود ۳۴ هزار نفر از افرادی ثبت نام آنها قطعی شده است در روز پنجشنبه هفته گذشته پاسپورت خو را تحویل داده اند که تاکنون حدود ۸ هزار پاسپورت به سفارت عراق تحویل شده و از این تعداد چهار هزار و ۴۰۰ نفر از عراق ویزا گرفته اند.

وی ادامه داد: خیلی از افراد مدعی بودند که در زیارت امسال به دلیل وجود تزریق دو دز واکسن افراد با سنین بالا حضور دارند درحالی که در آمار ۴۲ هزار نفری ثبت نام قطعی شده اند، بیش از ۵۲ درصد جمعیت بین ۱۸ تا ۵۰ سال هستند و ۴۸ درصد جمعیت از ۵۰ سال به بالا هستند. همچنین از این ۴۲ هزار نفر بیش از ۱۱ هزار نفر خانم هستند و حدود ۳۱ هزار نفر آقایان را دربر‌می‌گیرد.

رفت و برگشت سفر هوایی به عراق، از مشهد ۱ میلیون تومان گران‌تر از بقیه شهرها است

رشیدیان گفت: طبق ثبت‌نامی که انجام شد ارتباطی هم که با سازمان هواپیمایی کشور صورت گرفت. از روز ۲۸ شهریور که شروع پرواز‌های اربعین است، توافق کردیم که برای ۶۰ هزار نفر پرواز رفت و برگشت را با قیمت پنج میلیون تومان انجام شود. هفت شرکت هواپیمایی تاکنون ثبت‌ نام کرده اند و از شش ایستگاه این پرواز‌ها صورت می‌گیرد. باید در نظر گرفت که این پرواز‌ها محدود به این شش ایستگاه نیست و در اقدامات اولیه تهران، اهواز، اصفهان، شیراز، تبریز و مشهد جزو ایستگاه‌های پرواز هستند. در مشهد به دلیل بعد مسافتی که دارد قیمت بلیط در رفت و برگشت یک میلیون تومان بیشتر از سایر ایستگاه‌ها هزینه دارد.

رشیدیان بیان کرد:تا کنون ۴۲ هزار نفر در پیاده روی اربعین ثبت نام قطعی کرده اند و با سازمان هواپیمایی توافق شده قیمت بلیط رفت و برگشت سفر اربعین ۵ میلیون تومان باشد فقط سفر از شهر مشهد به دلیل بعد مسافت یک میلیون تومان قیمت بلیط بیشتر است.

وی افزود:تمام زائران باید از طریق هوایی سفر کنند اما زائران می توانند در زمان برگشت از مرز زمینی مهران استفاده کنند.هیچ کدام از مرز ها برای سفر زائران باز نیست.

وی درباره برگشت زائران به صورت زمینی خاطرنشان کرد: زائران می‌توانند به صورت زمینی از مرز مهران برگردند. قیمت بلیط یک طرفه پرواز هم سه میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و مشهد چهار میلیون تومان هست.

رشیدیان درباره افزایش یک میلیون تومانی بلیط هواپیما که در ایستگاه مشهد نسبت به سایر ایستگاه‌ها وجود دارد، گفت: معمولا در دوران پیک‌های مسافراتی شاهد افزایش قیمت بلیط هستیم، اما برای سفر اربعین قیمت‌ها تقریباً به نصف تقلیل پیدا کرده است؛ بنابراین در این افزایش قیمت یک میلیون تومانی هم تلاش شد تاجایی که ممکن است این تقلیل و کاهش قیمت صورت بگیرد. توصیه‌ام به همه زائران این است که بلیط رفت و برگشت خود را از قبل تهیه کنند و به صورت هوایی سفر کنند، چراکه به صورت زمینی ممکن است مسائل و مشکلاتی در مرز‌ها به وجود بیاید.

وی به زائران توصیه کرد که مدت زمان سفر خود را کوتاه کنند و درباره افزایش تعداد ایستگاه‌های هوایی در شهر‌ها بیان کرد: شرکت‌های هواپیمایی این ظرفیت برای افزایش تعداد ایستگاه ها پروازی دارند، اما باید حجم رفت و برگشت مسافران با هواپیما به گونه‌ای باشد که این ظرفیت در هواپیما‌ها به وجود بیاید؛ بنابراین اولاً باید تعداد زائران برای سفر هوایی به حد نصاب برسد.

پس از بازگشت از سفر اربعین، از زائرین تست کرونای رایگان گرفته می شود.

رشیدیان درباره برگشت زائران از طریق مرز زمینی گفت: فقط از ایلام و مهران امکان برگشت زائران را از طریق زمینی مهیا است و برای رفت زائران هیچ‌گونه مرز زمینی باز اعلام نشده است. تمامی سفر‌ها به صورت هوایی انجام می‌شود تا مسائل بهداشتی و درمانی رعایت شود. در شیوه ثبت‌نام هم به صورت اینترنتی این امکان مهیا شد تا تجمعی صورت نگیرد؛ بنابراین خواهشمندم تا زائران هم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند. همچنین از زائران در هنگام بازگشت به کشور تست pcr رایگان گرفته می‌شود تا از شیوع بیماری جلوگیری شود. این pcr به صورت رایگان از تمامی زائران گرفته می‌شود و اگر کسی به بیماری مبتلا شد به مراکز درمانی ارجاع داده می‌شود.

وی درباره الزام دولت عراق به دریافت دو دز واکسن توسط زائران خاطرنشان کرد: در بخشنامه دفتر نخست‌وزیری عراق به دریافت دو دز واکسن به همراه تست کرونا ۷۲ ساعت قبل از سفر اشاره شده است. برای مسائل فرهنگی و خدماتی در عراق هم پیش‌بینی شده است که حدود ۵۰۰ موکب از طرف کمیته ستاد اربعین به زائران ارائه خدمت کنند.

رشیدیان با بیان اینکه عمده تمرکز ما در نجف و کربلا است، بیان کرد: سازمان تبلیغات اسلامی هم برای کسانی که از رفتن به کربلا بازمانده اند و خواهان مشارکت در اربعین هستند، این پیش‌بینی را انجام دادند تا در کشور این مراسم برگزار شود.

منبع: تابناک

کلیدواژه: اربعین 1400 اعمال ماه صفر توافق هسته ای موقت حسن میرکاظمی سازمان همکاری شانگهای ثبت نام پیاده روی اربعین اربعین 1400 اعمال ماه صفر توافق هسته ای موقت حسن میرکاظمی سازمان همکاری شانگهای یک میلیون تومان ثبت نام قطعی ۴۲ هزار نفر دو دز واکسن رفت و برگشت ایستگاه ها حج و زیارت قیمت بلیط مرز زمینی پیش بینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۳۹۵۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش بینی تردد ۵۰ درصدی زائران عتبات از مرز خسروی دراربعین ۱۴۰۳


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز کرمانشاه ، سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد و معاون وزیر کشور عراق امروز (دوشنبه) با سفر به مرز خسروی و بازدید از زیرساخت‌های تردد زائران از این مرز رسمی به هراه هیاتی مشتکل از مسئولان ۲ استان دیالی و کرمانشاه در رابطه با همکاری‌های ۲ کشور و پیرامون موضوع برگزاری مراسم پیاده روی اربعین گفتگو کردند
سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد در حاشیه برگزاری نشستی در این رابطه با موضوع اربعین در محل پایانه مرز خسروی در گفتگو با خبرنگاران یکی از عوامل موفقیت در برگزاری کنگره‌ی اربعین سال گذشته را هماهنگی‌های زود هنگام مسئولان ۲ کشور ایران و عراق بیان کرد.
محمد کاظم آل صادق افزود: امروز با حضور سرلشکرلواء ریاض الخیگانی معاون وزیر کشور عراق از همه مرز‌های تردد زائران اربعین شدکه در رابطه با امکانات و کاستی‌ها تبادل نظری داشته باشیم.
وی اظهار کرد: در سفر امروز مسئولان استانداری ایلام نیز حضور داشتندکه مسائل و مشکلات را احصا کردند تا با تلاش ۲ طرف برطرف شود.
او در پاسخ به سئوال خبرنگاران در رابطه با تردد زائران با خودرو‌های شخصی به عراق گفت: در سفری که مسئول ستاد مرکزی اربعین کشورمان به بغداد خواهد داشت قرار است در سطوح مقامات عالی ۲ کشور در رابطه با این مهم بحث و تصیمیم گیری شود.
معاون وزیر کشور عراق و مسئول ستاد اربعین این کشور نیزبا بیان اینکه تلاش ما برگزاری اربعینی باشکوه‌تر و بهترزا اربعین پارسال است، گفت: امروز در سفری که به مرز خسروی داشتیم در رابطه با مسائل و مشکلات پیرامون برگزاری هرچه بهتر اربعین با حضور ۲ طرف بحث و تبادل نظر شد و مشکلاتی وجود داشت که قرار است با تلاش ۲ طرف جمهوری اسلامی ایران و عراق برطرف شود.
«لواء ریاض الخیگانی» افزود: اربعین یک کنگره بزرگی برای ذکر اهل بیت (ع) است که ما وظیفه داریم در این مسیر خدمت کنیم تا از ثواب آن برخوردار شویم.
وی سفر امروز را در راستای هماهنگی‌های قبلی با سفیر جمهوی اسلامی ایران در بغداد به منظور بازدید میدانی از مرز‌ها و زیرساخت‌های لازم برای تردد زائران اربعین بیان کرد.
فرماندار قصرشیرین نیز در نشست بررسی مسائل برگزاری هرچه بهتر اربعین از مهم‌ترین مشکلات سال گذشته را ازدحام زائران در پشت مرزمنذریه و هنگام خروج از مرز خسروی به دلیل بازرسی که به شکل سنتی انجام می‌شد، بی نظمی در سرویس حمل و نقل طرف مقابل (منذریه) و عدم آشنایی درست رانندگان در رابطه با مسیر مرز منذریه نسیت به دیگر مرز‌ها هنگام بازگشت زوار بیان کرد که خواستار تدبیر طرف عراقی برای رفع این مشکلات با توجه به گرمای هوا شد.
مسئول کمیته اربعین کشور عراق هم از نصب سامانه بازرسی در مرز منذریه برای جلوگیری از ازدحام و تلاش برای رفع دیگر موارد خبرداد.
در این نشست مقرر شد تا کمیته مشترک برای رفع مشکلات مربوط به تردد زائران در ۲ طرف تشکیل شود و همچنین نمایندگان تام الاختیار در ۲ سوی مرز برای رفع مشکلات و مسائل فوری در ایام اربعین مستقر شوند.
معاون سیاسی امنیتی استانداری کرمانشاه از برنامه ریزی برای افزایش  ۵۰ درصدی زائران در اربعین امسال از مرز رسمی خسروی نسبت به سال گذشته خبرداد و گفت: پارسال یک میلیون زائر از این مرز تردد کردند که پیش بینی می‌شود آمار زائران از این مرزدر اربعین سال جاری به یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر برسد
«علی شعبانی» در گفتگو با خبرنگاران در قصرشیرین افزود: انجام عملیات اربعین ۱۴۰۳ نیاز به یک سری مقدمات، مذاکرات هماهنگی دارد که با دولت عراق و استانداری استان دیالی باید انجام شود.
وی اظهار کرد: در سال گذشته فضا‌ها و زیرساخت‌های بسیار خوبی از جمله ایجاد سایبان‌ها، گیت‌های ورودی و خروجی (۸۸ گیت) در مرز خسروی و همچنین شهرستان قصرشیرین با تلاش مسئولان و دست اندرکاران اربعین انجام گرفت.
او گفت: دعوت می‌کنیم از مردم استان کرمانشاه و هموطنانمان که مرز خسروی را به عنوان نزدیک‌ترین راحت‌ترین مرز برای تردد به عتبات عالیات انتخاب کنند و ما هم تلاش خودمان را می‌کنیم که تمام امکانات را فراهم کنیم تا یک سفر امن و راحت را برای زائران ایجاد کنیم.

دیگر خبرها

  • جزییاتی از آخرین اقدامات مطلوب برای پیاده‌روی اربعین در کرمانشاه
  • تصمیم قطعی رئال برای جشن قهرمانی
  • برپایی ۱۷۰ موکب از استان اصفهان در عراق برای زائران اربعین
  • توسعه پارکینگ اربعین در شلمچه
  • پیش‌بینی برای حضور ۳۰ میلیون زائر در اربعین سال جاری
  • پیش‌بینی برای حضور ۳۰ میلیون زائر در اربعین امسال
  • تبادل نظر ایران و عراق درباره برگزاری مراسم اربعین در مرز خسروی
  • پیش بینی تردد ۵۰ درصدی زائران عتبات از مرز خسروی در اربعین ۱۴۰۳
  • پیش بینی تردد ۵۰ درصدی زائران عتبات از مرز خسروی دراربعین ۱۴۰۳
  • ۴۰۰۰ موکب به زائران اربعین حسینی خدمات رسانی می کنند