Web Analytics Made Easy - Statcounter

کتاب «اخلاق و معنویت در نهضت عاشورا» اثر ابوالفضل بهشتی به همت مؤسسه بوستان کتاب به چاپ رسید.

خبرگزاری میزان - کتاب «اخلاق و معنویت در نهضت عاشورا» نوشته ابوالفضل بهشتی به همت مؤسسه بوستان کتاب در ۳۲۰ صفحه به چاپ رسید.

اسوه کامل سعادت بشریت «پیامبر اکرم (ص)»، بار‌ها اهل بیت خویش به ویژه «حسین بن علی (ع)» را نجات بخش و راهنما معرفی کرده است و همگان را به حادثه و نهضت بزرگ عاشورا سوق می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نهضتی که الگویی جامع در زمینه‌های عبادی، عرفانی، سیاسی، اجتماعی و اخلاقی است؛ ولی در میان آنچه از ابعاد نهضت آن بزرگوار متأسفانه فراموش و مورد غفلت واقع شده، بُعد اخلاقی نهضت عاشوراست؛ لذا در این مجموعه به احیای جلوه‌های اخلاقی نهضت عاشورا پرداخته شده است.

بیشتر بخوانید: برای مطالعه معرفى آخرین كتب منتشر شده اینجا کلیک کنید

اثر حاضر، در ارائه الگوی اخلاقی حادثه کربلا، حدیث «امام صادق (ع)» پیرامون ویژگی‌های اخلاقی «پیامبر (ص)» را محور بحث قرار داده است.

ساختار اثر: این اثر در سه فصل تهیه و تنظیم شده است؛ در فصل نخست اثر مذکور، ابتدا به جایگاه اخلاق و خودسازی اشاره شده و در ادامه ۹ نکته اساسی در فرآیند خودسازی مورد تبیین قرار گرفته است که عبارتند از: مفهوم خودسازی، تعدیل غرایز، هدف از خودسازی، استمداد از وحی، ضرورت علم و آگاهی، استمرار عمل گرایی در خودسازی، ضرورت جامعیت در فضایل اخلاقی، ضرورت الگوگیری، و نهضت عاشورا الگوی عملی اخلاق اسلامی.

نویسنده در دومین فصل از این کتاب، اخلاق را در باب حدیثی ناب از کتاب وسائل الشیعه مورد بررسی قرار داده است و به خصلت‌های ویژه و کلیدی «پیامبر اکرم (ص)» که برگرفته از حدیث مذکور است، پرداخته و سپس، الگوسازی را به عنوان یکی از اصول مهم تربیتی تبیین کرده و در ادامه، الگوگیری و خودآزمایی، فرآیند و مراحل خود آزمایی اخلاقی و همچنین شکرگزاری عملی (مشارطه، مراقبه، مرابطه و محاسبه) را بررسی و تشریح کرده است.

«خصلت‌ها و جلوه‌های عاشورایی» عنوان فصل سوم کتاب مذکور است که در این فصل، یقین، قناعت، صبر، شکرگزاری، حلم، حسن خلق، سخاوت، غیرت، شجاعت و مروّت به طور مفصل تبیین و تشریح شده است.
 
برشی از کتاب: 

* نهضت عاشورا؛ الگوی عملی اخلاق اسلامی

گویا اباعبدالله الحسین (ع) برای ارائه الگوی کامل اخلاقی از این نهضت، در جریان عاشورا گام به گام اصول اخلاقی را در برابر دشمن به نمایش گذاشته است؛ به طوری که عاشورا را جلوه گاه خلق و خوی متعالی و مکارم متین اخلاقی قرار داده است. رفتار او و سخنان دلنشین آن حضرت و خانواده و یاران او در نهضت کربلا منبع ارزشمندی برای آموزش اخلاق و الگویی غنی و کامل در زمینه خودسازی و سلوک اجتماعی و تربیت و کرامت انسانی است. متأسفانه تاکنون نتوانسته ایم ارزش‌های عاشورا را آن چنان که شایسته و بایسته است، بشناسیم و به جوامع جهانی بشناسانیم. از این رو، عاشورا رسالت بزرگی را بر دوش همه دین داران به ویژه افراد آگاه جامعه نهاده است و همگان پس از شناخت ابعاد آن موظفند خود و جامعه خود را با آن مقایسه کنند و از آن الگو و سرمشق بگیرند.

* بصیرت یقین محور
بصیرت و آگاهی یاران امام حسین (ع) در پرتو نورانیت قلب آنان بر باور و یقین به این امر بود که همراه شدن با امام (ع) و شهادت در کنار او، پاداش اخروی و سعادت ابدی را صددرصد برای آنان تضمین می‌کند؛ لذا در میدان رزم و جهاد پیوسته از سعادت ابدی خود بسیار سخن گفته و با اشتیاق فراوان به استقبال مرگ می‌رفتند؛ و این واقعیتی است که وقتی زینب کبری (س) از همراهی اصحاب احساس نگرانی می‌کند، امام (ع) درباره آنان می‌فرماید «به خدا سوگند! آری، آن‌ها را آزموده ام و نیافتم آنان را مگر دلاور و غرّنده و باصلابت و استوار. اشتیاق آنان به کشته شدن در پیش روی من، مانند اشتیاق طفل شیرخوار است به پستان مادرش.» امام با نگاه کردن به صفحه دل پر یقین آنان دریافت که تا پایان در کنارش هستند که با سوگند به لفظ جلاله درباره آنان چنین شهادتی می‌دهد.

علاقه‌مندان با خرید اینترنتی این کتاب از طریق نشانی اینترنتی مؤسسه بوستان کتاب به آدرس www.bustaneketab.com می‌توانند از تخفیف ۲۰ درصدی اثر مذکور بهره‌مند شوند.

انتهای پیام/

برچسب ها: اخبار ادبیات معرفی کتاب

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: اینجا اخبار ادبیات معرفی کتاب نهضت عاشورا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۴۰۱۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جدیدترین شماره مجله «خیمه» منتشر شد

به گزارش گروه فرهنگ و هنر ایسکانیوز، شماره ۱۶۶ مجله خیمه در اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ به مدیرمسئولی حجت‌الاسلام محمدرضا زائری، با طرح جلدی از چهره «کلر ژوبرت»، نویسنده مسلمان شده فرانسوی، منتشر و در هفته جاری عرضه خواهد شد.

در این شماره خیمه، ۵ رویداد مهم ماه فروردین ۱۴۰۳ تحلیل شده‌اند:
اول: تحلیل شیوهٔ دعاهای متفاوت استاد شیخ حسین انصاریان از نگاه ۴ استاد حوزه و دانشگاه.
دوم: بررسی ماجرای مسجدسازی در پارک قیطریه و پاسخ به ۴پرسش آیت الله سیدمصطفی محقق داماد از نگاه ۱۷ چهرهٔ مخالف و موافق.
سوم: بررسی سخنان پُرحاشیهٔ حجت‌لاسلام پناهیان دربارهٔ پیامبر(ص) از نگاه ۳ استاد دانشگاه.
چهارم: روایتی از اشعار روضه های زنده یاد حسین بختیاری که در نوروز درگذشت از نگاه ۴ فعال هیئتی.
پنجم: برگزاری محفل صدهزار نفری قرآنی در ورزشگاه آزادی از نگاه ۱۰ فعال فرهنگی و رسانه ای.

همچنین پرونده ماه خیمه، به موضوع «اهدای عضو» و ضرورت فرهنگ سازی با نگاه عاشورایی پرداخته است؛ این پرونده شما را با ۱۲ طلبه و ۴مداحی آشنا می کند که اعضای بدنشان، به بیماران نیازمند بخشیده اند.

این شماره به مناسبت نمایشگاه کتاب نیز، به موضوعات زیر پرداخته شده است:
کتابی کاملا کاربردی برای زندگی: اثر تازه منتشرشدهٔ «تفسیر موضوعی سبک زندگی با رویکرد روایی»
مسالهٔ حجاب در ایران امروز به روایت رمان «رقص کلاغ روی شانه های مترسک.»
کتاب شعری که گم شد: روایتی از کتاب «مجموعهٔ اشعار فضائل اهل بیت» اثر شیخ کلینی
یادداشت های عاشورایی مرحوم دکتر عماد افروغ از کتاب «فریادهای خاموش»

کیانوش رضایی کد خبر: 1228613 برچسب‌ها مجله اجتماعی

دیگر خبرها

  • واکاوی ابعاد جهش تولید با مشارکت مردم در «نقش ما» منتشر شد
  • «اخلاق و درام» راهی بازار نشر شد
  • ترجمه «قلمروزدایی علم و دین» روانه بازار نشر شد
  • جلد ششم کتاب «عنوان بصری» منتشر شد
  • کتاب «برای قلب های شکسته» منتشر شد
  • چاپ دوم کتاب «ترجیع‌بند در شعر نو» منتشر شد
  • جدیدترین شماره مجله «خیمه» منتشر شد
  • بررسی جامع کتاب آناتومی گری
  • ۱۰ عنوان به مجموعه کتاب‌های کودکی نامداران اضافه می‌شود
  • ‌ کتاب «طراحی مدارهای منطقی» در جهاددانشگاهی قزوین منتشر شد