Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-01@22:48:15 GMT

ثبت ۶۷ اثر ناملموس کرمانشاه در فهرست آثار ملی

تاریخ انتشار: ۲۷ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۱۴۱۶۰۵

ثبت ۶۷ اثر ناملموس کرمانشاه در فهرست آثار ملی

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، اعظمی معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در جمع اصحاب رسانه، اظهار داشت: استان کرمانشاه به خاطر شرایط زیست مناسب آثار زیاد و پراکنده( ۴ هزار و ۲۰۰ آثار) دارد.

وی ادامه داد: آثار تاریخی مربوط به گذشتگان ما هستند که هویت ما به وسیله این‌ها شناخته می‌شود این آثار دو بعد دارند، ملموس یا مادی و ناملموس و یا معنوی که بیانگر هویت ملی ما است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه ادامه داد: آثار ناملموس یا معنوی شامل رفتارها، شیوه‌ها، دانش‌ها، مهارت‌ها و عامل به وجود آورنده میراث معنوی است و به سبب ماهیت ناملموس خود بر حسب عادات فرهنگی سینه به سینه نقل شده به دست ما رسیده است.

وی افزود: پس از شناسایی آثار در جهت ثبت آن‌ها پرونده‌های تشکیل می‌شود و با ثبت، در زیر چتر حمایت مالی و حقوقی قرار می‌گیرند.

اعظمی تصریح کرد: تاکنون ۶۷ اثر ناملموس در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده که بخشی از آن به روش پخت غذاها مربوط می‌شود، البته بیش از ۹۰ درصد این تعداد آثار ناملموس مختص استان کرمانشاه است و مابقی با دیگر استان‌های هم‌جوار به صورت مشترک است.

وی تصریح کرد: ثبت آثار تاریخی و فرهنگی در فهرست ملی در چهار حوزه منقول (اموال فرهنگی و اشیا تاریخی)، غیرمنقول (اماکن تاریخی فرهنگی) و طبیعی (مناظر بدیع جغرافیایی، محوطه‌های طبیعی‌– تاریخی، پدیده‌ها و نمونه‌های ارزشمند گیاهی، جانوری و زیستگاه‌ها)و آثار ناملموس (رویدادها، مراسم و آیین‌های معنوی و فرهنگی، آواها و مهارت‌ها و شیوه‌های پخت غذاهای سنتی و...)  تقسیم‌بندی می‌شود.

انتهای پیام/پ

منبع: فارس

کلیدواژه: کرمانشاه میراث فرهنگی صنایع دستی گردشگری معاون میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه اعظمی ملموس ناملموس 67 اثر 4200 اثر تاریخی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۴۱۶۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحویل ۹ شیء تاریخی به میراث فرهنگی هرمزگان

سپهر زارعی معاون میراث فرهنگی هرمزگان گفت: یک دستدار میراث فرهنگی ۹ شئ تاریخی به دست آمده در شهرستان حاجی آباد را به اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تحویل داد.

وی افزود: این اشیاء شامل سکه، انگشتر و مهر متعلق به دوره ساسانی، صفویه و قاجاریه است.

معاون میراث فرهنگی هرمزگان گفت: اشیاء پس از بررسی نهایی به موزه مردم شناسی خلیج فارس بندرعباس تحویل داده می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان هرمزگان بندرعباس

دیگر خبرها

  • ثبت ۵ اثر طبیعی شهرستان سپیدان در فهرست آثار طبیعی ملی
  • این افراد می‌‎توانند رایگان از اماکن تاریخی کرمانشاه بازدید کنند
  • انتقاد از سریال «حشاشین» به رسانه‌های عرب‌ زبان رسید
  • تخریب آثار تاریخی در باران شدید کرمان؛ قسمت اسلامی قلعه نرماشیر ریخت
  • تحویل ۹ شیء تاریخی به میراث فرهنگی هرمزگان
  • ۱۰ حفار غیرمجاز در منطقه تاریخی ارومیه دستگیر شدند
  • برنامه ریزی برای ساماندهی گذر قدیمی جلوخان
  • تحویل ۹ شی تاریخی به میراث‌فرهنگی هرمزگان
  • آغاز پیگیری‌ها برای راه اندازی رشته گردشگری و میراث فرهنگی در دانشگاه رازی
  • اهدای ۵۹ شیء تاریخی به اداره میراث‌ فرهنگی شهرستان ملایر