Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایسنا،  سال های قبل ارز ۴۲۰۰ تومانی به کره وارداتی تعلق می گرفت که عرضه کره وارداتی شهریور سال ۱۳۹۹  پایان یافت و ارز ترجیحی برای واردات آن هم مجدداً تخصیص نیافت. همچنین کره از گروه یک کالایی به گروه دو کالایی نیز تغییر وضعیت داد و واردکنندگان مجاز به واردات کره با ارز نیمایی شدند. وارداتی که بنابر نظر بسیاری از فعالان این صنعت توجیه اقتصادی نداشت و در نهایت شرکت های لبنی دست به تولید انبوه کره زدند و کره هایی که در حال حاضر در کشور تولید و بسته بندی می شوند، از خامه های استحصال داخلی بوده و قیمت آن براساس قیمت چربی محاسبه می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

براساس گزارش های سال ۱۳۹۹، قیمت  هر قالب کره ۱۰۰ گرمی  قبل از حذف ارز ترجیحی حدود ۴۰۰۰تومان بود که در شهریور ماه سال گذشته به ۸۰۰۰ تومان رسید. البته این ۸۰۰۰ تومان هم ثابت نماند و در پایان سال ١٣٩٩ و ابتدای سال ۱۴۰۰ قیمت این محصول لبنی به کیلویی حدود ۱۰۰ هزارتومان هم رسید؛ به طوری که قیمت هرقالب کره ۵۰ گرمی ۵۰۰۰ تومان و هر قالب ۱۰۰ گرمی برای مصرف کننده حدود ۱۰ هزارتومان شد که این رقم تا ۱۲ هزارتومان هم در برخی برندها پیشروی کرد.

در حال حاضر نیز براساس مشاهدات میدانی قیمت هرقالب کره ۱۰۰ گرمی در خرده فروشی های سطح شهر تهران به  حدود ۱۴ هزارتومان و هرقالب کره ۵۰ گرمی نیز به ۷۰۰۰ تومان هم رسیده است. یعنی هرکیلو کره تولید داخل  حدود۱۴۰ هزارتومان!

افزایش ۱۰ هزارتومانی قیمت کره از سال گذشته تاکنون این محصول لبنی را از سبد غذایی بسیاری از خانواده ها حذف کرده است. افزایشی که انجمن صنایع فرآورده های لبنی علت آن را بالا رفتن قیمت شیرخام  و به تبع آن بالارفتن قیمت چربی از ۶۰ تومان در آذرماه سال گذشته به ۸۰ تومان در حال حاضر و افزایش هزینه های تولید در سالجاری می داند و معتقد است شرکت های لبنی برای ادامه کار و جلوگیری از ضرر و زیان ناچار به افزایش قیمت ها هستند و اگر برخی از محصولات لبنی از سبد غذایی مردم حذف شده است دولت باید به دنبال راه کاری برای حل آن باشد و قطعا راه کار آن زدن از جیب تولیدکننده به نفع مصرف کننده نیست و اگر تولیدکننده ضرر کند دیگر رغبت تولید نخواهد داشت.

البته در این میان فقط کره نیست که گران شده است. شیر، ماست، پنیر، خامه و سایر محصولات لبنی نیز در این شش ماهه ابتدایی سال در کنار اقلام دیگری چون مرغ، گوشت، میوه، برنج، روغن و نان و ... با افزایش قیمت همراه بوده اند و عدم برنامه ریزی درست، عدم نظارت به موقع بر بازار و سومدیریت ها باعث شده که سبد خانوار روز به روز کوچکتر شود و مصرف کننده در ازای پرداخت بهای بیشتر کالای کمتر و با کیفیت پایین تری دریافت کند.

موضوعی که به نظر می رسد دولت جدید باید بیش از پیش به آن توجه کند و حال باید دید وزارتخانه های جهاد کشاورزی و صمت و سایر نهادهای مربوطه با حضور مدیران جدید  چه برنامه های برای ساماندهی بازار مواد غذایی و کاهش فشار از دوش مردم دارند.

منبع: تابناک

کلیدواژه: اربعین 1400 اعمال ماه صفر توافق هسته ای موقت حسن میرکاظمی سازمان همکاری شانگهای کره اقلام سبد غذایی اربعین 1400 اعمال ماه صفر توافق هسته ای موقت حسن میرکاظمی سازمان همکاری شانگهای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۴۱۶۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کمبود این ویتامین سبب لاغری می‌شود

ویتامین‌ها چه نقشی در افزایش وزن می‌توانند داشته باشند؟ ویتامین‌های چاق کننده کدامند؟ آیا خوردن قرص ویتامین دی باعث چاقی می‌شود؟ کمبود چه ویتامینی باعث گرسنگی می‌شود؟ آیا می‌دانستید برخی از ویتامین‌ها در اشتها نیز تأثیر می‌گذارند و در نتیجه باعث می‌شود که غذای بیشتری بخوریم و بنابراین بر چاق شدن تأثیر می‌گذارند. به عنوان مثال، سطح پایین ویتامین B ۶ سطح سرتونین مغز را کاهش می‌دهد و همین موضوع بر افزایش اشتها تأثیر می‌گذارد. از طرف دیگر برخی از افراد مولتی ویتامین‌ها را بر افزایش وزن و یا لاغری مقصر می‌دانند و به سبک زندگی و برنامه غذایی خود توجه نمی‌کنند.

به گزارش خبرآنلاین، ممکن است ویتامین D بتواند به عنوان ویتامینی که افزایش اشتها را تحریک می‌کند، مطرح شود. ویتامین D در واقع یک هورمون است که در بدن ساخته می‌شود و نقش مهمی در تنظیم سطح سرمی سایر هورمون‌ها و عملکرد سیستم عصبی دارد. برخی مطالعات نشان داده‌اند که کمبود ویتامین D می‌تواند باعث کاهش اشتها و افزایش ریسک ابتلا به کاهش وزن شود. بنابراین، مصرف ویتامین D به صورت معتدل و بر اساس توصیه پزشک ممکن است در افزایش اشتها و وزن مفید باشد.

مهم است بدانید که تعدادی عوامل دیگر نیز می‌توانند بر روی اشتها تأثیر بگذارند، از جمله فعالیت بدنی منظم، روزمره، تنوع رژیم غذایی، مصرف غذا‌های پرکالری، تغذیه متعادل و سلامت عمومی بدن. به همین دلیل، بهتر است با متخصص تغذیه یا پزشک مشورت کنید تا رژیم غذایی و مکمل‌هایی که ممکن است اشتها را تحریک کنند، به شما توصیه شوند.

دیگر خبرها

  • دو عامل چاقی که دور از ذهن هستند
  • سامانه بارشی مجدد دوشنبه در اصفهان فعال می‌شود
  • رشد اقتصادی کشور با مشارکت مردم در گروی دانش بنیان شدن صنایع بزرگ است
  • امسال نیازی به واردات گندم نداریم
  • میوه‌های نوبرانه ارزان می‌شود
  • کمبود این ویتامین سبب لاغری می‌شود
  • اعلام نرخ اقلام اساسی بازار سمنان در روز پنجشنبه سیزدهم اردیبهشت
  • یک موضوع مهم درباره آلرژی که خیلی‌ها نمی‌دانند
  • هر شانه تخم مرغ چند؟
  • قیمت مرغ و گوشت امروز ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول