Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-30@05:12:18 GMT

یادداشت|رمزارزها و چالش تأمین گاز فصل سرما

تاریخ انتشار: ۲۷ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۱۴۱۷۶۳

یادداشت|رمزارزها و چالش تأمین گاز فصل سرما

به نظر می رسد یارانه پنهان انرژی ام‌المسائل اقتصاد انرژی کشور است و حرکت منطقی و عادلانه به سمت آزادسازی قیمت گاز، مبتنی بر دانش و با مطالعه کاربردی روشهای سایر کشورها و با لحاظ شرایط مالی دهکهای پایین درآمدی، راهکار بی جایگزین سیاست گذاران است. - اخبار اقتصادی -

خبرگزاری تسنیم - برآوردها و مطالعات کارشناسی نشان می‌دهند پرداخت یارانه‌ها برای مصرف سوخت های فسیلی از مهمترین چالشهای مدیریت مصرف انرژی در کشور بوده و این موضوع کلیه سیاست‌ها و برنامه‌های دولت ها را برای افزایش بهره وری و کاهش مصرف و شدت انرژی ناکارآمد نموده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اساس آخرین گزارش سازمان بین المللی انرژی (International Energy Agency) که در سال 2020 منتشر شده است؛ ایران با پرداخت رقمی بالغ بر 88 میلیارد دلار در سال 2019 در صدر کشورهابی قرار دارد که بیشترین میزان یارانه مصرف سوخت های فسیلی را به شهروندان خود می دهد. در حالی که کل مبلغ یارانه مصرف سوخت های فسیلی در دنیا در سال 2019 بالغ بر 312 میلیارد دلار بوده است و این بدان معناست که ایران به تنهایی حدود 28 درصد از کل یارانه پرداختی مصرف سوخت های فسیلی سال 2019 دنیا را به خود اختصاص داده است.

جالب‌تر آنکه وقتی این بررسی را به یارانه پرداختی در حوزه مصرف گاز محدود می‌کنیم آمارها و اطلاعات حاکی از آن است که در سال 2019 ایران 17 میلیارد دلار (سی و سه درصد از کل یارانه پرداختی مصرف گاز دنیا) بابت یارانه مستقیم مصرف انرژی گاز پرداخته است. نکته حائز اهمیت آن است که قیمت های بسیار ارزان انرژی در ایران باعث شده است تا پدیده تولید رمز ارزها در کشور ما بیش از سایر نقاط دنیا رشد یافته و بسیاری از جویندگان ثروتهای کم دردسر را برای دستیابی به سودهای رویایی به طمع اندازد.

با سپری شدن روزهای پر چالش تابستان 1400 و عبور از بحران قطعی های های مکرر برق که در برخی از بازه های زمانی با قطع برق واحدهای تولیدی و صنعتی همراه بود، از هم اکنون می توان نگران تأمین گاز مصرفی نیروگاهها و واحدهای بزرگ صنعتی و تولیدی در روزهای سرد فصل سرما بود. این در حالی است که بسیاری تولید کنندگان غیرقانونی رمز ارز به استفاده از ژنراتورهای گازی روی آورده اند و پیش بینی می شود در روزهای بحرانی که بسیاری از واحدهای صنعتی و تولیدی با چالش تامین انرژی مواجه می شوند، آنها همچنان بر ثروت بادآورده خود خواهند افزود.

با توجه به اطلاعات موجود برخی از واحدهای تولیدی/صنعتی و حتی خانگی با نصب ژنراتورهای گازی در محوطه کارخانه/کارگاه مربوطه، نسبت به تولید بدون مجوز و غیرقانونی رمزارز اقدام می نمایند. که این موضوع حداقل از 4 منظر ذیل دارای اهمیت بوده و نیازمند پیگیری مجدانه می باشد

افزایش فوق‌العاده مصرف گاز و تأثیر مستقیم بر تأمین گاز در فصل سرما و تأثیر غیرمستقیم بر تأمین انرژی برق کشور با توجه به پیش بینی تراز منفی گاز در فصل سرمای سال 1400سوء استفاده از مابه التفاوت  400 الی 1200 درصدی تعرفه گازبهای رمزارز با انواع تعرفه صنعتیخارج کردن تولیدکنندگان قانونی رمزارز از چرخه رقابت سالم اقتصادی و ترغیب سایر متقاضیان به سوء استفادهتوسعه افزایش استفاده از ژنراتورهای استوک و با راندمان پایین و در نتیجه افزایش بیشتر مصرف گاز

به نظر می رسد یارانه پنهان انرژی ام‌المسائل اقتصاد انرژی کشور است و حرکت منطقی و عادلانه به سمت آزادسازی قیمت گاز، مبتنی بر دانش و با مطالعه کاربردی روشهای سایر کشورها و با لحاظ شرایط مالی دهکهای پایین درآمدی، راهکار بی جایگزین سیاست گذاران و برنامه ریزان اقتصادی کشور خواهد بود.

* ساجد کاشفی - دانشجوی دکتری اقتصاد نفت و گاز

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: حامل های انرژی بیت کوین شرکت گاز حامل های انرژی بیت کوین شرکت گاز مصرف سوخت های فسیلی مصرف گاز سال 2019

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۴۱۷۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کار وزارت نیرو برای فرهنگ‌سازی مصرف برق به جایزه‌دادن کشید!

به گزارش آخرین‌نیوز به نقل از مهر، وزیر نیرو در جمع خبرنگاران گفت: در آستانه روز کارگر این روز را به همه کارگران عزیز و همه فعالان عرصه تولید تبریک و تهنیت عرض می‌کنم امروز افتخار داریم که از گروه مپنا دیدن کنیم و در طی این دوره برای سومین بار بازدید صورت می‌گیرد

وی ادامه داد: مهمترین نیاز امروز کشور مسأله انرژی و سرمایه گذاری در آن بخش برای رفاه و رفع نیازهای کشور است و در این زمینه امیدواریم رویکردها اصلاح شود.

وزیر نیرو ادامه داد: ما در طی ۳ سال اخیر برنامه‌های که برای رفع نیاز کشور در صنعت برق در نظر گرفتم این بود که برنامه‌های مشخصی وجود داشت که مطابق آن برای تابستان بدون خاموشی پیش رفتیم.

جایزه خودرو برای صرفه‌جویی‌کنندگان برق

محرابیان خاطر نشان کرد: مشترکانی که در تابستان امسال مصارف برق خود را نسبت به سال قبل کاهش دهند، علاوه بر برخورداری از پاداش روی قبوض و رایگان شدن قبض برق، از جوایز متنوعی برخوردار می‌شوند.

به گفته محرابیان برای تابستان امسال ۸۰ میلیون جایزه غیرنقدی برای مشترکان برق پیش‌بینی شده است‌. که این جوایز از اینترنت همراه تا بیش از صدها دستگاه خودرو و لوازم برقی خانگی کم در نظر گرفته شده است که به قید قرعه به افرادی که در مصرف برق صرفه‌جویی کرده‌اند اعطا می‌شود، برخوردار خواهند شد.

به گفته وی مپنا جز افتخارات صنعت کشور است و در حال حاضر سهم مهمی در اجرای نیروگاه‌ها در سطح کشور و حتی خارج از کشور دارد، پروژه‌های متعددی به عنوان صدور خدمات فنی و مهندسی دارد و روز به روز مطابق نیاز کشور و دنیا مسیر پیشرفت و تعالی را طی می‌کند ما نیز به طور کامل از این اقدامات حمایت می‌کنیم.

محرابیان با اشاره به اقداماتی که در سطح کشور انجام شده است، خاطر نشان کرد: بیش از ۸۵۰۰ مگاوات به ظرفیت برق کشور اضافه شد، البته میزان ناترازی و مصرف بویژه در بخش صنعت کشور با توجه به رشد تولید بیش از این است به همین دلیل پروژه‌های متعددی در نیروگاههای کشور در دستور کار قرار گرفت و با زمانبندی خوبی پیگیری می‌شود، هر چند ماه یک بار شاهد بهره برداری از نیروگاههای کشور مطابق برنامه هستیم. هرچند تأمین مالی پروژه‌ها سخت است.

وزیر نیرو در رابطه با تأمین اعتبار از صندوق توسعه برای اجرای پروژه‌های نیروگاهی تاکید کرد: ضرورت دارد پروژه‌ها توسط نهادهای مالی بویژه صندوق توسعه ملی تأمین مالی شود تا پروژه‌ها در زمان خود وارد مدار شوند.

وی ادامه داد: متأسفانه صندوق توسعه ملی نقش اساسی خود را در این خصوص ایفا نکرده است امیدواریم با تغییراتی که در این صندوق شاهد خواهیم بود منابع کشور در مسیر توسعه واقعی ملی قرار گیرد.

دیگر خبرها

  • طرح تعرفه‌گذاری پلکانی گاز خانگی باید اجرایی شود/ تخصیص بی‌حساب و کتاب یارانه انرژی را متوقف کنید
  • ابتکار وزارت نیرو برای حل بحران خاموشی‌ها؛ راه‌اندازی پویش!
  • اهدای ۸۰ میلیون جایزه برقی با قرعه‌کشی/ از ابتدای خرداد تا پایان شهریور فرصت دارید
  • پیش بینی ناترازی ۱۰ تا ۱۱ هزار مگاواتی برق در تابستان
  • رونمایی رسمی از بزرگترین پویش کشور در زمینه انرژی
  • بیش از ۸۰ میلیون جایزه غیرنقدی پیش‌بینی شده برای خوش‌مصرف‌ها
  • کار وزارت نیرو برای فرهنگ‌سازی مصرف برق به جایزه‌دادن کشید!
  • یک بام و دوهوای دولت برای کولرهای گازی: تبلیغ ممنوع؛ فروش آزاد، قاچاق رها!
  • رعایت توازن تولید و مصرف انرژی به سرمایه گذاری خارجی نیاز دارد
  • تیغ شدت مصرف انرژی روی گلوی اقتصاد ایران