Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-06@13:11:11 GMT

انرژی مهمترین مشکل سیمان کشور/ ۱۱۰ هزار تن سیمان عرضه شد

تاریخ انتشار: ۲۷ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۱۴۲۰۴۴

انرژی مهمترین مشکل سیمان کشور/ ۱۱۰ هزار تن سیمان عرضه شد

به گزارش خبرنگار مهر، سید حامد عسگری صبح شنبه در پایان سفر یک روزه به شاهرود و بازدید از شرکت سیمان این شهر و در جمع خبرنگاران با بیان اینکه یکی از کارخانه‌های پیشرو در زمینه سیمان تأمین، کارخانه سیمان شاهرود است در واقع هم در مسائل فنی و هم در دیگر موضوعات به نوعی الگویی برای سیمان کشور محسوب می‌شود و با مدیریت فعلی مسیر خوبی را پیش رفته است، تاکید کرد: این بازدید به مثابه الگوها سازی در راستای قیاس کارخانه‌های سیمان کشور صورت گرفته و در این مسیر بنا بر این است که مسائل و مشکلات جانبی برای ماه‌ها و سال‌های آتی رصد و پیش بینی راهکار شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه تدابیر خوبی اندیشیده شده تا مسیر خوبی را برای شش ماهه دوم سال ۱۴۰۰ تبیین و برای سهام داران منافع خوبی کسب شود، ابراز کرد: یکی از اهداف این بازدید تأمین زیرساخت خوب برای شرکت سیمان در آینده است تا بتوانیم شاهد سرمایه گذاری جدید و اقداماتی باشیم که بر روی بهره‌وری تأثیر داشته باشد.

انرژی بر روی بهره‌وری تأثیر گذاشته است

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری سیمان تأمین ادامه داد: یکی از مشکلات اصلی صنعت سیمان، موضوع انرژی است که بر روی بهره‌وری تأثیر بسیاری گذاشته و از سوی دیگر باید گفت قیمت انرژی افزایش چشم‌گیری یافته و برنامه داریم که بخشی از کارخانه‌هایی که شرایط بهتری دارند در زمینه تأمین انرژی از شبکه مستقل کنیم که امکان این امر را بررسی می‌کنیم.

عسگری با بیان اینکه از سوی دیگر بر روی کنترل‌های داخلی باید برنامه‌ریزی کرد تا بتوانیم در زمینه صرفه‌جویی نیز اقدامات خوبی را شاهد باشیم، گفت: تعدادی از پروژه‌های ارائه شده از سوی شرکت سیمان شاهرود نیز مورد بررسی قرار گرفته‌اند و امیدواریم دو مورد از این طرح‌ها که یکی از آنها نیز در بخش انرژی است اجرایی شود.

وی با اشاره به اینکه درباره افزایش ناگهانی قیمت سیمان در ماه‌های اخیر، بیان کرد: اتفاقی که رخ داد حاصل زحمت همه صنعت سیمان بود، ما حداکثر تلاش را کردیم که حداکثر تولید و عرضه را در کشور داشته باشیم تا تقاضای زیاد بازار پوشش داده شود از سوی دیگر سعی کردیم این اقدام علامت و نشانه‌ای نیز برای بازار باشد که مشکلی در بحث تولید وجود ندارد و در نتیجه متقاضیان هم عجله‌ای برای خرید نداشته باشند که این افزایش عرضه خوشبختانه جواب داد و ظرف دو هفته سیمان ارزان شد.

تلاش سیمانی‌ها در کشور

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری سیمان تأمین کشور با بیان اینکه همکاران ما به خصوص در سیمان شاهرود همت کرده و هفته گذشته ۱۱۰ هزار تن سیمان را به بازار عرضه کردند که عرضه‌ای بی سابقه نیز محسوب می‌شود، ابراز داشت: سیمان سابقاً به صورت هفتگی تا نهایتاً ۵۰ هزار تن عرضه می‌شد اما عرضه بیش از ۱۰۰ هزار تن به واقع توانست تأثیر خود را بگذارد و از حالت نگرانی کمبودها خارج کرد.

عسگری با اشاره به اینکه امیدواریم که بازار هم به بخش تولید اعتماد کند و بداند که ما به هیچ وجه حاضر نیستیم که کوتاهی در زمینه تولید داشته باشیم که تقاضا در تکاپوی تهیه بیفتد، ابراز کرد: تلاش ما این است که از این فرصت بهبود شرایط انرژی برق حداکثر تولید را در برنامه تولید داشته و حداکثر عرضه را نیز داشته باشیم.

وی افزود: اگر در شش‌ماهه دوم سال جاری در بخش برق و گاز نداشته باشیم می‌توانیم بگوییم که سیمان کشور سودهای خوبی را به سهام داران بدهیم که البته بسته به شرایط انرژی دارد اخبار در آن حوزه البته خوشایند نیست اما در حال یافتن راهکارهایی هستیم که حتی اگر گاز هم با مشکل روبرو شد، تولید درگیر نشود لذا باید گفت اگر با همین شرایط تولید پیش برویم می‌توانیم شاهد خبرهای خوبی باشیم که البته قابل پیش بینی نیست.

سیمان ارزان شد

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری سیمان تأمین بیان داشت: با آغاز به کار دولت سیزدهم، سیمان، اولین کالایی بود که به قیمت قبلی بازگشت. یکی از راه‌های تحقق وعده ساخت یک میلیون مسکن در سال توسط وزیر راه و شهر سازی، کنترل قیمت سیمان است.‌

عسگری با بیان اینکه کاهش قیمت سیمان با یک تصمیم درست و عرضه به موقع سیمان در بورس کالا، محقق شد، افزود: برای این منظور که تولید و عرضه سیمان در فصل زمستان با مشکلی مواجه نشود، از هم اینک باید به فکر تولید بیشتر و ذخیره سازی مناسب بود.‌

افزایش تولید در شاهرود

مدیرعامل سیمان شاهرود نیز با بیان اینکه از سال ۹۷ سیمان شاهرود روند افزایشی در کلینکر و سیمان داشته است، تاکید کرد: در سال ۹۷ تولید کلینکر ما یک میلیون تن بود سال ۹۹ این امر به یک میلیون و ۶۵۰ هزار تن افزایش یافت که ۴۵ درصد رشد را داشته‌ایم همچنین برنامه امسال نیز این است که اگر مشکل تأمین انرژی وجود نداشته باشد، سعی بر این است که حتی در صورت قطعی گاز با مازوت تولید را در این حد نگه داریم و وقفه‌ای در روند تولید ایجاد نشود.

محمد رضا بازوی بیان کرد: امسال سیمان شاهرود ظرفیت اسمی خود را کسب خواهد کرد و رکورد سال قبل شکسته می‌شود پیش بینی ما این است که به یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن در سال افزایش پیدا کند. شش پروژه برای سیمان شاهرود به سیمان تأمین پیشنهاد شد که این طرح‌ها در دست بررسی هستند از سوی دیگر موافقت با اجرای دو پروژه اعلام شده و امیدواریم به زودی شاهد اجرای این دو طرح باشیم که اجرای پروژه‌های انرژی از این دست خواهد بود.

وی با بیان اینکه تولیدات سیمان شاهرود در داخل و خارج از کشور به فروش می‌رسد، گفت: شرکت سیمان شاهرود در سال ۱۴۰۰، علی رغم مشکلات مرتبط با انرژی، ۴۳ درصد از فروش سیمان را به شهرستان‌های استان اختصاص داد از سوی دیگر باید گفت تلاش دست‌اندرکاران سیمان شاهرود، بر تأمین نیاز استان است.

به گزارش مهر، عسگری برای بررسی شش طرح ارائه شده از سوی شرکت سیمان شاهرود شامل تولید پاکت پروپلین، انرژی و… به شاهرود سفر کرده بود و از بخش‌های مختلف شرکت سیمان این شهرستان بازدید کرد. در این بازدید استراتژی شرکت سیمان شاهرود برای سال جاری و آینده مورد بررسی قرار گرفت.

کد خبر 5306487

منبع: مهر

کلیدواژه: کارخانه سیمان صنعت معدن تجارت صنایع سیمانی شستا شاهرود بازرگانی استانها ویروس کرونا واکسن کرونا بوشهر خطبه های نماز جمعه آمار کرونا اردبیل هفته دفاع مقدس واکسیناسیون کرونا کرمانشاه اربعین حسینی گرگان واکسیناسیون سیستان و بلوچستان ایلام شرکت سیمان شاهرود سرمایه گذاری داشته باشیم سیمان تأمین سوی دیگر سیمان کشور یک میلیون هزار تن بر روی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۴۲۰۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازخوانی پرونده توسعه برق هسته‌ای در ایران؛ از برجام تا مشارکت مردم

آقای علی اکبر صالحی رئیس سابق سازمان انرژی اتمی در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صداوسیما، با اشاره به نقش راهبردی مسئله تأمین انرژی در جهان گفت: برای همه فعالیت‌ها نیاز به انرژی وجود دارد، اما آثار استفاده از انرژی گاهی مخرب است؛ مانند انرژی‌های فسیلی که گاز‌های گلخانه‌ای تولید می‌کند و بر شرایط اقلیمی اثر می‌گذارد.

وی با اشاره به مسئله افزایش یک و نیم درجه‌ای دمای کره زمین، افزود: این گرمایش کره زمین، خود را به صورت آثار مخرب زیست محیطی مانند بارش‌های سیل‌آسای اخیر در حوزه خلیج فارس نشان می‌دهد؛ بنابراین، بشر باید هر چه سریعتر برای تأمین انرژی بدون استفاده از سوخت‌های فسیلی و با انرژی پاک اقداماتی انجام دهد.

این استاد دانشگاه با بیان این که منظور از انرژی پاک، نوعی از انرژی است که کمترین میزان گاز‌های گلخانه‌ای را تولید کند و تا حد ممکن تجدیدپذیر باشد، ادامه داد: انرژی هسته‌ای نوعی از انرژی‌های پاک است، اما تجدیدپذیر نیست؛ پاسخ نهایی بشر به تأمین انرژی، به سمت انرژی هسته‌ای از نوع گداخت حرکت می‌کند.

ترامپ مانع از حضور ایران در طرح بین‌المللی گداخت هسته‌ای شد

وی تأکید کرد: اگر بشر بتواند نیروگاه‌های هسته‌ای از نوع گداخت را احداث کند، پاسخ نهایی را به تأمین انرژی پایدار، حداقل در بخش برق، داده و وقتی برق باشد، تقریبا همه کار‌ها قابل انجام است. رسیدن به این مرحله زمان می‌برد و ایران هم در حال کار کردن روی آن است.

آقای صالحی اظهار کرد: کشور‌های مختلف برای رسیدن به این هدف، طرح مشترکی را در فرانسه با عنوان ایتر (ITER) پیگیری می‌کنند که ایران هم قرار بود بعد از برجام عضوی از این طرح بین‌المللی باشد، اما ترامپ (رئیس جمهور سابق آمریکا) مانع از آن شد.

وی با تأکید بر این که یکی از موضوعات مهم برای کشور‌های مختلف امنیت انرژی (Energy Security) است، گفت: اگر کشور به دنبال توسعه پایدار است، باید از تأمین انرژی پایدار هم مطمئن باشد؛ قیمت انرژی باید به گونه‌ای تعیین شود که در دسترس باشد و فناوری‌های مربوطه هم باید در اختیار یک کشور قرار داشته باشد.

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی با اشاره به این که تصمیم گرفته شده بود که ۲۰ هزار مگاوات نیروگاه هسته‌ای در ایران احداث شود، گفت: اکنون به دلایلی مثل جنگ تحمیلی و مسائل بین‌المللی و شرایط تحریمی، هزار مگاوات نیروگاه هسته‌ای در کشور وجود دارد و دو هزار مگاوات نیروگاه جدید نیز در دست تأسیس است.

وی بیان کرد: کلنگ احداث این دو هزار مگاوات نیروگاه جدید در سال ۱۳۹۵ در بوشهر بر زمین خورد و اکنون در شرف تکمیل است؛ بسته به نوع مطالعه در مورد سبد انرژی کشور، بین ۸ تا ۲۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای باید در ایران تولید شود.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

صرفه‌جویی حداقل ۱۰ میلیون بشکه‌ای در نفت‌ خام با تولید هر هزار مگاوات برق هسته‌ای

این استاد دانشگاه همچنین گفت: تولید هر هزار مگاوات برق هسته‌ای در مصرف ۱۰ تا ۱۲ میلیون بشکه نفت خام صرفه‌جویی می‌کند؛ یعنی اگر اکنون ۲۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای در کشور تولید می‌شد، می‌توانستیم معادل ۲۴۰ میلیون بشکه نفت خام در مصرف سوخت فسیلی صرفه‌جویی کنیم.

وی تأکید کرد: این اعداد به معنای این است که می‌توانستیم هر روز حدود ۸۰۰ هزار بشکه نفت خام را صادر کنیم، اما اکنون این میزان را به اشکالی مثل گاز، گازوئیل و مازوت، برای تولید برق، مصرف می‌کنیم.

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی بیان کرد: تولید هر هزار مگاوات برق هسته‌ای از انتشار حدود ۷ میلیون تن گاز آلاینده در محیط زیست پیشگیری می‌کند؛ یعنی اگر با تولید ۲۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای می‌توانستیم ۱۴۰ میلیون تن تولید گاز‌های آلاینده را کاهش دهیم، اکنون وضعیت کیفیت هوا و شرایط آب و هوایی کشور تا این حد نامطلوب نمی‌شد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

بیشتر بخوانید:

رکوردشکنی نیروگاه اتمی بوشهر در تولید برق هسته‌ای برنامه ریزی برای تولید ۳۰ هزار مگاوات برق

نیروگاه‌های کوچک مقیاس هسته‌ای مصرف آب کمتری دارند

وی با تأکید بر این که بخش عمده خشکسالی‌ها به علت انتشار گاز‌های گلخانه‌ای است، افزود: زمانی که در سازمان انرژی اتمی مسئولیت داشتم، اعلام کردم که بهتر است برای توسعه برق هسته‌ای، به سمت استفاده از نیروگاه‌های کوچک مقیاس برویم؛ زیرا ایران یک کشور خشک است و احداث نیروگاه‌های بزرگ هزار مگاواتی، به حجم زیادی از آب نیاز دارد که چنین امکانی را نداریم.

آقای صالحی با بیان این که تأمین چنین حجمی از آب نیازمند احداث نیروگاه در نزدیکی سواحل کشور است، گفت: در شمال ایران به علت فراوانی جمعیت، شرایط طبیعت و وجود کانون کشاورزی، نمی‌توان چنین کاری کرد؛ ضمن این که خزر یک دریاچه است، اما در حوزه خلیج فارس، تنها جایی است که امکان احداث نیروگاه‌های بزرگ مقیاس هسته‌ای وجود دارد.

وی تصریح کرد: اگر نیروگاه‌ها کوچک مقیاس باشند؛ یعنی در حد ۵۰ مگاوات به جای هزار مگاوات، میزان آب مورد نیاز برای خنک کردن آن‌ها، ناچیز است. اگر از برج‌های خشک در این نیروگاه‌های کوچک استفاده شود، باز هم مصرف آب کاهش می‌یابد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

کاهش هدرفت در انتقال برق با توسعه نیروگاه‌های کوچک مقیاس

آقای صالحی با بیان این که­ با احداث نیروگاه‌های کوچک مقیاس، دیگر نیازی به احداث نیروگاه در جنوب کشور برای تأمین برق نقاط مرکزی و شمالی کشور وجود ندارد، تأکید کرد: تأمین برق از فواصل طولانی باعث می‌شود که در طول مسیر، افت ولتاژ و هدررفت در شبکه رخ دهد.

وی افزود: ساخت نیروگاه‌های کوچک مقیاس هسته‌ای، سرمایه‌گذاری اولیه کمتری هم نسبت به نیروگاه‌های بزرگ مقیاس نیاز دارد. ساخت یک نیروگاه هزار مگاواتی، هزینه شبانه پنج میلیارد دلاری نیاز دارد، اما ساخت چنین نیروگاهی یک شبه شدنی نیست و این رقم در طول مثلا ۷ سال ساخت نیروگاه به ۸ میلیارد دلار افزایش می‌یابد.

بخش خصوصی و صنایع داخلی توان ساخت نیروگاه‌های کوچک مقیاس هسته‌ای را دارند

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی اظهار کرد: اگر یک نیروگاه کوچک مقیاس که هزینه کمتری دارد، راه اندازی شود، می‌تواند تأمین مالی ساخت نیروگاه کوچک مقیاس بعدی را انجام دهد که بخش خصوصی می‌تواند این کار را انجام دهد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

وی همچنین اظهار کرد: صنایع داخلی توان ساخت­ تجهیزات و اجزای مورد نیاز برای نیروگاه‌های کوچک مقیاس را دارند، اما برای تأمین تجهیزات نیروگاه‌های بزرگ، باید صنایعی در همان حد به وجود بیاید که صرفه اقتصادی ندارد؛ به طور مثال، به علت صرفه اقتصادی نداشتن، ساخت مخزن تحت فشار نیروگاه را فقط چند کشور انجام می‌دهند­.

آقای صالحی بیان کرد: این نیروگاه‌های کوچک مقیاس می‌توانند در محل صنایع آماده و در محل مصرف، فقط نصب شوند که قیمت را به طور قابل توجهی کاهش می‌دهد و از نظر ایمنی هم فوق العاده هستند.

وی در پاسخ به علت این که چرا تاکنون چنین اتفاقی در ایران رخ نداده، توضیح داد: دنیا هم تازه در حال حرکت به سمت ایجاد نیروگاه‌های کوچک مقیاس هسته‌ای است؛ البته اوایل در آمریکا و روسیه با نیروگاه‌های کوچک کار را آغاز کردند، همچنین تأمین انرژی بسیاری از زیردریایی‌های نظامی و ناو‌های هواپیمابر با این نیروگاه‌ها انجام می‌شود، اما به صورت تجاری، این مسئله تازه در حال اجرا است و ایران هم ان شاءالله در این زمینه، قدم‌های مؤثری را برخواهد داشت.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • در سال گذشته ۳ میلیارد دلار واردات بنزین داشتیم / تا دو سال آینده در همه حوزه‌های بحران خواهیم داشت
  • تولید گاز باید افزایش پیدا کند/ لزوم بهینه سازی مصرف
  • رشد اقتصادی پایدار در صنعت نفت با بهینه‌سازی مصرف انرژی
  • بازخوانی پرونده توسعه برق هسته‌ای در ایران؛ از برجام تا مشارکت مردم
  • توزیع منابع با نگاه عدالت محور کلیدواژه حل مشکل حاشیه نشینی است
  • شهرک انرژی در تهران احداث می‌شود
  • مکمل خارجی و وارداتی نداریم | بیشترین تقلب در این مکمل‌هاست | روش‌ های تشخیص مکمل اصل از تقلبی 
  • امنیت انرژی ایران در گرو استفاده صحیح مصرف کنندگان گاز
  • معمای بنزین در ایران
  • فرصت‌ صادرات برق به اروپا در شرکت‌های دانش‌بنیان‌