Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر-گروه هنر-فریبرز دارایی؛ ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی و با سپری کردن بیش از ۴ دهه پا به قرنی تازه گذاشت؛ در این عمر سپری شده ۴۳ ساله، آثار مختلفی با موضوعاتی متنوع از دفاع مقدسی، دینی، کمدی، اجتماعی و… تولید و در سالن‌های تئاتر به صحنه رفتند. برخی از این آثار بسیار جریان ساز بودند و برخی آثار خاطره‌انگیز و پرمخاطب.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شاید خالی از لطف نباشد مروری داشته باشیم بر آثاری که طی دهه‌های ۶۰، ۷۰، ۸۰ و ۹۰ تولید و اجرا شدند، روندی که این آثار برای تمرین و تولید طی کردند، گروهی که در تولید و اجرای اثر حضور داشتند و دیدن تصاویر این اجراها اعم از عکس یا فیلم.

از این رو در گروه هنر تصمیم بر این شد که از آغاز سال ۱۴۰۰ با جمع‌آوری اطلاعات مختلف اجراهای ۴ دهه گذشته، مروری‌بر تولیدات تئاتر ایران در این بازه زمانی داشته باشیم.

در بیست و چهارمین گام از مرور «چهار دهه خاطرات صحنه» سراغ نمایش «ادیپ» به کارگردانی حمید پورآذری رفته‌ایم.

حمید پورآذری از چهره‌های شناخته شده کارگردانی تئاتر ایران است؛ سرپرست گروه تئاتر «پاپتی ها». پورآذری طی ۲ دهه گذشته تجربه‌ای جدید را در تئاتر ایران رقم زد و آثاری را با حضور نوجوانان و جوانان علاقه مند به تئاتر در فضاهایی غیرمتعارف تولید و اجرا کرد که بسیار قابل تأمل و تأثیرگذار بودند.

یکی از این آثار که با استقبال چهره‌ها، صاحبنظران و منتقدان تئاتر مواجه شد نمایش «ادیپ» بود.

«ادیپ» با شکل اجرایی متفاوتی در مقایسه با آثار تولید و اجرا شده در آن سال‌ها و با حضور نوجوانان و جوانانی پرانرژی و با نگاهی به جامعه پیرامون و اتفاقات اجتماعی اجرا شد.

گروه بازیگری از تمام فضاهای موجود سوله استفاده و میزانسن‌های خود را اجرا می‌کردند و مخاطب نیز در فضاهای مختلف به کار گرفته شده اتفاقات نمایش را دنبال می‌کرد. در این نمایش گروه بازیگران در بخش‌هایی با بهره از موسیقی و خوانش‌هایی موسیقایی به طرح مسائل و معضلات اجتماعی می‌پرداختند.

این نمایش در سال ۸۸ با حضور تعداد بالایی از نوجوانان و جوانان و بر اساس نمایشنامه «ادیپ شهریار» اثر سوفوکل شکل گرفت و پورآذری برای اجرای «ادیپ» فضایی را در فرهنگسرای بهمن انتخاب کرد که پیش‌تر به عنوان سوله پرورش قارچ مورد استفاده قرار گرفته بود.

پورآذری به همراه گروه خود این فضا را برای اجرای تئاتر آماده و یکی از جذاب ترین اجراهای تئاتری را به صحنه برد.

این کارگردان شناخته شده تئاتر ایران درباره انگیزه کار با علاقه مندان نوجوان و جوان تئاتر و شکل‌گیری نمایش «ادیپ»، به خبرنگار مهر گفت: انتخاب این روند به آموزه‌هایی برمی‌گردد که از بودن در کنار دکتر علی رفیعی کسب کردم مبنی بر بحث گروه و گروه‌های جوان. دکتر رفیعی نمایش «آنتیگونه» را سال ۵۴ با حضور جوانان تئاتری تمرین و اجرا کرد؛ آموزشی که به اجرا ختم شد. این نگاه در من هم نشست و از سال ۸۱ در مهرآباد جنوبی وقتی حدود ۲ سال به بچه‌های علاقه مند به تئاتر آموزش می‌دادم، ۲ نمایش را هم روی صحنه بردیم.

پورآذری ادامه داد: از سال ۸۷ تا ۹۰ نیز در فرهنگسرای بهمن شروع به آموزش تئاتر کردم که الگویش تجربه‌ای بود که در خانه فرهنگ مهرآباد جنوبی داشتم. وقتی سال ۸۷ به فرهنگسرای بهمن رفتم آقای شهرام کرمی یکی از معاونت‌های فرهنگسرا بود و از من خواست همان روندی که در خانه فرهنگ مهرآباد جنوبی داشتم را پیش بگیرم. من و محمد یعقوبی در آن مقطع به آموزش تئاتر به بچه‌ها در فرهنگسرای بهمن پرداختیم و بعد از دوره آموزشی سوله‌ای را برای اجرا به من معرفی کردند که متروکه شده بود. این سوله که به عنوان گالری شماره ۲ شناخته می‌شد تبدیل به انباری و بعد به سوله پرورش قارچ شده بود و دوباره به فضایی غیر قابل استفاده تبدیل شده بود. برای من پیشنهاد اجرا در این سوله جذاب بود.

وی با بیان اینکه به این سمت رفتیم که اجرای «ادیپ» در سوله مدنظر چگونه باید باشد، یادآور شد: روند تولید و اجرای «ادیپ» در آن سوله برای خود من نقطه عطفی در فعالیت‌های تئاتری ام بود.

سرپرست گروه تئاتر «پاپتی ها» با اشاره به اینکه در اجرای نمایش «ادیپ» ۳۵ نوجوان و جوان علاقه مند به تئاتر حضور داشتند، درباره دلایل انتخاب نمایشنامه «ادیپ» برای اجرا با آن گروه توضیح داد: نمایشنامه «ادیپ» امکان نمایشی داشت، به طور کلی «افسانه های تبای» امکان نمایشی دارند و با توجه به ساختاری که سوله داشت این امکان را به شما می‌دادند که خیلی تئاتری به آنها نگاه کنید. ضمن اینکه نمایشنامه «ادیپ» این ظرفیت و امکان را داشت که با توجه به وضعیت و حال و هوای خود بچه‌ها با نگاهی به روز به اثر پرداخته شود.

پورآذری معتقد است بحث کنشگری موجود در نمایشنامه «ادیپ» یکی از ویژگی‌هایی بود که باعث شد با توجه به شرایط موجود جامعه نمایش تولید و با حس و حال بچه‌های گروه به صحنه برود.

وی با اشاره به اینکه بچه‌های حاضر در گروه از ۱۱ تا ۳۰ سال سن داشتند، اظهار کرد: اکثر بچه‌ها با تئاتر آشنا نبودند و البته ۳ دانشجوی تئاتر هم در گروه داشتیم که حضورشان بسیار کمک کننده بود.

سرپرست گروه تئاتر «پاپتی ها» با اشاره به افزایش تعداد بچه‌های گروه در نمایش‌های بعدی و رسیدن به عدد ۲۱۰ نفر هنرآموز و هنرجو، درباره سرانجام اعضای گروه نمایش «ادیپ» و آثاری که بعد از آن اجرا شد و جذب شدن شان به تئاتر گفت: نزدیک به ۳۰ تا ۴۰ تن از آن بچه‌ها در حال فعالیت در تئاتر در قالب نویسنده، کارگردان، بازیگر و طراح نور و صحنه هستند.

پورآذری با اشاره به اینکه به دلیل شکل اجرایی نمایش «ادیپ» ظرفیت محدودی تماشاگر را در هر اجرا پذیرا بودند، درباره دلایل استقبال از این اثر نمایشی یادآور شد: در آن ایام استاد حمید سمندریان، دکتر علی رفیعی و استاد احمد دامود و چهره‌های مطرح دیگری به تماشای نمایش نشستند. همچنین مخاطبان نیز از اجرای این اثر که حدود ۴۵ اجرا داشت استقبال کردند. فکر می‌کنم یکی از دلایل جذابیت نمایش، اجرای آن در محیط و مکانی متفاوت از فضاهای تئاتری آن ایام بود و اینکه مخاطب برای تماشای آن طی مسیری داشت و به این مکان می‌آمد. همچنین مخاطبان در آن اجرا با حس و حال و تجربه‌ای مواجه می‌شد که مدت‌ها بود آن را فراموش کرده بودند.

این کارگردان با سابقه تئاتر در پایان سخنان خود درباره اینکه آیا به اجرای مجدد یا بازتولید نمایش «ادیپ» فکر می‌کند، تأکید کرد: «ادیپ» قابلیت اینکه بارها متولد شود دارد ولی اجرا به آن شکل محصول آن زمان بود. اگر قرار باشد «ادیپ» اجرا شود اثری جدید خواهد بود با نگاهی به آن اجرای قبلی. در واقع بازتولید یک نمایش یعنی تولیدی دوباره که زمان و دغدغه‌های روز در آن دخیل هستند و اگر چنین نباشد معنایی نخواهد داشت.

کد خبر 5307266 فریبرز دارایی

منبع: مهر

کلیدواژه: حمید پورآذری کارگردان تئاتر تئاتر ایران هنرمندان تئاتر فرهنگسرای بهمن حضور هنر ایران در جهان سینمای مستند برنامه تلویزیونی فیلم کوتاه تئاتر ایران شبکه دو سیما شبکه پنج سیما موسیقی ایرانی عبدالعلی علی عسکری شبکه یک سیما فیلم سینمایی موزه سینما ویروس کرونا اربعین 1400 فرهنگسرای بهمن تولید و اجرا تئاتر ایران برای اجرا اجرا شد بچه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۴۲۲۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام آمار فروش تماشاخانه‌های دولتی

آمار فروش نمایش‌های‌ مجموعه تئاترشهر، تالار هنر و تماشاخانه سنگلج تا پایان روز جمعه ۷ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ اعلام شد. 

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی، آمار فروش و تعداد تماشاگران نمایش‌های مجموعه تئاترشهر، تالار هنر و همچنین تماشاخانه سنگلج تا پایان روز جمعه ۷ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ اعلام شد.  
نمایش «گالیله» به کارگردانی شهاب‌الدین حسین‌پور که از ۲۹ فروردین در تالار اصلی با ظرفیت ۵۷۹ مخاطب و قیمت بلیت۳۰۰ هزار تومان اجرای خود را آغاز کرده است، با مجموع ۸ اجرا و میزبانی از ۳ هزار و ۴۱۵ مخاطب (با احتساب بلیت تمام‌بها، نیم‌بها، تخفیف‌دار و مهمان) توانست به فروشی معادل ۷۸۸ میلیون و ۵۴۰ هزار تومان دست پیدا کند. 
نمایش «روال عادی» به کارگردانی کیارش رُست که اجرای خود را از ۳۰ فروردین در تالار چهارسو، با ظرفیت۱۳۲ نفر و قیمت بلیت۱۸۰ هزار تومان آغاز کرده است، با مجموع ۸ اجرا و میزبانی از ۶۰۴ مخاطب توانست به فروشی معادل ۸۴ میلیون و ۲۷۶ هزار تومان برسد.  
نمایش «توقف اتانازی» به کارگردانی محمدرضا عطایی فر که اجرای خود را از ۲۳ فروردین در تالار چهارسو با ظرفیت۱۳۲ نفر و قیمت بلیت۱۸۰ هزار تومان آغاز کرده است، با مجموع ۱۴ اجرا و میزبانی از ۱ هزار و ۱۱۰ مخاطب، توانست به فروشی معادل ۱۵۵ میلیون و ۴۳۰ هزار تومان دست پیدا کند. 
نمایش «آن بُرد» به کارگردانی مهدی زندیه و آیدین تمبرچی نیز که اجرای خود را از ۲۳ فروردین در تالار قشقایی ساعت ۱۸ با ظرفیت ۹۶ نفر و قیمت بلیت۱۷۰ هزار تومان آغاز کرده است، با ۱۶ اجرا و میزبانی از ۱ هزار و ۳۹۶ مخاطب، فروشی معادل ۲۱۲ میلیون۲۹۶ هزار تومان داشته است.  
نمایش «پس از» به کارگردانی مرتضی کوهی نیز که اجرای خود را از ۲۳ فروردین در تالار قشقایی، با ظرفیت ۹۶ نفر و قیمت بلیت۱۴۰ هزار تومان آغاز کرده است، با ۱۴ اجرا و میزبانی از ۱ هزار و ۲۰۵ مخاطب به فروشی معادل ۱۳۸ میلیون و ۸۸۰ هزار تومان دست پیدا کند. 
نمایش «آبی گونه» به کارگردانی کاوه مهدوی که از ۲۳ فروردین در تالار سایه با ظرفیت ۷۲ نفر و قیمت بلیت۱۵۰ هزار تومان اجرای خود را آغاز کرده است،‌ با مجموع ۱۴ اجرا و میزبانی از ۵۱۶ مخاطب به فروشی معادل ۵۳ میلیون و ۹۲۵ هزار تومان دست پیدا کند. 
نمایش «کان لم یکن» به کارگردانی سید علی موسویان که از ۲۶ فروردین در تالار سایه با ظرفیت صندلی۷۲ نفر و قیمت بلیت۱۵۰ هزارتومان روی صحنه رفته است، با ۱۲ اجرا، ۳۰۲ مخاطب جذب کرده و به فروشی معادل ۲۷ میلیون و ۵۱۹  هزار تومان دست یافته است. 
نمایش «نظام ابن عربی» به کارگردانی یاسمین عباسی که از ۲ اردیبهشت‌ماه در کارگاه نمایش با ظرفیت صندلی ۲۶ نفر و قیمت بلیت ۱۰۰ هزارتومان به صحنه رفته است، با ۶ اجرا میزبان ۱۲۳ مخاطب بوده و به فروش ۹ میلیون و ۹۰ هزار تومان دست پیدا کرده است.    
در تماشاخانه سنگلج، نمایش «سلطان عمرا بمیرد» به کارگردانی محمدجواد کبودرآهنگی که از ۴ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳به صحنه رفته است؛ چهارمین اجرای خود را پشت سر گذاشت و در مجموع، میزبان ۱۵۷ تماشاگر بوده است. این نمایش با احتساب بلیت‌های تمام بها، نیم بها، میهمان و تخفیف دار با بلیت ۱۰۰ هزار تومانی و ظرفیت سالن۲۳۶ نفری،  مبلغ  ۱ میلیون و ۹۹۰ هزار تومان فروخته است. 
همچنین نمایش «شاماران» به کارگردانی ساسان شکوریان نیز که اجرای خود را از ۲۲ فروردین‌ماه ۱۴۰۳ آغاز کرده است؛ با ۱۵ اجرا توانسته است ۴۹۸ تماشاگر را به تماشاخانه سنگلج جلب کند. این نمایش با احتساب بلیت‌های تمام بها، نیم بها، میهمان و تخفیف دار با بلیت ۸۰ هزار تومانی و ظرفیت سالن۲۳۶ نفری، توانسته مبلغ  ۲۲ میلیون و ۲۸۰ هزار تومان بفروشد.  
در تالار هنر، نمایش«انگشتر اسرارآمیز» به کارگردانی میثم یوسفی که از ۳ اسفندماه ۱۴۰۲ با ظرفیت ۲۴۴ نفری به صحنه رفته است؛ با ۶ اجرا و قیمت بلیت ۱۰۰ هزار تومان، توانست ۶۰۱ تماشاگر را جلب کند و به فروش ۴۴ میلیون و ۱۲۱ هزار تومان دست پیدا کند.    
 
همچنین نمایش «آکادمی پرندگان» به کارگردانی حسین مزینانی که از ۲۲ فروردین‌ماه ۱۴۰۳در تالار هنر با ظرفیت ۲۴۴ نفری به صحنه رفته است؛ با ۱۵ اجرا و قیمت بلیت ۱۰۰ هزار تومان، توانسته ۷۶۱ تماشاگر را جلب کند و به فروش ۵۰ میلیون و ۶۴۴ هزار تومان دست پیدا کند.  
 
نمایشنامه‌خوانی «پینوکیو» به کارگردانی داود زارع که ۷ اردیبهشت‌ماه در تالار هنر با ظرفیت ۲۴۴ نفری انجام شد، با ۱ اجرا و قیمت بلیت ۸۰ هزارتومان، توانست ۲۴۴ تماشاگر را به سالن جلب کند و به فروش ۱۹ میلیون و ۸۸۸ هزار تومانی برسد.

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • این صدا برای بچه‌های ایران است/ جزییات یک کنسرت باتربیت!
  • موافق اجرای نمایش در سالن‌های خصوصی نیستم/ اقتصاد تئاتر رضایت‌بخش نیست
  • همکاری سازمان عقیدتی سیاسی ارتش و اداره کل هنرهای نمایشی برای تولید آثار نمایشی
  • نگاهی متفاوت به جنگ در تئاتر/ روایتی به پنج گویش متفاوت از  سرانجام وقایع جنگ
  • اجرای آثار جشنواره تئاتر ایثار در شهر‌های استان گلستان
  • آغاز پیش‌ فروش بلیت اجرا‌های «امشب به صرف بورش و خون»
  • آمار فروش و تماشاگران نمایش های در حال اجرا
  • اجرای آثار جشنواره تئاتر ایثار در شهرهای استان گلستان
  • اعلام آمار فروش تماشاخانه‌های دولتی
  • تماشاخانه سیار کانون پرورش فکری به کرمان آمد