Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-03@21:19:21 GMT

۶ بازی بومی محلی گیلان در شرف ثبت ملی هستند

تاریخ انتشار: ۲۷ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۱۴۳۶۱۵

۶ بازی بومی محلی گیلان در شرف ثبت ملی هستند

ایمان سهیلی عصر شنبه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: پیشنهادهایمان را برای ثبت ملی تمامی بازی های بومی محلی گیلان به رئیس فدراسیون  ارائه داده ایم. 

وی یادآور شد: البته تاکنون چهار بازی بومی محلی گیلان شامل رشته زیبا و پرطرفدار کشتی گیله مردی در سال ۹۰ ، لافند بازی(لافن بازی)  از  بازی های بومی محلی محبوب گیلان در سال ۹۱ ، ال کاوه بازی و همچنین مرغانه بازی در سال ۹۸ به ثبت ملی رسیده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سهیلی ادامه داد: همچنین آیین شکرگزاری گیله مردی و مراسم جشن خرمن نیز به ثبت ملی رسیده است که در این ۲ مراسم نیز، بازی های بومی محلی گیلان با استقبال خوب اقشار مختلف مردم اجرا می شود.

رئیس هیات ورزش روستایی و بازی های بومی محلی گیلان خاطرنشان کرد: این در حالی است که ۶ بازی بومی محلی دیگر از استان گیلان در شرف ثبت ملی است که به محض انجام کارهای اولیه ، نام این ورزش ها به اطلاع مردم خواهد رسید.

سهیلی اضافه کرد: یکی دیگر از کارهای مدنظر این هیات ، نگاه ویژه به ورزش لافند بازی گیلان است چون این ورزش زیبا، به همراه کشتی گلیه مردی از معروف ترین و محبوب ترین بازی های بومی محلی  استان قلمداد می شود .

وی افزود: لافندبازی بعنوان یکی از بازی‌های بومی محلی و بخشی از فرهنگ مردم با وجود پیشینه و محبوبیت مهجور مانده  است. رئیس هیات ورزش روستایی و بازی های بومی محلی گیلان خاطرنشان کرد:با توجه به اینکه نفرات انگشت شماری در این رشته فعالیت می کنند، با یک برنامه ریزی مدون قصد گسترش این ورزش در گیلان و همچنین سایر نقاط کشور را داریم.

حدود ۴۰۰ بازی بومی محلی در گیلان شناسایی شده که کشتی گیله مردی ، لافند بازی ، ال کاوه ، مرغانه بازی ، غیش بازی ، کلاه پران ، عروس گولی ، آهوچره ، آغوز بازی و شیرین دودو (زو یا کبدی) از معروف ترین این بازی ها محسوب می شوند. 

برچسب‌ها فدراسیون ورزش روستایی و بازی های بومی محلی رشت فدراسیون های ورزشی گیلان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فدراسیون ورزش روستایی و بازی های بومی محلی رشت فدراسیون های ورزشی فدراسیون ورزش روستایی و بازی های بومی محلی رشت فدراسیون های ورزشی گیلان بازی های بومی محلی بومی محلی گیلان بازی بومی محلی ثبت ملی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۴۳۶۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیس شبکه سه تماشاچی ویژه الکلاسیکوی ایران

به گزارش "ورزش سه"، رئیس شبکه سه سیما که در سال‌های گذشته یکی از چهره‌های خبرساز تلویزیون ایران نیز بوده، در اقدامی جالب برای تماشای بازی پرسپولیس و سپاهان به استادیوم آزادی رفت.

او که مدیر فوتبالی‌ترین و احتمالا پرمخاطب‌ترین شبکه صداوسیما بوده، از چشم عکاس ورزش سه نیز دور نماند و تصویرش در حالی که ماسکی هم بر صورت داشت و عینک خود را جابجا می‌کرد، به شکلی جالب شکار شد.

علی فروغی البته تمایلی به انجام مصاحبه از خود نشان نداد و بعد از تماشای بازی پرسپولیس و سپاهان، استادیوم را ترک کرد.

دیگر خبرها

  • پیام ده‌روسی به لورکوزن: به کامبک اعتقاد داریم
  • بیانیه تند پرسپولیس در مورد اتفاقات بازی با سپاهان
  • برگزاری نخستین جشنواره فرهنگی، ورزشی بومی -محلی در دانشگاه آزاد بجنورد
  • برگزاری جشنواره بازی‌های بومی محلی در میبد
  • ساعت پخش زنده بازی رم و بایرلورکوزن از تلوزیون + شبکه ورزش و پخش آنلاین
  • خانه ملت محلی برای حزب‌بازی نیست
  • برگزاری جشنواره ملی منتظران در شهرستان قصرقند
  • رئیس شبکه سه تماشاچی ویژه الکلاسیکوی ایران
  • مهاجم اسبق پرسپولیس برای بازی با قرمزها برمی‌گردد
  • حضور توپکا و شاهان میاندورود در دور برگشت لیگ دسته دوم بسکتبال بانوان کشور