Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-05-04@13:51:06 GMT

قدرت خرید مردم چگونه افزایش می‌یابد؟

تاریخ انتشار: ۲۷ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۱۴۴۳۰۹

‍‍‍‍‍‍

برخی از کارشناسان می‌گویند دولت می‌تواند با استفاده از سیاست‌های پولی و مالی و کنترل تورم فدرت خرید مردم را افزایش دهد.

خبرگزاری میزان _ فارس نوشت: چندماهی است که اخبار افزایش حقوق کارمندان و همسان سازی حقوق بازنشستگان، حواشی فراوانی به دنبال داشته است.

عده‌ای معتقدند افزایش‌های مکرر حقوق بدون در نظر گرفتن منابع تامین اعتبار پایدار اشتباهی محرز است، ولی گروهی دیگر معتقدند که دولت ناگریز از افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نقطه مشترک هر دو دیدگاه، نرخ تورم کشور است. در واقع، مدافعان افزایش حقوق بر این باورند که باید افزایش نرخ تورم و کاهش قدرت خرید اقشار مختلف کارمندی و بازنشسته را با افزایش حقوق جبران نمود، ولی کارشناسان مخالف افزایش حقوق نیز معتقدند که افزایش حقوق مشاغل مختلف بدون وجود منابع تامین مالی، به معنای چاپ پول بیشتر و به تبع آن افزایش نرخ تورم است. به عبارت دیگر، سیاستی که قرار است افزایش نرخ تورم و کاهش قدرت پول را جبران نماید، خود موجب افزایش مجدد نرخ تورم و کاهش قدرت خرید می‌شود و در نتیجه، مجددا لازم است تا حقوق و دستمزد افزایش یابد و در نهایت منجر به ایجاد چرخه دستمزد- تورم در کشور می‌شود.

اتفاقی که در بسیاری از کشور‌ها رخ داده و صدمات زیانباری را موجب شده که نزدیک‌ترین نمونه آن، چرخه دستمزد- تورم سال ۲۰۰۱ ترکیه است که نرخ تورم را تا بیش از ۷۰ درصد افزایش داد و پس از چالش‌های فراوان، با تدبیر کمال درویش وزیر خزانه داری وقت ترکیه که از او به عنوان معمار کبیر اقتصاد ترکیه نیز یاد می‌شود، بالاخره این چرخه متوقف شد و نرخ تورم در کمتر از سه سال، تک رقمی شد. تدبیر کمال درویش این بود که با اقناع جامعه کارگری و کارمندی در سال هایبحران، نه تنها افزایش حقوق اعمال نشد، بلکه کاهش درآمد سالیانه اعمال شد تا تورم کنترل شود.

این در حالی است که در ماه‌های اخیر، شاهد هستیم رقابت سنگینی برای افزایش حقوق در بین کارمندان دستگاه‌های مختلف در جریان است؛ اتفاقی که می‌تواند موجبات ایجاد چرخه دستمزد-تورم و نهایتا ایجاد ابرتورم در ایران شود. به نظر می‌رسد راه حل منطقی این است که دولت با استفاده از سیاست‌های پولی و مالی و کنترل تورم و نه از راه افزایش حقوق، قدرت خرید مردم را افزایش دهد و از ایجاد چرخه دستمزد-تورم جلوگیری کند.

ویدئویی درباره این موضوع در ادامه آمده است:

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی بیشتر بخوانید: کالبدشکافی تسهیلات مسکن؛ چرا وام‌های مسکن جذاب نیست؟

انتهای پیام/
خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

برچسب ها: قدرت خرید تورم

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: قدرت خرید تورم افزایش حقوق چرخه دستمزد قدرت خرید نرخ تورم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۴۴۳۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۵۰ هزارتن شیرخشک در کارخانجات دپو شده است

سیاوش سلیمی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: با توجه به عدم اصلاح ارزش پایه گمرکی توسط گمرک ناچارا هرکیلو شیرخشک را در بازارهای جهانی ۲ دلار عرضه می‌کنیم، درحالیکه با نرخ ۲.۶۵ دلار باید به سامانه نیما برگردانیم.

به گفته او، رفع تعهد ارزی صادرات در برابر واردات محدود شده است به طوریکه صادرات حتما در قبال واردات کالاهای کشاورزی باید باشد که دست تولیدکننده شیرخشک بسته است که همین امر منجر به رکود بازار شده است.

سلیمی با اظهار نگرانی نسبت به افزایش قیمت شیرخام افزود: اگر قیمت شیرخام افزایش غیر متعارفی داشته باشد، بدون تردید صادرات شیرخشک و کره دچار مشکل می‌شود و شیرخام تولیدی بدلیل عدم جذب توسط کارخانجات جذب نخواهد شد.

رئیس هیئت مدیره انجمن شیرخشک ادامه داد: با افزایش قیمت شیرخام، سرانه مصرف داخل تحت تاثیر قرار می‌گیرد، از این رو انتظار می‌رود که تصمیم منطقی در خصوص اصلاح قیمت صورت بگیرد.

او با بیان اینکه سالانه ۱۱ میلیون تن شیرخام در کشور تولید می‌شود، افزود: بنابر آمار ماهانه ۱۸ هزارتن شیرخشک در کشور تولید می‌شود که با ورود به فصل گرما درصدی از تولید کاهش می‌یابد و مجدد در نیمه دوم سال افزایش می‌یابد.

سلیمی با بیان اینکه سالانه ۷۰ تا ۸۰ هزارتن شیرخشک در کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد، گفت: با احتساب مصرف داخل، مابقی شیرخشک تولیدی باید به بازارهای هدف صادر شود که متاسفانه در بحث اصلاح ارزش پایه گمرکی به رغم موافقت وزارت جهاد، تاکنون گمرک اصلاح نکرده است که در صورت تسهیل با نگرانی کمتری به سمت افزایش قیمت شیرخام می‌رویم.

او از دپوی ۵۰ هزارتن شیرخشک در کارخانجات خبر داد و گفت: با اصلاح ارزش پایه گمرکی، میزان دپوی شیرخشک در کارخانجات کاهش می‌یابد.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • سلامی : مالیات باید بر عایدی سرمایه باشد و نه بر تورم/ طرحی به نام حمایت از محرومان، به کام یک درصد مرفه جامعه /هشدار نسبت به تشدید بحران در بازار مسکن
  • مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا: اسرائیل خاورمیانه را دچار بدترین چرخه خشونت کرده است/ تلاش‌ها برای راه حل دو دولتی باید افزایش یابد
  • اثرات تورم بر زندگی مردم با اختصاص سهمیه بنزین به نفر خنثی می شود
  • ناپایداری‌های جوی در بوشهر افزایش می‌یابد
  • فقر و فقدان قدرت خرید اخلاق اجتماعی را مخدوش می‌کند
  • ۵۰ هزارتن شیرخشک در کارخانجات دپو شده است
  • حساسیت هایی که در نماینده، روشنفکر و مردم نیست
  • درآمد مردم لرستان افزایش یابد/ رفاه اجتماعی را ارتقا دهیم
  • مراکز خدمات رسان تفریحی کارگران افزایش می‌یابد
  • مجلس حقوق کارگر را بر مبنای نرخ تورم تعیین کند