Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز شنبه ایرنا، «ریچارد فراند» در گفت‌وگو با شبکه خبری اسکای (SkyNews) تصریح کرد که این معاهده «اعتماد و دوستی» بین طرف‌ها را سخت کرده است.

معاهده «آکوس» چهارشنبه گذشته بین آمریکا، ‌انگلیس و استرالیا در حوزه‌های دیپلماتیک، امنیتی و نظامی در سراسر منطقه هند و اقیانوس آرام امضا شد. برنامه زیردریایی‌های اتمی استرالیا اولین پروژه بزرگ این توافق خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در چارچوب این معاهده به استرالیا برای دستیابی به زیردریایی‌های اتمی کمک خواهد شد.

پیشتر فرانسه قراردادی با ارزش ۳۰ میلیارد یورو برای نوسازی ناوگان زیردریایی استرالیا امضا کرده بود. فرانسه قرار بود زیردریایی هایی با سوخت متعارف اما از روی مدل زیردریایی های اتمی خود به استرالیا تحویل دهد. این قرارداد با افزایش هزینه و تاخیر در اجرا مواجه شد و سرانجام استرالیا به همین بهانه به سمت استفاده از خدمات رقبای فرانسه رفت.

ژان ایو لودریان وزیر امور خارجه فرانسه این پیمان را "خنجری از پشت" خوانده و اظهار داشت که این توافق نشانه رفتاری غیرقابل قبول میان متحدان و شرکاست و تبعات آن مستقیما چشم‌اندازی را که برای این اتحاد وجود دارد تحت تاثیر قرار می‌دهد. او همچنین سفیران فرانسه در استرالیا و آمریکا را "به منظور مشاوره" فراخوانده است. این اقدام امری کاملا نادر است و گفته می‌شود که این اولین بار است که فرانسه سفیران خود را از این دو کشور فراخوانده است.

رئیس مجلس ملی فرانسه در پاسخ به این سووال که چرا سفیر این کشور در انگلیس فراخوانده نشد بیان داشت: من در این زمینه تصمیم‌گیر نیستم اما گمان می‌کنم که فراخواندن سفیران از دو بازیگرعمده در این معاهده مهم‌تر است.

باید توجه داشت که فرانسه در وضعیت اقتصادی فعلی و افزایش میزان بیکاری، نیاز فراوانی به این قرارداد داشت. اکنون شرکت‌های آمریکایی برنده اصلی این بازی هستند. وزیر امور خارجه و نیروهای مسلح فرانسه چهارشنبه گذشته در بیانیه مشترکی گفتند: انتخاب آمریکا برای کنار گذاشتن یک متحد و شریک اروپایی مانند فرانسه از مشارکت ساختاری با استرالیا، آن هم در زمانی که ما در منطقه هند و اقیانوسیه با چالش‌های بی‌سابقه‌ای روبرو هستیم، نشان‌دهنده عدم انسجام است که فرانسه فقط می‌تواند به آن اشاره کرده و متاسف شود.

رئیس مجلس ملی فرانسه تلاش کرد تا کمی از تنش‌های روزهای اخیر بکاهد و گفت؛ گاهی رفقا و متحدان ممکن است رفتار متفاوتی در قبال یکدیگر داشته باشند اما مسائل پیچیده است و نباید سریع نتیجه‌گیری کرد. وی خاطر نشان کرد که معاهده آکوس نباید باعث بروز اختلاف عمیق شود، اما باید مراقب بود که فراموش هم نشود.

برچسب‌ها فرانسه ایالات متحده آمریکا گروه هفت انگلستان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرانسه ایالات متحده آمریکا گروه هفت فرانسه ایالات متحده آمریکا گروه هفت انگلستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۴۶۶۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرانسه برای امنیت المپیک سامانۀ موشکی قرض می‌گیرد

در حالی‌که ۳ ماه به بازی‌های المپیک پاریس باقیمانده، مقامات فرانسوی رسماً خواستار قرض گرفتن سیستم دفاع هوایی یونان برای بازی‌های المپیک شدند.

به گزارش فارس، براساس گزارش‌های روزنامۀ یونانی «کاتیمرینی»، فرانسوی‌ها به‌طور خاص درخواست انتقال سامانۀ موشکی زمین به هوای کوتاه‌برد کروتال را از نیروی هوایی یونان کرده‌اند.

پیش از این اپراتور فرودگاه‌های پاریس اعلام کرده آسمان منطقۀ پاریس برای مراسم افتتاحیه ۶ ساعت بسته خواهد شد.

دیگر خبرها

  • صادرات دفاعی فرانسه به اسرائیل به کم‌ترین حد رسید
  • کاهش صادرات تسلیحات تدافعی فرانسه به رژیم صهیونیستی
  • دیدنی های امروز؛ از اعتراضات ضداسرائیلی تا مهمات منفجر نشده در غزه
  • جزئیات توافق آمریکا و عربستان برای سازش میان ریاض و تل‌آویو
  • احتمال اعزام نیروهای انگلیسی به غزه
  • فرانسه برای امنیت المپیک سامانۀ موشکی قرض می‌گیرد
  • شعله‌ور شدن اعتراضات ضد صهیونیستی در دانشگاه‌های فرانسه و انگلیس
  • دانشجویان فرانسوی هم به میدان آمدند + فیلم
  • دانشجویان فرانسوی هم به میدان آمدند
  • کاهش حضور آمریکا در آفریقا / حاکمان جدید ساحل آفریقا در پی کاهش روابط سیاسی و نظامی با فرانسه و آمریکا هستند/ نیجر حضور نیروهای آمریکایی را غیرقانونی اعلام کرد +فیلم