Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@07:58:25 GMT

زوایای شخصیتی شهریار ناشناخته مانده است

تاریخ انتشار: ۲۸ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۱۴۶۷۹۹

زوایای شخصیتی شهریار ناشناخته مانده است

محبوب طالعی روز شنبه در وبینار کشوری شعر و ادب ، بزرگداشت شهریار که با شرکت دبیران ادبیات ارومیه و جمعی از استادان دانشگاهی برگزار شد، افزود: بررسی بیشتر آثار شهریار در صورتی محقق می شود که امکان توجه علمی و دانشگاهی به زبان ترکی وجود داشته باشد. 

وی بیان کرد: شهریار تنها شاعری است که در صور خیال به مانند حافظ شعرسرایی کرده و ایجاز را به اوج رسانده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طالعی افزود: شهریار در اشعار ترکی خود فولکلور محل سکونت و زندگی خود را به زیبایی توصیف کرده و با مخاطب ارتباط عاطفی عمیقی برقرار کرده است.

مهین منافی مدیر کل آموزش و پرورش آذربایجان غربی نیز در این وبینار گفت: بیان لطیف، ساده، روان و جذاب از ویژگیهای شعر شهریار است

وی ادامه داد: در کنار بیان ادیبانه شجاعت در استفاده از اصطلاحات عامیانه در میان کلام شاعرانه از ویژگیهای شعر شهریار است.

منافی اضافه کرد: شهریار نوگرایی و تلفیق فولکلور محلی را به گونه ای استادانه در هم در آمیخته است تا مضامینی شیرین خلق کند.

مدیر کل آموزش و پرورش آذربایجان غربی ادامه داد: شعر در انتقال دانسته ها و آلام و شادیها در فرهنگ و ادبیات ایرانی تاثیر و نقش مهمی دارد که جزیی از زندگی روزمره بشری شده است.

در این وبینار یک روزه که به همت اداره کل آموزش و پرورش اذربایجان غربی برگزار شد جمعی از دبیران ادبیات و استادان دانشگاه های کشور حضور داشتند، در این وبینار شیوه و سبک زندگی و اثار شهریار بررسی و قرائت شد.

سید محمدحسین بهجت تبریزی متخلص به شهریار (پیش از آن بهجت تبریزی) شاعر ایرانی اهل تبریز بود که به زبان‌های ترکی آذربایجانی و فارسی، شعر سروده‌است.

 وی در تبریز در خانواده‌ای بستان‌آبادی (روستای خُشکِناب بستان‌آباد) به دنیا آمد و بنا به وصیتش در مقبرةالشعرای تبریز به خاک سپرده شد.

۲۷ شهریور را به واسطهٔ روز درگذشت او روز شعر و ادب فارسی نامیده‌اند. مهم‌ترین اثر شهریار منظومهٔ حیدربابایه سلام؛ (سلام به حیدربابا)، است که از معروف‌ترین آثار ادبیات ترکی آذربایجانی به‌شمار می‌رود و شاعر در آن از اصالت و زیبایی‌های روستا یاد کرده‌است.

شهریار در سرودن گونه‌های دگرسان شعر فارسی - مانند قصیده، مثنوی، غزل، قطعه، رباعی و شعر نیمایی - نیز چیره‌دست بوده‌است. اما بیشتر از دیگر گونه‌ها در غزل شهره بود و از جمله غزل‌های معروف او می‌توان به «علی ای همای رحمت» و «آمدی جانم به قربانت» اشاره کرد. شهریار نسبت به علی بن ابی‌طالب ارادتی ویژه داشت و همچنین شیفتگی بسیاری نسبت به حافظ داشته‌است.

برچسب‌ها وبینار تبریز سید محمد حسین شهریار ارومیه حافظ دانشگاه تبریز

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وبینار تبریز سید محمد حسین شهریار وبینار تبریز سید محمد حسین شهریار ارومیه حافظ دانشگاه تبریز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۴۶۷۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازداشت یکی از اعضای شورای شهر باغستان شهریار تهران

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان شهریار از بازداشت یکی از اعضای شورای شهر باغستان تهران خبر داد.

به گزارش ایسنا، مهدی محمدی دادستان عمومی و انقلاب شهرستان شهریار، با انتشار اطلاعیه ای از دستگیری عضو شورای شهر باغستان شهریار به اتهام اعمال نفوذ بر خلاف حق و قانون خبر داد و اظهار کرد: تحقیقات تکمیلی در این خصوص ادامه دارد.

دادستان شهریار تاکید کرد برخورد با مظاهر فساد و سوء استفاده از حقوق دولتی از برنامه‌های اصلی دستگاه قضائی بوده و این موضوع با جدیت و اقتدار پیگیری خواهد شد.

شهر باغستان یکی از شهر های هفت گانه شهرستان شهریار است که در شرق این شهرستان واقع شده و دارای جمعیتی بالغ بر ۱۲۰ هزار نفر است.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • روستای فهرج یزد در مسیر جهانی شدن + فیلم بنای ناشناخته پیش از اسلام
  • طرح واکسیناسیون اتباع خارجی + فیلم
  • از سرگیری پروازهای ترکیش ایرلاین به افغانستان
  • سریال قطب شمال اقتباسی از رمان کنت مونت کریستو یا نسخه ایرانی یک سریال ترکی؟
  • خراسان جنوبی گنجینه ناشناخته سرمایه گذاری /اکسپو سکوی پرتاب توسعه
  • برگزاری کارگاه آموزشی شعر رضوی به زبان ترکی آذری در خوی
  • افعی تهران، راسکولنیکُف و احساس منحصر به فرد بودن در جهان
  • بازداشت یکی از اعضای شورای شهر باغستان شهریار تهران
  • بازداشت یک عضو شورای شهر از بخش‌های تابعه شهریار
  • کودکان با شعر زندگی موفق‌تری خواهند داشت