Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، معاهده جدید آمریکا، انگلیس و استرالیا در حوزه هند و اقیانوس آرام تاکنون مخالفین و موافقین بسیاری داشته است که نسبت به آن واکنش نشان داده اند.

سران کشور‌های آمریکا، انگلیس و استرالیا توافقنامه‌ای را بمنظور همکاری در حوزه‌های دیپلماتیک، امنیتی و نظامی در سراسر منطقه هند و اقیانوس آرام امضا کردند که در پی آن برنامه زیردریایی‌های اتمی استرالیا اولین پروژه بزرگ این توافق محسوب می‌شود و طبق این معاهده برای دستیابی به زیردریایی‌های اتمی به استرالیا کمک داده خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

توافقنامه همکاری در حوزه‌های دیپلماتیک، امنیتی و نظامی در سراسر منطقه هند و اقیانوس آرام که از سوی سران کشور‌های آمریکا، انگلیس و استرالیا منعقد شد و کشور‌های مختلفی همچون چین، اندونزی و ... درباره آن اظهارنظر کردند.

مالزی نیز از دیگر کشور‌هایی است که نسبت به این معاهده ابراز نارضایتی کرده و واکنش اعتراضی نسبت به آن داشته است.

خبرگزاری رویترز در این راستا بیانیه دفتر نخست‌وزیری مالزی را در این رابطه منتشر کرد که در آن آمده است؛ معاهده جدید آمریکا، انگلیس و استرالیا در حوزه هند و اقیانوس آرام در حقیقت سایر قدرت‌های جهان را بر این امر وا می‌دارد که رفتاری تهاجمی‌تر در منطقه بخصوص در دریای جنوبی چین از خود به نمایش بگذارند.

دولت مالزی ضمن ابراز نگرانی از برنامه اعطای زیردریایی‌های اتمی به استرالیا، اعلام کرده است که این امر می‌تواند آغاز رقابت تسلیحاتی در منطقه هند و اقیانوس آرام باشد.

در بیانیه دولت مالزی از تمام طرف‌هایی که مستقیم یا غیرمستقیم به این معاهده مرتبط هستند درخواست کرده است تا برای جلوگیری از اقدامات تحریک‌آمیز آتی دست به کار شوند.

دولت مالزی در این راستا تاکید کرده است که؛ این کشور بعنوان کشور عضو آسه‌آن، اصل حفظ آن به‌عنوان منطقه صلح، آزادی و بی‌طرفی را حفظ خواهد کرد.

روز گذشته نیز،ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه از فراخوانده شدن سفیران کشورش در آمریکا و استرالیا خبر داد و گفت: سفیران حاضر در واشنگتن و کانبرا در اعتراض به همکاری زیرسطحی آمریکا و استرالیا فرا خوانده شده اند.

لودریان با بیان اینکه این فراخوان در پی خبر منتشر شده از سوی جو بایدن، رییس جمهور آمریکا درباره تامین زیردریایی‌های هسته‌ای استرالیا بدون مشورت با مقامات فرانسوی صورت می‌گیرد، گفت: تصمیم فوق از سوی امانوئل مکرون، رییس جمهور فرانسه اتخاذ شده است.

وزیر خارجه فرانسه ضمن انتقاد از تصمیم استرالیا مبنی بر ترک توافق ۹۰ میلیارد دلاری زیردریایی با شرکت فرانسوی را بی رحمانه خواند و معاهده آمریکا، انگلیس و استرالیا موسوم به "اوکوس" آن را خنجری از پشت توصیف کرد.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اقیانوس آرام آمریکا هند و اقیانوس آرام انگلیس و استرالیا دولت مالزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۴۶۹۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درخواست بلینکن از چین: با شرکت‌های آمریکایی عادلانه رفتار کنید

وزیر خارجه آمریکا در جریان سفر به چین که به دنبال حل‌وفصل مسائلی است که می‌تواند روابط تازه بهبود یافته این دو کشور را به خطر بیندازد، امروز – پنجشنبه – از چین خواست تا «رفتار عادلانه‌ای» در برابر شرکت‌های آمریکایی در پیش بگیرد.

به گزارش ایسنا، سفر «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا به چین تازه‌ترین دیدار سطح بالا میان این دو کشور است و آنها درباره مسائلی نظیر تجارت جهانی و ارتباطات نظامی گفت‌وگو و رایزنی کرده‌اند.

خبرگزاری رویترز گزارش کرد که روابط واشنگتن و پکن به طور فزاینده‌ای بر سر مشکلاتی مثل چگونگی فعالیت شرکت‌های آمریکایی در چین، صادرات چین و ظرفیت تولید و هم‌چنین حمایت پکن از مسکو در جنگ اوکراین به مشکل برخورد کرده و اختلافاتی به وجود آمده است.

«متیو میلر» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با اشاره به نشستی که با مقام رسمی چینی در شانگهای برگزار شده، گفت که بلینکن نگرانی‌هایی را در رابطه با «سیاست‌های تجارت» عنوان کرده است.

وزیر خارجه آمریکا تاکید کرد: «ایالات متحده به دنبال رقابت اقتصادی سالم با جمهوری خلق چین است و می‌خواهد رفتار عادلانه‌ای در قبال کارگران و شرکت‌های آمریکایی فعال در چین اتخاذ شود.»

چین «انتقادات بی‌اساسی» را مبنی بر اینکه ظرفیت تولیدش «بیش از حد» است، رد کرده و افزود که صنایع این کشور، از وسایل نقلیه الکتریکی گرفته تا پنل‌های خورشیدی، «رقابتی و نوآور» هستند.

آنتونی بلینکن فردا جمعه جهت دیدار با «وانگ یی» وزیر امور خارجه چین و احتمالا دیدار با «شی جین‌پینگ» رئیس‌جمهور این کشور به پکن سفر خواهد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • امروز بازدارندگی و قدرت تهاجمی نیروهای مسلح برای همگان آشکار است
  • بسته کمکی ۶۵ میلیون دلاری استرالیا برای اوکراین
  • کنعانی تحریم‌های سه‌کشور آمریکا، انگلیس و کانادا را به شدت محکوم کرد
  • کره شمالی: حقوق‌ بشر ابزار تهاجم و رفتار خصمانه آمریکاست
  • سکوت بلینکن درباره دستگیری ۵۵۰ دانشجو و ادعای دموکراسی در آمریکا
  • درخواست مشترک ۱۸ کشور از حماس برای توافق آتش‌بس
  • حمایت از جنایات جنگی رژیم اسرائیل را متوقف کنید/ این رفتار گویای سیاست دوگانه و متناقض دولت آمریکا نسبت به آزادی بیان است
  • درخواست بلینکن از چین: با شرکت‌های آمریکایی عادلانه رفتار کنید
  • تأکید کره شمالی بر حفظ قدرت نظامی خود
  • کره شمالی: اقدامات بیشتری برای حفظ قدرت نظامی خود انجام می‌دهیم