Web Analytics Made Easy - Statcounter

در روز‌های اخیر جنگل‌ها و مراتع کوه «نیر» شهرستان بویر احمد به دلایل نامعلومی طعمه حریق شد، اگرچه وسعت آتش‌سوزی کار اطفای حریق را برای نیرو‌های امدادی سخت کرده بود؛ اما با تلاش نیرو‌های امدادی و مردمی آتش مهار شد.

گروه استان‌های خبرگزاری دانشجو، جنگل‌های زاگرس کشور جزو مناطق پرخطر از نظر وقوع آتش سوزی هستند و گردشگران، دامداران و حاشیه‌نشینان جنگل‌ها و مراتع نقش بسزایی در حفظ و نگهداری آن دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وجود شاخ و برگ‌های خشکیده و مواد سوختنی فراوان در کف جنگل‌ها و مراتع در فصل تابستان وزش باد گرم و مهم‌تر از آن بی‌توجهی، احتمال حریق را چندین برابر می‌کند؛ البته در این زمینه نیاز به مشارکت و همکاری عموم مردم است.


استان کهگیلویه و بویراحمد حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار مساحت دارد که از این میزان یک میلیون و ۴۲۶ هزار و ۳۰۰ هکتار یعنی حدود ۹۰ درصد آن، اراضی ملی بوده که ۸۷۳ هزار و ۶۰۰ هکتار جنگل و ۵۵۲ هزار و ۷۰۰ هکتار آن را مرتع تشکیل می‌دهد و در واقع ۲۰ درصد جنگل‌های زاگرس در این استان واقع شده است.

بیشتر بخوانید:

خسارت جبران‌ناپذیر آتش بر جنگل‌های گچساران / گرمای ۵۰ درجه کنترل آتش را با کُندی مواجه کرد زاگرس در محاصره آتش / فرار حیوانات از شعله‌های داغ  

 

آتش سوزی عمدی در جنگل‌های بویراحمد

از عصر روز سه شنبه ۲۳ شهریورماه امسال جنگل‌ها و مراتع کوه نیر بخش لوداب از توابع شهرستان بویراحمد به دلایل نامعلومی طعمه حریق شد وسعت آتش سوزی به حدی گسترده بوده که کار مهار آتش را برای آتش نشانان و نیرو‌های امدادی، نیرو‌های منابع طبیعی، محیط زیست، نیرو‌های مردمی و محلی و بسیج سخت کرده بود، بالاخره بعد از ۲۲ ساعت تلاش نیرو‌های اعزامی و مردمی آتش مهار شد. بنا به گفته پیروز جاوید مسئول یگان حفاظت منابع طبیعی شهرستان بویراحمد دلیل آتش سوزی انسانی بوده است.


اختصاص بالگرد جهت خاموش کردن آتش‌سوزی جنگل‌ها استان

مهدی روشنفکر، نماینده مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد در مورد آتش‌سوزی‌های کوه نیر در روز‌های اخیر ضمن ابراز تأسف از وقوع چنین حوادثی در زاگرس و به ویژه استان می‌گوید: از همان لحظات آغازین که خبر رخداد این آتش‌سوزی را دریافت کردم در تماس‌های تلفنی با متولیان امر خواستار کمک به خاموشی هر چه سریع‌تر این آتش‌سوزی شدیم. متاسفانه استان کمبود‌های اساسی در زمینه امکانات مهار آتش‌سوزی دارد و باید اقدامات اساسی انجام گیرد.

روشنفکر اختصاص بالگرد جهت خاموش کردن آتش‌سوزی جنگل‌ها به استان را ضروری دانست و افزود: هر چند این موضوع کمک زیادی به استان خواهد کرد، اما با توجه به اهمیت جنگل‌های استان و ارزشی که دارند حتماً با دیگر نمایندگان استان پیگیری‌های بیشتری برای افزایش توان مقابله با آتش‌سوزی در استان انجام خواهیم داد.

 


این نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه به پیگیری‌های خود در رابطه با بررسی منشأ و دلایل رخداد این آتش‌سوزی و آتش‌سوزی‌های مشابه اشاره کرده و گفته است که با پرس و جو‌ها و صحبت‌هایی که با تعدادی از اهالی محلی داشتیم به نظر می‌رسد که شاید استدلال‌هایی برای رخداد عمدی این آتش‌سوزی وجود دارد که می‌طلبد همه مسئولان مربوطه با نگاه جدی به این قضیه ورود کنند.


حضور ۴۰۰ نیروی آموزش دیده در مهار آتش جنگل‌های کوه نیر

حسین کلانتری، استاندار کهگیلویه و بویراحمد مهار آتش در کوه نیر (نور) بویراحمد با شرکت ۴۰۰ نیروی آموزش دیده عملیاتی و مردمی در حال انجام شد که پس از مهار کامل آتش و به منظور بررسی میزان خسارت و پایش دقیق منطقه، کارشناسان در این منطقه حضور خواهند یافت.

حسین کلانتری در ادامه می‌گوید: سخت گذر بودن منطقه و وزش شدید باد کار مهار آتش را دشوار کرده است، ولی با ورود بالگرد آب‌پاش موفق به اطفای کامل حریق شدیم.


جنگل‌های زاگرس در معرض تهدید جدی

سید اسدالله هاشمی، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد از افزایش دامنه آتش سوزی‌ها که چندین سال است دامنگیر جنگل‌های زاگرس شده به عنوان معضلی نام برد که منابع جنگلی این استان را در معرض تهدید جدی قرار داده است.

 


هاشمی معتقد است چهار معضل اصلی آتش سوزی، تخریب اراضی ملی، چرای دام و شکار غیر مجاز در این استان وجود دارد که هر چند با همکاری دستگاه قضا جرائم زیست محیطی در استان تقریبا کم شده، ولی موضوع آتش سوزی منابع جنگلی همچنان سیر صعودی دارد که باید برای مهار این آتش سوزی‌های بی رویه چاره‌ای اندیشیده شود.

به گفته هاشمی ۱۶ درصد از جنگل‌های بلوط زاگرس در این استان واقع شده و با این حال آتش سوزی‌های دامنه دار به وفور در استان اتفاق می‌افتد.

وی می‌افزاید: این آتش‎‌سوزی‌ها یکی از مصادیق بیوتروریسم است و بخشی دیگر از این آتش سوزی‌ها هم تعارض دولت و مردم بوده که با منابع طبیعی، محیط زیست و یا دستگاهی دیگر به وجود می‌آید و به نوعی اعتراض است؛ غافل از اینکه ضرر این خسارت مستقیم به همان فرد بر می‌گردد.

از ابتدای سال جاری تاکنون ۳۸ فقره آتش سوزی در عرصه‌های طبیعی استان کهگیلویه و بویر احمد خاموش شده که برای اطفای حریق ۱۰ مورد آن از بالگرد کمک گرفته شده است.

 

امسال پنج آتش سوزی گسترده در جنگل‌ها و مراتع شهرستان کهگیلویه خاموش شد و جنگل‌های شهرستان‌های گچساران، بهمئی و بویراحمد هر کدام چهار بار شاهد آتش سوزی گسترده بودند. در همین مدت در شهرستان چرام ۲ فقره و در شهرستان‌های لنده و باشت هر کدام یک آتش سوزی گسترده مهار شد.

کارشناسان منابع طبیعی میزان خسارت آتش سوزی بر عرصه‌های طبیعی کهگیلویه و بویراحمد در سال جاری را ۲۵۰میلیارد ریال برآورد کرده اند. استان کهگیلویه و بویراحمد که با حدود ۱۶ هزار و ۲۴۹ کیلومتر مربع دارای ۵۵۲ هزار هکتار مرتع و بیش از ۸۰۰ هزار هکتار جنگل، سرزمینی مرتفع و کوهستانی با اقلیم سردسیری و گرمسیری است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: آتش سوزی جنگل های زاگرس آتش سوزی کوه نیر محیط زیست آتش سوزی استان کهگیلویه و بویراحمد نیرو های امدادی جنگل ها و مراتع جنگل های زاگرس آتش سوزی آتش سوزی منابع طبیعی آتش سوزی ها مهار آتش کوه نیر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۴۷۳۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مهار آتش در خودروی سواری

رئیس سازمان آتش‌نشانی رشت با اشاره به مهار آتش‌سوزی خودروی سواری در رشت، گفت: در جریان این حادثه راننده خودرو به شدت مصدوم و دچار سوختگی شد.

شهرام مومنی امروز چهارم اردیبهشت ماه با اشاره به جزییات آتش سوزی در خیابان معلم رشت، اظهار کرد: حادثه آتش سوزی یک دستگاه خودروی پراید در محوطه رستورانی واقع در خیابان معلم، ابتدای حسین آباد امروز، چهارم اردیبهشت به مرکز فرماندهی آتش نشانی رشت اطلاع داده شد.

وی با اشاره به اعزام سه خودروی آتش نشانی به همراه هفت آتش نشان و افسر ارشد به محل حادثه، افزود: به محض رسیدن آتش نشانان شعله وری یک دستگاه خودروی پراید در محوطه رستوران مشاهده می‌شد که سریعا نسبت به مهار و اطفای آتش و اجرای تمهیدات ایمنی از سوی آتش نشانان اقدام شد.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: بازداشت عامل آتش سوزی در منطقه لار زاهدان قاچاق سوخت 3 نفر را در جنوب کرمان قربانی کرد

دیگر خبرها

  • مهار آتش‌سوزی انبار لوازم آرایشی در شهر ری
  • (ویدئو) مهار آتش سوزی انبار لوازم آرایشی در شهر ری
  • مهار آتش سوزی در دبیرستان دخترانه اسما اهواز
  • ادامه تلاش‌های سه روزه آتش‌نشانان برای پیدا کردن جسد کودک ۵ ساله
  • ادامه تلاش‌های سه روز آتش‌نشانان برای پیدا کردن جسد کودک ۵ ساله
  • کارگاه چوب بری در جاده مخصوص کرج در آتش سوخت
  • خودنمایی بخشی از جنگل‌های بلوط زاگرس در روستای مله پنجاب + فیلم
  • مهار آتش در خودروی سواری
  • تلاش غواصان برای یافتن پیکر بی‌جان کودک غرق شده در رودخانه خرسان
  • ادامه تلاش برای یافتن کودک چهار ساله غرق شده در رود خرسان