Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@03:57:53 GMT

پایگاه ملی میراث فرهنگی در شهرستان ری ایجاد می‌شود

تاریخ انتشار: ۲۸ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۱۴۸۱۳۵

پایگاه ملی میراث فرهنگی در شهرستان ری ایجاد می‌شود

نوروز تقی پور روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اظهار داشت: "پایگاه ملی میراث فرهنگی" به دلیل ملی بودن می تواند اعتبارات خوبی در حوزه کشف آثار باستانی، طرح های مطالعاتی مرمت آثار باستانی، طرح های نظارتی برای نگاه داشت آثار تاریخی شهرری به دنبال داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه بین ۸۰ تا ۹۰ اثر تاریخی و میراث ثبت شده و ثبت نشده در شهرستان ری وجود دارد، خاطرنشان کرد: بسیاری از این آثار از جمله برج طغرل، تپه میل، دژ رشکان و چشمه علی جزو آثار ملی و حتی بین المللی هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تقی پور اضافه کرد: چارت سازمانی، تعداد نیروی کار، اعتبارات و هدف "پایگاه ملی میراث فرهنگی شهرری" تعریف شده است و فقط کارهای آماده سازی دفتر این مرکز در محل تپه میل در حال انجام است.

وی ایجاد نقشه باستان شناسی شهرری، کشف آثار جدید باستانی، مطالعه در حوزه مرمت و نگاهداشت را از دیگر اهداف راه اندازی این مرکز عنوان کرد و یادآور شد: ایجاد سایت موزه در آثار باستانی شهرری و اولین موزه باستان شناسی شهرستان ری از دیگر اهداف راه اندازی این مرکز است.

تقی پور کمبود بودجه و ناهماهنگی بین اداره متبوعش و اوقاف را از مشکلات حوزه میراثی شهرستان ری عنوان کرد و گفت: امیدواریم با راه اندازی "پایگاه ملی میراث فرهنگی شهرری" اعتبارات خوبی برای حفظ و نگهداری آثار ملی شهرستان جذب شود.

این مسئول خاطرنشان کرد: هم اکنون ناهماهنگی هایی در اداره میراث فرهنگی و اوقاف در خصوص نگداشت و دفن اموات در صحن های بقاع متبرکه دارند که امیدواریم این مشکلات با همکاری خوب این ۲ اداره برطرف شود.

به گزارش ایرنا، وجود ۱۹۸ اثر باستانی بیانگر میراث با ارزش فرهنگی شهرستان ری است از جمله برج و باروی ری شهر باستانی مامورین، برج طغرل، آتشکده تپه میل و قلعه دیر، وجود ۳۲ بقه متبرکه از جمله حضرت عبدالعظیم الحسنی (ع) (سالانه بالغ بر ۱۱ میلیون زائر دارد) وامامزادگان مجاور و مقابر عالمان و مشاهیر دین علم ادب همچون محمد بن زکریای رازی، شیخ صدوق، شیخ ابوالفتح رازی و شیخ کلینی که نشان از جایگاه والای تاریخی ری دارد.

شهرستان ری بایک میلیون نفر جمعیت در جنوب تهران واقع است.

برچسب‌ها صندوق مرمت احیا و بهره برداری از بناهای تاریخی شهرستان ری گردشگری

منبع: ایرنا

کلیدواژه: صندوق مرمت احیا و بهره برداری از بناهای تاریخی شهرستان ری گردشگری صندوق مرمت احیا و بهره برداری از بناهای تاریخی شهرستان ری گردشگری پایگاه ملی میراث فرهنگی شهرستان ری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۴۸۱۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستگیری باند حفاران غیرمجاز حریم قلعه تاریخی هزاره اول پیش از میلاد

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از آذربایجان‌غربی، بهروز محبی با اعلام این مطلب اظهار کرد: پس از دریافت گزارشی مبنی بر انجام حفاری در دره شهدا ارومیه موضوع به صورت نامحسوس و شبانه‌روزی توسط تیم‌های اطلاعاتی یگان حفاظت میراث‌فرهنگی استان مورد رصد قرار گرفت.
سرپرست یگان حفاظت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌غربی افزود: در نهایت طی هماهنگی با اطلاعات و عملیات سپاه پاسداران به‌ دلیل امنیتی بودن منطقه و نیز هماهنگی با نیروی انتظامی منطقه در یک عملیات منسجم حفاران حین متواری شدن از محل حفاری دستگیر شدند.
او گفت: در بررسی‌های به‌عمل آمده حفاران دارای سوابق قبلی تخریب آثار بودند و این گروه حفاری با تجهیزات بسیار پیشرفته اقدام به کاوش و جست‌وجوی آثار تاریخی و فرهنگی می‌کردند که در بررسی خودروی حفاران تعداد ۱۵ عدد مواد منفجره دست‌ساز بسیار پرقدرت کشف شد.
محبی تصریح کرد: در دره تاریخی نژ نیز انفجارهای بسیار بزرگی برای کشف آثار تاریخی توسط متهمان صورت گرفته که موجب تخریب گسترده شده است، همچنین تعداد زیادی آلات و ادوات حفاری غیرمجاز اعم از موتور برق، بیل وکلنک، بتن‎کن و دریل و ... کشف و ضبط شد.

۴۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899566

دیگر خبرها

  • دستگیری باند حفاران غیرمجاز حریم قلعه تاریخی هزاره اول پیش از میلاد
  • انهدام باند حفاران غیرمجاز در ارومیه
  • آژیر قرمز در اصفهان / فرونشست به آثار باستانی هم رسید
  • تکمیل زیرساخت‌های محافظت از غار باستانی زل هستیجان
  • آژیر قرمز در اصفهان / فرونشست به آثار باستانی هم رسید+ عکس
  •  آژیر قرمز در اصفهان/ فرونشست به آثار باستانی هم رسید+ عکس
  • سعدآباد پر حاشیه
  • سعدآباد پرحاشیه
  • چین: «مس عینک» بدون آسیب به آثار باستانی استخراج می‌شود
  • ثبت ۴۱ میراث در فهرست آثار ملی البرز