Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-26@15:45:27 GMT

رانندگی با پروتز زیر زانو؛ از حقیقت تا رویا

تاریخ انتشار: ۲۸ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۱۴۸۶۷۴

رانندگی با پروتز زیر زانو؛ از حقیقت تا رویا

حتی شنیدن قطع عضو یکی از وحشتناک‌ترین اتفاقات ممکن در زندگی هر فردی است.

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام کلینیک ارتوپدی فنی و پاپزشکی حکیم، این روزها با پیشرفت علم و استفاده از پروتز کمبود عضو قطع شده تا حدی جبران می شود. اما آیا امکان رانندگی با پروتز زیر زانو برای افراد وجود دارد؟
این روزها که زمان مهم‌ترین فاکتور در زندگی همه ما به شمار می‌رود، رانندگی به انجام کارهای روزمره بسیار کمک می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

درست است که پروتز یکی از بهترین جایگزین ها برای عضو از دست رفته محسوب می شود، اما آیا رانندگی با پروتز امکان پذیر است؟

آیا محدودیتی برای رانندگی چنین افرادی وجود ندارد؟ در ادامه این مقاله با ما همراه باشید و پاسخ پرسش های خود را بیابید. 

تحقق رانندگی با پروتز زیر زانو 

علل مختلفی برای قطع پا وجود دارد؛ به عنوان مثال، ترما، دیابت سرطان، عفونت و غیره. این موارد رایج ترین علل قطع پا هستند. از آن جایی که پا عضوی مهم در بدن هر فردی به شمار می رود، نبود آن انجام بسیاری از کارها را دشوار می کند. 
کشف پروتز یک پیشرفت معجزه آسا برای افراد با نقص عضو به حساب می آید. این فناوری پزشکی امکان ادامه زندگی به صورت عادی را برای افراد فراهم کرده است. اما در مقابل چالش های جدیدتری را نیز در مقابل این افراد قرار داده است. 
اگرچه پروتز توانایی حرکتی افراد را به آن ها باز می گرداند، اما رانندگی با پروتز زیر زانو همچنان امری ناممکن به نظر می رسد. اما با پیشرفت علم و اصلاحات جدید در پروتزها و وسایل نقلیه از این چالش نیز به آسانی عبور خواهید کرد. 

آیا امکان رانندگی با پروتز زیر زانو وجود دارد؟

خبر خوشحال کننده این است که بسیاری از افراد دارای قطع عضو امکان رانندگی دارند؛ اما چگونه؟ این افراد به منظور جبران کمبود عضو قطع شده از پروتز استفاده می کنند. 
اما دغدغه اصلی این است که آیا پروتز، رانندگی را برای این افراد میسر می کند یا خیر؟ در جواب باید بگوییم با کمی تغییر، امکان رانندگی برای این افراد وجود دارد. به این ترتیب ادامه زندگی به صورت عادی و بدون اتکا به دیگران جریان خواهد داشت.

تغییرات لازم در وسیله نقلیه 

اصلاح ماشین با توجه به نوع نقص عضو و میزان آن متغیر است. اصلاحات، خارج از سه حالت زیر نخواهند بود:

افرادی که توانایی رانندگی عادی را دارند

بسیاری از افراد قادر به رانندگی با پروتز زیر زانو به صورت معمولی هستند. این افراد کنترل قابل توجهی بر پاهای خود دارند. در این موارد نیاز به هیچ گونه تغییری بر وسیله نقلیه نیست. 

افرادی که در یکی از پاهای خود نقص عضو دارند

در نقطه مقابل افرادی نیز وجود دارند که کنترل زیادی بر پای خود ندارند. در این صورت انجام تغییرات روی وسیله نقلیه امری ضروری محسوب می شود. به عنوان مثال برخی از افراد کنترل کافی و لازم بر پای راست خود ندارند. در این صورت باید تغییرات زیر را در ماشین خود اعمال کنند: 

تغییر در مکان پدال گاز برای کنترل بیشتر؛ وجود گیربکس اتوماتیک به جای گیربکس دستی؛ وجود ترمز قدرتی.

اما اگر پای چپ شما دچار نقص عضو شده است، مسیر آسان تری پیش روی شما قرار دارد. زیرا با خرید یک ماشین تمام اتوماتیک از اصلاحات دیگر راحت خواهید شد. با ماشین های دنده اتوماتیک تنها به پای راست خود نیاز دارید که عیب شما را به طور کامل می پوشاند. 

افرادی که نقص عضو در هر دو پای خود دارند

شاید این موضوع در وهله اول برای شما غیرممکن به نظر برسد، اما افرادی نیز وجود دارند که با نقص عضو در هر دو پای خود درگیر هستند. بسیاری از این افراد ادامه رانندگی با پروتز زیر زانو را غیرممکن می دانند؛ اما واقعیت این است که با اصلاحات بیشتر در وسیله نقلیه امکان رانندگی برای این افراد نیز وجود دارد. 

این اصلاحات شامل موارد زیر می شود:

کنترل دستی پدال های گاز و ترمز؛ ترمز ضروری و اضافی به منظور استفاده آسان تر؛ جایگزین کردن گیربکس اتوماتیک با نوع دستی آن. امکان رانندگی از چه زمانی پس از گذاشتن پروتز وجود دارد؟

درست است که رانندگی با پروتز زیر زانو وجود دارد؛ اما این بدان معنا نیست که پس از عمل جراحی قادر به رانندگی خواهید بود. به منظور تشخیص زمان درست برای رانندگی تحقیقات بسیار انجام شده است. 
در این تحقیقات زمان واکنش افراد در ترمز گرفتن را ارزیابی و سپس بلافاصله بعد از عمل جراحی این واکنش را اندازه گیری کرده اند. با مقایسه زمان واکنش بیماران متوجه شده اند که این زمان بسیار پایین آمده است. 
این عمل را در هفته های دوم، سوم و چهارم بعد از عمل جراحی نیز تکرار کردند. در نهایت دریافتند که در هفته چهارم تاخیر در سرعت واکنش افراد به حداقل می رسد. 
از این رو بهترین زمان برای رانندگی با پروتز زیر زانو چهار هفته پس از عمل جراحی محسوب می شود. بیماران با تحمل این زمان به زندگی عادی خود بازخواهند گشت.
کلینیک ارتوپدی فنی حکیم با بیش از ۱۰ سال تجربه در زمینه ساخت پروتزهای زیر زانو و بالای زانوی در خدمت شما عزیزان است. برای دریافت مشاوره، کافی است با شماره تماس‌های ۰۲۱۲۲۲۳۸۹۹۹ و یا شماره واتس اپ ۰۹۰۲۲۲۳۸۹۹۸ در تماس باشید.

انتهای رپرتاژ آگهی

منبع: ایسنا

کلیدواژه: حکیم کلینیک امکان رانندگی عمل جراحی وسیله نقلیه نقص عضو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۴۸۶۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توصیه‌هایی برای انتخاب رشته صحیح و اصولی

روح انسان با توجه به حقیقت «نَفَختُ فِیهِ مِن رُوحی» از خداوند تبارک و تعالی منشأ گرفته و فطرت الهی انسان ذاتاً کمال‌جو و عاشق وصل به بی‌نهایت و قرب الهی است. میل به آموختن و یادگیری حتی از سنین کودکی، نشانه‌ای از روحیه کمال‌طلبی انسان است. همان‌طور که او بزرگ‌تر شده و در تلاش برای کسب آموختنی‌هاست، درهایی به روی ناشناخته‌ها باز کرده و به اسرار عالم آگاه‌تر می‌شود. هر رشته تحصیلی همین خصوصیات را دارد و انسان با ورود به آن به حقایقی ناشناخته آگاهی پیدا می‌کند.

فرد این احساس و گرایش را در خود می‏یابد که می‏خواهد به راز و اسرار اشیا و حوادث اطراف خود آگاه شود. آثار این تمایل و احساس به‏صورت محدود و ضعیف از لحظه پیدایش در او مشاهده می‏شود و به‏تدریج که قوای ادراکی او رشد می‌کند، زمینه‏ها و شرایط لازم برای تبلور  آن فراهم می‌شود و آهسته آهسته آثار و نتایج آن نیز در زندگی او گسترش و تکامل می‏یابد.

عامل و منشأ اصلی پیدایش و تکامل فلسفه و علم بشری، حس کنجکاوی و حقیقت‏جویی او است. هر چند عوامل مختلف اجتماعی نیز در این امر تأثیر داشته‏اند، ولی شالوده آن را حس کنجکاوی و علم‏دوستی انسان تشکیل می‏دهد. به عبارت دیگر، علم‏دوستی و حقیقت‏جویی حقیقت فطری بشر است و تفاوت‌های کمی و کیفی در تعین و تحقق یافتن این گرایش فطری تحت تأثیر عوامل مختلف اجتماعی قرار می‌گیرند.

بر اساس همین نیاز فطری، انسان باید با آگاهی و علم پا به دنیای رشد و علم‌آموزی و آموزش بگذارد. در سنین پایین‌تر و سال‌های ابتدایی تحصیل معمولاً والدین در انتخاب راه نقش پررنگی دارند و مسیر زندگی کودکان در گرو تصمیمات آنان است. اندکی پس از آن و در زمانی که برای روشن‌تر شدن مسیر زندگی باید رشته‌ای را انتخاب کنند، برخی دانش‌آموزان بدون هیچ فکر و داشتن نقشه راهی، فقط درصدد ورود به دانشگاه هستند.

حتی از افرادی می‌خواهند بدون توجه به استعداد، علایق و... برای آن‌ها انتخاب رشته کرده و به گونه‌ای این رشته‌ها را کنار هم بچینند که با رتبه کسب شده بتوانند عنوان دانشجو را بدست بیاورند. آن‌ها به این نکته توجه ندارند که این انتخاب، چهار سال از عمر آن‌ها را معطوف به خود می‌کند و در زندگی و آینده‌شان تأثیرگذار است. به همین دلیل است که برخی در دوره تحصیل انصراف می‌دهند، زیرا متوجه می‌شوند رشته انتخاب شده، با روحیات آن‌ها سازگار نیست. برخی دیگر نیز با توجه به علایق و توانمندی خود انتخاب رشته کرده و براساس رتبه‌ای که دارند، رشته‌ای را انتخاب می‌کنند.

اما خوب است در تمام این مراحل توجه داشه باشیم قرآن کریم و پیامبر اسلام(ص) همواره بر ضرورت علم‌اندوزی و تحقیق و پژوهش تأکید کرده‌اند. همچنین معارف دینی، گنجینه‌ای از معلومات ناب به ما می‌دهد که از برکت آن می‌توانیم دنیا و آخرت خود را بسازیم.

قدم گذاشتن در مسیری که به یاری مطالعه، تحقیق،‌ پژوهش، تلاش و توکل می‌توان به شناخت خود و خداوند دست یافت حتماً یکی از بهترین ثمرات دین‌پژوهی و بازگشت به فطرت خداجوی انسان است. به یاد داشته باشیم مطالعه رشته‌های  حوزوی، الهیات و زیرمجموعه آن‌ها تأثیر زیادی در جهان‌بینی فکری و حوزه عملکردی انسان در این زندگانی و فرصت محدود عمر دارد.

پسندیده است دانشجویان عزیز هنگام انتخاب رشته دانشگاهی به این نکات هم توجه داشته باشند و با علم و چشمی باز دست به انتخاب بزنند و این فرمایش رهبر معظم انقلاب را در نظر داشته باشند که «انتخاب رشته صحیح پایه پرورش استعداد است».

منبع: روزنامه قدس

دیگر خبرها

  • ایتالیا هم زانو زاد: والیبال ایران در جمع ۴ تیم برتر جهان
  • پشت پرده حضور اورونوف در پرسپولیس؛اوسمار حقیقت را فاش کرد
  • دلایل بروز زانودرد و روش‌های درمانی آن را بشناسید
  • دلایل بروز زانو درد و روش‌های درمانی آن را بشناسید
  • توصیه‌هایی برای انتخاب رشته صحیح و اصولی
  • پائز: المپیک ۲۰۲۴ واقعیت است، نه رویا
  • پائز: المپیک ۲۰۲۴ واقعیت است نه رویا
  • پائز: المپیکی شدن ایران اصلا یک رویا نیست
  • پروژه جعل تاریخ شیعه
  • تسکین زانو درد با روغن کرچک