Web Analytics Made Easy - Statcounter

«آندرس مانوئل لوپز اوبرادور» رئیس‌جمهوری مکزیک طی سخنرانی در مراسم افتتاحیه ششمین نشست «اتحادیه کشورهای آمریکای لاتین و کارائیب» (سِلاک) که با حضور ده‌ها تن از سران این منطقه برگزار شد، خواستار تبدیل سِلاک به "چیزی شبیه به اتحادیه اروپا" شد.

به گزارش برنا، رئیس‌جمهوری مکزیک ضمن تاکید بر اهمیت «ساختن ائتلافی در (قاره) آمریکا مشابه اتحادیه اقتصادی که منشا ایجاد اتحادیه اروپا شد» خاطر نشان کرد تشکیل این اتحادیه در صورت توافق در سه موضوع اساسی امکان پذیر خواهد بود: عدم مداخله و حق تعیین سرنوشت ملت‌ها، همکاری برای توسعه و کمک متقابل در جهت مبارزه علیه نابرابری و تبعیض.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اوبرادور در این اجلاس از سران دولت‌های آمریکای لاتین خواست تا متعهد شوند که به تصمیمات داخلی کشورها احترام بگذارند و هیچ کشوری تحت هیچ انگیزه، علت و یا بهانه، به کارگیری پول، استفاده از زور و یا تبلیغات تحریم‌های اقتصادی و دیپلماتیک، کشور دیگری را به زانو در نیاورده و تسلیم نکند.  
مکزیک همزمان با دویستمین سالگرد استقلال، میزبان این نشست است.

«شارل میشل» رئیس شورای اروپا نیز با شرکت در این اجلاس بر حمایت اتحادیه اروپا از ادغام اقتصادی در منطقه آمریکای لاتین و کمک به کاهش پیامدهای شیوع ویروس کرونا در این منطقه تاکید کرد.

منطقه آمریکای لاتین با توجه به پتانسیل‌ها بالای اقتصادی، استراتژیک، ذخایر زیرزمینی، اهمیت سیاسی و امنیتی همواره از موقعیت ویژه و جذابی برای سایر کشورهای جهان و قدرت‌های بزرگ برخوردار بوده است. جذابیت‌های فراوانی که سبب شده تا بازیگران جهانی، بخشی از اهداف خود را از طریق نفوذ در این منطقه دنبال کنند.

نفوذ رویکردهای سوسیالیستی و گرایش‌های چپگرایانه که بسیاری سرآغاز این روند را از زمان روی کارآمدن هوگو چاوز در ونزوئلا و بسط ادبیات ضد آمریکایی در منطقه می‌دانند سبب شد تا فرآیند همگرایی و همکاری‌های درون منطقه ای تقویت شود.  به نظر می رسد با تحکیم این نوع ائتلاف ها و حضور کشورهای دیگر در این منطقه، آمریکای لاتین می تواند در برابر راهبردهای کلان برخی قدرت‌های دنیا مقابله کند.

کشورهای امریکای لاتین که سال‌هاست با چالش‌های مختلفی دست و پنجه نرم کرده اند می توانند با ایجاد ائتلاف و اتحادیه‌های موثر و قوی نه تنها بر این چالش ها غلبه کنند بلکه توانایی این را خواهند داشت تا در برابر رقبا و دشمنانشان  قد علم کنند و نشان دهند دورانی که این کشورها مجبور به تبعیت از قدرت های جهان بودند، به اتمام رسیده است.

پیش از این فشارها و سیاستهای خصمانه برخی قدرتهای جهان به ویژه آمریکا علیه شماری از کشورهای آمریکای لاتین از جمله کشورهای چپ‌گرا به دولتمردان آمریکای لاتین اجازه نمی داد طرح های خود را برای ساماندهی و بهبود شرایط کشورهایشان به طور سازنده ای رو به جلو پیش ببرند. برای نمونه فشارهای آمریکا طی سال‌های اخیر بود که شرایط اقتصادی ونزوئلا را وخیم کرد.

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: مکزیک اتحادیه اروپا آمریکای لاتین تبلیغات ویروس کشورهای جهان هوگو چاوز ونزوئلا ادبیات جهان شرایط اقتصادی رئیس جمهوری مکزیک اتحادیه اروپا آمریکای لاتین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۵۰۱۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاکید بر اهمیت احترام اروپا به نیروهای مسلح ایران

وزیر امور خارجه با اشاره به نقش سازنده سپاه پاسداران در کمک به امنیت پایدار در منطقه و مبارزه با تروریسم، خواستار توجه اتحادیه اروپا در احترام به نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در چارچوب حقوق بین‌الملل شد.

به گزارش ایسنا، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و «جوزپ بوررل»، نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور خارجی و سیاست امنیتی، طی تماسی تلفنی درباره مناسبات اتحادیه اروپا و ایران و مسائل منطقه ای گفت و گو کردند.

امیرعبداللهیان در این گفت وگوی تلفنی ،ضمن تاکید بر لزوم پایان دادن هر چه سریع‌تر تر به نسل‌کشی و جنایات رژیم اسراییل در جنگ علیه غزه، تحرک جدی منطقه‌ای و بین المللی با نقش آفرینی واقعی سازمان ملل با در نظر گرفتن خواسته ها و آمال بحق فلسطین را مورد تاکید قرار داد.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با اشاره به نقش سازنده سپاه پاسداران در کمک به امنیت پایدار در منطقه و مبارزه با تروریسم، خواستار توجه اتحادیه اروپا در احترام به نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در چارچوب حقوق بین الملل شد.

امیرعبداللهیان اقدام نظامی ایران در پاسخ به حمله رژیم اسراییل به سفارت ایران در دمشق را در چارچوب دفاع مشروع خواند.

رییس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران از تداوم گفتگو میان اتحادیه اروپا و ایران در راستای پیشبرد همکاری های فیمابین استقبال کرد.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به بوررل، با یادآوری تلاش های صورت گرفته و گام های مثبت کشورمان در دیپلماسی لغو تحریم‌ها، به زیاده خواهی برخی طرف های مقابل در مذاکرات اشاره کرد و افزود: همکاری آژانس و ایران در مسیر خوب قرار دارد و ما از سفر رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی به ایران استقبال می کنیم.

جوزپ بوررل مسئول امور خارجی و سیاست امنیتی اتحادیه اروپا نیز در این گفتگوی تلفنی،‌ با تاکید بر این که اتحادیه اروپا خواهان تنش با جمهوری اسلامی ایران نیست، از اقدامات سازنده و گام های مثبت، همزمان با تداوم رایزنی های دیپلماتیک میان جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اروپا استقبال کرد.

جوزپ بوررل با اشاره به مطالبات گسترده بین المللی برای دستیابی هر چه سریعتر به آتش بس در جنگ غزه و تبادل اسرا، خواستار تمرکز همه طرف ها برای دستیابی به صلح و ثبات پایدار از طریق تشکیل کشور مستقل فلسطینی شد.

مسئول امور خارجی اتحادیه اروپا همچنین از نقش مثبت ایران در کاهش تنش ها و بازگرداندن صلح و ثبات به منطقه استقبال کرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تاکید بر اهمیت احترام اروپا به نیروهای مسلح ایران
  • بورل و امیرعبداللهیان برای کاهش تنش‌ها در منطقه گفتگو کردند
  • گفت‌وگو بورل و امیرعبداللهیان برای کاهش تنش‌ها در منطقه
  • مجارستان جلوی کمک نظامی اتحادیه اروپا به ارمنستان را گرفته است
  • بانوان آمریکای لاتین نسبت به کشتار زنان در غزه موضع بگیرند
  • تراژدی جدید برای پناهندگان در نزدیکی جزایر قناری اسپانیا
  • برنامه‌های آمریکا و اروپا برای نفوذ در قفقاز
  • مقابله اتحادیه اروپا با بحران مهاجران با ابزار اخراج
  • مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا: چند کشور اروپایی به زودی فلسطین را به رسمیت می‌شناسند
  • روسیه: با اعمال تحریم‌های احتمالی اروپا گاز گران‌تر می‌شود