Web Analytics Made Easy - Statcounter

«آندرس مانوئل لوپز اوبرادور» رئیس‌جمهوری مکزیک طی سخنرانی در مراسم افتتاحیه ششمین نشست «اتحادیه کشور‌های آمریکای لاتین و کارائیب» (سِلاک) که با حضور ده‌ها تن از سران این منطقه برگزار شد، خواستار تبدیل سِلاک به «چیزی شبیه به اتحادیه اروپا» شد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری دانشجو، رئیس‌جمهوری مکزیک ضمن تاکید بر اهمیت «ساختن ائتلافی در (قاره) آمریکا مشابه اتحادیه اقتصادی که منشا ایجاد اتحادیه اروپا شد» خاطر نشان کرد تشکیل این اتحادیه در صورت توافق در سه موضوع اساسی امکان پذیر خواهد بود: عدم مداخله و حق تعیین سرنوشت ملت‌ها، همکاری برای توسعه و کمک متقابل در جهت مبارزه علیه نابرابری و تبعیض.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



اوبرادور در این اجلاس از سران دولت‌های آمریکای لاتین خواست تا متعهد شوند که به تصمیمات داخلی کشور‌ها احترام بگذارند و هیچ کشوری تحت هیچ انگیزه، علت و یا بهانه، به کارگیری پول، استفاده از زور و یا تبلیغات تحریم‌های اقتصادی و دیپلماتیک، کشور دیگری را به زانو در نیاورده و تسلیم نکند.
مکزیک همزمان با دویستمین سالگرد استقلال، میزبان این نشست است.

«شارل میشل» رئیس شورای اروپا نیز با شرکت در این اجلاس بر حمایت اتحادیه اروپا از ادغام اقتصادی در منطقه آمریکای لاتین و کمک به کاهش پیامد‌های شیوع ویروس کرونا در این منطقه تاکید کرد.

منطقه آمریکای لاتین با توجه به پتانسیل‌ها بالای اقتصادی، استراتژیک، ذخایر زیرزمینی، اهمیت سیاسی و امنیتی همواره از موقعیت ویژه و جذابی برای سایر کشور‌های جهان و قدرت‌های بزرگ برخوردار بوده است. جذابیت‌های فراوانی که سبب شده تا بازیگران جهانی، بخشی از اهداف خود را از طریق نفوذ در این منطقه دنبال کنند.

نفوذ رویکرد‌های سوسیالیستی و گرایش‌های چپگرایانه که بسیاری سرآغاز این روند را از زمان روی کارآمدن هوگو چاوز در ونزوئلا و بسط ادبیات ضد آمریکایی در منطقه می‌دانند سبب شد تا فرآیند همگرایی و همکاری‌های درون منطقه‌ای تقویت شود. به نظر می‌رسد با تحکیم این نوع ائتلاف‌ها و حضور کشور‌های دیگر در این منطقه، آمریکای لاتین می‌تواند در برابر راهبرد‌های کلان برخی قدرت‌های دنیا مقابله کند.

کشور‌های امریکای لاتین که سال‌هاست با چالش‌های مختلفی دست و پنجه نرم کرده اند می‌توانند با ایجاد ائتلاف و اتحادیه‌های موثر و قوی نه تنها بر این چالش‌ها غلبه کنند بلکه توانایی این را خواهند داشت تا در برابر رقبا و دشمنانشان قد علم کنند و نشان دهند دورانی که این کشور‌ها مجبور به تبعیت از قدرت‌های جهان بودند، به اتمام رسیده است.

پیش از این فشار‌ها و سیاست‌های خصمانه برخی قدرت‌های جهان به ویژه آمریکا علیه شماری از کشور‌های آمریکای لاتین از جمله کشور‌های چپ‌گرا به دولتمردان آمریکای لاتین اجازه نمی‌داد طرح‌های خود را برای ساماندهی و بهبود شرایط کشورهایشان به طور سازنده‌ای رو به جلو پیش ببرند. برای نمونه فشار‌های آمریکا طی سال‌های اخیر بود که شرایط اقتصادی ونزوئلا را وخیم کرد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: اتحادیه اروپا قاره آمریکا آمریکای لاتین اتحادیه اروپا کشور ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۵۰۵۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترینیداد و توباگو هم کشور فلسطین را به رسمیت شناخت

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره نوشت: دولت ترینیداد و توباگو امروز اعلام کرد که کشور فلسطین را به رسمیت شناخته است.

این کشور حوزه دریای کارائیب با تاکید بر اینکه این اقدام را در راستای اهداف صلح پایدار انجام داده، در بیانیه ای آورده است: به رسمیت شناختن فلسطین یک امر اخلاقی و عادلانه است.

در ادامه این بیانیه آمده است: به رسمیت شناختن کشور فلسطین بیانگر خواسته های مشروع مردم فلسطین و حمایت از آن است.

جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز دوشنبه گفته بود: بسیاری از کشورهای اتحادیه اروپا قرار است تا پایان ماه مه، فلسطین را به عنوان یک کشور مستقل به رسمیت بشناسد.

کد خبر 6095728 محمدعلی تخت رونده

دیگر خبرها

  • سطح امید به زندگی در اروپا به ۸۱.۵ سال رسید
  • بورل: آمریکا دیگر هژمونی ندارد؛ روسیه تهدیدی وجودی برای اروپاست
  • آمریکا دیگر هژمونی ندارد/ روسیه تهدیدی وجودی برای اروپاست
  • بورل: آمریکا دیگر هژمونی ندارد/ روسیه تهدیدی وجودی برای اروپاست
  • اتحادیه اروپا: تهدید دیوان بین‌المللی کیفری غیرقابل قبول است
  • اذعان بورل به از دست رفتن قدرت آمریکا
  • فعال کردن مراکز اقتصادی وداشتن مرکز هوشمند
  • ترینیداد و توباگو هم کشور فلسطین را به رسمیت شناخت
  • مرکز عملیات هوشمند و فعال اقتصادی در کشور تشکیل شود
  • چالش های اتحادیه اروپا در خاورمیانه چیست؟/ نگاه بروکسل به پرونده هسته ای ایران با اسرائیل متفاوت است/ اتحادیه اروپا می تواند با ایران در مقابله با تهدیدهای مشترک همکاری کند