Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@05:52:13 GMT

کارشناسان آگاه را فرا بخوانید و از آنان مشاوره بگیرد

تاریخ انتشار: ۲۸ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۱۵۰۶۵۰

کارشناسان آگاه را فرا بخوانید و از آنان مشاوره بگیرد

به گزارش روز یکشنبه گروه فرهنگی ایرنا از جامعه باستان‌شناسی ایران، در ابتدای این نامه آمده است: بدرستی اشاره کردید، میراث فرهنگی به مثابه عاملی برای تقویت هویت ملّی است و تاکنون وزارت، حیات خلوت دولت­‌ها بوده و زخم‌­خورده از تصمیمات کارشناسی نشده و سلیقه­ های مدیرانی سیاسی است که به اشتباه به این حریم و حدود گام نهادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شما بخشی از مشکلات و آسیب­‌های این وزارتخانه را بدرستی بیان کردید، شنیدیم و ما را بر این باور رساندید که هم خود تا حدّی به آنچه مأموریت یافته ­اید، آگاهی دارید و هم ما می­توانیم در این حوزه از دغدغه­‌ها و مشکلات موجود سخن بگوییم و برای برون رفت، راهی بیابیم.

در بخش دیگر آورده شده است: جناب آقای ضرغامی، شما با پیشینه‌ه­ای کاری در حوزه فرهنگ، امروزه به رسالتی تاریخی مأمور شده‌­اید. نگاهبانی و معرفی سرمایه­‌های فرهنگی یک ملّت فرصتی ارزشمند و امروزه در اختیار شماست تا با قدرشناسی، آگاهی، برنامه و تدبیر به آن بپردازید. در برنامه و سخنان شما جای خالی توجه به میراث فرهنگی و برنامه­ای مدوّن برای پژوهش و حفاظت از آثار تاریخی آشکارا دیده می‌­شود. از شما تقاضا می‌­شود کارشناسان آگاه و بادانشی که عموماً سرخورده از شرایط تلخ اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی کشور هستند را بخوانید، از آنان مشاوره بگیرید، برنامه و کار بخواهید و مدعیان بی­مایه کارشناسی و مدیریت را از که احتمالاً چون همیشه، همه­‌جا حاضرند، از محیط مدیریتی و تصمیم­گیری خود دور کنید ورنه تغییری حاصل نخواهد شد.

جامعه باستان‌شناسی در این نامه آورده است:‌ تغییر الزاماً نیازمند برنامه و نیروی کاردان است و شعار دادن تاریخ انقضا دارد.تقاضا داریم از تصمیم‌­های کارشناسی نشده و شتاب­زده بپرهیزید و در پی تدوین برنامه­ای جامع باشید که بتواند چشم­‌انداز آینده میراث فرهنگی و تمدنی ایران را تامین کند. این خیر شما و صلاح مملکت است. چنانچه کارشناسانی آگاه به تاریخ و فرهنگ در کنار شما می­بودند، احتمالاً آن اشتباه روایی در صحن علنی مجلس اتفاق نمی­افتاد.

در بخشی از این نامه درباره گردشگری آورده شده است: جناب آقای ضرغامی، پایه و بنیان گردشگری کشور، میراث فرهنگی و طبیعی است و جنس گردشگر ایران عمدتاً فرهنگی و تاریخی است. از شما که به ارزش و جایگاه فرهنگ و میراث فرهنگی آگاهید، توقع می­رود توازنی ماندگار و شدنی میان پیکرۀ وزارتخانه پدید آوردید تا چون گذشته، از این بی­توازنی رنج نبرد. تاکنون برخی این بی­توازنی را بهانه­ای برای نپرداختن به هر کدام از اجزاء این پیکر کرده­اند.

در نامه جامعه باستان‌شناسی آمده است: جناب آقای ضرغامی، نیک می‌­دانید میراث فرهنگی تنها تپه­‌های باستانی، بناهای تاریخی و اشیاء موزه­ای نیست. میراث ناملموس، آیین­‌ها و مناسک، تجربه­‌های مدیریتی و حکمرانی، متفکران و دانشمندان، الگوهای رفتاری و زیستی، هنرها و بسیار تا بسیار عناصر فرهنگی دیگر همگی در شمول میراث تمدنی، فکری و رفتاری نیاکان ما هستند. انتظار ما این است که نگاه شما به میراث فرهنگی به سبب جایگاهی که بر آن ایستاده­اید دقیق‌­تر و جامع­تر باشد و با بهره‌­گیری از رای و نظر صاحب­نظران و کارشناسان این حوزه برای آسیب­‌های فرهنگی و غیرفرهنگی کشور راه­ حل‌­هایی بیابید.

در این نامه امده است:‌ جناب آقای ضرغامی، مواریث فرهنگی و تمدنی کشور در دهه ­های گذشته از وجود نهادهای موازی به شدت آسیب دیده است. کم نیستند بناهای تاریخی که در اختیار وزارتخانه­‌ها و نهادهایی چون سازمان اوقاف، بانک­ها، نهادهای نظامی، قضائی، دانشگاه­‌ها و نظایر اینها هستند و کمترین نظارتی از سوی وزارتخانه بر آنها نمی­‌شود. فرصت‌­های آزمون و خطا در این حوزه به سر آمده است و ضرورت دارد تولیت مواریث فرهنگی کشور به گونه‌­ای ساماندهی شود که چابک، یکپارچه و کارآمد شود و این مهم همت چون شما را می­‌طلبد.

امید می ­رود، برخلاف آنچه گذشتگان در این حوزه کردند و به سخن و نگاه کارشناسان و صاحب­نظران پشت پا زدند، به نظرات­شان وقعی بنهید، آنان را فرا بخوانید و برای روزهای بهتر مواریث فرهنگی کشور جریانی قدرتمند و پایدار پدید آورید.

برچسب‌ها میراث فرهنگی باستان شناسی ایران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: میراث فرهنگی باستان شناسی ایران میراث فرهنگی باستان شناسی ایران میراث فرهنگی باستان شناسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۵۰۶۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازدید رایگان از موزه‌ها برای معلم‌ها و استادان

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اعلام کرد: همزمان با روز معلم، بازدید از موزه‌ها، پایگاه‌ها و اماکن فرهنگی‌تاریخی برای معلم‌ها و استادان دانشگاه رایگان خواهد بود. 

براساس این اعلام وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، چهارشنبه دوازدهم اردیبهشت‌ماه، معلم‌ها، آموزگاران و استادان دانشگاه با ارائه کارت شناسایی مرتبط می‌توانند از موزه‌ها، پایگاه‌های میراثی و اماکن فرهنگی‌تاریخی در سراسر کشور، به صورت رایگان بازدید کنند.

ساعت کاری اماکن فرهنگی‌تاریخی در ۶ ماه نخست سال از ۹ تا ۱۸ است.

علاقه‌مندان به بازدید از موزه‌ها، پایگاه‌های میراث فرهنگی یا محوطه‌های تاریخی، با مراجعه به تارنما یا صفحه آنها در فضای مجازی، می‌توانند از ساعت دقیق فعالیت‌شان اطلاع یابند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تحویل ۹ شئ تاریخی به میراث فرهنگی هرمزگان
  • برنامه ریزی برای ساماندهی گذر قدیمی جلوخان
  • تحویل ۹ شی تاریخی به میراث‌فرهنگی هرمزگان
  • میراث فرهنگی اجازه انتقال آب از روستای تاریخی گیسک را نمی‌دهد
  • آغاز پیگیری‌ها برای راه اندازی رشته گردشگری و میراث فرهنگی در دانشگاه رازی
  • بازدید رایگان از موزه‌ها برای معلم‌ها و استادان
  • برگزاری ۲۵۰ برنامه به مناسبت هفته میراث فرهنگی در گیلان
  • بازدید رایگان معلمان و اساتید از موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی
  • احصاء سرخط‌های عملیاتی برنامه ساماندهی قلعه ضحاک
  • جشنواره چند رسانه‌ای وزارت میراث فرهنگی در کرمان برگزار می‌شود