Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، بازدید میدانی خبرنگاران از کانی برازان و تصاویر تالاب خشک شده، حاکی از تهدید بخش عمده‌ای از حیات وحش این تالاب در معرض خطر قرار گرفته و اگر اقدامی عاجل در این باره صورت نگیرد، فاجعه تالاب هورالعظیم در کانی برازان مهاباد تکرار می‌شود.

در حالیکه سالانه طبق برنامه مشخصی بدون درنظر گرفتن ملاحظات جوی و منطقه‌ای میلیون‌ها مترمکعب آب شیرین سد‌ها به دریاچه ارومیه سرازیر می‌شود، قانون حق‌آبه تالاب‌های با ارزش بین‌المللی و ملی بدست فراموشی سپرده می‌شود، این روند خشک شدن تالاب، نابودی حیات وحش، تصرف و تبدیل زمین تالاب‌ها را درپی داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فاروق سخنور رئیس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد در گفت وگو با خبرنگار ما اظهار کرد: خشکسالی و عدم مدیریت منابع آب، اینبار حیات تالاب کانی برازان مهاباد را بصورت جدی تهدید کرد، زنگ خطری برای پرندگان مهاجر شد.

سخنور با بیان اینکه امسال آب تالاب کانی برازان تا ۸۰ درصد کاهش یافت، افزود: چند روز مانده به سفر بخشی از پرندگان مهاجر قاره‌های دیگر به مهاباد، بخش عمده این تالاب خشک شده و ادامه این روند شاید در روز‌های آینده به خشک شدن تمام عرصه تالاب منجر شود.

این مقام مسئول اذعان کرد: تنها ۲۰ درصد از مساحت آبی تالاب کانی برازان باقی مانده و مسئولان پیگیرند تا در روز‌های آینده ۳ میلیون مترمکعب آب حق‌آبه این تالاب را از سد مهاباد رهاسازی و وارد تالاب کنند.

بیشتر بخوانید

خشکسالی پناهگاه حیات وحش مهاباد را به چالش کشاند تالاب بین‌المللی "قوپی باباعلی" مهاباد خشک شد

سخنور تصریح کرد: فصل مهاجرت پرندگان در ۲ بازه زمانی ۱۵ شهریور و پاییز آغاز می‌شود که فصل مهاجرت پرندگان کشور‌های اسکاندیناوی به سمت مناطق جنوبی آغاز شده و در مسیر خود مدتی در تالاب کانی برازان ماندگار می‌شوند و بعد از آن به مسیر خود برای مناطق جنوبی ادامه می‌دهند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد خاطرنشان کرد: فرصتی چند روزه برای تأمین حق‌آبه تالاب وجود دارد و انتظار داریم رهاسازی بصورت یکباره انجام شود تا از برداشت غیرمجاز جلوگیری شود.

تالاب کانی برازان مهاباد از سال ۱۳۸۵ به عنوان منطقه شکار ممنوع معرفی شده و در سال ۱۳۸۹ نیز به عنوان تالاب بین المللی به ثبت رسیده است.

انتهای پیام / س خ 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: تالاب کانی برازان خشکسالی های اخیر حیات وحش بازگشت پرندگان تالاب کانی برازان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۵۱۳۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محرومیت ۵ نفر به خاطر کتک زدن داور و ترافیک مشکلی همیشگی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، کمیتۀ انضباطی هیئت فوتبال تهران اعلام کرد به‌دنبال حواشی رخ‌داده روز گذشته در جریان بازی تیم‌‎های اتحاد ستارگان و آرمان‌آفرینان در لیگ دو فوتبال تهران و ضرب‌وشتم داور و عوامل برگزاری بازی، ۵ عضو تیم ستارگان محروم شدند. 
درادامه در پی انتشار فیلم مهر و موم بیمارستان محب مهر، پس از تماس عوامل درمانی با مرکز فوریت‌های ۱۱۰ و حضور مامور پلیس در بیمارستان، محرز شد، در مشترک دو بیمارستان محب مهر و هاشمی نژاد به دلیل اختلافات حقوقی و مِلکی توسط بیمارستان‌های مذکور نرده گذاری و مهر و موم شده است. اما نکته جالب اینجاست که مهر و موم وقتی صورت گرفته که مراجعه کننده‌ها تو بیمارستان بودن و گلایه‌ای همیشگی از ترافیک که هیچ تلاشی هم برای حلش نمیشه خبر‌های ویژهای امشب تهران بود.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • مرغان آتشین مهاجر رقص کنان به تالاب بین المللی هامون بازگشتند
  • تالاب‌های نقده از وضعیت مطلوب برخودار هستند
  • جدول کفش طلای 24-2023؛ همان همیشگی!
  • تصویری از مهمانان خاص امروز بهارستان
  • حال خوش تالاب های کانی برازان و قوپی باباعلی مهاباد
  • پایان زمستان‌گذرانی ۲۰۰هزار پرنده مهاجر مازندران
  • «جعبه سیاه» آدم‌ها رو می‌شود/ چالش‌هایی که گاهی از دست مهمان برنامه در می‌رود
  • محرومیت ۵ نفر به خاطر کتک زدن داور و ترافیک مشکلی همیشگی
  • وضعیت مطلوب تالابهای نقده
  • تالاب های نقده، فرصتی برای رونق اکوتوریسم