Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، روزنامه اعتماد گفت‌وگویی با محمدصالح صدقیان، مدیر مرکز عربی مطالعات ایران و تحلیلگر مسائل غرب آسیا انجام داده است که بخش‌های مهم آن در ادامه می‌آید.

ارسال سوخت به لبنان از اتفاقات بزرگ منطقه در سال‌های اخیر است

- ارسال نفت ایران از طریق سوریه به لبنان، یک مساله کاملا غیرعادی و غیرطبیعی در منطقه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این اقدام در شرایطی صورت گرفت که از یک‌سو ایران مشمول تحریم‌های یک‌جانبه ایالات متحده است و فشار زیادی را از این بابت تحمل می‌کند.

- از سوی دیگر، سوریه هم مشمول تحریم‌هایی است که براساس قانون قیصر علیه این کشور وضع شده و صادرات نفت و گاز به سوریه را منع کرده است.

- اینکه ایران تصمیم گرفت نفت خود را از طریق بندر بانیاس سوریه به لبنان برساند، اقدام بسیار بزرگی است که باید آن را در شمار اتفاقات بزرگ منطقه در طول سال‌های اخیر به حساب آورد.

معادلات داخلی لبنان به نفع حزب‌الله تغییر کرد

- موفقیت حزب‌الله در تامین بخشی از نیازهای لبنان در حوزه سوخت و انرژی به هیچ‌وجه اقدام کوچکی نیست، چرا که رقبای حزب‌الله عملا موفق به انجام کاری در این حوزه نشدند و معادلات داخلی لبنان به نفع حزب‌الله تغییر کرد.

- حزب‌الله نشان داد که خواهان نقش بیشتری در آینده لبنان است و آنها استراتژی درستی را در مسیر دستیابی به اهداف‌شان اتخاذ کرده‌اند.

 معادله قدرت جدیدی در منطقه درحال شکل‌گیری است

- این اقدام حاوی پیامی روشن به ایالات متحده و اسراییل بود که جمهوری اسلامی ایران و نفوذ ایران یک واقعیت منطقه‌ای است و طرف مقابل باید این موضوع را به رسمیت بشناسد.

- این مساله محدود به اقدام ایران در راستای ارسال سوخت نمی‌شود. همه ما شاهد بودیم که به فاصله اندکی از برقراری تماس تلفنی میان رییس‌جمهور ایران و آقای مکرون، شرایط برای تشکیل دولت جدید در لبنان فراهم شد.

- ارسال سوخت به لبنان نیز به معنای آن است که تهران می‌خواهد بگوید کسی نمی‌تواند واقعیت ایران را در منطقه نادیده بگیرد.

- به اعتقاد من، این موضوع در کنار اتفاقاتی که در افغانستان رخ داد و نظامیان امریکایی این کشور را ترک کردند، نشان می‌دهد معادله قدرت جدیدی در خاورمیانه در حال شکل‌گیری است.

ایران با صدای بلند اعلام می‌کند روابط با کشورهای منطقه برایش در اولویت است

- اینکه چند نفتکش به لبنان برسد و پول آن را دریافت کنیم، اتفاق خوبی است اما بعد سیاسی مساله اهمیت بسیار بیشتری دارد.

- به این مساله توجه کنید که خود سوریه به عنوان کشوری که از طریق آن، سوخت‌ها به لبنان ارسال شد مشمول تحریم است و شکستن این تحریم در روز روشن جنبه نمادین و ارزشمندی دارد.

- تاجران لبنانی که تامین هزینه خریداری سوخت از ایران را برعهده گرفتند، می‌توانستند کشور دیگری را انتخاب کنند اما نگاه آنها و رفتار ایران پیام مهمی دارد که بازتاب آن در گفت‌وگوهای تهران و کشورهای ۱+۵ نمایان خواهد شد.

- تهران در ماه‌های اخیر تلاش کرده با صدای بلند اعلام کند روابط با کشورهای منطقه برایش در اولویت است و می‌خواهد تمرکز خود را روی تقویت روابط با همسایگان و کشورهای منطقه بگذارد و منافع اقتصادی خود را اینجا جست‌وجو کند.

اسراییل مجبور شد تهدید حزب‌الله را جدی بگیرد

- زمانی که آقای حسن نصرالله گفت نفتکش حامل نفت ایران از زمان حرکت به سمت لبنان، جزو قلمرو لبنان محسوب می‌شود و هر تعرضی به نفتکش‌ها تعرضی به خاک لبنان است، تهدیدی جدی را علیه هر اقدام احتمالی مطرح کرد.

- حزب‌الله در حال حاضر از نظر نظامی از سطح بالایی از آمادگی برخوردار است و قادر بود عکس‌العمل شدیدی نیز علیه منافع اسراییل انجام دهد، به همین دلیل اسراییل مجبور شد تهدید حزب‌الله را جدی بگیرد و از همین‌رو اقدامی صورت نداد.

رسیدن سوخت به لبنان، شکست حامیان عربستان و آمریکا بود

- باید پذیرفت ارسال سوخت از ایران به لبنان یک پیروزی بزرگ برای حزب‌الله بود.

- طرفداران عربستان و امریکا در این میان شکست سختی خوردند و شهروندان لبنانی دیدند در شرایط سخت چه کسی توانست گامی در راستای کاهش درد و رنج آنها بردارد.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: ایران تحولات منطقه روزنامه اعتماد ارسال سوخت به لبنان سوخت به لبنان ارسال سوخت حزب الله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۵۱۳۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توطئه‌های دشمن علیه جمهوری اسلامی شکست خورد/ آمریکا به زودی از منطقه خارج می‌شود

حمیدرضا ترقی قائم مقام حزب موتلفه اسلامی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره شکست توطئه های جدید دشمنان در عرصه های مختلف اظهار کرد: دشمن سال‌هاست که با اتخاذ سیاست‌های مختلف همواره تلاش کرده تا به جمهوری اسلامی ایران ضربه بزند که همواره شکست خورده و اکنون در تدابیر و توطئه های جدید خود علیه مردم ایران نیز به بن بست رسیده است.

وی افزود: دشمنان همواره تلاش کردند تا نقش ایران را در منطقه کمرنگ کنند اما شاهد مأیوس شدن آنان هستیم و ایران نقش بسزایی در حل و فصل مسائل منطقه ای دارد.

ترقی متذکر شد :امروز نه تنها هیچ کدام از حیله ها و اهداف دشمنان محقق نشده بلکه برعکس باعث اقتدار بیشتر ایران در سطح جهان شده است .

قائم مقام حزب موتلفه اسلامی گفت: بدون شک روابط ایران و همسایگان نقش موثری در خنثی‌سازی توطئه ها و تلاش دشمن برای نابودی و انزوای جمهوری اسلامی ایران خواهد داشت و یقینا دولت سیزدهم توفیق های بسیاری در این زمینه کسب کرده و به زودی شاهد خروج آمریکا از منطقه خواهیم بود.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی احزاب و تشکل‌ها

دیگر خبرها

  • بالانسر ایران و اسرائیل
  • همراهان منطقه‌ای آمریکا و اسرائیل صحنه را در «وعده صادق» باختند
  • کاخ سفید : ارسال سلاح به ایران و کره شمالی از سوی روسیه منجر به بی ثباتی منطقه می شود
  • آمریکا: ارسال سلاح به ایران و کره شمالی از سوی روسیه منجر به بی ثباتی منطقه می‌شود
  • توطئه‌های دشمن علیه جمهوری اسلامی شکست خورد/ آمریکا به زودی از منطقه خارج می‌شود
  • حزب‌ الله لبنان «رویسات العلم» را هدف قرار داد
  • حزب‌الله لبنان: پاسخ محکم ایران نشان داد اسرائیل بسیار ضعیف است
  • حزب‌الله لبنان «رویسات العلم» را هدف قرار داد
  • حزب الله: مرکز تجمع دشمن صهیونیست را در حرش نطوعه هدف قرار دادیم
  • آیت‌الله جنتی: کارگران در صف مقدم دفاع از عزت ملی هستند