Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-01@23:31:21 GMT

حکایتی موسیقایی از سرگشتگی مولانا تا وصل و بی فاصلگی

تاریخ انتشار: ۲۸ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۱۵۱۶۲۶

حکایتی موسیقایی از سرگشتگی مولانا تا وصل و بی فاصلگی

آلبوم موسیقایی «بی فاصله» شامل هفت قطعه در دستگاه‌های نوا و همایون به آهنگسازی مجید عسگری با صدای وحید تاج و با اشعاری از مولانا، هوشنگ ابتهاج و آهنگساز اثر منتشر شد.

به گزارش ایسنا، نخستین قطعه این آلبوم با عنوان «رهگذار»، حکایتی گذراست از دالان‌های رنگارنگ یک بازار قدیمی با بوی عطاری‌ها و آوایی در گذرگاه‌های این بازار که در دو بخش مقدمه (اورتور) و بخش اصلی در دستگاه نوا تصنیف شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


دومین قطعه از این آلبوم به تکنوازی عود توسط شهرام غلامی اختصاص دارد که بداهه‌ای برای معرفی قطعه واپسین با نام «سرگشته» است. قطعه «سرگشته» حکایتی موسیقایی در نوا از زندگی مولانا است که ابتدا در سرگشتگی و ناامیدی در جستجوی معشوق و گمگشته خویش بوده است و سرانجام شمس از راه می‌رسد و مولانا نوری تازه می‌یابد. در این وصال مولانا رقص کنان و پایکوبان سماع می‌کند و زندگی‌اش سرشار از معنا می‌شود.
ملودی این قطعه در بخش مقدمه به صورت پلی متری در میزان‌هایی با متر ۲۲تایی آغاز و در مترهای متفاوت ۲۱، ۲۰، ۱۸، ۱۷، ۱۵، ۱۲، ۱۰ دچار سرگشتگی است. این سرگشتگی در بخش دوم نیز ادامه پیدا می‌کند و سرانجام با پدیدار شدن معشوق به ثبات می‌رسد و قطعه بر متر ۸ ضربی و مشتقاتش شوری دیگر می‌یابد.

قطعه دیگر این آلبوم با نام «رقص باد»، ترنمی است سبکبال چون نسیمی که در طنین دل انگیز عود می‌پیچد. این اثر در دستگاه همایون تصنیف و به استاد منصور نریمان تقدیم شده است.
قطعه «بی فاصله» در این آلبوم حکایتی از بی تابی در عشق و توصیفی است از گفتگوی عاشق و معشوق که امید بر وصل و بی فاصله‌گی را بیان می‌کند. این اثر تلاشی است در تکرار چند صدایی درآواز که در گوشه بیداد دستگاه همایون با شعری از مجید عسگری تصنیف شده است.
قطعه «بازگشت» در آلبوم موسیقایی «بی فاصله» بازگشتی‌ است از همایون جدید به همایون قدیم. این اثر در فرم کلاسیک رِنگ ساخته شده که امروز کمتر به آن پرداخته‌اند.

قطعه «صبح خیزان» تصنیفی بر شعر حصار از هوشنگ ابتهاج است که بر اساس گام تعدیل شده همایون بنا شده و در این اثر سازهای ایرانی با ارکستر زهی رنگ آمیزی شده‌اند.

مهسا دامرودی همخوان، پویا سرایی نوازنده سنتور، شهرام غلامی نوازنده عود، شروین مهاجر نوازنده کمانچه و کمانچه آلتو، پاشا هنجنی نوازنده نی، علیرضا دریایی ارکستر زهی و کمانچه، حمید قنبری نوازنده تنبک، دف، بندیر و سازهای کوبه ای، مجید عسگری نوازنده تار، بم تار و عود، هنرمندان همراه این آلبوم هستند که با آهنگسازی مجید عسگری و صدای وحید تاج منتشر شده است.

علی پور مقدم، احمد میرمعصومی و استودیو نغمه سازان دلنشین ضبط صدا و میکس و مسترینگ این اثر را به عهده داشته‌اند. آلبوم دارای ترجمه‌ی دوزبانه است که ترجمه‌ی متن انگلیسی آلبوم را گیلناز یوسفیان عهده‌دار بوده و مدیریت هنری این پروژه توسط فرشید پارسی کیا و در استودیوی پارسی به انجام رسیده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: آلبوم موسیقی بی فاصله وحید تاج مجید عسگری مجید عسگری بی فاصله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۵۱۶۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پوستر جدید «نقش هیتلر در آلبوم خانوادگی» منتشر شد

به گزارش خبرگزاری مهر، نمایش «نقش هیتلر در آلبوم خانوادگی» به نویسندگی دلارام موسوی و سروین کیانی با کارگردانی دلارام موسوی و تهیه‌کنندگی ژاله احمدی‌کبیر در دور دوم اجراهای خود از ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳، ساعت ۱۸ در تئاتر هامون روی صحنه می‌رود.

همچنین همزمان با پیش‌فروش بلیت این اثر نمایشی در سایت تیوال، جدیدترین پوستر نمایش «نقش هیتلر در آلبوم خانوادگی» با طراحی مهرداد رضایی منتشر شد.

سیما غلامی، محمدعلی براتی، علی حدادی، نیلوفر جبارزارع، علیرضا ولی‌پور، فرزانه سیری و محمد جهانشاهی بازیگران این اثر نمایشی هستند.

«نقش هیتلر در آلبوم خانوادگی»، داستان زندگی ۲ خانواده است که در اثر جنگ جهانی دوم به هم گره می‌خورد.

کد خبر 6093889 فریبرز دارایی

دیگر خبرها

  • جزئیات مست عشق؛ مولانا و شمس در پرده سینما
  • پوستر جدید «نقش هیتلر در آلبوم خانوادگی» منتشر شد
  • رمزگشایی ناقص از یک ملاقات تاریخ ساز
  • کنسرت مشترک سامان احتشامی و عمران فروزش در تالار رودکی
  • پدر طلبه شهید همایون معدنی به فرزند شهیدش پیوست
  • قطعه‌ای مسحور کننده از ویولن‌نوازی استاد نصرالله شیرین آبادی + ویدئو
  • آقای همایون شجریان بیایید و بگویید ما اشتباه کردیم!
  • «مست عشق» ، زمانی برای مستی سالن های سینما / روایت مولانا و شمس ، پدیده ای فراتر از اکران
  • نصرالله شیرین‌آبادی، نوازنده موسیقی درگذشت
  • نقد فیلم مست عشق + خلاصه، بازیگران و مدت زمان