Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-05-07@03:28:36 GMT

تغییر اقلیم؛ زمین به سوی مرز خطرناکی حرکت می‌کند

تاریخ انتشار: ۲۸ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۱۵۲۵۷۸

تغییر اقلیم؛ زمین به سوی مرز خطرناکی حرکت می‌کند

به گزارش تابناک به نقل از بی‌بی سی،علیرغم همه قول و قرار‌ها در زمینه مهار گرمایش، جهان همچنان به سوی مرز خطرناکی از نظر افزایش دما حرکت می‌کند.  این ارزیابی پوست‌کنده، تازه‌ترین هشدار سازمان ملل است.


کارشناسان این سازمان طرح‌های اقلیمی بیش از ۱۰۰ کشور جهان را مطالعه و نتیجه گیری کرده‌اند که زمین در جهت غلط در حرکت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دانشمندان اخیرا تایید کردند که برای پرهیز از بدترین آثار شرایط داغ آب و هوایی، تصاعد دی اکسید کربن باید تا سال ۲۰۳۰.۴۵ درصد کاهش پیدا کند. اما تحلیل تازه نشان می‌دهد که تصاعد این گاز عملا تا پایان دهه ۱۶ درصد افزایش خواهد یافت.

این در نهایت می‌تواند به افزایش ۲.۷ درجه سانتیگرادی دمای زمین (۴.۹ درجه فارنهایت) نسبت به دوران ماقبل صنعتی منجر شود - که خیلی بالاتر از محدوده‌ای است که جامعه بین المللی تعیین کرده.

پاتریشیا اسپینوزا، مذاکره کننده ارشد سازمان ملل در امور اقلیمی، گفت: «افزایش ۱۶ درصدی به شدت مایه نگرانی است.»

«این با آنچه که علم به ما می‌گوید، یعنی نیاز به کاهش سریع، مداوم و گسترده تصاعد گاز‌های گلخانه‌ای برای جلوگیری از پیامد‌های شدید اقلیمی و رنج مردم به خصوص در بخش‌های آسیب پذیرتر جهان، در تضاد است.»

این هشداری تیره درباره ابعاد چالشی است که کنفرانس اقلیمی «سی او پی ۲۶» - که قرار است شش هفته دیگر در گلاسگو اسکاتلند شروع شود - با آن روبروست. هدف اصلی این اجلاس بزرگ زنده نگه داشتن امید‌ها به محدود کردن افزایش دمای زمین با قانع کردن کشور‌ها به کاهش تصاعد است.

براساس مقررات توافق پاریس، کشور‌ها باید هر پنج سال یک بار طرح‌های خود برای کاهش کربن را روزآمد کنند.

اما سازمان ملل می‌گوید که از ۱۹۱ کشور عضو توافق، ۱۱۳ کشور تاکنون تعهدات خود را بهبود بخشیده اند.

الوک شارما، وزیر بریتانیایی که ریاست کنفرانس «سی او پی ۲۶» را به عهده خواهد داشت، گفت کشور‌هایی که اهداف بلندپروازانه‌ای را دنبال می‌کنند «از حالا درحال خم کردن منحنی تصاعد رو به پایین هستند.»

«اما اگر همه کشور‌ها دست به کار نشوند، به خصوص بزرگترین اقتصاد‌های جهان، با خطر بی‌فایده بودن این تلاش‌ها روبرو می‌شویم.»

مطالعه‌ای توسط «ردیاب اقدام اقلیمی» دریافت که از میان گروه ۲۰ کشور صنعتی جهان، فقط شمار اندکی از جمله بریتانیا و آمریکا اهداف خود در این زمینه را تقویت کرده اند.

در یک تحلیل دیگر، «موسسه منابع جهانی» و «تحلیل تغییر اقلیم» بر این موضوع انگشت گذاشته‌اند که چین، هند، عربستان سعودی و ترکیه چطور در کنار هم مسئول ۳۳ درصد گاز‌های گلخانه‌ای هستند، اما هنوز طرح‌های روز خود را ارائه نکرده اند.

این گزارش می‌گوید که استرالیا و اندونزی همچنان براساس همان اهدافی که در سال ۲۰۱۵ تعیین کرده بودند حرکت می‌کنند - درحالی که توافق پاریس براساس «مکانیسمی مثل یک یک چرخ ضامن دار» به تدریج کاهش عمیق‌تری را پیش بینی می‌کند.

این مطالعه دریافت که برزیل، مکزیک و روسیه جملگی انتظار افزایش تصاعد به جای کاهش آن را دارند.

برای فقیرترین کشور‌ها - که در برابر بالا آمدن سطح دریا، موج‌های شدید گرما یا خشکسالی‌های بزرگ بیشتر آسیب‌پذیر هستند - ضروری است که گاز‌های گرم کننده زمین به سرعت پایین بیاید.

سونام پی وانگدی، رئیس گروه کشور‌های کمتر توسعه یافته، گفت: «کشور‌های گروه ۲۰ باید در کاهش سریع تصاعد به منظور تخفیف آثار تغییر اقلیم پیشگام شوند.»

«این‌ها کشور‌هایی با بیشترین ظرفیت و مسئولیت هستند، و موعدش مدت هاست سررسیده که با این بحران مثل یک بحران برخورد کنند.»

این امید هست که چین تا پیش از اجلاس گلاسگو طرح‌های اقلیمی خود را روزآمد کند.

این کشور به عنوان بزرگترین عامل تصاعد گاز‌های گلخانه‌ای جهان، قبلا گفته که میزان تصاعدش تا ۲۰۳۰ افزایش می‌یابد، اما بعد از آن روند نزولی پیدا می‌کند به طوری که تا ۲۰۶۰ کربن خنثی خواهد بود.

منبع: تابناک

کلیدواژه: اربعین 1400 اعمال ماه صفر توافق هسته ای موقت حسن میرکاظمی سازمان همکاری شانگهای طرح های اقلیمی گرمایش زمین اربعین 1400 اعمال ماه صفر توافق هسته ای موقت حسن میرکاظمی سازمان همکاری شانگهای کشور ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۵۲۵۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برنامه‌های مربوط به محدود کردن گرمایش زمین ضعیف است

تحقیقات جدید در دانشگاه آنگلیا شرقی (UEA) نشان داده است که برنامه‌های کربن‌زدایی کنونی برای پیروی از اهداف توافقنامه آب و هوایی پاریس با هدف محدود کردن گرمایش زمین به ۱.۵ درجه سانتی‌گراد کافی نخواهد بود، همانطور که در مطالعه منتشر شده در مجله Nature نیز گزارش شده است.

دانشمندان با اندازه‌گیری «شکاف انتشار» بین برنامه‌های مختلف حفاظت از آب و هوا و آنچه واقعاً برای رسیدن به این هدف مورد نیاز است، به این نتیجه رسیده اند.

این مطالعه معتقد است که فاصله‌ای به میزان ۳.۲ میلیارد تن دی اکسید کربن (CO ۲) بین برنامه‌های فعلی جهانی برای حذف کربن از جو و آنچه که تا سال ۲۰۵۰ برای جلوگیری از بدترین اثرات گرمایش جهانی مورد نیاز است، وجود دارد. 

از سال ۲۰۱۰، آژانس محیط زیست سازمان ملل متحد (UNEP) اندازه گیری‌های مشابهی را از این شکاف انتشار انجام داده است، و تحقیقات دانشگاه آنگلیا شرقی، که عمدتاً بر حذف دی اکسید کربن تمرکز دارد، نشان می‌دهد که اگر می‌خواهیم به حیات خود ادامه دهیم، سیاست آب و هوا نیازمند مقیاس بلندپروازانه تری است. 

این به معنای دنباله روی از یک رویکرد دقیق‌تر و قوی‌تر است که شیوه‌های کربن‌زدایی کنونی را حفظ می‌کند، اما همچنین بر کاهش انتشار، انرژی‌های تجدیدپذیر و کاهش جنگل‌زدایی تمرکز دارد. گزینه‌های جدیدی برای کربن‌زدایی نیز وجود دارد که بسیاری از کشور‌ها حتی در بررسی آن کند هستند چه رسد به آن که این طرح‌ها را اجرا کنند.

این تکنیک‌ها شامل سیستم‌های فیلتر هوای پیشرفته و هوازدگی سنگ‌ها می‌شود، تکنیکی که در آن کربن از جو حذف و در سنگ‌ها ذخیره می‌شود.

تحقیقات نشان می‌دهد که این گزینه‌های جدید باید در سال‌های آینده گسترده‌تر شوند تا به آستانه ۱.۵ درجه سانتی‌گراد برسند.

نویسنده اصلی این مطالعه، دکتر ویلیام لمب، از گروه کاری علم پایداری کاربردی در MCC، گفت: محاسبات قطعاً باید بهبود یابد، و این بسیار واضح است که بدون کاهش سریع انتشار گاز‌های گلخانه‌ای به صفر، در همه بخش‌ها، حد ۱.۵ درجه سانتیگراد تحت هیچ شرایطی برآورده نخواهد شد.

دکتر نائومی وان، یکی از نویسندگان مرکز تحقیقات تغییرات آب و هوایی تیندال در دانشگاه آنگلیای شرقی، اضافه کرد: کشور‌ها به آگاهی، جاه‌طلبی و اقدام بیشتر در مورد افزایش روش‌های حذف CO ۲ در کنار کاهش قابل توجه انتشار گاز‌های گلخانه‌ای برای تحقق توافقنامه آب و‌هوایی پاریس نیاز دارند.

برای این منظور، حتی اگر هر کشور به وعده‌های خود در مورد اهداف کربن‌زدایی پایبند باشد، میزان کربن حذف‌شده احتمالا تا سال ۲۰۳۰ حداکثر تا ۰.۵ میلیارد تن و تا سال ۲۰۵۰ به ۱.۹ میلیارد تن افزایش می‌یابد و اعلام کرده است که نیاز به افزایش دارد. در حالیکه، حذف ۵.۱ میلیارد تن برای جلوگیری از بدترین اثرات تغییرات آب و هوایی ضروری است.

هیئت بین المللی تغییرات اقلیمی سناریوی جایگزینی را پیشنهاد می‌کند که در آن دولت‌های جهان با یکدیگر همکاری می‌کنند تا تقاضای جهانی انرژی را کاهش دهند، سناریویی که با "رفتار همراه با انگیزه سیاسی" تسریع می‌شود. در این سناریو، کربن زدایی تا سال ۲۰۵۰ به میزان ۲.۵ میلیارد تن افزایش می‌یابد و روش‌های جایگزین به کاهش شکاف انتشار به ۴۰۰ میلیون تن کمک می‌کند؛ بنابراین ما اساساً باید کل جامعه خود را از یک جامعه منفعت شخصی به جامعه‌ای با همکاری جهانی تبدیل کنیم.

منبع: الیوم السابع

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی علوم فضایی و نجوم

دیگر خبرها

  • جهان در سراشیبی سقوط نرخ تولد
  • رویدادهای شدید آب و هوایی در ایران و جهان تکرار می‌شود
  • خبر وحشتناک از وضع آب و هوایی زمین در سالی که گذشت
  • رکورد شاخص‌های آب و هوایی جهان در سال ۲۰۲۳ شکسته شد
  • رکورد شاخص‌های آب و هوایی جهان ۲۰۲۳ شکسته شد
  • بهبود کیفیت محصولات کشاورزی با تلاش متخصصان بومی
  • نیویورک میزبان جزیره آزمایشگاهی اقلیمی
  • برنامه‌های مربوط به محدود کردن گرمایش زمین ضعیف است
  • «ارومیه» واقعا احیا شد؟
  • عملیات وعده صادق وجدان مردم آزادیخواه جهان را بیدار کرد