Web Analytics Made Easy - Statcounter

فاروق سخنور روز یکشنبه در گفت ‌و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: امسال به دلیل خشکسالی، کاهش بارندگی و خشک شدن چشمه های محلی تامین کننده آب اطراف این تالاب میزان آب در آن به یک سوم کاهش یافته است.

وی اضافه کرد: از ابتدای امسال تاکنون تنها یک میلیون متر مکعب حقابه به این تالاب اختصاص یافته است که به دلیل کاهش بارندگی و نیز خشک شدن آب زهکش های و کانال های آب کشاورزی سطح آب آن بتدریج کاهش یافته و موجب خشک شدن سطح این تالاب شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سخنور با تاکید بر اینکه تخصیص حقابه تالاب در این شرایط ضروری است، ادامه داد: با پیگیری نماینده مردم مهاباد در مجلس، اداره کل حفاظت محیط زیست و همکاری وزرات نیرو پیش بینی شده است سه میلیون متر مکعب به این تالاب اختصاص پیدا کند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد افزود: در صورت تامین این میزان حقابه و انتقال آن ، این تالاب به میزان ۷۰ تا ۸۰ درصد احیا خواهد شد که تا زمان آغاز بارندگی های پاییزی کافی خواهد بود.

وی اضافه کرد: خشک شدن قسمت اعظمی از این تالاب باعث شده تا روند ورود پرندگان مهاجر که معمولا از ۱۵ شهریورماه هر سال آغاز می شد با تاخیر مواجه شده و تاکنون هیچ پرنده ای وارد آن نشود.

تالاب بین‌المللی "کانی‌برازان" مهاباد با وسعتی افزون بر ۹۱۰ هکتار یکی از مهمترین تالاب‌های اقماری جنوب دریاچه ارومیه و با ارزش‌ترین زیستگاه‌های انواع پرندگان آبزی و کنارآبزی مهاجر و بومی در شمال‌غرب کشور به شمار می‌رود.

این تالاب که به دلیل موقعیت ویژه و شرایط زیستی منحصربفرد خود در سال ۱۳۸۵ به عنوان منطقه شکار ممنوع اعلام شد، به نخستین پناهگاه حیات وحش آذربایجان‌غربی تبدیل و به این ترتیب به عنوان یکی از مناطق چهارگانه کشور با جایگاه قانونی معرفی شده است.

در مهاباد علاوه‌بر تالاب بین‌المللی "کانی‌برازان" و "قوپی‌باباعلی"، تالاب‌ دایمی حسن‌خان و تالاب‌های فصلی "گروس"، "داشخانه" و "قره‌قشلاق" نیز در این فصل میزبان پرندگان مهاجر آبزی و کنارآبزی هستند.

به گزارش هواشناسی مهاباد، میزان بارندگی این شهرستان از ابتدای امسال تاکنون با کاهش ۷۶ درصدی به ۶۴ میلی متر رسید؛ طی سال زراعی جاری نیز ۲۵۷.۹ میلی متر بارندگی در مهاباد ثبت شده که این میزان بیش از ۲۰۸ ملی متر کمتر از سال زراعی گذشته است.

میزان بارش سال زراعی جاری نسبت به میانگین نرمال در مهاباد ۳۶ درصد کاهش یافته و میانگین دمای شهرستان به ۱۴.۹ درجه سانتی گراد رسیده که نسبت به سال زراعی قبل ۱.۲ و نسبت به میانگین نرمال ۱.۷ درجه افزایش داشته است.

برچسب‌ها سازمان حفاظت محیط زیست مهاباد معاونت طبیعی و تنوع زیستی تالاب آذربایجان غربی تخریب محیط زیست

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سازمان حفاظت محیط زیست مهاباد سازمان حفاظت محیط زیست مهاباد آذربایجان غربی تخریب محیط زیست محیط زیست سال زراعی خشک شدن خشک شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۵۲۶۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فقط ۳ درصد از پسماندهای خانگی یزد تفکیک می‌شوند

به گزارش گروه استان‌های ایسکانیوز، محمدرضا برزگر در رابطه با میزان تولید زباله در شهر یزد، اظهار کرد: در حال حاضر میزان تولید روزانه پسماند خانگی در شهر یزد ۳۰۰ الی ۳۳۰ تن است.

وی گفت: سرانه هر شهروند یزدی در حدود ۵۵۰ الی ۶۰۰ گرم نفر در روز است.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری یزد در مورد میزان زباله‌های استان یزد به تفکیک نوع آن‌ها، بیان کرد: به‌طور میانگین ۶۷ الی ۷۰ درصد پسماندهای تولیدی، پسماند تر (مواد آلی) و حدود ۳۰ درصد پسماند خشک است.

برزگر با اشاره به اینکه پسماندها به دو بخش قابل بازیافت و غیرقابل بازیافت تقسیم می‌شوند، ادامه داد: تفکیک از مبدأ و جمع‌آوری پسماند خشک به سه روش در حال انجام است.

وی تصریح کرد: یکی از روش‌های جمع‌آوری پسماندهای خشک، روش سنتی بوده که هفته‌ای یک مرتبه با مراجعه به درب منازل شهروندان انجام می‌گیرد.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری یزد ادامه داد: جمع‌آوری پسماند خشک به‌صورت هوشمند از طریق منظومه خدمات یکپارچه یزد من و برنامه بازپس یکی دیگر از روش‌ها است و همچنین جمع‌آوری در ایستگاه‌های ثابت سطح شهر و ایستگاه گلماند یکی دیگر از روش‌های جمع‌آوری پسماندهای خشک است.

برزگر عنوان کرد: در حدود ۳ درصد از پسماند خشک در طرح تفکیک از مبدأ جمع‌آوری صورت می‌پذیرد.

خبرنگار: مبین خوزان

انتهای خبر/

کد خبر: 1228254 برچسب‌ها پسماند پسماندسـوزی استان یزد

دیگر خبرها

  • آب تالاب‌های پلدشت ۴۰ درصد افزایش یافت
  • اختصاص ۱۱۰ میلیارد ریال برای احداث مرکز جامع سلامت مهاباد
  • فقط ۳ درصد از پسماندهای خانگی یزد تفکیک می‌شوند
  • کاهش ۱۰ درصدی میزان حوادث ناشی از کار در سیستان و بلوچستان
  • تالاب کجی نمکزار نهبندان ۳۰ درصد آبگیری شد
  • آبگیری ۳۰ درصد از تالاب کجی نمکزار نهبندان
  • آشیانه ساختن پرستو‌های دریایی در تالاب بین المللی انزلی
  • بازدید کارشناسان مرکز بهداشت مهاباد از پناهگاه حیات وحش تالاب بین المللی کانی برازان
  • افتتاح شبکه بازچرخانی آب یک شرکت خودرویی
  • افزایش تورم خوراکی‌ها در آغاز سال