امام علی(ع) در شیوه زمامداری هیچ فاصله و حجابی با مردم نداشت
تاریخ انتشار: ۲۸ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۱۵۵۲۱۳
عضو هیات علمی گروه معارف اسلامی دانشگاه کاشان با تاکید بر اینکه بهترین منشور دولت مردمی برای کارگزاران در نهجالبلاغه ترسیم شده است، گفت: امام علی(ع) در شیوه زمامداری هیچ فاصله و حجابی با مردم نداشت و فاصلهگرفتن از مردم را ستم به آنان و ظلم به زمامدار دانسته است.
به گزارش قدس آنلاین، حجتالاسلام محمد سبحانینیا با بیان اینکه رفتار امام علی (ع) در شیوه زمامداری بدون وجود حایل(مانع) بین خود و مردم با احساس نزدیکی و بیپیرایگی آن حضرت با آنان بود، افزود: بر پایه روایت صفحه ۴۴۹ از کتاب اَمالی شیخ صدوق ضرار بن ضمره از خواص اصحاب علی (ع) به درخواست اجباری معاویه در وصف آن حضرت را «به خدا سوگند دوراندیش و نیرومند بود، سخنانش روشنگر حق از باطل و حکمش عادلانه بود، علم از اطراف او میبارید و حکمت از رفتارش نمودار بود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
نبود فاصله از مردم در اندیشه سیاسی حکومت علوی
وی با اشاره به اینکه در اندیشه سیاسی حضرت علی (ع) «احتجاب» و فاصله گرفتن از مردم، ستم به آنان و ظلم به خود زمامدار است، تصریح کرد: احتجاب، پیوند زمامداران را با مردم قطع یا سست و زمامداران را از آگاهیهای لازم محروم میکند.
به گفته وی، طبق صفحه ۲۰۲ جلد دوم تاریخ یعقوبی، قطع ارتباط با مردم موجب عذاب و آتش دنیا و آخرت است و هیچ آتشی همچون جدایی زمامداران و مردم، نظامسوز نیست.
مدرس دانشگاه کاشان با یادآوری نامه امیر مؤمنان علی (ع) به قیس بن سعد بن عباده فرماندار آذربایجان اظهار داشتت: آن حضرت خطاب به این فرماندار فرمود: «پس، از مردم روی پنهان مدار و حجاب از پیش خود بردار و در خانهات را بر روی همگان باز نگه دار، و تکیهگاهت حق و حقیقت باشد، زیرا آنکس که با حق همراه باشد، از عدالت منحرف نمیشود و نزدیکان و خواص را بر سایرین مقدم نمی دارد. و از هوای نفس و خواهشهای نفسانی پیروی مکن که پیروی هوای نفس تو را گمراه میکند و از راه خدا باز میدارد. همانا آنان که از راه خدا منحرف میشوند برای ایشان عذاب و شکنجهای سخت است، زیرا روز حساب را فراموش کرده و از یاد بردهاند.»
امام علی(ع) رسیدگی به شکایتها را به دیگری واگذار نمیکرد
حجتالاسلام سبحانینیا با تاکید بر اینکه امام علی(ع) در زمان خلافت، رسیدگی به شکایتها را به فرد دیگری واگذار نمیکرد، ادامه داد: آن حضرت روزهای بسیار گرم که مردم به طور معمول نیمروز در خانههای خود استراحت میکردند بیرون دارالاماره در سایه دیوار مینشست تا هر فردی شکایتی داشته باشد بدون واسطه و مانع، آن را تسلیم کند.
وی با یادآوری حرکت امیرالمومنین(ع) در کوچه و خیابانها و تجسس و رصد اوضاع عمومی از نزدیک، اضافه کرد: بر پایه یکی از داستانهای صفحه ۱۲۵ جلد یکم کتاب داستان راستان شهید مطهری، آن حضرت یکی از روزهای بسیار گرم، خسته و عرق کرده در حال مراجعه به مقر حکومت، زنی را منتظر دید که برای شکایت از ظلم شوهرش، بیرون کردن او از خانه و تهدید به کتک برای دادخواهی نزد آن امام آمده است.
به گفته وی، حضرت علی(ع) در این خصوص سخنانی با این مضمون بیان کرد که به خدا قسم نباید رسیدگی به دادخواهی مظلوم را تأخیر انداخت و با گرفتن حتمی حق مظلوم از ظالم رعب ظالم را از دل مظلوم بیرون کرد تا بتواند با کمال شهامت و بدون ترس و بیم در مقابل ظالم حق خود را مطالبه کند.
عضو هیات علمی دانشگاه کاشان با اشاره به عزیمت امام علی(ع) به اتفاق آن زن به در خانه آنام و سووال از شوهرش که چرا به همسرش ظلم کرده و کتک زده و باید با او مهربان باشد، اضافه کرد: اما شوهر زن بدون شناختن حضرت با بدرفتاری به امام گفت به او چه مربوط است و حالا که تو را برای حمایت و شفاعت آورده او را زنده زنده آتش خواهد زد.
حجتالاسلام سبحانینیا با بیان اینکه امام علی(ع) با برآشفتن از گستاخی جوان و بیرون کشیدن شمشیر از غلاف به او فرمود در پاسخ اندرز و امر به معروف و نهی از منکر من این طور جواب میدهی و به صراحت زنت را تهدید به سوزاندن میکنی «خیال کردهای دنیا این قدر بی حساب است!؟» اظهار داشت: با بلندشدن فریاد امیرالمومنین(ع)، جمع شدن مردم و تعظیم به آن حضرت جوان مغرور تازه متوجه شد با چه کسی مواجه شده است، خود را باخت و به التماس افتاد که آن حضرت او را ببخشد؛ آن مرد به خطای خود اعتراف کرد و قول داد مطیع و فرمانبردار زنش باشد و البته امام از زن نیز خواست با رفتار خود، شوهرش را به چنین اعمالی وادار نکند.
وی خاطر نشان کرد: این نقل تاریخی نشان میدهد حضرت علی(ع) در زمان خلافت، خودش رسیدگی به شکایتها را به عهده میگرفت و سادهزیستی و نداشتن تشریفات از سوی آن حضرت به گونهای بود که مردم کوچه و بازار او را نمیشناختند.
آموختن نادان و گفت وگو کردن با دانا در مراجعه حاجتمندان
مدرس گروه معارف دانشگاه کاشان با اشاره به سفارش امام علی(ع) به قثم بن عباس، والی مکه در نامه ۶۷ کتاب شریف نهجالبلاغه طبق ترجمه شهیدی صفحه ۳۵۲ یادآور شد: آن حضرت در این نامه میفرماید «بامداد و شامگاه برای آنان مجلس ساز. آن را که فتوا خواهد، فتوا ده و نادان را بیاموز و با دانا به گفت وگو پرداز و جز زبانت، (چیزی) پیام رسان مردمان نباشد و جز رویت، دربان. هیچ حاجتمند را از دیدار خود محروم مگردان، چه اگر در آغاز از درگاه تو رانده شود و در پایان حاجت او برآورده شود، تو را نستایند.»
وی، توصیه امام به مالک اشتر یار صمیمی آن حضرت را بر پایه نامه ۵۳ صفحه ۳۳۷ از ترجمه شهیدی خاطر نشان کرد: آن حضرت میفرماید «فراوان خود را از رعیت خویش پنهان مکن؛ که پنهان شدن والیان از رعیت، نمونهای است از تنگ خویی و کم اطلاعی در کارها و نهان شدن از رعیت، والیان را از دانستن آنچه بر آنان پوشیده است، باز دارد. پس کار بزرگ نزد آنان خرد به شمار آید و کار خرد بزرگ نماید. زیبا زشت شود و زشت زیبا و باطل به لباس حق در آید و همانا والی، انسانی است که آنچه را مردم از او پوشیده دارند، نداند و حق را نشانهای نبود تا بدان، راست از دروغ شناخته شود.»
امام علی(ع) منتظر گزارش مسولان نبود
حجتالاسلام سبحانینیا با تاکید بر توجه آشکار امیرالمؤمنین(ع) نسبت به وضعیت بازار، روند عملکرد و قیمتهای آن با نظارت گسترده و فراگیر مستقیم یا غیرمستقیم، ادامه داد: آن حضرت منتظر گزارش مسوولان نبود، بلکه خود از نزدیک وضع معیشت مردم و خرید و فروش آنان را مشاهده میکرد.
به گفته وی، طبق روایت امام حسین(ع) پدر بزرگوارش امیرالمؤمنین(ع) سوار بر مرکب خود با بازدید از تمامی بازارهای کوفه از جمله بازار خرمافروشان فرمود «همانگونه که خرماهای خوب را در معرض دید میگذارید خرماهای بد را نیز در معرض دید بگذارید.» یا در بازر ماهیفروشان که فرمود «غیر از ماهی حلال گوشت نفروشید و از فروش ماهیهایی که در دریا مردند و موج آنها را بیرون آب انداخت، خودداری کنید.»
وی اضافه کرد: حتی امام علی(ع) رایج شدن سوگند به ویژه قسم دروغ در تجارت را نهی کرده و با صدای بلند فرمود: «در این بازارها قسم خوردن متداول شده است. قسمهایتان را با صدقه درهم آمیزید و از قسم خوردن خودداری کنید. همانا خداوند عز و جل کسی را که قسم دروغ بخورد، منزه نخواهد نمود.»
منبع: ایرنا
انتهای پیام/
منبع: قدس آنلاین
کلیدواژه: حجاب امام علی ع زمامداری دانشگاه کاشان سبحانی نیا حجت الاسلام امام علی ع آن حضرت
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۵۵۲۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
عدالت برای همه، ظلم به هیچکس؛ محور پنجمین کنگره امام رضا(ع)
دبیر پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا (ع) گفت: در این کنگره تلاش شده به موضوع مهم جهان از منظر امام رضا نگریسته شود و از آنجا که موضوع و چالش جهان معاصر ما تبعیض و بیعدالتی است، بنابراین موضوع و عنوان کنگره امام رضا نیز عدالت برای همه، ظلم به هیچکس است. - اخبار استانها -
به گزارش تسنیم، نشست خبری پنجمین کنگره جهانی امام رضا(ع) که روزهای 25 و 26 اردیبهشت در مشهد برگزار خواهد شد، امروز؛ سهشنبه 18 اردیبهشت در کتابخانه و موزه ملی ملک در تهران برگزار شد.
حجت الاسلام سید سعید رضا عاملی؛ دبیر کنگره جهانی حضرت رضا (ع) در این نشست خبری با بیان اینکه کنگره جهانی حضرت رضا (ع) یک قدمت 40 ساله دارد، گفت: اولین کنگره جهانی حضرت رضا (ع) در سال 1362 آغاز شد و تا سال 72 چهار کنگره برگزار شد. این کنگرهها در سطح بسیار بالایی با حضور اندیشمندان و دانشمندان مراجع عظام برگزار میشد و رهبر حکیم انقلاب از سخنرانان کلیدی این کنگره بودند. کتاب انسان 250 ساله به نوعی انعکاس سخنرانیهای ایشان در چهار کنگره است.
وی افزود: پس از توقفی تقریبا 30 ساله در برگزاری کنگره جهانی حضرت رضا (ع) در سال 1401 تولیت آستان مقدس رضوی عزم کردند تا کنگره به عنوان پرچم و سرمایه هویتی آستان قدس رضوی احیا شود تا بتواند امتداد ملی و جهانی پیدا کند. خوشبختانه در مدت یک سال و نیم موفق شدیم 50 پیشنشست برگزار کنیم که 17 پیشنشست در خارج از ایران و 33 پیشنشست در داخل ایران برگزار شد.
دبیر کنگره جهانی حضرت رضا (ع) گفت: در پیشنشستهای خارج از ایران 30 کشور مشارکت کردند و 5 پیشنشست در کشورهای آمریکای لاتین، پاکستان، عراق، ترکیه با محوریت انگلیس در اروپا برگزار شد. در این پیشنشستها که دست کمی از یک نشست اساسی نداشت، امتدادی در میان شیعهشناسان، ایرانشناسان و علاقمندان به مطالعه فرهنگ اهل بیت در رشتههای مختلف از حوزههای معارف دینی تا کسانی که تخصصشان ریاضیات، کامپیوتر، انسان شناسی، جامعه شناسی، علوم سیاسی بود با رویکردهای مختلف عنوان اصلی کنگره پنجم صورت گرفت.
عدالت برای همه، ظلم به هیچکس؛ عنوان کنگره جهانی امام رضا(ع)
عاملی با بیان اینکه عنوانی که برای کنگره پنجم و شش کنگرهای که پس از آن هر دو سال یک بار برگزار میشود، انتخاب شده، دیدگاهها و رویکرد تمدنی حضرت رضا (ع) به مسائل مختلف است، افزود: تلاش کردیم به مسائل و چالشهایی که در سطح جهان وجود دارد، بپردازیم؛ بنابراین موضوع کنگره عدالت برای همه، ظلم به هیچکس است. عدالت و تبعیض اساسیترین موضوع جهان معاصر ماست که موضوع کنگره پنجم حضرت رضا (ع) نیز هست.
وی با اشاره به تحولات غزه ابراز کرد: غزه جنایت و کشتار جمعی عمیقی را تجربه میکند. غزه شاهد یک جنایت بزرگ است که به آواره شدن یک میلیون انسان، گرسنگی 500 هزار نفر و کشتار بیش از 50 هزار انسان بیگناه منجر شده که 16 هزار نفر آنان کودکان بودند. زنان، کودکان و مردان فلسطین در این کشتار جمعی و جنایت جنگی قربانی شدند.
دبیر کنگره امام رضا (ع) با اشاره به جنگهای مرگبار و ویرانگر در ویتنام و فیلیپین و به بردگی گرفتن میلیونها آفریقایی توسط اروپاییها و آمریکاییها گفت: همه اینها کشتار جمعی بوده است. دنیا نیازمند آموزش نسبت به حوزه کشتار جمعی است؛ ظلم فراگیری که مثال بارز آن در نوار غزه است.
عاملی با اشاره به نامه پر از حکمت رهبر معظم انقلاب به جوانان اروپا و آمریکا تصریح کرد: آیت الله خامنهای در دو نامه خود تلاش کردند تا بیداری از خواب صورت بگیرد؛ در شرایطی که خیلیها میگفتند مگر کسی به این مطالب گوش میدهد، ولی امروز شاهد این بیداری هستیم که محصول آگاهی است.
دبیر کنگره جهانی حضرت رضا (ع) موضوع کنگره را «عدالت برای همه، ظلم به هیچکس» عنوان کرد و گفت: کنگره جهانی حضرت رضا (ع) روزهای 24 و 25 اردیبهشت در تالار قدس حرم مطهر امام رضا (ع) برگزار میشود. 20 نشست در کنگره پیش بینی شده است که به صورت همزمان برگزار میشود. در مراسم افتتاحیه کنگره پیام تصویری حضرت آیت الله خامنهای پخش خواهد شد. دکتر رئیسی رئیس جمهور محترم و حجت الاسلام مروی؛ تولیت آستان قدس رضوی سخنران مراسم افتتاحیه خواهند بود. همچنین پیام آیات عظام مکارم شیرازی، سبحانی و جوادی آملی در این مراسم قرائت خواهد شد.
وی مهمترین شاخصه کنگره پنجم را بین المللی بودن آن عنوان و اضافه کرد: شاخصه مهم دیگر این است که به مهمترین نیاز جهان امروز که عدالت و مهمترین چالش امروز جهان که تبعیض است، به صورت محوری پرداخته شده است. کنگره جهانی حضرت رضا (ع) کنگره عمیقی است و توانسته با کسانی که مشارکت میکنند ارتباط محتوایی برقرار کند و این ارتباط محتواتی یک محتوای عمیقی را منعکس میکند.
یک کنگره کاملا محیط زیستی؛ بدون کاغذ
دبیر کنگره جهانی حضرت رضا (ع) تاکید کرد: کنگره حضرت رضا (ع) کنگره بدون کاغذ است و تلاش کردیم که هیچ کاغذی چاپ نکنیم و تولیدات کنگره به صورت الکترونیک در اختیار قرار گذاشته میشود و افراد با کیو آر کد آنها را دریافت میکنند.
وی اضافه کرد: کنگره جهانی حضرت رضا (ع) ناظر بر چالشهای جهانی به مساله میپردازد؛ کنگرهای نیست که فقط جنبههای معرفتی صرف را بیان کند. داعیه این را دارد که از طریق سرمایه اجتماعی رضوی بتواند یک فضایی به وجود آورد برای اینکه با این مظالمی که در سطح جهانی صورت میگیرد، مبارزه شود.
عاملی ابراز امیدواری کرد که در برگزاری کنگره جهانی حضرت رضا (ع)، امتداد اجتماعی ملی و جهانی اندیشههای امام رضا (ع) تبیین شود.
وی گفت: از سال 1820 تا سال 2020 میزان نابرابری اجتماعی از 28 درصد به 85 درصد رسیده است. دو قرن پیش که این همه امکانات و عقلانیت اجتماعی و علم و دانش کمرنگتر بود، 28 درصد موضوع نابرابری بودند، اما امروزه این آمار به 85 درصد رسیده است.
عاملی تاکید کرد: کنگره جهانی حضرت رضا (ع) تلاش میکند این موضوع را با رویکردهای معرفتی، جامعه شناسی، توجه به نظام قدرت از منظر علوم سیاسی و نگاه روابط بین الملل به مساله عدالت و ظلم از منظر امام رضا (ع) بررسی و واکاوی کند.
طعم رافت امام رضا (ع) را باید همه بچشند
دبیر کنگره جهانی حضرت رضا (ع) با بیان اینکه ما میتوانیم از ظرفیت امامت بسیار بهرهمند شویم، تصریح کرد: امام رضا (ع)، رئوف، حکیم و مهربان است و مهربانی ایشان را 30 میلیون زائری که هر ساله به زیارت ایشان مشرف میشود، احساس میکنند. هر ساله 25 زائر ایرانی و 5 میلیون زائر خارجی داریم. اینها رأفت امام را درک کردند و در کنار رأفت، حکمت و عقلانیت امام را نیاز داریم درک و فهم کنیم.
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: سازمان بهداشت جهانی 5 حوزه را به عنوان حوزههای اصلی نیازهای انسان تلقی میکند که حوزه اول حوزه غذاست. امروزه نیمی از مردم جهان مساله امنیت غذایی دارند. گرسنگی یک مساله مهم جهان است و امروز در غزه 500 هزار نفر در معرض این شرایط خطرناک و فاجعهآمیز هستند.
عاملی افزود: آب آشامیدنی یکی از نیازهای اساسی دیگر است؛ جمعیت بزرگی از جهان از آب سالم برخوردار نیستند. مساله دیگر بحث مسکن است؛ یک میلیارد نفر از جمعیت جهان زاغهنشین هستند که پیشبینیها میگوید این جمعیت در چند سال آینده به سه میلیارد نفر میرسند. مشکل مسکن فقط ناشی از عدم توزیع منابع مالی نیست، بلکه ناشی از بی عدالتی و ظلم است.
دبیر کنگره جهانی حضرت رضا (ع) با بیان اینکه همه کودکان نیازمند آموزش هستند و آمار سال 2023 نشان میدهد نزدیک به 244 میلیون نفر از جمعیت کودک و نوجوان جهان از آموزش برخوردار نیستند، ادامه داد: سوءاستفاده از کودکان یکی از تبعیضها و مظالمی است که در سطح جهانی اتفاق میافتد. بالاترین آمار کودک آزاری و سوءاستفاده جنسی از کودکان متعلق به اروپا است. از هر پنچ کودکی که مورد سوءاستفاده جنسی قرار میگیرد، سه نفر اروپایی هستند. همچنین آمریکا بالاترین آمار کودک آزاری در جهان را دارد.
مشارکت کنندگان لزوما شیعه و مسلمان نیستند
دبیر بخش بینالملل کنگره جهانی حضرت رضا (ع) نیز در این نشست خبری با بیان اینکه 200 مقاله در سطح ملی و بین المللی به دبیرخانه کنگره بین المللی حضرت رضا (ع) ارسال شده است، افزود: در سطح بین المللی تلاش ما این بود که امام رضا (ع) و گفتمانسازی رضوی از مسیر زیست کردن و گفتوگو در ادبیات رضوی شروع شود.
زهره نصرت خوارزمی با بیان اینکه مشارکت کنندگان در بخش بین المللی لزوما مسلمان و شیعه نیستند، اضافه کرد: شرکت کنندگان در کنگره حضرت رضا (ع) از نژادها، کشورها و طبقات مختلف هستند. و
وی با بیان اینکه در ابتدا 116 کتاب به 24 زبان با دسترسی باز در اختیار محققان قرار گرفت و جلسات متعددی نیز شکل گرفت، گفت: اساتید دانشگاههای بزرگی در رشتههای مطالعات اسلامی و شیعهپژوهی که در این کنگره شرکت میکنند، توانستهاند با ادبیات رضوی ارتباط برقرار کنند.
خوارزمی افزود: تلاش کردیم در برگزاری کنگره جهانی حضرت رضا (ع) تعدد جغرافیایی و تکثر هویتی دیده شود. از بورکینافاسو تا برزیل، از توکیو تا میشیگان، از همه قارهها شرکت کننده و از نژادها و ادیان مختلف داریم.
برگزاری پیشنشستها در واتیکان
دبیر بخش بینالملل کنگره جهانی حضرت رضا (ع) با اشاره برگزاری پیشنشستهای کنگره در واتیکان و عراق بیان کرد: در یکی از پیشنشستها که در واتیکان برگزار شد از مرکز مریمشناسی بیروت، از یونان، رم و واتیکان شرکت کننده داشتیم. همچنین در دو جلسهای که در بغداد عراق برگزار شد از کویت، مراکش، مصر و عراق شرکت کرده بودند. تلاش کردیم هر محلفی و هر محفل گفتوگویی برای روشن شدن ابعاد مختلف عدالت از منظر امام رضا (ع) باشد.
وی اضافه کرد: از آنجا که امام رضا (ع) اهل احتجاجات و گفتوگو با غیر بودند و همچنین روایتهای متعددی از مواجهه ایشان با مسیحیان و زرتشتیان وجود دارد، یکی از شرکتکنندگان در جشنواره کشیشی انگلیسی است که آیات انجیل را در حوزه عدالت و مقارن آن را با ادبیات رضوی کنار هم قرار داده است. این نشان میدهد که فهم ما از عدالت به هم نزدیک است و این عدالت مبنای خوبی برای تعاملات آینده در جهان است که این نیاز بیش از پیش احساس میشود.
کتاب «امام رضا (ع)؛ دانای خاندان محمد (ص)» در حال ترجمه به زبان صربی است
خوارزمی با بیان اینکه در صربستان هیچ کتابی به زبان صربی درباره امام رضا (ع) وجود ندارد، ادامه داد: هم اکنون کتاب «امام رضا (ع)؛ دانای خاندان محمد (ص)» در حال ترجمه به زبان صربی است و جالب است که صاحب انتشارات در آن کشور به واسطه دیدن سفرهای اربعین به فرهنگ شیعی علاقمند و داوطلب انتشار این کتاب شده است.
دبیر کنگره جهانی حضرت رضا (ع) در پایان گفت: عراق، لبنان، بورکینافاسو، مالی، آمریکا، اسپانیا، هلند، انگلیس، بلژیک، مراکش، گرجستان، تایلند، بوسنی و ... از کشورهایی هستند که در کنگره بین المللی حضرت رضا (ع) شرکت خواهند داشت.
انتهای پیام/