Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-27@22:45:29 GMT

اختلالی که با تغییر فصل خود را نشان می‌دهد

تاریخ انتشار: ۲۹ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۱۵۸۶۰۵

اختلالی که با تغییر فصل خود را نشان می‌دهد

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از ویو پوینت سنتر، چند روزی تا پایان فصل تابستان و آغاز فصل پاییز باقی نمانده است. بسیاری از مردم می‌دانند که شروع فصل پاییز یعنی آغاز فصل آنفلوانزا و سرماخوردگی اما کمتر کسی می‌داند که شیوع بسیاری از بیماری‌های دیگر نیز وابسته به فصول است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از این بیماری‌ها اختلال عاطفی فصلی است.

همزمان با تغییرات در طول روز، رطوبت هوا، و درجه حرارت بروز اختلالات خلقی در نوجوانان می‌تواند باعث تغییرات در سطح انرژی و استرس آن‌ها شود. برخی نوجوانان علائمی همچون افسردگی را نشان می‌دهند که مرتبط با اختلال عاطفی فصلی است و در برخی فصول در طول سال بروز کرده و سپس به پایان می‌رسد.

اختلال عاطفی فصلی که به افسردگی تابستانی یا زمستانی نیز شهرت دارد به حالتی اطلاق می‌شود که فردی که در بیشتر اوقات سال شرایط طبیعی دارد، در زمستان یا تابستان دچار اختلالات عاطفی می‌شود. متاسفانه در بیشتر موارد این اختلال با افسردگی اشتباه گرفته می‌شود. در این اختلال نوجوان دستکم برای دو سال پیاپی شاهد مشکلات جدی افسردگی در یک فصل خاص خواهد بود.

علائم غالب این اختلال شامل موارد ذیل می‌شود:

۱- احساس افسردگی در غالب اوقات
۲- احساس ناامیدی و بی ارزشی
۳- انرژی پایین
۴- از دست دادن علاقه برای انجام فعالیت‌هایی که از آن لذت می‌برد
۵- مشکلات خواب
۶- تغییر در اشتها یا وزن
۷- تنبلی یا اضطراب
۸- سختی در تمرکز کردن
۹- اندیشیدن مداوم به مرگ یا خودکشی

با این حال، افراد مختلف به صورت‌های متفاوتی این اختلال را درک می‌کنند و ممکن است اختلال عاطفی فصلی به صورت ملایم یا شدید خود را نشان دهد. علائم مختلف بستگی به فصول به صورت متفاوت خود را نشان می‌دهد. گرچه زمستان رایج‌ترین فصل بروز این اختلال است، اما در فصل تابستان نیز این اختلال می‌تواند به صورت جدی فرد را درگیر کند.

علائم منحصر به فرد اختلال عاطفی فصلی در زمستان شامل بی خوابی، انرژی کم، افزایش وزن، میل شدید و عطش برای خوردن کربوهیدرات و کناره گیری از اجتماع و انزواست که به خواب زمستانی نیز شهرت دارد.

در مقابل از علائم خاص اختلال عاطفی فصلی در تابستان می‌توان به تحریک پذیری، بی قراری، اضطراب، و بروز انواعی از خشونت رفتاری اشاره کرد. از آنجا که این اختلال می‌تواند در نوجوانان باعث عوارض جدی مانند خودکشی شود شناسایی به موقع و مراجعه به روانشناس بسیار ضروری است.

بیشتر بخوانید

خوراکی‌هایی که بیش از حد تصور حاوی قند هستند کدام مواد غذایی را نباید در وعده شام مصرف کنیم؟

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اختلال عاطفی فصلی افسردگی بیماری های روانی اختلال عاطفی فصلی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۵۸۶۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شوق و هیجان 15 هزارنفری برای فرار از افسردگی

به گزارش "ورزش‌سه"، اگرچه نتیجه این مسابقه در پایان به سود شاگردان مهدی رجب‌زاده در حضور 15هزار نفری هواداران عاشق این تیم رقم نخورد، اما فرصت خوبی برای نشان دادن عشق به فوتبال و دلتنگی‌شان برای لیگ برتر بود. این دیدار با سه گل به سود گل‌گهر تمام شد تا شاگردان اوزونیدیس امیدوار به کسب یک جام در فصل جاری بمانند.

با هم نکات جالب توجهی از این مسابقه را مرور می‌کنیم:  

۱. ورزشگاه حافظیه شیراز طی دو سال اخیر این حجم از هوادار را به خود ندیده بود. هواداران شیرازی از روزی که به لیگ یک سقوط کردند، ذوق و شوقشان به فوتبال کور شد و به قول خبرنگاران شیرازی آنها از دوری لیگ برتر افسرده شده‌اند اما دیروز حضور گل‌گهر آنها را به وجد آورد و‌ شور و شوق به حافظیه بازگشت.
۲. از ساعت ۱۷:۳۰ تا ۱۸:۱۵ به یکباره ورزشگاه حافظیه مملو از هواداران شیرازی شد و فوج فوج هوادار به استادیوم آمد. هواداران سیرجانی هم توسط کانون هواداران باشگاه گل‌گهر به شیراز اعزام شده بودند تا گل‌گهر در شیراز احساس غریبی نکند.

۳. کاکوها از «احمد زنده روح» طی مراسمی تجلیل کردند. زنده روح دو فصل گذشته در شیراز در خدمت فجر بود و زحمت زیادی برای آنها کشید.
۴. بهترین قرعه جام حذفی برای گل‌گهر و فجر همین قرعه بود. فجر تمرکز اصلی‌اش روی صعود به لیگ برتر است و از این بازی یک استفاده تدارکاتی خوب کرد تا تیم و هواداران فجر برای بازی مهم هفته آینده برابر خیبر تمرین کنند.
گل‌گهر نیز یک صعود بی دردسر می‌خواست تا به جمع هشت تیم صعود کننده اضافه شود.

۵. اردیبهشت شیراز برای سیرجانی ها خوش یُمن بود و آنها را از بحران خارج کرد، به ویژه آنکه آنها هفته بعد دربی حساس برابر مس رفسنجان را در پیش دارند.
۶. در حافظیه طلسم گل‌گهر شکست. از گلزنی زائر کاظمینی مهاجم گل‌گهر که از زمان انتقالش به گل‌گهر گلزنی نکرده بود تا برد گل‌گهر در سال جدید.
۷. تورس لالیگایی این روزها تلخ و تیز و برنده تر از هر زمانی است. او متعصبانه می‌جنگد، پاس گل می‌دهد و گلزنی می‌کند. گل‌گهر برای حفظ او‌ کار سختی دارد و باید از همین امروز مذاکره با او و سایر بازیکنان تاثیرگذارش را برای تمدید شروع کند.
۸. در شیراز همه سراغ پیراهن تیکدری را می‌گرفتند. این علاقه به تیکی ربط داشت یا شماره پیراهنش (11) را نمی‌دانیم. بعید است تیکدری پیراهنش را در حافظیه حفظ کرده باشد.

۹. در فوتبال شیراز جای خالی اسپانسر به شدت احساس می‌شود. آنها همه چیز دارند به جز حامی مالی. هواداران پر شور، شهر زیبا و فوتبالیست بااستعدادِ فراوان.
۱۰. حضور اسفندیار پور مدیرعامل، حدیدی رئیس هیئت مدیره و صادقی معاون باشگاه گل‌گهر در ورزشگاه نشان از اهمیت این بازی برای آنها داشت.

با این پیروزی گل‌گهر و اوزونیدیس نفس راحتی کشیدند و حالا رفته رفته با بهبود وضعیت مصدومین، آنها آماده دربی می‌شوند. رفسنجان سال‌ها در حسرت برد دربی مانده. دربی مهمی که از آنچه در تقویم می‌بینید به شما نزدیکتر است!

عکس‌ها جواد نادری‌پور

دیگر خبرها

  • شوق و هیجان 15 هزارنفری برای فرار از افسردگی
  • مسمومیت ۱۰ نفر بر اثر مصرف قارچ سمی فصلی در کردستان
  • تغییر نام «مثبت آموزش» به «استودیو معلم»/ سیروس همتی مجری شد
  • هشدار بارسا به ژاوی: رفتارت را درست کن
  • فیلم| جاری شدن رودخانه فصلی رفسنجان در پی بارش باران
  • سرخ و سفید و دوست‌داشتنی
  • ماجرای تصمیم دولت برای تغییر در نرخ پایه رقابت میلگرد
  • ‌بیماری مالاریا در صورت ‌تشخیص دیرهنگام، خطرآفرین است
  • اصولگرایانِ منتقد «گشت ارشاد»، تغییر موضع داده اند؟ /دولت رئیسی همچنان مدافع رویکردهای تند و سلبی در موضوع حجاب
  • توضیحات آتش‌نشانی قزوین درباره حادثه‌ شهادت یک آتش‌نشان