Web Analytics Made Easy - Statcounter

امروز، دوشنبه بیست و نهم شهریور سال ۱۴۰۰ هجری شمسی، برابر با سیزدهم صفر سال ۱۴۴۳ هجری قمری و مطابق با بیستم سپتامبر سال ۲۰۲۱ میلادی است.

خبرگزاری میزان _ خبرگزاری صدا و سیما نوشت: مهم‌ترین رویداد‌های تاریخی جهان در چنین روزی (بیست و نهم شهریور) به شرح زیر است:

درگذشت آیت اللَّه "سید محمد علی موحد ابطحی"

۱۹ سال پیش در چنین روزی برابر با بیست و نهم شهریور ۱۳۸۱ شمسی" آیت اللَّه "سید محمد علی موحد ابطحی" از افق‌های بزرگ جهان اسلام درگذشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حاج سید محمد علی موحد ابطحی در سال ۱۳۰۹ ش (۱۳۴۹ ق) در اصفهان، به دنیا آمد. وی در هشت سالگی به تحصیل علوم دینی روی آورد و پس از فراگیری علوم مقدماتی، در پانزده سالگی به حوزه علمیه قم مهاجرت کرد و در درس‏‌های خارج آیات عظام: سید حسین بروجردی، سید محمد حجت کوه کمره ‏ای، سید محمد محقق داماد، سید احمد خوانساری، سید محمدرضا گلپایگانی و علامه طباطبایی شرکت جست و در علوم عقلی و نقلی به مدارج بالایی دست یافت. آن فقیه بزرگوار سپس در سال ۱۳۳۳ ش به نجف اشرف کوچ کرد و در محضر اساتیدی همچون: سید محسن حکیم، سید محمود شاهرودی، سید ابوالقاسم خویی و سید عبدالهادی شیرازی به شاگردی پرداخت تا این که به درجه والای اجتهاد دست یافت. وی در سال ۱۳۵۳ ش پس از بیست سال تحصیل و تدریس در نجف، به قم بازگشت و بساط تحقیق، تألیف و تدریس را در حوزه عملیه قم گسترانید. از او بیش از یکصد و ده عنوان کتاب در علوم تفسیر و فقه، اصول و رجال، حدیث، تاریخ، کلام و فلسفه و سایر مسائل اسلامی بر جای مانده است که تهذیب المقال فی شرح الرّجال در ۵ جلد، اصول الفقه در ۴ جلد، اخبار الرُّواة در ۱۰ جلد، المعراج در ۲ جلد و حیاةُ الرَّسول از آن جمله‏ اند.

ترور برهان الدین ربانی

۱۰ سال پیش در چنین روزی برابر با بیست و نهم شهریور ۱۳۹۰ شمسی برهان الدین ربانی"رئیس شورای عالی صلح افغانستان" ترور شد. برهان الدین ربانی در ۲۹ شهریور ۱۳۱۹ شمسی (۲۰ سپتامبر ۱۹۴۰ میلادی) متولد شد. وی رهبر حزب جمعیت اسلامی افغانستان و نخستین رئیس‌جمهور رسمی حکومت مجاهدین در افغانستان بود. ربانی از سال ۱۳۸۹ ه. ش. تا پایان زندگی‌اش، ریاست شورای عالی صلح افغانستان که با حکم حامد کرزی تشکیل شده بود را بر عهده داشت. این شورا وظیفهٔ مذاکره با گروه طالبان با هدف دستیابی به صلح پایدار و یافتن راهی مسالمت‌آمیز برای پایان دادن به درگیری‌ها در افغانستان را بر عهده داشت. ربانی در بیست و نهم شهریور ۱۳۹۰ در اثر یک انفجار انتحاری در منزل خود در محله وزیر اکبرخان کابل کشته شد. در زمان انفجار بمب، تعدادی از اعضای شورای عالی صلح افغانستان در منزل وی با دو نفر از اعضای طالبان در حال گفتگو بودند که یکی از نمایندگان طالبان، مواد منفجره‏‌ای که در عمامه‏ اش پنهان کرده بود را منفجر می ‏کند.

مهاجرت حضرت محمد (ص) از مکه به مدینه

طبق تقویم میلادی، ۱۳۹۹ سال پیش در چنین روزی، بیستم سپتامبر ۶۲۲ میلادی، حضرت محمد (ص) از شهر مکه به شهر یثرب (مدینه) مهاجرت کرد و تقویم هجری قمری و هجری شمسی بر اساس این مهاجرت آغاز شد.

درگذشت شیخ الاسلام «ابوعبدالرحمن احمد بن شعیب نسائی» محدث مشهور مسلمان

۱۱۴۰ سال پیش، بنا بر روایات تاریخ، در چنین روزی، سیزدهم صفر سال ۳۰۳ هجری قمری؛ «ابوعبدالرحمن احمد بن شعیب نسائی»، معروف به شیخ الاسلام، محدث مشهور مسلمان درگذشت. وی در سال ۲۲۰ هجری قمری در یکی از روستا‌های خراسان ـ در شمال شرقی ایران ـ متولد شد و در سنین جوانی به مصر رفت و در این کشور اقامت گزید. وی در مصر در علوم فقه و حدیث، به استادی رسید. نسائی در سفری به دمشق، از فضایل اهل بیت پیامبر اسلام (ص) بسیار سخن گفت، از اینرو مخالفین چندین بار وی را مضروب کردند، تا اینکه سرانجام به مکه رفت و در آنجا ساکن شد. از آثار او می‌توان کتاب «خصایص امیرالمومنین علی» (ع) را نام برد. وی همچنین صاحب کتاب «سنن نسائی» است که یکی از کتاب‌های مهم اسلامی به شمار می‌رود.

تولد اسکندر مقدونی

۲۳۷۷ سال پیش در چنین روزی، بیستم سپتامبر ۳۵۶ پیش از میلاد اسکندر مقدونی به دنیا آمد. اسکندر که در نوجوانی شاگرد ارسطو بود و به دست او یک مرد «اندیشه و عمل» شده بود، در منطقه خود در ۱۶ سالگی یک سوار جنگی بنام بشمار می‌رفت. وی تا ۳۲ سالگی که در بابل (عراق جنوبی) درگذشت سراسر بین النهرین و آسیای جنوبی و میانه را تصرف کرده بود. پاره‌ای از مورخان سال تولد او را سال ۳۵۷ پیش از میلاد نوشته اند. از نیمه هزاره دوم و پس از ترجمه و انتشار عقاید و نظریه‌های فلاسفه یونان باستان و تاثیر معلم در پرورش انسان، در اروپا سعی در رعایت این اصل افلاطون شده است که مدیر جامعه (حاکم) باید هم مرد عمل باشد و هم مرد اندیشه (فیلسوف).

بزرگان کشور‌های اروپایی از همان عصر رُنسانس درصدد اجرای آن برآمدند و در انگلستان بعدا یک کالج برای پرورش چنین اشخاصی تاسیس شد که هنوز بکار ادامه می‌دهد. بخشی از پیشرفت‌های اروپایی به دلیل داشتن و بکار گماردن چنین افرادی است. همین افراد بودند که در لباس نظامی و دیپلمات بر شرق آمدند و دولت لندن را بر آسیای جنوبی و خاور میانه مسلط ساختند.

اختراع اتوبوس بخار

۱۹۰ سال پیش در چنین روزی در بیستم سپتامبر ۱۸۳۱ میلادی اولین اتوبوس بخار توسط یک مبتکر انگلیسی به نام گوردون برانز ساخته شد. این اتوبوس جدید که از نیروی بخار برای حرکت آن استفاده می‌شد، ظرفیت سی نفر را داشت و سرعت آن بسیار کم بود. امروزه اتوبوس‌ها با استفاده از سوخت بنزین و تجهیزات پیشرفته، به مهمترین وسیله نقلیه عمومی تبدیل شده اند.

بیشتر بخوانید: تقویم تاریخ؛ از آغاز آخرین سفر حج حضرت محمد (ص) تا استقلال مالاوی

انتهای پیام/
خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

برچسب ها: تقویم تاریخ تقویم رسمی

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: تقویم تاریخ تقویم رسمی سال پیش در چنین روزی برهان الدین ربانی بیست و نهم شهریور بیستم سپتامبر هجری قمری سید محمد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۵۸۶۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تساوی تراکتور و استقلال در ایستگاه بیست و پنجم

به گزارش خبرنگار مهر، دیدار تیم‌های تراکتور و استقلال از هفته بیست و پنجم لیگ برتر عصر چهارشنبه از ساعت ۱۷ در ورزشگاه یادگار امام (ره) تبریز با حضور نزدیک به ۳۰ هزار تماشاگر برگزار شد.

دقیقه ۳۲ بازی موقعیت خطرناک تیم تراکتور از روی نقطه کرنر با خطای بازیکن تراکتور روی دروازه بان استقلال از دست رفت.

نیمه نخست این بازی علی رغم تلاش‌های هر ۲ تیم توپی از خط دروازه‌ها عبور نکرد و با نتیجه بدون گل خاتمه یافت.

در نیمه دوم بازیکنان تراکتور چندین موقعیت خلق کردند و دقیقه ۷۸ ضربه مهدی شیری از بالای دروازه استقلال به بیرون رفت.

تیم فوتبال تراکتور برای دیدار هفته بیست و پنجم مقابل استقلال با ترکیب حسین پورحمیدی، مهدی شیری، عارف آقاسی، شجاع خلیل‌زاده، محمد نادری، ریکاردو آلوز، سید مهدی حسینی، گوستاوو واگنین، مهدی هاشم‌نژاد (سجاد آشوریآشوری) رحمان جعفری (مهدی عبدی) و امیر ارسلان مطهری (امیرحسین حسین زاده) به زمین مسابقه می‌رود.

همچنین تیم استقلال با ترکیب صالح حردانی (جعفر سلمانی) محمد حسین مرادمند، روزبه چشمی، ایمان سلیمی، مهرداد محمدی (پیمان بابایی) محمدرضا خالد آبادی، محمد زبیر نیک نفس، گوستاوو بلانکو، سید ابوالفضل جلالی، جلال الدین ماشریپوف (میلاد شیخ فخرالدینی) و آرش رضاوند وارد میدان شد.

تیم داوری این بازی را پیام حیدری، فرهاد فرهادپور، علیرضا مرادی، سید علی اصغر مؤمنی و مسعود مرادی به عنوان ناظر داوری بر عهده داشتند.

در طول بازی سید مهدی حسینی، عارف آقاسی و مهدی عبدی از تراکتور و مهرداد محمدی و محمد زبیر نیک نفس از استقلال کارت زرد دریافت کردند.

از حواشی بازی تراکتور و استقلال؛

قبل از شروع بازی از کارگران و معلمان نمونه شهر تبریز بمناسبت روز کارگر و روز معلم توسط آلین دینکا مربی دروازه بانان تیم ملی فوتبال، جواد ششگلانی رئیس هیأت فوتبال استان، سردار محمد مسرور فرمانده یگان ویژه استان تجلیل شد.

اولین و دومین کرنر برای تیم تراکتور بدست آمد ولی نتوانستند موقعیتی خلق کنند.

هواداران پرچم عکس سردار ملی ستارخان، شهید باکری و استاد شهریار را در دست داشته و شعار آذربایجان سر می‌دادند.

ساعت ۱۷/۳۰ دقیقه پروژکتورهای هر چهار دکل روشن شد.

نزدیک به سی هزار هوادار بازی را تماشا می‌کنند و نزدیک به پانصد نفر هوادار تیم استقلال در ورزشگاه حضور دارد.

با این نتیجه تراکتور ۴۱ امتیازی شده و استقلال با ۵۴ امتیاز به ترتیب در رده چهارم و اول جدول لیگ برتر فوتبال جای گرفتند.

کد خبر 6094586

دیگر خبرها

  • ۱۳ میلیون دلار برای القای تاریخچه ترور و کشتار به ایران و مذهب شیعه | جعل تاریخ در سریال حشاشین
  • تساوی تراکتور و استقلال در ایستگاه بیست و پنجم
  • ترکیب تراکتور و استقلال اعلام شد
  • ترکیب تراکتور و استقلال مشخص شد
  • روز کارگر ۱۴۰۳ چه روزی است؟ / تاریخ دقیق روز کارگر در سال ۱۴۰۳
  • روز پسر ۱۴۰۳ چه روزی است؟ / روز پسر ۱۴۰۳ کی است؟
  • برگزاری آزمون طرح شهید زین الدین
  • روز مادر سال ۱۴۰۳ چه روزی است؟
  • روز پسر سال ۱۴۰۳ چه روزی است؟
  • سالی خاص در تاریخ زمین؛ این کوه باعث شد تابستان از تقویم حذف شود +تصویر