Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/اصفهان معاون پژوهشی و ارتباطات علمی دانشگاه کاشان از راه‌اندازی دستگاه NMR در این دانشگاه خبر داد.

مجید منعم‌زاده با اعلام این خبر اظهار کرد: دستگاه NMR، Nuclear Magnetic Resonance رزونانس مغناطیسی هسته، جهت شناسایی ترکیب های شیمیایی و دارویی اعم از سنتزی یا طبیعی مورد استفاده قرار می گیرد.

وی افزود: دستگاه NMR دانشگاه کاشان جهت پیشبرد اهداف مراکز علمی و تحقیقاتی کشور آماده ارائه خدمات در زمینه­ NMR یک بعدی شاملDEPT 135o, 90o, 45o, 13C NMR, 1H  NMR و NMR دو بعدی شاملHMQC ،NOESY،COSY به مراکز علمی و پژوهشی کشور است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مسئول آزمایشگاه NMR دانشگاه کاشان با اشاره به اینکه در این روش، هسته اتم‌ها امواج الکترومغناطیسی در ناحیه امواج رادیویی را جذب می کند، گفت: زمانی که اتم‌ها تحت تاثیر میدان مغناطیسی قوی قرار می گیرند، تراز انرژی هسته های عناصر مشخصی به علت خواص مغناطیسی به دو یا چند تراز کوانتیده شکافته می شوند. در غیاب میدان مغناطیسی، تمام حالات اسپین یک هسته، سطح انرژی یکسانی دارند اما در حضور میدان مغناطیسی حالات اسپینی هسته یکسان نخواهد بود.

به گزارش ایسنا، مهلا دادایی با بیان اینکه پدیده رزونانس مغناطیسی هسته هنگامی رخ می دهد که هسته های هم جهت میدان اعمال شده انرژی جذب کرده و به تراز انرژی بالاتر انتقال می یابد، افزود: زمانی که پالس دهی متوقف می شود هسته ها، انرژی خود را از دست داده و در طی زمان آسایش به حالت اسپین اولیه خود باز می گردند. در این هنگام شروع به تابش کرده و چون ترکیب دارای هسته های بسیاری است، فرکانس های بسیاری را به طور همزمان تابش می کند این تابش را FID  می نامند که ترکیبی از تمامی فرکانس های تابش شده است و بسیار پیچیده است که با پردازش این داده ها طیف NMR ایجاد می شود و با تفسیر طیف NMR می توان به ساختار ترکیبات دارویی پی برد.

 وی خاطرنشان کرد:  روش NMR دوبعدی پیچیده تر از NMR یک بعدی است و ساختار  به صورت دقیق تر مورد بررسی قرار می گیرد.

دادایی اظهار کرد: NMR یک بعدی مشخصا یک هسته خاص در ساختار بررسی می شود، اما در NMR دو بعدی برهمکنش هسته های مجاور در ساختار و حتی هسته هایی که مجاور نیستند ولی از لحاظ فضایی در ساختار با یکدیگر مرتبط هستند، بررسی می شوند. انواع مختلفی از NMR  دو بعدی شامل HMQC, HMBC, NOESY, ROESY وجود دارد که هر یک با توجه به نوع روش برای بررسی کوپلاژهای یک، دو و سه پیوندی و همچنین برهمکنش هایی که بین هسته ها از طریق فضا در ساختار وجود دارد، انجام می شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی علمی و آموزشی دانشگاه كاشان دانشگاه کاشان دستگاه NMR هسته ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۵۹۱۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آماده سازی اراضی طرح نهضت ملی مسکن در رفسنجان

   به گزارش خبر گزاری صداوسیما مرکز کرمان ، این طرح در راستای طرح نهضت ملی مسکن و جوانی جمعیت و حمایت از خانواده در ۲۷۸ هکتار از اراضی دولتی رفسنجان اجرا می شود و۴۰ درصد از متقاضیان طرح ملی مسکن در رفسنجان را پوشش می دهد.

  در آیین آغاز اجرای این طرح با حضور دستیار رییس جمهور در امور مردمی سازی دولت محمد مهدی فداکار  استاندار کرمان گفت: در شهرها و مناطق مختلف استان کرمان زمین ویلایی در این طرح واگذار می شود که قرعه کشی واگذاری زمین های نهضت ملی مسکن در تعدادی از مناطق استان انجام شده  وحدود ۶۰۰ هکتار نیز قرار است در مرحله بعد به این طرح اضافه شود که تمامی متقاضیان را پوشش دهد و خدمات زیربنایی این طرح توسط دستگاه های ذیربط نیز همزمان پس از واگذاری انجام خواهد شد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان هم گفت: ۲۷۸ هکتار از اراضی دولتی تمامی دستگاه ها با مساعدت مسئولان ارشد استان کرمان و پس از طی تمامی مراحل قانونی به شهر رفسنجان الحاق شد و در این سایت، سه هزار و ۸۶۴ قطعه زمین به همراه اراضی مورد نیاز برای خدمات پشتیبان فراهم شده است.

رضا حافظی ادامه داد: فضای مذهبی، فضای سبز، آموزشی، درمانی و غیره برای سکونت افراد متقاضی در این طرح دیده شده و عملیات اجرایی با همکاری شورا و شهرداری شهر رفسنجان انجام می شود که در فاصله اندکی واگذاری و قرعه کشی را برای افراد واجد شرایط و دارای اولویت انجام خواهیم داد.

وی تاکید کرد: تامین زمین برای افراد واجد شرایط به عهده دولت است و سایر دستگاه های خدمات رسان نیز باید زیر ساخت ها را فراهم کنند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان اظهار داشت: در طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده نیز برای افرادی که از ۲۴ مهر ۱۴۰۰ فرزند سوم آنها به دنیا آمده زمین در اختیارشان قرار داده می شود.

 

 

دیگر خبرها

  • لهستان: برای طرح اشتراک‌گذاری هسته‌ای ناتو آماده‌ایم
  • خورشید: ساختار و چرخه حیات تنها ستاره منظومه شمسی
  • ۱۱۰ دندانپزشک آماده ارائه خدمات به نیازمندان زنجانی
  • کنفرانس فیزیک بنیادی ایران ۱۲ اردیبهشت در قم برگزار می‌شود
  • نشست تخصصی کمیته امداد استان گلستان با دانشگاه آزاد اسلامی برگزارشد
  • آماده سازی اراضی طرح نهضت ملی مسکن در رفسنجان
  • ۱۰ عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی به مرتبه استادی ارتقا یافتند
  • گسترش همکاری‌های سازمان ثبت و سازمان انرژی هسته‌ای
  • ایجاد ۲۲ هسته پژوهشی حوزه‌های علوم شناختی در دانشگاه‌های کشور
  • گردهمایی بزرگ تاریخ علم