Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از رادیو فرانسه، از نظر دولت فرانسه، مذاکرات میان کانبرا و واشنگتن برای جایگزین کردن قرارداد با فرانسه، بدون تردید از ماه‌ها پیش آغاز شده و در تمام این مدت، گفت‌وگوهائی که نتایج آن به لغو قرارداد پُراهمیتی برای فرانسه منجر شده، از این کشور پنهان نگاه داشته شده است. از این رو،  وزیر خارجه فرانسه آن را «خنجری از پشت» توصیف کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اظهارات اسکات مورسیون نخست وزیر استرالیا که به «ملاحظات عمیق و خطیر» کشور خود در باره قرارداد خرید زیردریائی از فرانسه اشاره کرد، ناخرسندی و خشم مقامات پاریس را کاهش نخواهد داد. در حالی که مقامات فرانسه انجام مذاکرات پنهانی میان دو هم پیمان خود را برای راندن این کشور از یک قرارداد پُراهمیت، «توطئه» و «خیانت» تلقی می‌کنند، آگاه بودن از «ملاحظات» کانبرا، از نظر آنان پاسخگوی انتقادات پاریس نیست.

به گفته نخست وزیر استرالیا، «گمان می‌کنم که فرانسوی‌ها کلیه دلایل را برای آگاهی از ملاحظات عمیق و خطیر ما در باره توانائی‌های زیردریائی‌های دسته اَتک که منافع راهبردی ما را تامین نمی‌کند، در اختیار داشته‌اند. ما به روشنی اعلام کردیم که در این زمینه تصمیمی موافق با منافع راهبردی ملی خود اتخاذ خواهیم کرد».

وی در سخنان خود تاکید کرد «از این تصمیم که به منظور حفظ منافع استرالیا اتخاذ شده متاسف نیست و هرگز از اتخاذ آن پشیمان نخواهد شد».

اندکی پیش از او، پیتر داتون وزیر دفاع استرالیا که در آمریکا به سر می‌برد، گفته بود که کشور او در باره نگرانی‌های خود در این زمینه، رفتاری «صریح، آزاد و صادقانه» با فرانسه داشته است.

وی افزود: «رنجش و نارضایتی فرانسه» را درک می‌کند اما «اظهاراتی حاکی از اینکه دولت استرالیا نگرانی‌های خود را در این زمینه ابراز نکرده است، با آنچه در پرونده وجود دارد و آنچه از مدت‌ها پیش آشکارا و به صورت عمومی ابراز شده، در تضاد است».

وزیر دفاع استرالیا تاکید کرد که خود شخصاً نگرانی‌های این کشور را به آگاهی همتای فرانسوی خود فلورانس پارلی رسانده و به او یادآوری کرده است که «استرالیا ناگزیر باید در جهت حفظ منافع خود اقدام کند».

 فلورانس پارلی اظهارات همتای استرالیائی خود را تکذیب کرد و گفت «ما هرگز در جریان نظر و قصد استرالیا قرارنگرفتیم. این اظهارات نادرست است».

ژان پییِر تِبو سفیر فرانسه در استرالیا نیز روز گذشته در گفت‌وگو با روزنامه گاردین تاکید کرد که فرانسه هرگز و از هیچ طریقی نشانه آشکاری مبنی بر قصد لغو این قرارداد از جانب کانبرا دریافت نکرده است. به گفته وی «احساس خیانت در این زمینه بسیار عمیق است».

وزیر دفاع استرالیا تصریح کرد که این کشور به دلیل عملیات نگهداری زیردریائی‌های اتمی ساخت فرانسه که هر ۱۰ سال یکبار باید برای تزریق سوخت هسته‌ای صورت گیرد، قادر به خرید این نوع زیردریائی از فرانسه نیست زیرا کشور او تاسیسات اتمی ندارد. به گفته وی، کانبرا از همین رو به آمریکا روی آورده است، زیرا زیردریائی‌های اتمی ساخت این کشور نیازی به تزریق سوخت ندارد.

به گمان کارشناسان، خرید زیردریائی اتمی از آمریکا، برای استرالیا یک گزینه فناوری نیست بلکه یک انتخاب راهبردی است. از نظر آنان، قدرت گرفتن چین و به ویژه تلاش‌ها و اقدامات این کشور برای تسلط بر آب‌های اقیانوس هند و اقیانوسیه، استرالیا را نیز همانند بسیاری کشورهای آسیای جنوب شرقی نگران ساخته و آنان را نیازمند ائتلاف و اتحاد با ایالات متحده آمریکا ساخته است.

ژان ایو لودریان وزیر خارجه فرانسه که تا کنون سیاستمداری با احتیاط و ملایم تلقی می‌شد، در این زمینه از به کار بردن کلمات تند خودداری نکرد و در اظهارات شنبه شب خود به «بحرانی خطیر» در مناسبات با استرالیا و آمریکا اشاره کرد و گفت در این باره «دروغ گفته شده، ریاکاری صورت گرفته، اعتماد به صورت عمیقی از میان رفته، رفتاری تحقیرآمیز پیش گرفته شده است و بنابراین مناسبات مطلوب نیست».

وی با اشاره به فراخواندن سفیران فرانسه از کانبرا و واشنگتن تاکید کرد که هدف از «این اقدام نمادین» آن است که به دو کشور «پیش از این متحد، نشان داده شود که به واقع بحران عمیقی در مناسبات با فرانسه ایجاد شده است».

گابریل اَتَل سخنگوی دولت فرانسه، روز گذشته اعلام کرد که جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا خواستار یک گفت‌وگوی تلفنی با امانوئل مکرون شده است و بنابراین در روزهای آینده «یک تبادل نظر» میان آنان در این زمینه انجام خواهد گرفت.

به گفته وی، رئیس جمهوری فرانسه در باره آنچه از نظر ما «از میان رفتن عمیق اعتماد است» از همتای آمریکائی خود خواستار «توضیحات» خواهد شد.

برچسب‌ها فرانسه استرالیا واشنگتن اقیانوس هند چین ایالات متحده آمریکا پاریس کانبرا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرانسه استرالیا واشنگتن فرانسه استرالیا واشنگتن اقیانوس هند چین ایالات متحده آمریکا پاریس کانبرا دفاع استرالیا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۵۹۳۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آتش بازی دمبله و امباپه در لوشامپیونه؛ پاریس به قهرمانی نزدیک و نزدیک ‌تر شد

 شاگردان لوئیس انریکه با کسب یک پیروزی قاطع در دیداری معوقه در شرف کسب عنوان قهرمانی لیگ یک فرانسه قرار گرفتند.

به گزارش تسنیم، در چارچوب دیدارهای معوقه هفته بیست‌و‌نهم لوشامپیونه فرانسه، چهارشنبه شب از ساعت 20:30 به وقت تهران، تیم فوتبال پاری‌سن‌ژرمن صدرنشین جدول رده‌بندی مسابقات میهمان تیم لوریان بود و موفق شد میزبان خود را با نتیجه 4 بر یک شکست دهد.

عثمان دمبله دو بار در دقایق 19 و 60 و کیلیان امباپه نیز دو بار در دقایق 22 و 90 گل‌های میهمان پاریسی‌ را به ثمر رساندند و تنها گل تیم حریف هم در دقیقه 73 توسط بامبا با پاسی از بنجامین مندی ستاره سابق منچسترسیتی رقم خورد.

با این نتیجه PSG، بیستمین پیروزی در سی‌امین بازی خود در این فصل لیگ یک فرانسه را کسب کرد و اکنون در آستانه کسب قهرمانی قرار گرفته است. در واقع در صورت ناکامی موناکو در کسب پیروزی خانگی از لیل - دیداری که از ساعت 22:30 به وقت تهران آغاز شده است - قهرمانی پاریسی‌ها مسجل خواهد شد.

در جدول رده‌بندی پاری‌سن‌ژرمن با 69 امتیاز صدرنشین است، موناکو با 56 امتیاز در رده دوم قرار دارد و لیل با 52 امتیاز سوم است.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: 2 عامل مهم برای ماندن امباپه در پاریس کیلیان امباپه از پاری سن ژرمن می‌رود!‏

دیگر خبرها

  • انتقاد چین از تاثیرات منفی گسترش «آکوس» بر صلح و ثبات منطقه
  • احتمال خروج FIA از فرانسه پس از صد سال
  • غیبت شمشیربازان روسی در المپیک پاریس
  • پنج شنبه سیاه فرودگاه‌های فرانسه
  • آتش بازی دمبله و امباپه در لوشامپیونه؛ پاریس به قهرمانی نزدیک و نزدیک ‌تر شد
  • تدابیر امنیتی جدید فرودگاه پاریس برای بازی‌های المپیک ۲۰۲۴
  • عامل حمله به کنسولی ایران در پاریس به حبس محکوم شد
  • اعزام پلیس‌ مراکش به المپیک ۲۰۲۴
  • راهکار فرانسه برای کمبود پلیس در المپیک پاریس
  • جنجال جدید ماسک؛ «میلیاردر متکبر»!