Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-01@11:00:21 GMT

روایت منظومه منطق‌الطیر به زبان جهانی

تاریخ انتشار: ۲۹ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۱۵۹۶۱۷

روایت منظومه منطق‌الطیر به زبان جهانی

هر دوسال یکبار کشورها می‌توانند دو شخصیت برجسته خود را که تولد و وفات آنان در مضربی از ۵۰ است به یونسکو معرفی کنند تا بزرگداشت این شخصیت‌ها برگزار شود.

پیش از این بزرگداشت شیخ شهاب‌الدین سهروردی و گرامیداشت هزار و  هفتصد و پنجاهمین سالروز تأسیس دانشگاه جندی‌شاپور از سوی کمیسیون ملی یونسکو برگزار شد و پس از آن ثبت نام عطار نیشابوری در فهرست گرامیداشت کمیسیون ملی یونسکو در دستور کار قرار گرفت و به سرانجام رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جایگاه و نقش عطار نیشابوری در ادبیات و عرفان ایرانی و اسلامی بر کسی پوشیده نیست. بسیاری از بزرگان ادبیات و عرفان کشورمان از عطار نیشابوری الهام گرفته‌اند و او را منشأ و خاستگاه بخش زیادی از اندیشه‌های بلند عرفانی می‌دانند. حتی مولانا جلال‌الدین رومی هم خود را مرهون ملاقات و دیدار بسیار اسرار آمیز دوران کودکی‌اش با عطار در راه نیشابور می‌داند. جایگاه عطار برجسته و بلند است و به عنوان شاعر و عارف ایرانی در جهان کاملاً شناخته شده است. نمایشنامه  مجمع مرغان یا گفت‌وگوی مرغان ژان کلود کَریِر و پیتر بروک که هر دو از شخصیت‌های جهانی و ماندگار بوده‌اند از جمله متون اقتباس شده از منطق الطّیر عطّار است. این اثر تقریباً در تمام کشورهای مهم دنیا اجرا شده و اجرای آن ادامه دارد. آثار عطار به زبان‌های مختلف ترجمه شده و انجمن مرغان و هفت وادی عطار جزو عناصر شناخته شده فرهنگ و ادبیات ایران است. به‌مناسبت قرار گرفتن نام عطار نیشابوری در فهرست مشاهیر جهانی در سال 2021، طی دو سال اخیر برنامه‌های مختلفی به منظور گرامیداشت عطار برگزار شد و جهت ثبت یادگاری ماندگار برای ایران و جهان سراغ تصنیف آثار ارکسترال رفتیم چرا که زبان ارکستر زبان جهانی و همه فهم است.  بر همین اساس از استاد فرهاد فخرالدینی که جزو مفاخر جهان موسیقی ایران  هستند دعوت کردیم و ایشان پس از سالیان سال دعوت ما را پذیرفتند. اثر مذکور با نام «هفت اقلیم» برای ارکستر سمفونیک، گروه کر، تکخوان و یک راوی تصنیف شده و شامل چندین پرده (موومان) است. بخش مهم کار یعنی آهنگسازی و نوشتن نت به پایان رسیده است. در انتخاب اشعار و روایت‌ها بسیار دقت شده و از نظر و مشورت اساتید برجسته این حوزه بهره برده‌ایم. «هفت اقلیم» بر اساس داستان اصلی منظومه منطق‌الطیر عطار ساخته شده و به‌زودی توسط ارکستر سمفونی صدا و سیما و به رهبری آرش امینی مراحل ضبط آن آغاز خواهد شد. خلاصه سخن و جان کلام اینکه هم اثر، اثر برجسته ای است، هم درباره شخصیت جهانی و سرمایه بشری و باعث فخر ایرانیان است و هم این که استاد بی‌مانند موسیقی آن را می‌سازد و در نهایت اینکه در انتخاب متن و اشعار نهایت دقت و وسواس را به خرج داده‌ایم. البته که هیچ کاری عاری از کاستی و نقص نیست اما ما تمام همت‌مان را کردیم که «هفت اقلیم» یادگاری ماندگار باشد.

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: عطار نیشابوری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۵۹۶۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رهبر انقلاب: جوانان باید منطق شعار مرگ بر آمریکا و مرگ بر رژیم صهیونیستی را بدانند | ویدئو

دریافت 18 MB

به گزارش همشهری آنلاین، رهبر انقلاب در دیدار با معلمان فرمودند: تبیین مصالح بنیادی کشور و نظام از وظایف معاونت پرورشی است.

جوانان باید منطق شعار مرگ بر آمریکا و مرگ بر رژیم صهیونیستی را بدانند.

کد خبر 848650 منبع: فارس برچسب‌ها روز معلم معلمان خبر ویژه رهبر معظم انقلاب

دیگر خبرها

  • روایت «ایران» از زندگی در باغچه‌بان
  • ویدیو/ جوانان باید منطق شعار مرگ بر آمریکا و رژیم صهیونیستی را بدانند
  • رهبر انقلاب: جوانان باید منطق شعار مرگ بر آمریکا و مرگ بر رژیم صهیونیستی را بدانند | ویدئو
  • جوانان باید منطق شعار مرگ بر آمریکا و مرگ بر رژیم صهیونیستی را بدانند
  • زندگینامه رابعه بلخی مادر شعر فارسی
  • نقش برجسته کارگران در جهش تولید
  • شاعر نیشابوری برگزیده ششمین کنگره ملی شعر خلیج فارس
  • خورشید: ساختار و چرخه حیات تنها ستاره منظومه شمسی
  • تازه‌ترین شواهد از وجود سیاره X در لبه تاریک منظومه شمسی
  • برجسته‌ترین ویژگی‌های اپل واچ جدید