Web Analytics Made Easy - Statcounter

غلامرضا عباسی در گفت و گو با خبرنگار مهر در مورد وضعیت کارگران کوره پزخانه ها، اظهار داشت: در کوره پزخانه ها دو نوع کارگر مشغول به کار هستند، کارگران فصلی که همراه با خانواده‌هایشان هستند و خشت تولید می‌کنند و کارگران دائمی که این خشت‌ها را تبدیل به آجر می‌کنند.

قائم مقام کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران با بیان اینکه مشکل قدیمی این کارگران بهداشت، بیمه، درمان و دستمزد است، افزود: از اوایل انقلاب تا سال ۹۵ دستمزدهای این کارگران به صورت پیمان دسته جمعی منعقد می‌شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در واقع هر ساله پس از تعیین دستمزد توسط شورای عالی کار، در قالب این پیمان مزد کارگران کوره پزخانه با نظارت اداره کار مشخص می‌شد.

وی افزود: اما از سال ۹۵ به بعد با بی توجهی وزارت کار، هنوز این تفاهم نامه در قالب پیمان دسته جمعی منعقد نشده است و کارگران از دریافت دستمزد واقعی خود محروم شده اند و دستمزدها به صورت جزیره‌ای پرداخت می‌شود و از چارچوب قانون خارج شده است؛ یعنی هر کارفرمایی بنا به سلیقه خود دستمزد این کارگران را می‌پردازد.

عباسی گفت: معاونت روابط کار وزارت کار با کم اهمیت جلوه دادن دستمزد کارگران کوره پزخانه‌ها و عدم نظارت بر این بخش، به معیشت این قشر آسیب زده و به همین ترتیب بیمه، بهداشت، ایمنی و سایر مؤلفه‌های حقوقی نیز به دست فراموشی سپرده شده است.

قائم مقام کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران افزود: بازرسان بیمه تأمین اجتماعی نیز به صورت موردی به این کوره پزخانه ها سر می‌زنند و اهمیت زیادی هم به اوضاع آنجا نمی‌دهند و اغلب کارفرماها نیز کارگران فاقد بیمه را پنهان می‌کنند تا بازرسان با آنها صحبت نکنند.

وی ادامه داد: چنانچه وزارت کار و سازمان تأمین اجتماعی در دوره جدید هم به وضعیت بیمه، دستمزد، ایمنی، بهداشت و درمان کارگران کوره پزخانه ها توجه نکنند، اوضاع بدتر از چیزی می‌شود که انتظار داریم.

این فعال کارگری افزود: اگر خیرین به این کارگران کمک نکنند، معاش این خانواده‌ها بحرانی خواهد شد؛ خیرین بیشتر از دولتی‌ها به این افراد توجه دارند.

عباسی گفت: مقصر اوضاع کارگران کوره پزخانه‌ها وزارت کار است و در این سال‌ها گوش شنوایی برای شنیدن صدای تشکل‌های کارگری هم نداشته است.

وی ابراز امیدواری کرد وزیر جدید تعاون، کار ورفاه اجتماعی اقدام ویژه ای در این زمینه انجام دهد.

کد خبر 5308178 سمیه رسولی

منبع: مهر

کلیدواژه: غلامرضا عباسی دستمزد کارگران کوره پزخانه وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی اجلاس شانگهای 2021 اربعین 1400 پروازهای اربعین قیمت دلار سازمان همکاری شانگهای اقتصاد چین قیمت جهانی نفت قیمت نفت سازمان هواپیمایی کشوری بازار سرمایه كاهش شاخص بورس قیمت جهانی طلا وزارت جهاد کشاورزی وزارت راه و شهرسازی کارگران کوره پزخانه ها وزارت کار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۵۹۹۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بابایی کارنامی : درآمد کارگران ساختمانی طبق قانون باید از فرمول مشخصی محاسبه شود + فیلم

رئیس فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی تاکید کرد : تقریباً بیش از حدود ۵۰۰ هزار کارگر بیمه هستند و بقیه بیمه نیستند و بیش از ۱۶ هزار میلیارد تومان برای بیمه، یک میلیون و سیصد هزار کارگر ساختمانی در کشور امروز لازم است.

علی بابایی کارنامی، رئیس فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجو گفت : اصلاح ماده ۵ قانون کارگران ساختمانی، منابع بیمه این کارگران را شفاف کرده و دولت را موظف می‌کند که به صورت دوره‌ای گزارش درآمد و هزینه‌های این بخش را به مجلس ارائه دهد.

وی افزود :  تقریباً بیش از حدود ۵۰۰ هزار کارگر بیمه هستند و بقیه بیمه نیستند و بیش از ۱۶ هزار میلیارد تومان برای بیمه، یک میلیون و سیصد هزار کارگر ساختمانی در کشور امروز لازم است.

بابایی کارنامی اظهار داشت : طبق این قانون، درآمد کارگران ساختمانی از طریق فرمول مشخصی محاسبه می‌شود و دیگر نیازی به ارائه مدارک و مستندات اضافی نیست.

وی افزود : دولت موظف است آیین‌نامه اجرایی این قانون را به سرعت تدوین و ابلاغ کند.

بابایی کارنامی اظهار داشت : حساب رسمی درآمد نشأت گرفته از فرمول درآمدی منشعب پرونده ساختمان در تامین اجتماعی جدا شده است. این اقدام شفافیت لازم را ایجاد می‌کند و سازمان تامین اجتماعی موظف است هر سه ماه یکبار به مجلس گزارش دهد.

وی افزود :  در قانون جدید، تمهیداتی اندیشیده شده است که با کد ملی هر کارگر می‌توان به راحتی مشخص کرد که آیا او در زمره کارگران ساختمانی است یا خیر.

رئیس فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی تاکید کرد : حل مشکلات دیگر کارگران ساختمانی مانند ایام بیماری و غرامت بیکاری در دستور کار مجلس دوازدهم قرار خواهد گرفت.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی  

دیگر خبرها

  • چهار هزار و ۶۰۰ کارگر ساختمانی قم تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند
  • پروژه‌ی «دولتی‌سازیِ دستمزد»
  • تغییر فرمول تعیین دستمزد کارگران قطعی شد؟
  • خبر جدید درباره رقم دستمزد ۱۴۰۳ / تغییر فرمول تعیین دستمزد کارگران قطعی شد؟
  • ثبت دستمزد واقعی در لیست‌های بیمه‌ای حق کارگران است
  • بابایی کارنامی: درآمد کارگران ساختمانی طبق قانون باید از فرمول مشخصی محاسبه شود
  • اسرار قانون کار؛ ۱۰ به اضافه یک راز که از کارگران پنهان می‌کنند
  • ماندگاری نیروی کار خراسان رضوی به کمتر از ۶ ماه رسید
  • نماینده کارگران: وزیر کار به دنبال کنار گذاشتن تشکل‌های کارگری است
  • بابایی کارنامی : درآمد کارگران ساختمانی طبق قانون باید از فرمول مشخصی محاسبه شود + فیلم