Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-06@00:08:54 GMT

پایداری تولید و کارنامه موفق نیروگاه های حرارتی

تاریخ انتشار: ۲۹ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۱۶۰۵۵۴

پایداری تولید و کارنامه موفق نیروگاه های حرارتی

تغییرات آب و هوایی و افزایش زودهنگام دمای هوا همراه با کاهش حدود ۳۵ درصدی بارش ها در سال آبی جاری که بهره گیری از ظرفیت نیروگاه های برق آبی را کاهش داد در کنار شرایط کرونایی پیش بینی خاموشی ها را قوت بخشید؛ به طوری که تا پایان پیک مصرف امسال، شاهد خاموشی ها در کشور بودیم.

فروردین ماه امسال دمای هوا ۵ درجه سانتی گراد افزایش و در پی آن تقاضای مصرف برق هم تا ۲۲ درصد روند صعودی داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این میان نقش اساسی نیروگاه ها به ویژه نیروگاه های حرارتی در تامین برق پایدار که بیش از ۸۰ درصد از سهم تولید انرژی الکتریکی را در کشور به عهده دارند، جلوه یافت و صنعت برق حرارتی نقش مهمی را در عبور از پیک تابستان امسال ایفا کرد.

 البته با توجه به پیش بینی تداوم وضعیت نزولی بارش ها در پاییز امسال، انتظار می رود، خاموشی ها در این فصل نیز ادامه یابد که در این شرایط، نیروگاه ها با برنامه ریزی و پیاده سازی الگوهای دقیق تعمیراتی می باید برای فصل پیک آینده واحدهای تولید برق خود را در سطح بالای آمادگی نگاه دارند.

پیک تابستان ۱۴۰۰ در حالی پایان یافت که علی رغم ناترازی تولید و مصرف برق، میزان تولید نیروگاه های حرارتی کشور نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۹ درصد افزایش یافت که در این میان، سهم افزایش تولید برق نیروگاه شهید رجایی قزوین نیز در رقابت بین عرضه و تقاضای انرژی الکتریکی، نزدیک به ۴ درصد بود که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، رشد کرده و در همین مدت هم بیش از ۵ درصد بر میزان آمادگی واحدهای سیزده گانه اش افزوده شد.
تولید برق از مسیر سختی عبور می کند مسیری که با حجم زیادی از فعالیت های فنی، تخصصی و پشتیبانی همراه است و این نیروگاه با تعهد به انجام وظیفه خود، سالانه حدود ۱۲ میلیارد کیلووات ساعت انرژی تولید می کند که این مهم برگرفته از تعهدی است که متخصصان آن نسبت به انجام وظیفه خود دارند.

هرساله با هدف کسب آمادگی لازم برای تولید انرژی الکتریکی در فصل پرمصرف تابستان، تجهیزات واحدهای این نیروگاه مورد بازبینی قرار می گیرد و در این خصوص ۱۷ برنامه گسترده تعمیراتی برای انجام تعمیرات ۱۳ واحد بخاری و سیکل ترکیبی، برنامه ریزی و پیاده سازی می شود.

حجم گسترده ای در ۳ حوزه الکتریک، ابزار دقیق و مکانیک که حضور متخصصان با تجربه و دارای دانش بالا را می طلبد و از سوی دیگر تامین قطعات و تجهیزات لازم برای تداوم فعالیت ۱۳ واحد نیروگاه شهید رجایی در شرایطی که کشورمان مورد تحریم های اقتصادی قرار گرفته ضرورتی است که با تکیه بر ظرفیت های داخلی و با بهره گیری از توانمندی متخصصان بومی، در حال انجام است.

فصل تابستان و پیک مصرف با کارنامه موفق نیروگاه شهید رجایی و نیروگاه های حرارتی در کمک به تامین برق مورد نیاز شبکه سراسری، پایان یافته است تا در ادامه چرخه تولید و در فصل تعمیرات، سطح آمادگی این نیروگاه ها همچنان بالا باقی بماند و چرخه تولید همواره پایدار است.

برچسب‌ها نیروگاه حرارتی شرکت مدیریت پروژه های نیروگاهی ایران استان قزوین

منبع: ایرنا

کلیدواژه: نیروگاه حرارتی استان قزوین نیروگاه حرارتی استان قزوین نیروگاه های حرارتی نیروگاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۶۰۵۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عملیات اورهال نیروگاه‌های خلیج فارس و طوس انجام شد/ تأمین پایدار ۱۴۰۰ مگاوات برق در آستانه فصل گرما

با پایان عملیات اورهال (به روز رسانی) ۲ نیروگاه خلیج فارس و طوس، تولید و تأمین پایدار ۱۴۴۰ مگاوات برق در آستانه آغاز ورود به فصل گرم در مشهد مقدس و بندرعباس رقم خورد.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، نیروگاه‌های برق خلیج فارس و طوس وابسته به هلدینگ انرژی شستا در سال گذشته رکورد‌های اورهال و تولید برق را در ۱۰ سال اخیر شکستند.

نیروگاه خیلج فارس که در استان هرمزگان واقع است با تولید ۶۳۰۰ مگاوات ساعت برق و نیروگاه طوس واقع در خراسان رضوی نیز با تولید ۳۹۰۰ مگاوات ساعت برق رکورد سال‌های اخیر را شکستند.

بنا به درخواست وزارت نیرو و تاکید دولت به منظور تامین حداکثری برق زمان اورهال دوره‌ای نیروگاه خلیج فارس هم به جای ۱۵ روز به کمتر از ۱۰ روز کاهش یافت همچنین تعمیرات اساسی نیروگاه طوس هم به جای اینکه در ۱۰۰ روز انجام شود ظرف مدت ۹۰ روز انجام شد.

هم اکنون راندمان نیروگاه گازی خلیج فارس ۳۳ درصد است که برای افزایش این راندمان به ۵۰ درصد پروژه تغییر وضعیت نیروگاه از حالت گازی به سیکل ترکیبی با اعتبار ۴۰۰ میلیون یورو طراحی شده و علیرغم کسب مجوز شورای اقتصاد، همچنان در انتظار حمایت وزارت نیرو و صندوق توسعه ملی قرار دارد. درصورت اجرای این پروژه ۳ واحد ۱۶۰ مگاواتی و جمعا ۴۸۰ مگاوات به میزان برق تولیدی این نیروگاه افزوده می‌شود.

۹۰ درصد تجهیزات مورد نیاز اورهال نیروگاه طوس، ایرانی است و عمدتا توسط کارگران و مهندسان در قالب طرح‌های دانش بنیان تهیه و تولید می‌شود.

در حال حاضر برق تولیدی این ۲ نیروگاه برای تزریق به شبکه سراسری تحویل وزارت نیرو می‌شود.

دیگر خبرها

  • درآمد ۳۰۰ میلیاردی مردم فارس از تولید انرژی خورشیدی
  • اوکراین : حملات سنگین روسیه به نیروگاه‌های ما یک میلیارد دلار خسارت وارد کرده است
  • پایداری تولید در نفت و گاز مارون با تکمیل ۲۲ پروژه در ۱۴۰۲
  • عملیات اورهال نیروگاه‌های خلیج فارس و طوس انجام شد/ تأمین پایدار ۱۴۰۰ مگاوات برق در آستانه فصل گرما
  • پایداری تولید در نفت و گاز مارون با تکمیل ۲۲ پروژه در سال ۱۴۰۲
  • پست برق ۱۶۰ مگاولتی قم آماده بهره‌برداری است
  • نیروگاهها، فروش برق خود را به هفته پایانی هر ماه موکول نکنند
  • تولید انبوه قطار ملی در ریل ماند/ مروری بر کارنامه قطار ایرانی
  • تولید انبوه قطار ملی در ریل ماند/مروری بر کارنامه قطار ایرانی
  • افتتاح پروژه سد و نیروگاه اومااویا در کشور سریلانکا + فیلم