Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@06:29:57 GMT

۲۰ تُن بذر کلزا برای کشاورزان کردستان تامین شد

تاریخ انتشار: ۲۹ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۱۶۰۸۷۰

۲۰ تُن بذر کلزا برای کشاورزان کردستان تامین شد

حیدر مرادی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: از ابتدای آغاز کشت کلزا تاکنون یک هزار و ۲۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی استان به کشت این محصول اختصاص پیدا کرده است و امکان افزایش بیشتر آن هم تا پایان زمان کشت وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه کشت کلزا در مناطق معتدل و ارتفاع پایین هم چون شهرستان‌ها کامیاران، مریوان و بانه تا پانزدهم مهرماه سال جاری ادامه دارد، افزود: برنامه کشت کلزا در سال زراعی جدید(۱۴۰۰-۱۴۰۱) در استان اختصاص چهار هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان به کشت این محصول است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی کردستان با بیان اینکه در سال زراعی جاری یک هزار و ۱۰ هکتار از اراضی استان به زیرکشت محصول کلزا داده شده بود، افزود: اعلام قیمت خرید تضمینی کلزا قبل از آغاز کشت از عوامل اصلی افزایش سطح زیرکشت این محصول در استان است.

وی با اشاره به اینکه قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم کلزا ۱۵۰ هزار ریال برای سال زراعی جدید تعیین شده است، اضافه کرد: قیمت خرید تضمینی کلزا در ابتدای کشت این محصول طی سال زراعی گذشته ۵۰ هزار ریال تعیین شد که بعد از گذشت ۲ ماه و پایان زمان کشت به ۷۵ هزار ریال افزایش یافت.

مرادی با اشاره به اینکه نیاز آبی کلزا در هر هکتار سه هزار تا چهار هزار و ۵۰۰ مترمکعب است، اظهار داشت: بیشترین سطح زیرکشت کلزا در کردستان مربوط به شهرستان‌های قروه، دهگلان، سقز، کامیاران و مریوان است.

سال زراعی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ سطح قابل برداشت کلزا در استان ۷۹۶.۵ هکتار بود و در این میزان اراضی ۲ هزار و ۱۳۰ تن محصول برداشت شد.

کلزا (Brassica napus) از گیاهان دانه ‌روغنی مهم در مناطق معتدل بوده و دارای طیف به نسبت وسیعی از سازگاری اقلیمی است؛ دانه کلزا دارای ۲۵ تا ۵۵ درصد روغن، ۱۸ تا ۲۴ درصد پروتئین بوده و به خاطر اسیدهای چرب اشباع نشده و فاقد کلسترول از کیفیت تغذیه‌ای بالایی برخوردار است.

سالانه بیش از ۵۵ میلیون تن کلزا در کشورهای عضو اتحادیه اروپا، چین و کانادا به عنوان سه تولیدکننده اصلی این محصول به دست می‌آید؛ میزان تولید این محصول در ایران بسیار اندک و کمتر از ۳۰۰ هزار تن در سال برآورد می‌شود که این رقم نیز در سال‌های اخیر با توجه ویژه وزارت جهاد کشاورزی به دست آمده است.

تامین روغن مورد نیاز کشور و جلوگیری از خروج ارز، تامین علوفه مورد نیاز دام و طیور و تامین امنیت غذایی و سلامت جامعه از اهداف توسعه کشت دانه‌های روغنی است.

کشت دانه‌ روغنی کلزا در تناوب با گندم موجب تقویت خاک و پایداری تولید گندم در کشور می‌شود و ترویج آن طی سال‌های اخیر تدبیری از سوی مسوولان برای افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی آذربایجان‌غربی بوده است.

کردستان یک میلیون و ۲۲۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی شامل ۸۹۶ هزار و ۲۳۵ هکتار اراضی دیم معادل ۸۸ درصد و ۱۲۱ هزار اراضی آبی معادل ۱۲ درصد دارد.

سال زراعی هر سال از اول مهر شروع و به ۳۱ شهریور سال بعد ختم می شود.

برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی کردستان سنندج کلزا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی کردستان سنندج وزارت جهاد کشاورزی کردستان سنندج کلزا سال زراعی کشت کلزا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۶۰۸۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برداشت کلزا در بهبهان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، مدیر جهاد کشاورزی بهبهان گفت:امسال ۴۲۰۰ اراضی آبی و ۴۰۰ هکتار اراضی دیم شهرستان بهبهان زیر کشت کلزا رفته است.

لاله نیرومند افزود: ازشروع فصل برداشت دانه روغنی کلزا در بهبهان تاکنون افزون بر ۷ هزار تن کلزا برداشت شده است.

وی ادامه داد: پیش بینی می‌شود افزون بر ۹۰۰۰ تن دانه کلزا از مزارع زیر کشت این محصول در شهرستان بهبهان برداشت شود.


  مدیر جهاد کشاورزی بهبهان اظهار کرد: کارخرید دانه روغنی کلزا همزمان با برداشت در چهارمرکز در بخش‌های مرکزی وزیدون آغاز  وتاکنون ۷۶۰۰ تن کلزا از کشاورزان خریداری شده است.



دیگر خبرها

  • روز مزرعه دانه های روغنی در لرستان
  • رهاسازی حق آبه کشاورزان سلماس از سد اول خرداد
  • افزایش ۷۰ هزار تنی تولید کلزا در کشور
  • تولید کلزا به ۲۵۰ هزارتن می‌رسد
  • ۳۶۳ هزار هکتار از اراضی کشاورزی ایلام آفت‌زدایی شد
  • سند تک برگ اراضی به کشاورزان بوشهر تحویل داده شد
  • برداشت ۱۳ هزار تن سیر از اراضی زارعی دزفول
  • خرید ۱۷ هزار تن کلزا از کشاورزان ایلامی
  • ۱۷ هزار تن کلزا از کشاورزان ایلامی خریداری شد
  • برداشت کلزا در بهبهان