Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-04@07:12:52 GMT

حضور ترکیه در آفریقا، اهداف و چشم‌انداز

تاریخ انتشار: ۲۹ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۱۶۲۳۷۳

حضور ترکیه در آفریقا، اهداف و چشم‌انداز

به گزارش ایرنا،‌ روزنامه آفریقایی فرانسوی زبان «لو نوول آفریک - Le nouvel afrik»  نوشت، رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه از طریق نمایندگی‌های مختلف دیپلماتیک خود حضور در قاره آفریقا را  افزایش می‌دهد. این ثابت می‌کند که ترکیه مصمم به توسعه دامنه فعالیت‌های خود در این قاره است.

به نظر می رسد که اردوغان به طور قطعی به آفریقا، جایی که کشورش بویژه در روزهای اخیر تلاش هایش را در آن افزایش داده، قدم گذاشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این روزنامه آفریقایی نوشت: روز پنجشنبه، شمال شرقی نیجریه هدف حمله خونین منتسب به بوکوحرام قرار گرفت که منجر به مرگ ۱۲ نظامی شد و وزارت خارجه ترکیه این حمله را بلافاصله به شدت محکوم کرد.

سفیر ترکیه در سودان هم در یک سمینار مجازی با موضوع «همکاری در زمینه کمک‌های بشردوستانه و توسعه در آفریقا» تاکید کرد که بزرگترین راهبرد آنکارا کمک‌رسانی از منظر بشردوستانه و بدون هیچ گونه تبعیض میان مردم‌ است. ترکیه می‌تواند سیاست خود را در قبال آفریقا به صورت مسالمت آمیز اجرا کند.

او گفت: ترکیه موقعیت ویژه‌ای دارد و به دنبال منافع در این قاره است. ما هم اکنون با تمامی موسسه‌هایمان در آنجا هستیم.

همچنین به گزارش آناتولی، مریم صادق المهدی وزیر خارجه سودان روز شنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی در خارطوم از میانجیگری آنکارا برای یافتن راه حلی در رفع بحران مرزی خارطوم و آدیس آبابا در خصوص سد النهضه استقبال کرد. او همچنین تمایل کشورش برای توسعه روابط با ترکیه را اعلام کرد و گفت: خارطوم برای تقویت روابط تاریخی و گسترش همکاری با آنکارا تلاش می‌کند.

این روزنامه آفریقایی در عین حال نوشت که ترکیه به تازگی قرارداد فروش تسلیحات هم با کامرون منعقد کرده است.

بر اساس گزارش پژوهشکده تحقیقات راهبردی،  نگاه راهبردیِ ترکیه به آفریقا همگام با به قدرت رسیدن حزب عدالت و توسعه در این کشور در سال ۲۰۰۲ آغاز شد. تدوین «استراتژی توسعه روابط اقتصادی با کشورهای آفریقایی» در سال ۲۰۰۳، نگاه راهبردی ترکیه به آفریقا را مدون و منظم ساخت. نام گذاری سال ۲۰۰۵ به عنوان «سال آفریقا» از سوی ترکیه همزمان با عضویت ناظر این کشور در اتحادیه آفریقا، خطوط کلی و استراتژی آنکارا در قبال روابط با کشورهای قاره آفریقا را به صورت جدیتر نشان داد. در آگوست ۲۰۰۸، آنکارا میزبانی اجلاس همکاری ترکیه و آفریقا، که نمایندگان ۵۰ کشور آفریقایی در آن شرکت کردند را برعهده گرفت تا بدین ترتیب گام‌های خود را در آفریقا به شکل استوارتری بردارد.

افتتاح و گسترش نمایندگی سیاسی و دیپلماتیک در قاره آفریقا از اولویت‌های وزات خارجه ترکیه است. این کشور از بین ۵۴ کشور آفریقایی، در بیش از ۴۲ کشور حضور دیپلماتیک داشته و با ۲۶ کشور آفریقایی روابط تجاری قابل توجهی دارد. طی سال‌های اخیر، تعداد سفرهای مقامات ارشد و بلند مرتبه سیاسی و دیپلماتیک ترکیه به کشورهای متعدد آفریقایی بشدت افزایش یافته که نمونه اخیر آن سفر اردوغان به الجزائر، سنگال و گامبیا در سال ۲۰۲۰ است.

روزنامه فرانسوی در پایان گزارش خود یادآور شده که حضور اقتصادی ترکیه در آفریقا طی دو دهه اخیر رشد شتابان و قابل توجهی داشته است؛ به گونه ای که بخش مهمی از تجارت خارجی ترکیه به کشورهای آفریقایی اختصاص یافته است و در این میان، شرکت‌های ترکیه، اسب تروای توسعه نفوذ این کشور در آفریقا بوده و در بسیاری زمینه‌ها فعالیت دارند.

برچسب‌ها رجب طیب اردوغان سودان قاره آفریقا آدیس آبابا نیجریه آنکارا کامرون ترکیه

منبع: ایرنا

کلیدواژه: رجب طیب اردوغان سودان قاره آفریقا رجب طیب اردوغان سودان قاره آفریقا آدیس آبابا نیجریه آنکارا کامرون ترکیه قاره آفریقا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۶۲۳۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمادگی وزارت بهداشت برای تقویت نظام سلامت در قاره آفریقا

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی وزارت بهداشت از اعلام آمادگی وزارت بهداشت ایران برای همکاری در زمینه تقویت زیرساخت‌‌‌های نظام سلامت در قاره آفریقا خبر داد. - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، دکتر احمد نجاتیان در نشست تخصصی سلامت اجلاس ایران ـ آفریقا با اشاره به توانمندی‌‌های جمهوری اسلامی ایران در توسعه زیرساخت‌های نظام سلامت ازجمله ایجاد 16 هزار تخت بیمارستانی و توسعه مراکز بهداشتی و درمانی، شرکت‌های بیمارستان‌سازی و انجمن تخصصی مربوطه را یکی از ظرفیت‌های اساسی کشور برای صدور خدمات فنی و مهندسی در قالب ساخت بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی دانست.

وی در ادامه تاب‌آوری را از مؤلفه‌های اصلی نظام سلامت ایران عنوان کرد و گفت: وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ایران با 600 هزار نیرو در شرایط و بحران‌های مختلف وظیفه تأمین، حفظ و ارتقای سلامت را به‌خوبی انجام داده است.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی وزارت بهداشت، از برگزاری 30 میلیون نفر ساعت دوره آموزشی ضمن خدمت در وزارت بهداشت خبر داد و تصریح کرد: ظرفیت‌های آموزشی ایران در حوزه سلامت توسط وزارت بهداشت و مؤسسه عالی توسعه و تربیت مدیران نظام سلامت (معتمد) قابل‌گسترش در قاره آفریقا است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ترکیه به توقف تجارت با اسرائیل تا زمان آتش بس دائمی غزه ادامه می‌دهد
  • ترکیه همه روابط تجاری با تل‌آویو را تعلیق کرد
  • ترکیه تجارت با اسرائیل را به طور کامل متوقف کرد
  • بلومبرگ: ترکیه روابط تجاری با تل‌آویو را تعلیق کرد
  • ترکیه تمام روابط تجاری با تل‌آویو را تعلیق کرد
  • آمادگی وزارت بهداشت برای تقویت زیرساخت‌ های نظام سلامت آفریقا
  • آمادگی وزارت بهداشت برای تقویت نظام سلامت در قاره آفریقا
  • اعلام آمادگی ایران برای صادرات تجهیزات پزشکی به آفریقا
  • آمادگی ایران برای صادرات تجهیزات پزشکی به آفریقا
  • سیل و آب‌گرفتگی در خیابان‌های آنکارا + فیلم