Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، گوترش از چین و آمریکا خواسته است روابط «کاملا ناکارآمد» خود را قبل از این  که مشکلات بین دو کشور بزرگ و بانفوذ به دیگر کشورهای کره زمین گسترش یابد، ترمیم کنند.

دبیرکل سازمان ملل درآستانه اجلاس مجمع عمومی که بواسطه کووید-۱۹، نگرانی های آب و هوایی و اختلافات بین کشورها در سراسر جهان آسیب دیده است، در مصاحبه با خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: دو قدرت بزرگ اقتصادی جهان باید به رغم اختلافات بر سر مسائل حقوق بشر، مسائل اقتصادی، امنیت اینترنتی و حقوق مالکیت در دریای جنوب چین،  درباره مسائل آب و هوایی و مذاکره بر سر مسائل تجاری و فناوری همکاری کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گوترش در مصاحبه با این خبرگزاری آمریکایی اظهار داشت: متاسفانه امروز ما فقط شاهد رویارویی این دو کشور هستیم. ما به روابط عملی بین این دو قدرت جهان نیاز داریم.

دبیر کل سازمان ملل همچنین مشکلاتی مانند تغییرات آب و هوایی و بسیاری دیگر از چالش های جهانی را نمی توان بدون روابط سازنده جامعه بین المللی و عمدتا قدرت های جهان حل کرد.

گوترش دو سال پیش نیز به رهبران جهان درباره خطر شکاف در جهان با تبدیل شدن آمریکا و چین به عنوان دو رقیب در زمینه های اینترنت، ارز، تجارت و مقررات مالی و راهبردهای مجموع صفر دو کشور در حوزه های ژئوپلتیکی و نظامی هشدار داده بود.

وی در مصاحبه اخیرش با خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز این هشدار را تکرار کرد و گفت رقابت دراین دو حوزه جهان را با خطر انشقاق مواجه خواهد کرد.

وی اظهار داشت ما باید به هر قیمتی  از بروز جنگ سردی که متفاوت از گذشته خواهد بود و احتمالا خطرناک تر و مدیریت آن دشوارتر است، اجتناب کنیم.

جنگ سرد گذشته بین شوروی سابق و متحدان بلوک شرق و آمریکا و متحدان غربی اش در گرفت. این جنگ بالافاصله بعد از جنگ جهانی دوم آغاز شد و با فروپاشی شوروی در سال ۱۹۹۱ پایان گرفت.

گوترش گفت جنگ سرد جدید خطرناک تر خواهد بود زیرا دشمنی شوروی و آمریکا مقررات روشنی را ایجاد کرده و هر دو طرف نسبت به خطر نابودی هسته ای آگاه هستند. این امر باعث ایجاد کانال ها و تالارهای گفتمان برای تضمین خارج نشدن اوضاع از کنترل شده است.

وی گفت توافق آمریکا و انگلیس برای انتقال زیردریایی دارای قدرت هسته ای به استرالیا که می تواند بدون شناسایی در آسیا فعالیت کند تنها یک قطعه کوچک از یک پازل پیچیده تر از روابط کاملا ناکارامد کنونی بین چین و آمریکا است.

توافقی که به طور محرمان بین انگلیس و آمریکا و استرالیا انجام شده است، خشم چین و فرانسه را برانگیخت زیرا استرالیا قرارداد دیگری را به ارزش ۶۶ میلیارد دلار برای خرید زیردریایی های فرانسوی لغو کرد.

گوترش در مصاحبه مبسوط با خبرگزاری فرانسه درباره افغانستان و سلطه طالبان بر آن گفت: این خیالی بیش نیس که باور کنیم دخالت سازمان ملل باعث ایجاد یک دولت جامع و فراگیر در این کشور خواهد شد، حقوق بشر تضمین می شود، تروریست ها دیگر در افغانستان وجود نخواهند داشت و قاچاق مواد مخدر در این کشور متوقف می شود.

وی گفت: به هر حال آمریکا و بسیاری دیگر از کشورها هزاران سرباز در افغانستان داشتند، میلیاردها دلار خرج کردند و با این حال نتوانستند مشکلات افغانستان را حل کنندو برخی می گویند حتی این مشکلات تشدید شده اند.

وی گفت در افغانستان جنگ قدرت بین گروه های مختلف در رهبری طالبان وجود دارد و اوضاع این کشور هنوز شفاف نیست و به این دلیل جامعه بین المللی باید با طالبان در تعامل باشند.

دبیر کل سازمان ملل همچنین شکست کشورها در همکاری با یکدیگر برای مقابله با گرمایش زمین و تضمین واکسینه شدن همه افراد در کشورهای مختلف را مورد تاکید قرار داد.

وی بار دیگر از کشورهای بزرگ اقتصادی در گروه بیست که در اوایل سال ۲۰۲۰ نتواستند کاری برای مقابله با کووید-۱۹ انجام داهند خواست شرایطی را ایجاد کنند که برنامه جهانی واکسیناسیون پیاده شود.

گوترش اظهار داشت اختلافات بین کشورهای توسعه یافته در شمال و در حال توسعه در جنوب برای امنیت جهانی بسیار خطرناک است و این امر بسیج کشورهای جهان برای مقابله با تغییرات آب و هوایی را خطرناک تر می کند.

برچسب‌ها جنگ سرد 1989 چین ایالات متحده آمریکا آنتونیو گوترش

منبع: ایرنا

کلیدواژه: جنگ سرد 1989 چین ایالات متحده آمریکا جنگ سرد 1989 چین ایالات متحده آمریکا آنتونیو گوترش سازمان ملل آب و هوایی جنگ سرد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۶۲۷۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سازمان ملل خواستار تحقیقات مستقل درباره گورهای دسته جمعی در غزه شد

به گزارش جام جم آنلاین، آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل روز سه شنبه به وقت محلی گفت: «روایات مختلفی در مورد چندین مورد از این گورهای دسته جمعی وجود دارد، از جمله اتهامات جدی مبنی بر اینکه برخی از دفن شده ها به طور غیرقانونی کشته شده اند.

دبیرکل سازمان ملل ادامه داد: ضروری است که بازرسان مستقل بین المللی با تخصص پزشکی قانونی اجازه دسترسی فوری به مکان های این گورهای دسته جمعی را داشته باشند تا شرایط دقیقی را که در آن صدها فلسطینی جان خود را از دست داده و دفن شده اند، مشخص کنند.

گوترش افزود: «خانواده‌های کشته‌شدگان و مفقودان حق دارند بدانند چه اتفاقی افتاده است. جهان حق دارد در قبال هرگونه نقض قوانین بین‌المللی که ممکن است رخ داده باشد، به دنبال پاسخگویی باشد.»

دیگر خبرها

  • گوترش تحقیقات درباره گور‌های دسته‌جمعی غزه را خواستار شد
  • سازمان ملل خواستار تحقیقات مستقل درباره گورهای دسته جمعی در غزه شد
  • گوترش حماس و اسرائیل را به آتش‌بس فراخواند
  • بارش شدید باران در ایلام آغاز شد
  • هشدار دانشمندان در مورد «سندرم غرق شدگی» شهر‌های ساحلی جهان 
  • هشدار اسرائیل به نمایندگان دیپلماتیک خود در سراسر جهان/ آغاز سفر منطقه‌ای وزیر خارجه آمریکا از عربستان/ دیدار وزیر امور خارجه بحرین با بشار اسد
  • رنگ خون چشمگیر است
  • سال گذشته گرم‌ترین سال در جهان ثبت شد
  • آغاز اعتراضات سراسری در جهان؛ معترضان در ژاپن به میدان آمدند (فیلم)
  • هشدار هواشناسی؛ آغاز بارش موج‌های رگباری شدید