Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پول نیوز»
2024-05-01@16:45:43 GMT

روند نزولی بازار بورس طبیعی است

تاریخ انتشار: ۲۹ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۱۶۲۹۱۷

روند نزولی بازار بورس طبیعی است

کارشناسان بازار سرمایه معتقدند که روند نزولی بازار در حال حاضر طبیعی است و بازار بعد از دوماه سبز پوشی نیاز به اصلاح دارد. تهران هفته آخر شهریور را با ریزش شدید آغاز کرد. این در حالی بود که دلار، مهمترین عامل تعیین‌کننده مسیر بازار طی هفته‌های اخیر بود و در چند روز اخیر در کانال ۲۷ هزار تومانی ثابت بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از طرفی برخی از کارشناسان معتقدند که عرضه اولیه‌های صورت گرفته در بازار یکی از عوامل ریزش بازار سهام بوده است. ضمن اینکه شاخص کل بورس طی روز‌های اخیر چندین حمایت مهم را از دست داده است و عموم نماگر‌ها و اندیکاتور‌های پراستفاده نشان می‌دهند که احتمال ادامه روند نزولی شاخص بسیار بیشتر از روند صعودی آن است. در همین راستا ما در گسترش نیوز گفتگویی داشتیم با یک کارشناس بازار سرمایه و نظر وی را درباره علت تلاطمات این روز‌های بازار سهام پرسیدیم. برای خواندن مشروح این گزارش با ما همراه باشید:

چشم انداز نامساعد بازار‌های جهانی
نیما آگاهی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار گسترش نیوز درباره چرایی علت سقوط شاخص بورس در روز‌های گذشته اظهار کرد: متناسب با حرکت دلار شاخص کل حرکت‌هایی داشت، ضمن اینکه چشم اندار کامودیتی‌ها با قیمت جهانی چندان مساعد نیست و ما در آن‌ها شاهد اصلاح هستیم. این پارامتر‌ها در کنار هم شرایط متناقضی را ایجاد می‌کند و اکنون سهام داران حرفه‌ای ترجیح به سیر سود داده اند. این رفتار بازار خیلی هم غیر طبیعی نیست و متناسب با شرایط فعلی سهامداران معمولا این ریزش‌ها با التهاباتی همراه است.

عرضه اولیه بخشی از بورس است
وی درباره نظر کارشناسان که می‌گویند عرضه اولیه‌های سبب ریزش شاخص بورس شده است بیان کرد: موضوع عرضه‌های اولیه را نمی‌توان فاکتور گرفت. واقعیت این است که برای این موضوع راهکاری وجود ندارد. سازمان بورس متعهد است که یکسری سهام جدید را عرضه کند. ناگفته نماند که در موقعیت‌های خوبی این عرضه‌ها صورت می‌گیرد یعنی در زمانی که بازار مثبت و صعودی است. ضمن اینکه نوسان ذات بازار است و این تصور که بازار باید همواره صعودی و مثبت باشد تصوری اشتباه است. طبیعی است که بعد از دو سه ماه سبز پوشی، شاخص دچار اصلاح شود.

رابطه سیاست خارجه و بورس
این کارشناس بورس درباره تاثیر سیاست‌های خارجی بر بازار سرمایه اظهار کرد: در دولت جدید در بحث مذارکات منفعلانه پیش می‌رویم. انتظار بر این بود که متناسب با سیاست‌های تدوین شده دولت سیزدهم و قبل از استقرار دولت روند‌ها مشخص میشد. در این دو ماه اخیر ما متاسفانه موضع گیری نسبت به مذاکرات نداشته ایم. امیدواریم که در ادامه مذاکرات به سمتی برود که به نفع کشور باشد. با طی شدن روند مذاکرات به سمت و سوی مثبت بتوانیم در جذب سرمایه‌های خارجی موفق عمل کنیم. ما متناسب با شرایطی که در اقتصاد کشور داریم نیازمند جذب سرمایه خارجی هستیم و اگر نتوانیم این کار را انجام دهیم لطمه بزرگی خواهیم دید. باید تلاش کنیم که امنیت سرمایه گذاری خارجی در کشور را تامین کنیم تا بتوانیم سرمایه‌های آن‌ها را جذب کنیم.

لزوم توجه به ابزار‌های مالی در بورس
آگاهی در پایان درباره استفاده از ابزار‌های نوین در بورس همانند صندوق‌های مبتنی بر طلا اظهار کرد: ما درطول سالیان گذشته در ارتباط با گسترش ابزار‌های مالی در بازار سرمایه خیلی ضعیف کار کرده ایم. اینگونه نیست که این ابزار‌ها معرفی نشده باشند. معرفی شده اند، اما ضعیف کار شده است. یکی از دلایل ضعف مدیریت سازمان را می‌توان روی موضوع استفاده از ابزار‌ها دانست. ما تمام تمرکزمان را بر روی بخش سهام است. اگر بر روی بخش ابزار‌های جانبی تمرکز بیشتری میشد، امروز شاهد یک نواختی و تک بعدی بودن بازار نبودیم. هرچقدر هم که بُعد‌های بیشتری در بازار گسترش می‌یابد، چون ذینفعان بازار بیشتر شود، دیدگاه‌های منفی بیشتر می‌شود.

راهکاری که می‌توان ارایه داد این است که با یک برنامه بلند مدت، ابزار‌ها را بتوانیم توسعه دهیم. صندوق‌های مبتنی بر طلا یکی از بهترین گزینه‌ها برای حفظ ارزش دارایی افراد است و گزینه مطمئنی تری نسبت به بازار فیزیکی طلا است به شرطی اینکه بتواند ضریب نفوذی خوبی در جامعه پیدا کند.

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: روند نزولی بازار بورس طبیعی است بورس اوراق بهادار بورس بورس تهران بورس کالا بورس آسیا بازار سرمایه ابزار ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۶۲۹۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اصلاح بند س تبصره ۶ قانون بودجه ۱۴۰۳ چه تاثیری در بهبود وضعیت بازار سرمایه دارد؟

به تازگی در مجلس شورای اسلامی، نمایندگان بند س تبصره ۶ قانون بودجه ۱۴۰۳ را اصلاح کردند اما این موضوع چه تاثیری بر بورس دارد؟

به گزارش ایسنا، بند س تبصره ۶ قانون بودجه ۱۴۰۳ درخصوص دریافت مالیات برای اشخاص حقوقی و حقیقی است که توسط نمایندگان در روزهای اخیر اصلاح شده است، محمدرضا فلفلانی کارشناس بازار سرمایه درخصوص اینکه اصلاح این تبصره چه تاثیری در افزایش جذب سرمایه در بورس و بهبود وضعیت این بازار دارد به ایسنا گفت: همیشه یکی از دغدغه هایی که فعالان اقتصادی در فضای اقتصادی کشور داشتند این بوده که چطور بنگاه های اقتصادی، شرکت های تولیدی و خدماتی را بتوانند به سمت شفافیت در صورت های مالی سوق داده و بتوانند از حرکت شرکت ها به سمت شفافیت حمایت کنند.
وی ادامه داد: برای اینکه این اتفاق بیفتد و مشوقی برای شفافیت داشته باشیم قوانین و مقرراتی از گذشته در این زمینه وجود داشته است.

بازار سرمایه بستر شفافیت است

به گفته این کارشناس، بازار سرمایه کشور می تواند بستر شفافیت باشد و قاعدتا در فضای قانون گذاری و سیاست گذاری کلان کشور یکسری مشوق هایی به شرکت هایی که در بازار سرمایه پذیرش می گیرند ارائه می شود.
فلفلانی افزود: یکی از این مشوق ها قاعدتا یکسری معافیت های مالیاتی است، یکسری امکاناتی برای تامین مالی و ... است و وقتی شرکتی می خواهد وارد اکوسیستم بازار سرمایه شود و پذیرش بگیرد تا سهام آن شرکت به عموم مردم عرضه شود و تبدیل به سهامی عام شود یکسری الزاماتی که سازمان بورس تعیین کرده است را رعایت کند. 
وی یادآور شد: یکی از این الزامات شفافیت در حوزه مالی است و شرکت ها با توجه به زیرساخت هایی که ایجاد می کنند به سمت شفافیت سوق داده می شوند و در قبال آن می توانند از یکسری معافیت ها بهره مند شوند.
این کارشناس بازار سرمایه گفت: موضوعی که اخیرا مطرح شده بود این بود که این معافیت ها حذف یا کمرنگ شوند که در جلسه مجلس برگزار شد و این موضوع مورد بررسی قرار گرفت، قرار بر این شد که آن معافیت ها و مشوق ها همچنان وجود داشته باشد.
وی متذکر شد: با توجه به اینکه شرکت ها می توانند از قبال شفافیتی که ایجاد می کنند هم در تامین مالی شرکت اتفاق های مثبتی رقم می خورد هم می توانند از یکسری معافیت های مالیاتی هم بهره مند شوند. 

وجود معافیت ها عرضه اولیه ها را در بورس بیشتر می‌کند

فلفلانی گفت: پیش بینی می شود وجود این معافیت ها موجی از افزایش تقاضا در خصوص عرضه اولیه رقم بخورد به این معنا که شرکت ها و بنگاه های اقتصادی علاقمند باشند که سهام شان را در بازار سرمایه کشور عرضه کنند و اگر تابلوی معملات هم در کنار این موضوع رونق داشته باشد فضای نسبتا خوبی حاکم خواهد شد.

الزام‌های مالیاتی،‌ شرکت‌ها را به سمت بورس سوق می‌دهد

وی تاکید کرد: اخیرا شاهد سخت‌گیری‌هایی هم در حوزه مالیات و اداره دارایی بودیم، این موضوع می‌تواند شرکت‌ها را به سمت شفافیت سوق دهد، به نظر می‌رسد بنگاه‌های اقتصادی در حال حاضر به خاطر قوانین مالیاتی کشور ملزم به داشتن یکسری شفافیت‌هایی هستند احتمالا با خود فکر می‌کنند که حالا که این شفافیت‌های مالی را دارند از مزایای آن نیز استفاده کنند، مزایا در صورتی به این بنگاه‌ها اعطا می‌شود که در بازار سرمایه کشور بتوانند سهامشان را عرضه کنند بنابراین این موضوع می‌تواند در بلند مدت موجی را ایجاد کند که شرکت‌ها علاقه‌مند به عرضه سهام در بازار بورس باشند و این موضوع فضای مثبتی را در اکوسیستم اقتصادی کشور رقم بزند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • خبری مهم برای عرضه اولیه های بورسی
  • تداوم خروج نقدینگی حقیقی‌ها در روز‌های منفی شاخص کل بورس
  • بازار بورس ۱۲ اردیبهشت؛ شاخص کل ۳۹۰۱ واحد افت کرد
  • بازار سرمایه هفته را کاهشی به پایان برد
  • اصلاح بند س تبصره ۶ قانون بودجه ۱۴۰۳ چه تاثیری در بهبود وضعیت بازار سرمایه دارد؟
  • جاماندگی بورس از بازار‌ها
  • عبور از دژاووی بورسی
  • پیش بینی بورس چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ / سهامداران منتظر تحول یکباره بازار نباشند!
  • کوچ نقدینگی از بازار طلا و ارز به بازار سرمایه/ بورس جذاب شد
  • روند نزولی قیمت دلار شروع شده است