Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی روز دوشنبه در نخستین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش در دولت سیزدهم که در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید و بعد از نزدیک به ۱۰ سال به ریاست رئیس جمهور برگزار شده است، با تاکید بر اهمیت نقش و جایگاه آموزش و پرورش در جامعه و تربیت نسل آینده ساز کشور، اظهار داشت: آنچه برای حیات، تربیت و تعالی انسان ضروری است در مجموعه آموزش و پرورش نهادینه شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی شورای عالی آموزش و پرورش را بهترین جا برای بحث و بررسی موضوعات مرتبط با این حوزه و بهترین جایگاه مشورتی درمورد طرح ها و لوایح قانونی مربوط به آموزش و پرورش دانست و افزود: نکته مهم دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد اینکه بدانیم نسبت شورای عالی آموزش و پرورش با نهادهای عالی تصمیم گیری همچون مجمع تشخیص مصلحت نظام، مجلس شورای اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی، چیست.

رئیس جمهور با بیان اینکه این شورا سیاست اجرای قانون درحوزه تعلیم و تربیت را برعهده دارد، گفت: هر موضوعی که با آموزش و پرورش ارتباط دارد باید ابتدا در این شورا بررسی و کارشناسی شده و بعد برای تصمیم گیری به نهادهای بالادستی و تصمیم گیرنده ارجاع شود و دیگر هیچ امری مربوط به آموزش و پرورش بدون طرح در شورای عالی آموزش و پرورش در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح نخواهد شد.

رئیسی نسبت بین شورای عالی آموزش و پرورش و اعضا و وزرای شرکت کننده در جلسات این شورا را دیگر موضوع مهم که باید مورد توجه قرار گیرد، عنوان و با تاکید بر اینکه نسبت بین دستگاه ها و آموزش و پرورش باید روشن شود،گفت: شورای عالی آموزش و پرورش باید از حاشیه خارج شده و وارد متن تصمیم گیری ها درمورد این حوزه شود.

وی از اعضای شورای عالی آموزش و پرورش به عنوان بهترین افراد برای ارائه نظرات مشورتی کارشناسی و تخصصی درمورد این حوزه نام برد و افزود: این شورا پشتوانه نظری و کارشناسی خوبی برای بررسی مسائل و ارائه راهکار برای حل مشکلات تعلیم و تربیت جامعه است.

رئیس جمهور با بیان اینکه آموزش و پرورش می‌تواند توسعه پایدار و آینده کشور را تضمین کند، توجه ویژه دولت به این حوزه را مورد تاکید قرار داد و افزود: شکی نیست که محور آموزش و پرورش "معلم" است و باید شان، منزلت، مهارت و معیشت معلم در نظر گرفته شود.

رئیسی، با اشاره به اجرای طرح رتبه بندی معلمان، گفت: در رابطه با رتبه بندی معلمان اصل بر افزایش کیفی و مهارتی این عزیزان است و موضوع مالی و معیشتی تنها یکی از مسائل مورد توجه است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت اجرای سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش و تفاوت بین استفاده از تجارب دیگران و سندنویسی و نسخه نویسی، اشاره کرد و گفت: ما در موضوعات مهم و بنیادین از جمله تحول در آموزش و پرورش از همه تجربیات دنیا استفاده می‌کنیم و هیچ حد و مرزی در این زمینه نداریم اما سند نویسی خودمان را داریم و نباید دنبال اجرای سندی برویم که نقشی در تنظیم و تدوین آن نداشته ایم و متناسب با باورها و فرهنگ کشور ما تنظیم نشده است.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: شورای عالی آموزش و پرورش باید درمورد سند تحول بنیادین کمک و همراهی کند تا فاصله بین وضع فعلی و وضع مطلوب و مورد نظر را کاهش دهیم و برای ایجاد این تحول همه بخش ها و لایه های آموزش و پرورش باید حس تحول و تحول گرایی پیدا کند و مدارس ما تحول محور و تربیت محور باشد.

رئیسی در ادامه با تاکید بر ضرورت اجرای عدالت آموزشی و فراهم کردن امکانات لازم برای همه دانش آموزان کشور در بهره مندی از خدمات آموزشی بویژه آموزش مجازی از طریق شبکه شاد در دوران شیوع کرونا، اظهار داشت: اینکه همه دانش آموزان در سراسر کشور به آموزش دسترسی داشته باشند و دانش آموزی بخاطر محرومیت از امکانات و تجهیزات نوین آموزشی از تحصیل محروم نشود، وظیفه ما است.

وی همچنین تاکید کرد: جایگاه آموزش و پرورش در نظام برنامه ریزی و بودجه ریزی کشور باید تعریف شود و مسائل و مشکلات معیشتی معلمان را یک بار برای همیشه حل کنیم تا مسئله اصلی آموزش و پرورش ما مسئله مالی و معیشتی نباشد.

رئیس جمهور همچنین بر تقویت دانشگاه فرهنگیان به عنوان مرکز تربیت و آموزش معلمان نظام آموزشی کشور تاکید کرد و گفت: نیروی متخصص و متعهد مورد نیاز آموزش و پرورش برای تعلیم و تربیت آینده سازان کشور باید از طریق دانشگاه فرهنگیان تامین شود.

در نخستین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش در دولت سیزدهم و هزارمین جلسه این شورا از بدو تاسیس، اعضای شورا با ابراز خرسندی از تشکیل جلسه به ریاست رئیس جمهور به عنوان رئیس شورای عالی آموزش و پرورش که بعد از حدود ۱۰ سال انجام شده است، تداوم این جلسات را موجب تسریع در حل مشکلات آموزش و پرورش و حوزه تعلیم و تربیت کشور دانستند.

در این جلسه ماده واحده تشکیل ستاد هماهنگی و اجرایی سند تحول آموزش و پرورش در ذیل شورای عالی آموزش و پرورش با هدف تحقق اجرای سند تحول با اصلاحاتی مورد تصویب قرار گرفت.

23215

کد خبر 1556620

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: سیدابراهیم رئیسی وزارت آموزش و پرورش معلم معلمان دولت سیزدهم شورای عالی آموزش و پرورش آموزش و پرورش آموزش و پرورش تعلیم و تربیت رئیس جمهور سند تحول

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۶۳۲۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صحرایی: آموزش و پرورش را براساس سند تحول اداره خواهیم کرد

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، 

رضامراد صحرایی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران با گرامیداشت یاد و خاطره امام و شهدا به ویژه شهیدان مطهری، رجایی و باهنر ، ۵ هزار معلم شهید و ۳۶ هزار دانش آموز شهید و دانش‌آموزان شهید غزه و همچنین با تبریک روز معلم گفت: معلم جایگاه خطیر و رفیعی در نظام تعلیم و تربیت اسلامی دارد.

وی با بیان اینکه معلم کسی است که نیکی‌ها را می آموزد افزود: در ادبیات رهبر معظم انقلاب درباره معلم گفته می‌شود او سازنده زیرساخت سرافرازی کشور است؛ معلم کسی است که هویت آینده کشور را معماری می‌کند و به دست او سرمایه انسانی آینده کشور ساخته می‌شود و معلم کسی است که بزرگترین امانت ملت یعنی فرزندان به دست اوست و معلم شخصیت آنها را  پرورش می‌دهد.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه معلمان پرورش دهندگان فضیلت هستند ادامه داد: از همه کسانی که در یک سال گذشته آموزش و پرورش را در انجام وظایف خود یاری رسانده‌اند، قدردانی و تشکر کنم.

صحرایی درباره عملکرد آموزش و پرورش گفت: آموزش و پرورش در دوره جدید سعی کرده است با ایجاد حلقه اتحاد، انسجام، همدلی، همفکری، هماهنگی، همسویی و جلب مشارکت همه دستگاه‌های تاثیرگذار در تعلیم و تربیت، امر مهم تربیت فرزندان این سرزمین را دنبال کند که یکی از سر حلقه‌های این اتحاد ائمه جمعه و جماعت هستند که به مثابه پیران و پدران مردم در دیار خود می‌توانند یاریگر نظام تعلیم و تربیت باشند.

وی با بیان اینکه در سالی که گذشت بر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تمرکز کردیم، افزود: خوشنودیم که به اطلاع شما نمازگزاران برسانیم که در اجرای این سند توفیقات چشمگیری حاصل شد.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه سند تحول بنیادین، نظام تعلیم و تربیت اسلامی را پایه‌گذاری می‌کند ادامه داد: مبنای این سند نظریه تعلیم و تربیت دینی و بومی است و به همین دلیل است که اجرای آن بسیار اهمیت دارد؛ ما در آینده بر مبنای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و اقداماتی که این سند خواسته، آموزش و پرورش کشور را اداره خواهیم کرد و برای آن نقشه راه طراحی کرده‌ایم که مطابق آن پیش خواهیم رفت.

صحرایی با بیان اینکه کار مهم دیگری که در آموزش و پرورش طی یک سال گذشته انجام شد، اصلاح فرآیند جذب معلم بود ادامه داد: معلم با جایگاه رفیع و عظیمی که دارد باید با دقت، صحت و خردمندانه انتخاب شود؛ او باید فردی باشد که ما در واگذاری امانت‌های خود به او اطمینان کامل حاصل کنیم. بنابراین در سالی که گذشت تاریخی‌ترین استخدام کشور اتفاق افتاد، نه از این جهت که حدود ۷۰ هزار معلم جدید وارد آموزش و پرورش شد که از لحاظ کمیت بی‌سابقه است چرا که این رقم معادل با رقم جذب در چند وزارتخانه است.

وی با بیان اینکه آنچه کار ما را متمایز کرد این بود که از لحاظ کیفیت، معلمان ویژه‌ای را انتخاب کرده‌ایم عنوان کرد: سعی کرده‌ایم گزینش را بسیار دقیق پیاده‌ کنیم. سعی کرده ایم کسانی را پیدا کنیم که علاوه بر دانش، عشق و علاقه معلمی داشته باشند، امانتداران خوبی برای کشور باشند.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه فرزندان این سرزمین ۳۰ سال در دستان معلمان هستند اظهار کرد: هر معلمی به طور متوسط در طول خدمت خود هزار دانش آموز را تربیت می‌کند و جریان تربیتی یک جریان پیوسته و مستمر است؛ بنابراین معلم کارمند نیست و انتخاب او باید با دقت ویژه اتفاق می‌افتاد که چنین شد.

صحرایی با اشاره به اینکه بعد دیگر کار این است که دانشگاه فرهنگیان که همواره مورد تاکید رهبر معظم انقلاب بوده و از روز نخست شکل‌گیری انقلاب اسلامی مقوله تربیت معلم مورد توجه قرار داشته در چند سال گذشته بیش از هر زمان دیگری مورد توجه بود گفت: دانشگاه فرهنگیان هم از نظر کمیت و هم از نظر کیفیت وضعیت بهتری نسبت به گذشته دارد، البته وضعیت آن با وضع مطلوب فاصله فراوانی دارد.

وی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۳ بیش از ۱۰۵ هزار ردیف استخدامی به ما داده شده است افزود: دانشگاه فرهنگیان بازهم افزایش ظرفیت داشته و در هفته گذشته برای اولین بار در تاریخ کشور آزمون اختصاصیش را برگزار کرد.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه برای جذب ۳۰ هزار دانشجو معلم در دانشگاه فرهنگیان بیش از ۶۰۰ هزار متقاضی در دانشگاه فرهنگیان داشتیم ادامه داد: این نشان می دهد معلمی چقدر مورد توجه مردم است. کنکور اختصاصی و نظام جذب استاد اختصاصی دارد و یک معماری جدید برای تربیت معلم در دانشگاه فرهنگیان پایه‌گذاری شده است.

صحرایی با بیان اینکه کار مهم دیگر ما در سال گذشته تقویت بیش از پیش معاونت پرورشی بود عنوان کرد: ما برای هر مدرسه به یک مربی پرورشی نیاز داریم که متأسفانه تعداد بسیار زیادی از مدارس کشور مربی و معاون پرورشی نداشتند؛ امروز آزمون استخدامی جذب مربی پرورشی و تربیت بدنی و مشاور در سراسر کشور برگزار شد و دقایقی پیش به پایان رسید، ۴۰۰ هزار نفر از علاقه‌مندان با یکدیگر رقابت کردند که ۱۹ هزار نفر از آن‌ها در این رشته جذب خواهند شد.

وی با بیان اینکه در امور پرورشی کارهای بزرگی انجام شد گفت: اولین اقدام طرحی به نام «امید، ایمان، خودباوری، خردورزی، نشاط و هویت» که همه کلمات آن برگرفته از بیانات رهبر معظم انقلاب است طراحی شد و بر مبنای آن سامانه‌هایی ایجاد شد و فعالیت‌های پرورشی گسترده در سراسر کشور انجام گرفت.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه بیش از ۸ میلیون دانش آموز در این طرح فراگیر شرکت کردند و بیش از ۸ هزار گروه سرود در کشور شکل گرفت، بیش از ۱۳.۵ میلیون نفر روز اردوی راهیان پیشرفت، راهیان نور، زیارت اولی‌ها و سایر اردوها برگزار کردیم که امسال نیز نهضت اردویی را دنبال خواهیم کرد. 

صحرایی با بیان اینکه مراسم اعتکاف سال گذشته تاریخی بود افزود: ۴۴۰ هزار دانش آموز در بیش از ۲۸۰۰ مدرسه معتکف شدند و دشمنان که گفته بودند نسل جدید همانند نسل گذشته نیستند را ناامید کردند.

وی با بیان اینکه ۱۲۷ درصد رشد معتکفین در میان دانش آموزان را داشتیم عنوان کرد: در ماه مبارک رمضان محفل‌های قرآنی دانش آموزی شکوه پیوسته‌ای داشت، ۲۰ هزار محفل در ماه مبارک رمضان برگزار و از خادمان و قهرمانان قرآنی تجلیل شد. جشن‌های تکلیف برگزار و باشگاه قله‌های فرهنگی و ادبی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شکل گرفت که نشان از عزم این کانون جهت تحول در امور پرورشی و تربیتی است.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه مدارس دولتی را تقویت کرده‌ایم گفت: قانون برای آنها تدوین شده و پیوسته به دنبال اصلاح وضع آنها هستیم؛ قانون مدارس غیردولتی توسط مجلس اصلاح شد، مهدهای کودک در سراسر کشور ساماندهی و بعد از ۱۲ سال اولین آیین نامه اجرایی سند تحول بنیادین با نام آیین نامه توسعه و تقویت مهارتهای دانش آموزان از هیات دولت بیرون آمد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • سند تحول آموزش و پرورش، نیازمند تحول
  • سابقه زیاد همکاری با آموزش و پرورش، از اولویت‌های جذب معلمان است
  • پیشرفت و تحول در کشور از مدرسه آغاز می‌شود
  • برگزاری مراسم تجلیل از معلمان نمونه بسجی جهادگر استان در تبریز
  • ۶۰ هزار میلیارد تومان برای قانون رتبه‌بندی معلمان هزینه شد
  • کلید حل تمام مسائل کشور در دل تعلیم و تربیت نهفته است
  • برگزاری مراسم تجلیل از معلمان نمونه شهرستان میرجاوه
  • صحرایی: آموزش و پرورش را براساس سند تحول اداره خواهیم کرد
  • آموزش و پرورش را براساس سند تحول بنیادین اداره خواهیم کرد
  • اجرای نقشه تحول بنیادین آموزش و پرورش یک تکلیف ملی است