Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-05-06@19:22:16 GMT

لزوم جذب سرمایه‌های خرد در بخش کشاورزی

تاریخ انتشار: ۲۹ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۱۶۳۶۸۳

لزوم جذب سرمایه‌های خرد در بخش کشاورزی

یک کارشناس کشاورزی در رویداد کشاورزی و امنیت غذایی گفت: باید سرمایه‌های خرد در بخش کشاورزی جذب شود.

به گزارش قدس آنلاین، محمدهادی خزائی در نشست رویداد کشاورزی و امنیت غذایی در مجموعه پیشگامان وابسته به بنیاد تعاون گفت:‌ با توجه به اینکه کشاورزی نیاز به سرمایه‌گذاری دارد باید سرمایه‌های خرد مردم که پراکنده است و هر روز وارد یک بازار می‌شود به بخش کشاورزی تزریق شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به تجربه ۳۷ ساله خود که در بخش کشاورزی مدیر بوده از جمله مدیر سازمان‌های جهاد کشاورزی استان‌های فارس، کرمان، کرمانشاه و نیز مجری طرح گندم بوده است، افزود: واقعیت موجود کشاورزی همین است باید بهره‌وری عوامل تولید افزایش یابد. از تکنولوژی جدید و انسان‌های تحصیلکرده و متخصص استفاده کنیم و اگر با چالش‌ها برخورد نکنیم و اصلاح نشوند نمی‌توانیم به  امنیت غذایی برسیم.

این کارشناس کشاورزی گفت: باید از توان علمی پژوهشی و تحقیقات و تجهیزات استفاده کنیم، همچنین برای تأمین آب شیرین که یکی از معضلات کشاورزی شوری آب است استفاده کنیم. از علم تغذیه و استفاده از ریزمغذی‌ها در بخش کشاورزی استفاده کنیم. گیاهانی که به آب شور جواب می‌دهند و یا ارقامی که در شرایط خشکی و شوری استفاده می‌شوند به کشاورزان معرفی شوند.

خزائی همچنین گفت: یکی از مباحثی که به توسعه کشاورزی کمک می‌کند استفاده از سرمایه‌های خرد است چون در کشاورزی نیاز به سرمایه‌گذاری داریم و در کشور ما به دلایل گوناگون سرمایه‌گذاری در کشاورزی با مشکل همراه است و تا سرمایه‌گذاری نشود اتفاق خاصی نمی‌افتد.

این کارشناس کشاورزی گفت: در خراسان جنوبی قطب مناسبی برای تولید پروتئین از پرورش شترمرغ وجود داشت و برای تکمیل زنجیره ارزش نیاز به سرمایه‌گذاری و احداث کشتارگاه ویژه شترمرغ بود که با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی ایجاد شد و صنعت پرورش و تولید شترمرغ از جوجه تا تکمیل زنجیره ارزش یعنی کشتارگاه انجام شد، اما بازار مصرف گوشت شترمرغ عمدتاً در استان تهران است.

خزائی گفت: با کمک بنیاد حمایت از زندانیان سرمایه خوبی جذب تولید و پرورش صنعت شترمرغ شد. بنابراین برای حل مشکل پروتئین کشور قرار نیست فقط از طریق پرورش گوسفند و با گوشت گوسفندی تأمین کنیم، بلکه می‌توان از راه‌های دیگر مانند پرورش شترمرغ هم تأمین کرد.

وی افزود: سرمایه‌های خرد مردم از سال گذشته وارد بازارهایی مانند بورس شد، اما دیدیم مردم دچار زیان شدند در حالیکه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی چون همراه با تولید است پایداری دارد. قیمت گوشت در ۲ سال گذشته رشد خوبی داشته و سرمایه‌گذاران این بخش سود می‌برند.

به گفته خزائی باید حرکت علمی برای حل مسائل و چالش‌های کشاورزی به صورت یک پلت‌فرم و با محاسبه و در قالب یک زنجیره کامل باشد و با امنیت سرمایه‌گذاری اصل و سود سرمایه تأمین شود.

همچنین پویا دریانی دبیر این چالش گفت: استفاده از سرمایه‌های خرد در پلت‌فرم حمل‌ونقل عمومی مانند اسنپ کارساز بود که اکنون مردم با یک تلفن همراه به راحتی جابه‌جا می‌شوند و اگر در بخش کشاورزی هم امور به سمت دیجیتالی پیش برود، می‌توان تعداد دام‌های در اختیار مردم حتی در روستاها و مراکز پرورش دام را شناسایی کرد و شبکه توزیع به مراکز تولیدی مرتبط می‌شوند.

این کارشناس کشاورزی گفت: در بسیاری از کارها از افراد کارآفرین و خلاق استفاده می‌شود و اگر سرمایه‌های کوچک در بخش کشاورزی همراه با نیروی کار تجمیع شود می‌توان بخش کشاورزی را هم هوشمند کرد و از تکنولوژی و افراد متخصص در این بخش استفاده کنیم.

دریانی گفت: به عنوان مثال در باغات سیب بخشی از محصول روی زمین می‌ریزد که اگر در هر باغ یک واحد تولید سرکه سیب درست کنیم می‌توان هم در بازار داخلی به فروش رساند هم زمینه صادرات را فراهم کرد و این کار نیاز به سرمایه‌گذاری زیادی هم ندارد.

وی افزود: همانگونه که مردم بخشی از نیاز خود را با خرید دیجیتال انجام می‌دهند در بخش کشاورزی هم می‌توان با استفاده از فناوری به کمک کشاورزان شتافت.

منبع: فارس

انتهای پیام/

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: کشاورزی جذب سرمایه نیاز به سرمایه گذاری کارشناس کشاورزی بخش کشاورزی سرمایه های خرد استفاده کنیم کشاورزی هم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۶۳۶۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیرق دهه کرامت بر سر در خانه‌ها نصب شود

مدیر حرم مطهر بانوی کرامت گفت: تأکید ما بر مردمی‌بودن جشن‌های دهه کرامت است و باید کاری صورت گیرد که بیرق دهه کرامت توسط خود مردم بر سر در هر خانه نصب شود. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم،حجت‌الاسلام‌والمسلمین صفر فلاحی در نشست خبری اعلام برنامه‌های دهه کرامت که پیش از ظهر امروز در سالن جلسات پژوهشکده علامه طباطبایی(ره) برگزار شد، با اشاره به گل‌آرایی ضریح حرم مطهر بانوی کرامت توسط خادمان حرم قم با همکاری خادمان حرم امام رضا(ع) اظهار داشت: در دهه کرامت موکب‌هایی از شهرهای مختلف و کشورهای دیگر در صحن جوادالائمه(ع) و پیامبر اعظم(ص) و میدان آستانه خدمت‌رسانی خواهند داشت.

 وی بر لزوم مردمی‌بودن جشن‌های دهه کرامت تأکید کرد و گفت: ما زمانی موفق هستیم که مانند دهه اول محرم و عاشورا بر در هر خانه بیرق دهه کرامت توسط خود مردم نصب شود.

مدیر حرم مطهر بانوی کرامت با اشاره به اینکه سرکشی از خانواده‌های شهدا و حضور در مدارس و دانشگاه‌ها و مجموعه‌های فرهنگی توسط سفیران کریمه انجام می‌شود، افزود: چراغانی و فضاسازی محیط حرم بانوی کرامت و پیرامون حرم همچون سنوات گذشته در دستور کار قرار دارد و سعی بر این است که فضای حرم مطهر فضای شاد و بانشاطی باشد.

 وی با توجه‌ به اتفاقاتی که در عرصه بین‌الملل روی داده و شاهد بیداری دانشجویان در غرب هستیم بر لزوم معرفی هرچه بیشتر امام رضا(ع) و حضرت معصومه(س) تصریح کرد و گفت: این دو حرم منبع و مرکز قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران هستند و معرفی شخصیت حضرت معصومه(س) در زمینه امور فرهنگی و اجتماعی می‌تواند زمینه را برای الگوگیری دختران و زنان از ایشان فراهم کند.

 فلاحی ادامه داد: حضرت معصومه(س) یکی از بهترین الگوها برای مسئله عفاف و حجاب هستند و حرم ایشان مرکز کرامت و محل ترویج علوم اسلامی است و حتماً حکمتی دارد که بزرگ‌ترین حوزه علمیه در کنار حرم ایشان قرار دارد و امروز دانش‌پژوهان از 110 کشور جهان در جوار آستان آن حضرت در حال تحصیل هستند.

 وی گفت: دهه کرامت ظرفیتی برای اقدامات فرهنگی تبلیغی، ترویجی، اجتماعی و عمرانی است و حرم حضرت معصومه(س) دومین حرم اهل‌ بیت(ع) و یکی از مجموعه‌هایی است که نقش مهمی در مسائل فرهنگی و الگوسازی دارد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • جذب سرمایه گذاری برای تکمیل وایجاد واحدهای بخش کشاورزی در زنجان
  • صدور پروانه بهره برداری برای ۲ هزار و ۴۳۸ طرح سرمایه گذاری سیستان و بلوچستان
  • بیرق دهه کرامت بر سر در خانه‌ها نصب شود
  • لزوم نظارت مستمر بر اجرای مناسب پروژه‌های مشارکتی در شهر اصفهان
  • صدور پروانه بهره‌برداری برای بیش از ۲۰۰۰ طرح سرمایه‌گذاری سیستان و بلوچستان
  • سیستان و بلوچستان توانمند در استقرار صنایع نیروگاهی
  • برگزاری همایش سرمایه‌گذاری «کرمان آیدکس ۲۰۲۴»
  • یکپارچه‌سازی ۶۵ هزار هکتار زمین کشاورزی به سرمایه‌گذار چینی واگذار شد
  • یکپارچه سازی زمین های کشاورزی شمال با سرمایه گذاری چینی‌ها
  • یکپارچه سازی ۶۵ هزار هکتار زمین کشاورزی شمال کشور با سرمایه گذاری چینی‌ها