Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، براساس آخرین آمار اعلامی بانک مرکزی بدهی دولت به سیستم بانکی در خرداد امسال به ۵۸۷ هزار میلیارد تومان رسیده است، این رقم بدهی به بانک‌ها در مقایسه با خرداد سال گذشته، رشد ۴۷.۱ درصدی را تجربه کرده است.

طبق گزارش بانک مرکزی، میزان بدهی دولت به شبکه بانکی در خرداد سال گذشته ۳۹۹ هزار میلیارد تومان و در اسفند ماه همان سال به ۵۱۲ هزار میلیارد تومان رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بدهی بخش دولتی به بانک‌ها به دو دلیل برای اقتصاد حائز اهمیت است. این افزایش بدهی همانطور که ذکر شد شامل بدهی دولت و شرکت‌های دولتی است و موجب کاهش منابع بانک‌ها می‌شود.

در واقع با افزایش این رقم، شبکه بانکی در تامین منابع لازم برای ایفای نقش اصلی خود با مشکل مواجه می‌شود و نمی‌تواند منابع لازم برای بخش‌های مختلف اقتصادی و تجهیز مالی آنها فراهم کند بنابراین قدرت وام‌دهی بانک‌ها با این بدهکاری هر روز کم می‌شود.

از سوی دیگر، افزایش بدهی دولت به بانک‌ها موجب رشد پایه پولی و افزایش نقدینگی و در نهایت رشد تورم می شود.

همانطور که اشاره شد عمده بدهی‌های دولت به بانک‌ها مربوط به جبران کسری بودجه، تامین منابع مالی برای خرید محصولات کشاورزی، طرح‌های عمرانی و فروش اوراق مشارکتی که دولت پرداخت آنها را تضمین کرده است. همچنین بخش دولتی تضمین وام و برخی تسهیلات را برعهده می‌گیرد که به دلیل عدم پرداخت، موظف به بازپرداخت آنهاست و تمام موارد ذکر شده به عنوان بدهی بخش دولتی به شبکه بانکی ثبت می‌شود.

بدهی بخش دولتی به سیستم بانک به دو بخش دولت و شرکت‌ها وموسسات دولتی تقسیم می‌شود و این بدهی در خرداد ماه امسال ۶۴۷ هزار میلیارد تومان بود که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد ۴۵ درصدی را تجربه کرده است.

نائب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز پیش از این درباره پرداخت بدهی بخش دولتی به بانک‌ها، گفت: سال گذشته اقدام‌هایی در این زمینه انجام شد. مجموع این کارها موجب ترمیم و بهبود صورت‌های مالی برخی بانک‌ها همچون صادرات، ملت و تجارت شد.

«سید کاظم موسوی» با تاکید بر تسویه تمام یا بخشی از بدهی‌های بانک های دولتی و غیردولتی، گفت: در این صورت ناترازی و صورت‌های مالی بانک‌ها بهبود خواهد یافت.

وی افزود: همچنین لازم است دولت سهم خود در ارتباط با افزایش سرمایه بانک‌ها را به صورت نقدی پرداخت کند تا شاهد بهبود کفایت سرمایه بانک‌ها باشیم.

نائب رئیس اول کمیسیون اقتصاد از وزیر اقتصاد و امور دارایی خواست برای شفافیت، اقدامات لازم برای انتشار صورت‌های مالی بانک‌ها انجام شود تا با همفکری دولت و مجلس شورای اسلامی، مساعدت‌های لازم برای گسترش خدمت‌رسانی به مردم و جامعه انجام شود.

برچسب‌ها مجلس شورای اسلامی بدهی دولت کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بانک ها بانک مرکزی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مجلس شورای اسلامی بدهی دولت کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی مجلس شورای اسلامی بدهی دولت کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بانک ها بانک مرکزی هزار میلیارد تومان مجلس شورای اسلامی بدهی بخش دولتی بانک ها بدهی دولت سال گذشته

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۶۴۹۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اوکراین ناتوان در پرداخت بدهی خارجی

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، روزنامه آمریکایی وال‌استریت ژورنال گزارش داد که اگر اوکراین نتواند با دارندگان اوراق قرضه خارجی به توافقی برای پرداخت سود اوراق قرضه و رد بخشی از بدهی دست یابد، ممکن است تا ماه اوت نتواند پرداخت کند.

این روزنامه توضیح داد که صندوق‌های سرمایه‌گذاری غربی قبلاً به اوکراین پیشنهاد داده بودند که کی‌یف پرداخت سود بدهی‌ها را از سر بگیرد و این صندوق‌ها بخشی از بدهی اوراق قرضه را که حدود ۲۰ میلیارد دلار است، پرداخت می‌کنند.

پیش از آن، همین روزنامه به نقل از منابع آگاه گزارش داد که گروهی از دارندگان اوراق قرضه خارجی قصد دارند اوکراین را تحت‌فشار قرار دهند تا حداکثر تا سال ۲۰۲۵ پرداخت سود تعهدات خود را آغاز کند.

به گفته این روزنامه، این گروه از رژیم کی‌یف می‌خواهد تا توافقی را منعقد کند که بر اساس آن پرداخت‌ها در ازای بخشش بخش قابل توجهی از بدهی‌های معوق اوکراین از سر گرفته می‌شود.

واحد پول اوکراین گریونی یا گریونا (هریونا) Hryvnia با کد ایزوی UAH می باشد که از ۲ سپتامبر ۱۹۹۶ جایگزین کاربوانت شده است. همچنین 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • آمارهای رئیسی با واقعیت های اقتصادی کشور نمی خواند /اتفاقات عجیب و غریبی در بودجه افتاده /افزایش فهرست اعتبارات نهاد ریاست‌جمهوری
  • برگشت ۱.۷۰۰ میلیارد تومان بدهی‌ در نقل و انتقال فولاد ارومیه
  • برگشت ۱.۷۰۰میلیارد تومان بدهی‌ در نقل و انتقال فولاد ارومیه
  • بخشی از بدهی‌های بانکی شهرداری تهران با مولدسازی تسویه شد
  • تبعیض در اخذ تسهیلات بانکی بین مردم و کارمندان بانک‌/ تسهیلات پرداختی به کارمندان بانک‌ها از خرداد به‌روزرسانی نشده است
  • پاسخ عجیب بانک مرکزی به درخواست زوج‌های جوان: «هیچ بانکی اعتبار پرداخت وام ازدواج ندارد»
  • نوسازی ناوگان اتوبوس‌رانی در سنگاپور
  • اوکراین ناتوان در پرداخت بدهی خارجی
  • دهقان کیا: دولت و مجلس به دنبال حال خوب برای بازنشستگان تأمین اجتماعی نیستند/ حال خوب با پرداخت بدهی دولت به تامین اجتماعی
  • ناسا هر ساعت تمام آلاینده‌های هوا را اندازه‌گیری می‌کند