Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-06@14:09:03 GMT

واکسن‌ها چگونه ساخته می‌شوند؟

تاریخ انتشار: ۲۹ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۱۶۶۱۸۶

واکسن‌ها چگونه ساخته می‌شوند؟

به گزارش خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، تا حالا از خود پرسیده اید که واکسن چگونه ساخته می‌شود؟. چندین روش جهت تولید واکسن برای درمان بیماری‌های عفونی وجود دارد. ویروس یا باکتری فرایندسازی شده، پروتئین های نوترکیب و یا واکسن‌های بر اساس mRNA تنها چند نمونه از این واکسن‌ها هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این گزاش قصد داریم واکسن‌هایی که از نوع وکتور‌های ویروسی هستند را بررسی کنیم.

وکتور‌های ویروسی در واقع ویروس‌هایی هستند که از طریق مهندسی ژنتیک برای واکسن‌ها ساخته می‌شوند، برای مثال بعد اَدنو ویروس که یک ناقل ویروسی است اغلب برای حمل کدونِ ژنتیکی آنتی‌ژن یک پاتوژن مهندسی ژنتیک شده مورد استفاده قرار می‌گیرد، بنابراین می‌تواند باعث شود که بدن آنتی‌ژن تولید کند.

آنتی ژن معمولی موجود بر سطح پاتوژن است که توسط سیستم ایمنی بدن ما می‌تواند مورد شناسایی قرار بگیرد و متعاقب این شناسایی پاسخ ایمنی مربوط به تولید می‌شود. وکتور های ویروسی اصلاح ژنتیک شده‌اند. این یعنی آن‌ها بی ضرر هستند و باعث بیماری نمی‌شوند اگرچه همه ویروس‌ها نمی‌توانند به عنوان وکتور‌های ویروسی استفاده شوند.

ویروس‌های مورد نظر باید به خوبی مشخص شده باشند و به راحتی و بدون خطر تولید شوند و باعث ایمنی درازمدت شوند. وقتی که یک وکتور ویروسی انتخاب شد روند توسعه و تولید آن آغاز می‌شود. ما می‌توانیم این کار را به راحتی انجام دهیم، زیرا می‌دانیم مولکول‌های میزبان چگونه می‌توانند آن‌ها را سرایت دهند.

برای هر بیماری فرآیند تولید واکسن عمدتاً یکسان است. اطلاعات ژنتیکی در حامل‌های ویروسی وارد شده متفاوت است و باعث توسعه سریعتر واکسن‌های جدید می‌شود. تولید واکسن مورد نظر تنها یک گام از این مبارزه است و پس از تولید واکسن اثربخشی و ایمنی این واکسن باید تحت قواعد دقیق و آزمایشگاه‌های بالینی مورد ارزیابی قرار گیرد.

زمانی که یک واکسن تایید شده برای استفاده بیماران آماده است و وقتی به بیمار تزریق می‌شود وکتور ویروسی وارد سلول می‌شود. و این وکتور با استفاده از سلول آنتی ژن مربوط را تولید می‌کند و بدن تبدیل به یک کارخانه کوچک می‌شود، سپس سیستم ایمنی بدن این آنتی ژن را شناسایی و به خاطر می‌سپارد. این امر باعث می‌شود بدن یاد بگیرد چگونه با پاتوژن (عامل بیماری) مبارزه کند تا از سرایت بیشتر عفونت جلوگیری کند.

واکسن نوترکیب چیست؟

واکسن نوترکیب یک ویروس دسته‌ای از کد‌های ژنتیکی احاطه شده توسط پوششی از پروتئین است. اگر چه پروتئین‌ها سیستم ایمنی بدن را فعال می‌کنند امن واکسن سیستم ایمنی بدن شما را زودتر فعال می‌کند در نتیجه سیستم ایمنی بدن شما آماده مبارزه با ویروس قبل از بیماری است.

در واکسن‌های نوترکیب از پروتئین‌های ویروس برای فعال سازی سیستم ایمنی بدن استفاده می‌شود. این پروتئین‌ها در آزمایشگاه‌ها توسط سلول‌هایی ساخته می‌شوند که از قطعات ترکیب شده کد‌های ژنتیکی برای تولید پروتئین‌ها استفاده می‌کنند. این پروتئین‌ها سپس برای فعالسازی سیستم ایمنی به شخص تزریق می‌شوند برخلاف واکسن‌های دیگر که از کد‌های ژنتیکی یا پوشش پروتئینی ویروس استفاده می‌شود.

در واکسن‌های نوترکیب فقط از پروتئین‌ها به تنهایی استفاده می‌کنند و چون فقط پروتئین هستند نمی‌توانند باعث بیماری شوند و این واکسن ها، چون نیاز به فریز کردن ندارند باعث می‌شود ایمن، موثر و به راحتی قابل حمل باشند.

واکسن ویروس پاپیلومای انسانی یا واکسن HPV (سرطان دهانه رحم) یک واکسن نوترکیب و اولین واکسنی است که از نوعی سرطان جلوگیری می‌کند.

بیشتر بخوانید

واکسن کرونا مشکل حادی در نوجوانان ایجاد نمی‌کند

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: ویروس کرونا واکسن کرونا واکسن سازی وکتور های ویروسی سیستم ایمنی بدن تولید واکسن پروتئین ها واکسن ها آنتی ژن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۶۶۱۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

16 اردیبهشت در دنیای علم چه خبر؟

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، تاریخ علم مملو از رویدادهای مهمی است که نوآوری‌ها، کشف‌ها و حتی زادروزها و درگذشت‌های دانشمندان و مخترعان تاثیرگذار جهان را در برمی‌گیرد. در این تقویم علم، وقایع مهم مصادف با امروز 16 اردیبهشت برابر 5 می را ورق می‌زنیم.

***

رصدخانه مراغه

۱۶ اردیبهشت ۶۳۸ خورشیدی، رصدخانه مراغه ساخته شد. خواجه نصیرالدین‌طوسی، همه‌چیزدان، معمار، ریاضی‌دان، منجم، پزشک، فقیه، متکلم، فیلسوف و شاعر ایرانی این رصدخانه را در دوره هولاکوخان، نوه چنگیزخان مغول، در شهر مراغه ساخت و از این‌رو، این روز در تقویم باعنوان روز مراغه نامگذاری شده است. این رصدخانه روی تپه‌ای در غرب مراغه در نزدیکی دو روستای طالب‌خان و حاجی‌کرد قرار دارد که ارومیه را می‌توان از فراز آن تپه دید. هولاکو برای نگهداری این سازمان پژوهشی موقوفه‌های ویژه‌ای در نظر گرفت. کتابخانه‌ای شامل ۴۰۰ هزار جلد کتاب و ابزارهای اخترشناسی، ازجمله ذات‌الربع دیواری به شعاع ۴۳۰ سانتی‌متر، حلقه‌دار (ذات‌الحلق)، حلقه انقلابی، حلقه اعتدالی و حلقه سموت هم فراهم شدند. در همین‌جا خواجه نصیرالدین کتاب زیج ایلخانی را از روی رصدهای انجام‌شده در این رصدخانه تدوین کرد. زیج‌ به کتابی گفته می‌شود که منجمان احوال و حرکات افلاک و کواکب را از آن معلوم کنند و نام علمی برای اصول احکام نجوم و هیئت است که تقویم را از آن استخراج می‌کردند.

دومین انسان به فضا رفت

۵ می ۱۹۶۱ میلادی برابر با ۱۶ اردیبهشت ۱۳۴۰ خورشیدی، آلن شپارد جونیور، فضانورد آمریکایی همراه با فضاپیمای مرکوری-رادستون ۳ معروف به فریدام ۷، پس‌از یوری گاگارین، کیهان‌نورد روس، به‌عنوان دومین انسان به فضا رفت و به‌مدت ۱۵ دقیقه یک پرواز زیرمداری را تا ارتفاع ۱۱۵ مایلی انجام داد و حدود ۵ دقیقه بی‌وزنی را تجربه کرد. شپارد بار دیگر و این‌بار به‌عنوان پنجمین انسان روی ماه در مأموریت آپولو ۱۴ به فضا رفت.

 

اولین آزمایش واکسن سیاه‌زخم

 ۵ می ۱۸۸۱ میلادی برابر با ۱۶ اردیبهشت ۱۲۶۰ خورشیدی، میکروب‌شناس فرانسوی لویی پاستور تلقیحات علیه سیاه‌زخم را روی ۲۴ گوسفند، یک بز و ۶ گاو در روستای کوچکی نزدیک پاریس به‌نام «پولی لو فور» انجام داد. آزمایش او موفقیت‌آمیز بود و به نقطه عطفی در پیشگیری از این بیماری کشنده که بر گاو و گوسفند و بز اثر می‌گذارد تبدیل شد. او در ۲۱ مارس ۱۸۷۷ در پاسخ به شیوع ویرانگر سیاه‌زخم شروع به تحقیق برای واکسن مقابله با این بیماری کرد. او دریافت واکسن موثری را می‌توان از سویه ضعیف‌شده باکتری سیاه‌زخم (ریزجاندار میله‌مانندی که رابرت کوخ در سال ۱۸۷۶ به‌عنوان عامل بیماری شناسایی کرده بود) ساخت. پاستور در ۶ جولای ۱۸۸۵ واکسن مؤثری علیه هاری ساخت و آن را روی کودک ۹ ساله‌ای به نام ژوزف مایستر که با گازگرفتگی سگ هار به شدت آسیب‌دیده بود آزمایش کرد.

پیو دل ریو اورتگا

۵ می ۱۸۸۲ میلادی برابر با ۱۶ اردیبهشت ۱۲۶۱ خورشیدی، پیو دل ریو اورتگا، عصب‌شناس اسپانیایی که سلول‌های میکروگلیا مغز را کشف کرد به‌دنیا آمد. اورتگا با ایجاد روشی جدید برای رنگ‌آمیزی نمونه‌های بافت با کربنات نقره توانست این سلول‌ها را کشف کند. میکروگلیا سلول‌هایی هستند که در دستگاه عصبی مرکزی زندگی و به‌عنوان یک سلول ایمنی عمل می‌کنند. اورتگا شاگرد بافت‌شناس اسپانیایی سانتیاگو رامون ای کاخال، برنده جایزه نوبل فیزیولوژی و پزشکی در سال ۱۹۰۶ برای کشف سازوکارهای ریخت‌شناسی و روندهای اتصالی یاخته‌های عصبی بود. اورتگا همچنین نام اُلیگودندروسیت یا الیگودندروگلیا را برای سلول‌هایی که تولیدکننده میلین در دستگاه عصبی مرکزی هستند ابداع کرد. در آغاز جنگ داخلی اسپانیا، او به پاریس و سپس آکسفورد و سرانجام در سال ۱۹۴۰ به بوینس آیرس در آرژانتین رفت.

 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ۱۰ ماده غذایی که به شما در سفر به سوی کاهش وزن کمک می‌کنند
  • داستان سرماخوردگی در انسان‌ها از چه زمانی آغاز شد؟
  • اگر واکسن آسترازنکا زده‌اید، بخوانید
  • 16 اردیبهشت در دنیای علم چه خبر؟
  • بهترین زمان مصرف پروتئین چه وقت است؟ قبل یا بعد از تمرین؟
  • با رویای ریلی هیتلر آشنا شوید؛ قطار عجیب نازی ها که هیچگاه ساخته نشد!+ فیلم
  • دومین جشنواره سالانه تولید فیلم با هوش مصنوعی در آمریکا برگزار شد
  • باکتری‌ها برای ما رشته سیم رسانا می‌سازند
  • تولید دارویی که از دیابت جلوگیری می‌کند
  • اولین موزیک‌ ویدئوی رسمی با هوش مصنوعی ساخته شد