«سفیدپوش» نماینده ایران در اسکار 2022
تاریخ انتشار: ۳۰ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۱۶۸۸۰۲
جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران، «سفیدپوش»، را به عنوان نماینده سینمای کوتاه ایران در اسکار ۲۰۲۲ معرفی کرد.
به گزارش برنا، فیلم کوتاه «سفیدپوش» به نویسندگی و کارگردانی رضا فهیمی، به دلیل دریافت جایزه بزرگ بخش بینالملل سی و هفتمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران، نماینده کشورمان در نود و چهارمین جایزه اسکار شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
با توجه به قرارگرفتن جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران در فهرست فستیوالهای اسکارکوالیفاید، این جشنواره، طبق ضوابط اسکار میتواند در بازه زمانی یکم اکتبر همان سال تا ۳۰ سپتامبر سال بعد، فیلم کوتاه منتخب همان دوره از رویداد را به این آکادمی معرفی کند. بر همین اساس، فیلم کوتاه «سفیدپوش» به نویسندگی، تهیهکنندگی و کارگردانی رضا فهیمی که در دوره سی و هفتم، جایزه بزرگ بخش بینالملل را دریافت کرد، در اسکار ۲۰۲۲ حضور خواهد داشت.
نود و چهارمین اسکار در بخش فیلمهای کوتاه، میزبان آثاری خواهد بود که در بازه زمانی یکم اکتبر ۲۰۲۰ تا پایان سپتامبر ۲۰۲۱ (۱۰ مهر ۱۳۹۹ تا ۸ مهر ۱۴۰۰) در جشنوارههای مورد تایید اسکار منتخب و به این آکادمی معرفی شده باشند.
«سفیدپوش» براساس قصه «نعلبکی پنیر» نوشته محمدصالح اعلا، روایتگر داستان پیرزنی است که قالب پنیری را که خود درست کرده، به احمد پسربچه ۱۰ ساله میدهد تا احمد، پنیر و پیغام پیرزن را به پدرش برساند.
این فیلم که با حمایت انجمن سینمای جوانان ایران تولید شده است، پیش از این در رویدادهای بینالمللی مهمی همچون جشنواره کلرمون فران فرانسه، جشنواره شورت شورتس ژاپن (از فستیوالهای اسکارکوالیفاید)، جشنواره کونکورتو ایتالیا و... حضور داشته است. این فیلم همچنین در گروه پنجگانِ کوتاه از اواخر مهر ۱۴۰۰ در گروه هنروتجربه اکران خواهد شد.
رضا فهیمی، کارگردان این اثر، پیش از این نیز با فیلم «کودکان ابری» (تولید سال ۱۳۹۳) و دریافت جوایز متعدد از جشنوارههای معتبر داخلی و خارجی نظیر دو جایزه بهترین فیلم کوتاه بخش مسابقه آسیا و جایزه بزرگ جشنواره short shorts ژاپن درخشیده و در مسیر اسکار قرار گرفته بوده است.
وی از جمله فیلمسازان سینمای کوتاه ایران است که با دستمایه قراردادن قصههایی ساده و عامهفهم با استفاده از بازیگران بومی و کودکان، بر مفاهیم عمیق انسانی و اخلاقی، طبیعتمحور و جهانشمول تاکید میکند.
جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران با حضور در فهرست جشنوارههای مورد تایید اسکار که برای اولین بار در تاریخ سینمای ایران رقم خورده است، فیلم منتخب جایزه بزرگ بخش بینالملل خود را در هر دوره به آکادمی اسکار معرفی خواهد کرد.
فیلم منتخب این بخش، در دوره سی و هشتم جشنواره که ۲۷ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۰ برگزار میشود، برای راهیابی به فهرست فیلمهای کوتاه حاضر در دوره نود و پنجم جایزه اسکار در سال ۲۰۲۳ معرفی خواهد شد.
منبع: خبرگزاری برنا
کلیدواژه: ایران ژاپن ایتالیا آسیا سینمای ایران ایتالیا ایران سینمای ایران فرانسه آسیا اسکار سفیدپوش جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران جایزه بزرگ
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۶۸۸۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
این فیلم بیش از حد برخاسته از جهان شخصی نیست
«برخی فیلمهای کوتاه بیش از حد برخاسته از جهان شخصی سازندهاش هستند و به همین دلیل بیش از اندازه ایرانی محسوب میشود اما این فیلم، زبان و سوژهای دارد که برای همه مردم دنیا، قابل فهم است. »
مهدیه محمدی کارگردان فیلم کوتاه «آخرین شیهه اسبی که خواب پروانه شدن دیده بود» همزمان با راهیابی این اثر به بیست و پنجمین دوره جشنواره Short Shorts Film Festival & Asia در گفتوگویی با ایسنا درباره این اثر توضیح داد: این فیلم یک روایت ملودرام دارد و ایده آن در قالب گفتوگویی دوستانه با فیلمنامهنویس فیلم شکل گرفت. در گفتوگوهایی که داشتیم به یک دغدغه مشترک رسیدیم و احساس کردیم این فضای داستانی را دوست داریم. بر همین اساس ایدهپردازی را شروع کردیم و به فیلمنامه نهایی رسیدیم.
وی افزود: دغدغهای که تبدیل به انگیزه ساخت این فیلم کوتاه شد، دغدغهای برخاسته از زندگی شخصی خودم بود. بهواسطه عزیزان و نزدیکان خودم که درگیر بیماری بودند، فضای پیرامون این بیماران را از نزدیک لمس کرده بودم و پرداختن به همین فضا، دغدغه اصلیام در این فیلم بود.
این کارگردان فیلم کوتاه درباره بازخوردهای نمایش این اثر خود در جشنواره فیلمکوتاه تهران گفت: بعد از نمایش فیلم در جشنواره شاهد بازخوردهای مثبت بسیاری بودیم. تقریبا هر کسی که از سالن اکران بیرون میآمد، واکنش مثبت داشت. به همین دلیل هم فیلم در آرای مخاطبان جشنواره، در ترکیب پنج فیلم بالای جدول قرار داشت. بعدها در جشنوارههای بینالمللی هم شاهد همین بازخوردهای خوب بودیم. فیلم در چند شهر سوئیس هم اکرانهای جشنوارهای را تجربه کرد که بهشدت بازخوردهای خوبی از آن داشتیم.
وی افزود: خیلی از مخاطبان خارجی حتی میگفتند که با بسیاری از صحنههای فیلم گریه میکردیم. احساسم این است که مخاطبان داخلی و خارجی ارتباط احساسی خوبی با این فیلم برقرار کردند و برداشتی که از آن داشتند همان برداشت و پیامی بود که ما مدنظر داشتیم.
محمدی درباره فرآیند تولید فیلم کوتاه «آخرین شیهه اسبی که خواب پروانه شدن دیده بود» هم توضیح داد: از حوالی عید نوروز سال گذشته بود که ایدهپردازی درباره این کار را شروع کردیم و درباره آن صحبت میکردیم اما بعد از رسیدن به ایده نهایی و تکمیل فیلمنامه، در حوالی مردادماه بود که تصویربرداری در حوالی رامسر صورت گرفت. مجموع تصویربرداری کار هم سه روز طول کشید. از آنجایی که شناختی از تیمهای شهرستانی نداشتیم هم کل تیم تولید را از تهران با خودمان راهی کردیم.
وی درباره افزایش هزینههای تولید فیلمکوتاه هم گفت: واقعا هزینههای تولید قابل قیاس با سالهای قبل نیست و ما هم مانند دیگر دوستان فیلمساز در سینمای کوتاه، درگیر این چالش بودیم. بخشی از این هزینه را انجمن سینمای جوانان تقبل کرد و مابقی آن را تهیهکننده بهصورت شخصی تأمین کرد. بخشی از کار هم رفاقتی و با همراهی دوستانه گروه تولید پیش رفت.
کارگردان فیلم کوتاه «آخرین شیهه اسبی که خواب پروانه شدن دیده بود»، درباره راهیابی این فیلم به جشنواره «Short Shorts Film Festival & Asi» گفت: قطعا این رویداد، جشنواره بسیار معتبری است که یکی از درگاههای ورود به جشن اسکار هم محسوب میشود. احساس میکنم زبان فیلم ما زبانی جهانی بود و احتمالا به همین دلیل هم شاهد راهیابی آن به این رویدادهای بینالمللی هستیم. برخی فیلمهای کوتاه بیش از حد برخاسته از جهان شخصی سازندهاش هستند و به همین دلیل بیش از اندازه ایرانی محسوب میشود اما این فیلم، زبان و سوژهای دارد که برای همه مردم دنیا، قابل فهم است.
وی در پایان گفت: ما در فرآیند تولید تمام تلاش خود را کردیم که این فیلم را به بهترین و درستترین شکل ممکن به تصویر درآوریم و خوشحالیم که حاصل کار مورد توجه رویدادهای بینالمللی هم قرار گرفته است. متأسفانه امکان حضور در این رویداد را بهصورت شخصی نداشتم اما امیدوارم برای این فیلم، بهترین اتفاقها رخ بدهد. در ادامه هم پخشکننده بینالمللی ما، برنامهریزی برای حضور در رویدادهای معتبر دیگر، خواهد داشت.
فیلم کوتاه «آخرین شیهه اسبی که خواب پروانه شدن دیده بود» در مؤسسه فرهنگی هنری «نگاه آخر» و با حمایت انجمن سینمای جوانان ایران تولید شده است.
انتهای پیام