Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-04@06:33:09 GMT

افزایش ابتلای کودکان به نزدیک‌بینی رهاورد دیگر کرونا

تاریخ انتشار: ۳۰ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۱۶۹۱۳۷

افزایش ابتلای کودکان به نزدیک‌بینی رهاورد دیگر کرونا

به گزارش روز سه شنبه گروه دانشگاه و آموزش ایرنا از روزنامه دیلی میل،  محققان دانشگاه سان یات سن در گوانگدونگ چین متوجه شدند که تعداد کودکان مبتلا به نزدیک بینی در سال ۲۰۲۰ در مقایسه با سال ۲۰۱۹، دو برابر شده است.

آنها عامل این افزایش نزدیک بینی کودکان را استفاده طولانی مدت از رایانه در آموزش مجازی می دانند و می گویند کودکان در دوران کرونا به دلیل آموزش مجازی و سپری کردن زمان کمتر در خارج از منزل، وقت بیشتری را در پشت صفحه نمایش رایانه ها صرف می کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته محققان،  این فقط یک نمونه دیگر از تأثیرات طولانی مدت همه گیری کرونا روی مردم است، که در آینده نیز بسیار بیشتر می شود.

این محققان که یافته های آنها در مجله JAMA Ophthalmology منتشر شده است، ابتلا به نزدیک بینی را در کودکان خردسال حتی قبل از بروز همه گیری کرونا مطالعه کرده بودند، آنها در سال ۲۰۱۸ بیش از هزار کودک را در زمینه این عارضه آزمایش کردند.

در این تحقیق گروهی از دانش آموزان کلاس دومی مورد آزمایش قرار گرفتند و آنها را دوباره در سال ۲۰۱۹ با ورود به کلاس سوم در زمینه نزدیک بینی سنجش بینایی کردند. در ادامه این تحقیق در سال ۲۰۱۹ گروهی دیگر متشکل از هزار دانش آموز کلاس دومی به افراد مورد مطالعه در این تحقیق اضافه شدند.  

همه گیری کووید۱۹ در پایان سال ۲۰۱۹  در ووهان چین آغاز شد اما تا اوایل سال ۲۰۲۰ اکثر شهرهای این کشور را به تعطیلی کشاند.

دانش آموزان کلاس دومی که از سال ۲۰۱۹ در زمینه نزدیک بینی آزمایش شده بودند، در پایان سال ۲۰۲۰ و در دوران شیوع کووید ۱۹ زمانی که در کلاس سوم بودند، پس از حدود یک سال زندگی در همه گیری کرونا ، مجدداً در ارتباط با نزدیک بینی مورد آزمایش قرار گرفتند.

محققان متوجه شدند که در گروه قبل از همه گیری، ۷.۵ درصد از کودکانی که در سال ۲۰۱۸ نزدیک بینی نداشتند، در سال ۲۰۱۹ به این بیماری مبتلا شدند اما این رقم در گروهی که در جریان همه گیری مورد آزمایش قرار گرفتند ۱۵ درصد بود.

این بدان معناست که میزان موارد ابتلا به نزدیک بینی جدید کودکان در سال گذشته میلادی در مقایسه با سال قبل از آن دو برابر شده است. محققان معتقدند که علت افزایش شدید ابتلای کودکان به نزدیک بینی در فاصله زمانی میان این دو سال طولانی مدت نگاه کردن مقابل صفحه نمایش رایانه است.

دانش آموزان به دلیل شیوع بیماری کرونا در بسیاری از کشورها مجبور شدند که در آموزش مجازی شرکت کنند و در نتیجه آنها ساعت ها در روز به صفحه نمایش رایانه خیره می شوند، حتی در خارج از مدرسه، کودکان به جای شرکت در فعالیت های خارج از خانه مانند سال های گذشته، وقت آزاد خود را در مقابل صفحه نمایش رایانه می گذرانند.

در تحقیقات قبلی مدت زمان بالای استفاده از صفحه نمایش رایانه به ویژه در دوران کودکی با نزدیک بینی همراه بوده است. بسیاری حتی در آغاز همه گیری کرونا می ترسیدند که آموزش مجازی بر سلامت چشم دانش آموزان تأثیر منفی بگذارد.  این تنها یکی از بسیاری از آثار بالقوه درازمدتی است که به دلیل اختلال در زندگی روزمره افراد در طول همه گیری کووید-۱۹ بروز کرده است.  

محققان می گویند: تأثیر طولانی مدت تغییرات محیطی در طول دوره شیوع کووید-۱۹، مستلزم تحقیقات بیشتر با مشاهده طولانی تر است. انزوای اجتماعی ناشی از تعطیلی مدارس به دلیل شیوع کرونا همچنین با افزایش کودکان مبتلا به مشکلات روانی مانند افسردگی، اضطراب و اختلال نقص توجه و بیش¬فعالی (ADHD) مرتبط است.

به گزارش ایرنا، ویروس کرونا موسوم به «کووید-۱۹» اواسط ماه دسامبر ۲۰۱۹ (۲۴ آذر ۱۳۹۸) در شهر ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد و سازمان جهانی بهداشت ۲۱ اسفند ۹۸ همه گیری جهانی این ویروس را اعلام کرد.

جهش ویروس کرونا در انگلیس، بزریل، هند و آفریقا که موجب افزایش سرایت، بیماری‌زایی و مرگ و میر آن شده، نگرانی‌های جدیدی را در جهان به وجود آورده است.

برچسب‌ها ویروس کرونا کووید-19 چین برگزیدگان علم پروندهٔ خبری هراس جهانی از ویروس کرونا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا کووید 19 چین ویروس کرونا کووید 19 چین برگزیدگان علم صفحه نمایش رایانه همه گیری کرونا نزدیک بینی دانش آموزان ویروس کرونا طولانی مدت کووید ۱۹ سال ۲۰۱۹

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۶۹۱۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امارات سطح هشدار آب و هوایی خود را مجددا افزایش داد

همزمان با پیش‌بینی به اوج رسیدن شرایط جوی ناپایدار در امارات، اداره بلایای طبیعی این کشور از شرکت‌های دولتی و خصوصی درخواست کرد که برای کارمندان خود اجازه دورکاری صادر کنند. 

به گزارش خلیج تایمز، امارات سطح هشدار خود را افزایش داده و آمادگی خود را برای مقابله با رویداد‌های نامساعد آب و هوایی بیشتر کرده است. 

پیش‌بینی شده بارش‌ها از فردا (پنجشنبه) به اوج برسد. هرچند گفته می‌شود شرایط نامساعد آب و هوایی به شدت دو هفته پیش نخواهد بود.

پس از طوفان دو هفته پیش در امارات، به نظر می‌رسد مقامات در حال بررسی اثرات سیل بر مناطق خاصی از کشور هستند. یک مقام مطلع می‌گوید امارات قصد دارد همه راه‌های منتهی به دره‌ها و سد‌ها را ببندد. همچنین به مردم گفته شده در چند روز آینده از حضور در مناطق کوهستانی، کویری و دریا دوری کنند. 

۱۶ آوریل (۲۸ فروردین ماه) در پی وقوع سیل شدید در امارات، صد‌ها پرواز لغو شده و کلاس‌های درس مدارس به مدت چندین روز به صورت آنلاین برگزار شد. سیل خسارت زیادی به ساختمان‌ها و خودرو شهروندان زد و سبب قطعی برق گسترده شد. 

امارات یکی از خشک‌ترین مکان‌های روی زمین است، اما کارشناسان می‌گویند به احتمال زیاد گرمایش جهانی و تغییرات اقلیم سبب چنین اختلالات آب و هوایی در این منطقه کویری شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل خاورمیانه

دیگر خبرها

  • پیش‌بینی یک فعال بازار: طلا در هفته آینده به این قیمت می‌رسد
  • سازمان جهانی بهداشت: همه‌گیری کرونا باعث افزایش چاقی در کودکان شده است
  • رگبار و رعد و برق، عصر امروز در قم 
  • افزایش نگرانی اسرائیل از قرار گرفتن در لیست سیاه سازمان ملل
  • پیش‌بینی صعودی رشد اقتصادی جهان
  • یک موضوع مهم درباره آلرژی که خیلی‌ها نمی‌دانند
  • خطر از بزرگترین اقتصاد اروپا گذشت
  • امارات سطح هشدار آب و هوایی خود را مجددا افزایش داد
  • برتری 3-0 بارسلونا مقابل لیورپول با بریس لیونل مسی (لیگ قهرمانان اروپا - 2019/5/1) / فیلم
  • انعقاد ۷ تفاهم‌نامه رهاورد اکسپو برای خراسان جنوبی