Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@05:34:48 GMT

واکسیناسیون گسترده؛ تزریق امیدواری در جان مردم

تاریخ انتشار: ۳۰ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۱۷۰۲۰۲

واکسیناسیون گسترده؛ تزریق امیدواری در جان مردم

به گزارش ایرنا، شیوع بیماری کووید ۱۹ طی بیش از ۱۸ ماه گذشته یکی از مهمترین مشکلات و دغدغه های خانواده ها و مسوولان در همه حوزه ها به ویژه حوزه بهداشت و درمان بوده که این روند همچنان ادامه دارد.

پس از حدود یک سال از آغاز شیوع بیماری کووید ۱۹، خبرهای خوش تولید و تزریق واکسن در دنیا و به تبع آن، ایران توسط رسانه ها انعکاس پیدا کرد که امیدواری ها را برای جلوگیری از شیوع بیشتر این بیماری بیشتر کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هرچند بعد از تزریق دزهای نخست واکسن در اواخر بهمن سال گذشته، جهان و ایران میزبان ۲ پیک کرونا بودند و هزاران نفر در کشور بر اثر خیزهای چهارم و پنجم در بهار و تابستان امسال، جان خود را از دست دادند.

مهمترین گام ها در توسعه واکسیناسیون کرونا در کشور و به تبع آن، آذربایجان غربی از اوایل فعالیت دولت سیزدهم برداشته شد و آمارها روز به روز، به صورت جهشی افزایش یافت.

طبق آمار درحالی که متوسط واکسیناسیون روزانه کرونا در تیرماه، کمتر از ۱۰ هزار دز در آذربایجان غربی بود، این رقم در مردادماه به حدود ۱۴ هزار دز رسید و در شهریور نیز به بیش از ۲۵ هزار دز در روز افزایش یافت که البته این رقم در برخی روزها از ۷۱ هزار دز نیز فراتر رفت.

این روند شتابان توزیع واکسن در استان های مختلف و همچنین خبرهای خوشحال کننده پشت سرهم در خصوص شبانه روزی کردن برخی محل های واکسیناسیون، مردم را امیدوار و راضی به سمت ایستگاه های تزریق واکسن کشاند و حتی بسیاری از شهروندان، ساعات شب را برای دریافت واکسن برگزیدند.

در حال حاضر هم که محدودیت سنی برای تزریق واکسن برداشته شده، سرعت واکسیناسیون بسیار بیشتر خواهد بود.

واکسن کرونا به همه شهروندان بالای ۱۷سال در آذربایجان‌غربی تزریق می‌شود

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی گفت: واکسن کرونا به همه افراد بالای ۱۷ سال و متولدان اول مهر ۱۳۸۳ و پیش از آن در استان تزریق می شود که البته باید این افراد، ابتدا در سامانه سلامت ثبت نام کنند.

دکتر جواد آقازاده افزود: واکسن سینوفارم به اندازه کافی در آذربایجان غربی موجود است، واکسن اسپوتنیک هم وارد کشور شده و در مرحله لیبل گذاری بوده که به زودی وارد استان خواهد شد.

وی ادامه داد: واکسن برکت همچنان در استان موجود نیست و موجودی واکسن آسترازنکا محدود است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی اظهار کرد: با وجود افزایش تعداد واکسیناسیون و ایجاد چهار مرکز جدید در روزهای آتی و همچنین موجودی واکسن سینوفارم برای دز اول و دوم، تنها مساله قابل اهمیت تجمع افراد در مراکز واکسیناسیون بدون ثبت نام در سامانه و عدم رعایت نوبت دهی است.

آقازاده از مردم استان خواست تا قبل از مراجعه به مراکز واکسیناسیون در سامانه  salamat.gov.ir ثبت نام و طبق زمانبندی ارائه شده از سامانه به مراکز واکسیناسیون مراجعه کنند.

وی در خصوص دانش آموزان بدون کارت ملی نیز بیان کرد: در سامانه کشوری امکان ثبت نام این افراد با شماره شناسنامه اعمال شده است.

وی اضافه کرد: طبق هماهنگی انجام شده با اداره آموزش پرورش استان، پایگاه هایی مخصوص تزریق واکسن برای دانش آموزان ایجاد خواهد شد.

آمار واکسیناسیون کرونا در آذربایجان غربی به حدود ۱.۶ میلیون دُز رسید

رییس کارگروه اطلاع‌رسانی ستاد دانشگاهی مقابله با کرونا در آذربایجان‌غربی گفت: در حالی که بیستم شهریورماه جاری، آمار واکسیناسیون در استان از یک میلیون دُز گذشته بود، طی ۱۰ روز اخیر بیش از نیم میلیون دُز دیگر در استان تزریق شد و این رقم به نزدیک یک میلیون و ۶۰۰ هزار دُز رسید.

علی‌احمد آقاپور افزود: طی ۲۴ ساعت گذشته ۶۰ هزار و ۲۷۱ دُز واکسن در آذربایجان غربی تزریق شد و با انجام این تعداد تزریق، کل واکسن های تزریق شده در استان به یک میلیون و ۵۷۴ هزار و ۷۵۸ دُز رسید.

وی اضافه کرد: طی هفته جاری بارها رکورد روزانه تزریق واکسن کرونا در آذربایجان غربی شکست و حتی در یک روز به بیش از ۷۱ هزار دُز افزایش یافت.

رییس کارگروه اطلاع رسانی ستاد دانشگاهی مقابله با کرونا در آذربایجان‌غربی اظهار کرد: طبق اعلام وزارت بهداشت، همه افراد بالای ۱۷ سال در استان و برخی اقشار نظیر دانشجویان، دانش آموزان، خبرنگاران، معلمان و فرهنگیان و رانندگان تاکسی و کارگران برای دریافت واکسن باید در سامانه سلامت ثبت نام کنند تا برای دریافت واکسن، به آنان پیامک ارسال شود.

در این میان، ارومیه وضعیت بهتری نسبت به شهرهای دیگر دارد؛ در این شهر علاوه بر مراکز بهداشتی و مراکز تجمیعی واکسیناسیون کرونا، سه مرکز خودرویی نیز اقدام به تزریق واکسن می کنند که ۲ مرکز از آنها، شبانه روزی بوده و بدون وقفه در حال اجرای امر واکسیناسیون است.

این شهرستان که حدود یک سوم جمعیت آذربایجان غربی را به خود اختصاص داده، به گفته فرماندار، پیشرو استان در واکسیناسیون نیز بوده است.

بیش از ۵۶ درصد مردم ارومیه واکسن کرونا دریافت کرده اند

فرماندار ارومیه گفت: بیش از ۵۶ درصد مردم این شهرستان حداقل یک دُز واکسن کرونا را دریافت کرده اند که رقم قابل توجهی است.

رسول مقابلی افزود: با این آمار، ارومیه بین شهرستان های آذربایجان غربی پیشتاز است.

وی اضافه کرد: مهمترین راهکار ارتقای این ارقام، همراهی نهادهای مختلف در راستای توسعه روند واکسیناسیون بین اقشار گوناگون در این شهرستان است.

فرماندار ارومیه با قدردانی از اقدامات انجام شده در راستای تزریق شبانه روزی واکسن در برخی مناطق ارومیه، بیان کرد: این امر، در توسعه روند واکسیناسیون بسیار مهم بوده است.

مقابلی تاکید کرد: در کنار رشد ارقام واکسیناسیون باید با خود مراقبتی بیشتر و رعایت شیوه نامه های بهداشتی، زمینه را برای کاهش آمار ابتلا، بستری و فوتی در مرکز استان فراهم کنیم که در این خصوص، همراهی مردم بسیار حائز اهمیت است.

همه صاحب نظران بر این اعتقاد هستند که در کنار واکسیناسیون باید پروتکل های بهداشتی هم رعایت شود تا روند ابتلا، بستری و فوت ناشی از کرونا کاهش یابد ولی باید مدنظر داشت که رشد آمار واکسیناسیون، نوعی مشوق برای رعایت همین پروتکل هاست که این روند به خوبی اجرایی شده است.

برچسب‌ها کرونا آذربایجان غربی ارومیه واکسیناسیون واکسیناسیون سراسری واکسن کرونا وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی پروندهٔ خبری واکسن کرونا، از نظریه تا عمل

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کرونا آذربایجان غربی ارومیه کرونا آذربایجان غربی ارومیه واکسیناسیون واکسیناسیون سراسری واکسن کرونا وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی کرونا در آذربایجان غربی واکسن کرونا تزریق واکسن ثبت نام هزار دز هزار د ز رسید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۷۰۲۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ادغام واکسن پنوموکوک در برنامه ایمن سازی کودکان در استان خراسان جنوبی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی،  معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در مراسم  آغاز ادغام تزریق واکسن پنوموکوک در برنامه ایمن سازی کودکان که در پایگاه ضمیمه مرکز خدمات جامع سلامت نجفی گل شهرستان بیرجند برگزار شد  با اشاره به اهمیت تزریق واکسن پنوموکوک در پیشگیری از عفونت‌های ناشی از باکتری پنوموکوک مثل عفونت مغز و ریه گفت: در استان خراسان جنوبی همزمان با استان‌های خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان، خوزستان، ایلام و بوشهر، در کلیه مراکز خدمات جامع سلامت، پایگاه‌های بهداشتی و خانه‌های بهداشت سراسر استان تزریق واکسن آغاز شد.

شایسته با بیان اینکه این واکسن از سن دو ماهگی و در سه نوبت دوماهگی، ۴ ماهگی و یک سالگی به کودکان استان تزریق خواهد شد.، افزود: بخش اول واکسن از وزارت بهداشت تحویل و در مراکز بهداشت سراسر استان توزیع شده است.
وی با بیان اینکه هر سال حدود ۴۰۰۰۰۰ کودک زیر ۵ سال در دنیا به علت ابتلا به بیماری پنوموکوک جان خود را از دست می‌دهند، گفت:  کودکانی که به انواع شدید بیماری مبتلا می‌شوند و زنده می‌مانند، اغلب مبتلا به عوارض فلج دائمی، ناشنوایی یا آسیب‌های مغزی می‌شوند و استرپتوکوک پنومونیه (پنوموکوک) سبب سینوزیت، مننژیت، اوتیت مدیا، پنومونی، عفونت خون و سایر بیماری‌ها می‌شود.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند افزود: با واکسیناسیون کودکان از میزان بروز این عفونت‌ها در سنین بالاتر (سالمندان، بیماران قلبی ریوی مزمن، نقائص سیستم ایمنی) به علت کاهش مواجه شدن با بیماری کاسته خواهد شد همچنین واکسیناسیون با کاستن از بار بیماری سبب کاهش مصرف آنتی بیوتیک‌های وسیع  در مراکز درمانی کشور شده و از گسترش مقاومت دارویی در کشور نیز جلوگیری می‌کند.

دیگر خبرها

  • انجام واکسیناسیون پنوموکوک کودکان در استان سیستان و بلوچستان
  • ادغام واکسن پنوموکوک در برنامه ایمن سازی کودکان در استان خراسان جنوبی
  • تلقیح و تزریق بیش از ۱۶۱ هزار دز واکسن فلج اطفال در همدان 
  • جزییات استفاده از اولین واکسن سرطان
  • ورود واکسن خوراکی روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور
  • یک واکسن دیگر در لیست واکسیناسیون کودکان ایرانی
  • واکسن روتاویروس به جدول واکسیناسیون کشوری اضافه می‌شود
  • واکسن روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور وارد شد
  • ورود واکسن خوراکی روتاویروس برای برنامه ایمن‌سازی کشور
  • ورود واکسن روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور