Web Analytics Made Easy - Statcounter

کارشناس فرهنگ و ارتباطات معتقد است فلسفه و تمدن غرب از آن زمان که وارد رنسانس شد، حقایق قدسی را کنار گذاشت. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، اگر بگوییم پدیده اربعین از مهم‌ترین رویدادهای تمدنی تاریخ بشریت است، گزاف نگفتیم؛ چرا که در هیچ جای تاریخ سراغ نداریم جمعیت‌هایی از سراسر دنیا یکدل و با هر دین و مذهبی در کنار هم حضور داشته باشند و مقصد واحدی را به رهبری امام معصوم طی کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سوای از این، آنچه از ارزش‌های آسمانیِ جامعه اربعینی طی این سالها شاهدیم،‌ چیزی از جنس جامعه آرمانیِ ظهور است؛ ارزش‌هایی که آنها را تنها در کتب مقدس و یا احادیث عترت می‌خواندیم؛‌ خصلت‌هایی مثل رحمت، نعمت، برکت، مواسات، ایثار،‌ تکریم و بسیاری از ارزش‌های دینی گوشه‌ای از این ارزش‌هاست.  

خبرگزاری تسنیم در گفت‌وگو با هادی غیاثی، دانش‌آموخته رشته فرهنگ و ارتباطات در دانشگاه امام صادق علیه‌السلام به اربعین از زاویه‌نگاه تمدن و نیز تفاوت دو دیدگاه غربی با دیدگاه اسلامی نسبت به رویدادهای تمدنی همچون اربعین پرداخت.

وی که اخیراً کار گردآوری کتاب «حرکت الهی؛ تحلیل تمدنی راهپیمایی و زیارت اربعین» را به پایان رسانده، معتقد است اندیشمندان غربی برای تحلیل رویدادهایی مثل اربعین را که جلوه قدسی و آسمانی دارد، توانایی ندارند و از دیگر سو مطالعات تمدنی که شاخصه‌های خاص مثل کلان‌نگری، یکپارچه‌نگری، ایجاد نسبت بین پدیده‌ها و نیز پویایی را در خود جای داده، با این وجود باید حرفی هم برای گفتن درباره وضعیت حال پدیده‌ها داشته باشد. اگر این موضوع محقق نشود، هیچ دردی را دوا نمی‌کند و تبدیل به مفهومی انتزاعی و غیر قابل کاربردی می‌شود،‌ همچنان که درباره اربعین این چالش را دیدیم.

مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

* ماجرای اربعین مدت‌ها است که تبدیل به رویدادی بین‌المللی شده؛ درباره اهمیت این رویداد ضرورت فهم صحیح این پدیده صحبتی دارید؟

نکته اول این است که وقتی زیارت اربعین و ابعاد تمدنی آن را بررسی می‌کنیم، به این نتیجه می‌رسیم که برای فهم صحیحش نیاز به چارچوب مفهومی داریم که در سطح این رویداد باشد. رهبر انقلاب چشم‌انداز پیش روی جمهوری اسلامی را تمدن نوین اسلامی عنوان کردند. هر حرکتی در راستای هدفش معنا می‌یابد. وقتی هدف انقلاب اسلامی، تمدنی شد، ما باید سعی کنیم ابعاد مختلف آن را برای خود روشن کنیم تا بتوانیم تمام حرکت‌هایی که ذیل انقلاب اسلامی تعریف می‌شود، بازخوانی و ارزیابی کنیم تا فهم صحیحی از حرکت خود داشته باشیم؛ بنابراین «بینش تمدنی» برای ما به صورت مستقل دارای اصالت است.

حقایق قدسی در تمدن غرب مورد انکار قرار گرفت

* منظورتان از «بینش تمدنی» چیست؟  

برای پاسخ به این سؤال باید تمدن را تعریف کنیم. تمدن یکی از مفاهیمی است که در علوم اجتماعی بحث می‌شود و مانند سایر مفاهیم معمولاً‌ از ادبیات غربی وارد کشورمان شده است. همین امر ما را متوجه این قضیه می‌کند که باید دقت و حساسیت نظر خاصی داشته باشیم؛ چرا که مفاهیم و پدیده‌ها در بسترهای اجتماعی ـ تاریخی، صورت‌بندی‌های مختلفی به خود می‌گیرند که تمدن هم از این قضیه مستثنی نیست. وقتی به تحولات تاریخی اجتماعی غرب نگاه می‌کنیم، مخصوصاً‌ مطالعات انتقادی که در غرب به وجود آمده، متوجه می‌شویم در ساحت معرفت‌شناختیِ اندیشمندان غربی، سه اتفاق افتاده: اول اینکه حقایق قدسی که در دوران پیشارنسانس وجود داشت و جامعه غربی از آنها برای فهم و صورت‌بندی پدیده‌های اجتماعی استفاده می‌کردند، مورد انکار قرار گرفتند و کنار گذاشته شدندو وجه معرفت‌‎شناختی آنها، کاملاً بیهوده و مهمل رها شد. به مرور زمان، ساحت عقلانیت مفهومی هم کم‌کم مورد تردید قرار گرفت و با فلسفه کانت، وجه واقع‌نماییِ عقل مفهومی مورد تردید قرار گرفت و کنار گذاشته شد؛ تنها ساحتی که برای خودشان باقی گذاشتند، ساحت تجربه بود که آن هم نئوکانتی‌ها به سمت نسبیت و شکاکیت نسبی بردند. وقتی ما این سِیر را در ساحت معرفت‌شناسیِ تحولات غرب می‌بینیم، باید دقت کنیم در صورت‌بندی‌مان از تمدن، این چالش‌ها را لحاظ کنیم. بنابراین از منظر تمدن غرب، با عدم کفایت مطالعات تمدنی برای فهم مفاهیمی مثل اربعین مواجهیم.

حقایق قدسی که در دوران پیشارنسانس وجود داشت و جامعه غربی از آنها برای فهم و صورت‌بندی پدیده‌های اجتماعی استفاده می‌کردند، مورد انکار قرار گرفتند و کنار گذاشته شدند.

 

 

* حال که فلسفه و تمدن غرب توانایی فهم مفاهیم قدسی را ندارد، اگر بخواهیم به اربعین از زاویه‌نگاه تمدن اسلامی بنگریم، تعریف شما چیست؟

برای آنکه خودمان بتوانیم بازتولید مفهومیِ از تمدن داشته باشیم تا هم بتوانیم چشم‌انداز پیش روی خودمان را ترسیم و هم پدیده‌های تمدنی مثل اربعین را فهم کنیم، باید عبرتی تاریخی از جهان غرب بگیریم. این گذاری که اندیشمندان غربی در خودشان تجربه کردند، ما هم باید توجه کنیم.

* یعنی همان حقیقتی که آنها با رنسانس زیر پا گذاشتند.

بله؛ با این زاویه‌نگاه، اول اینکه باید به حقایق و ساحت قدسی پدیده‌ها و به هویت و حقیقت نفس‌الامری و ملکوتی که پدیده‌های اجتماعی خصوصاً پدیده‌های فراگیری مثل تمدن ایجاد می‌کنند  توجه کنیم؛ در واقع همان حقیقت نفس‌الامری که سرمنشأ تحولاتشان می‌شود، باید در صورت‌بندی خودمان در نظر بگیریم.

گام دوم، توجه به عقلانیتی است که در پس تحولات تمدنی وجود دارد؛ مثلاً‌ وقتی در زیارت اربعین بخواهیم تحلیل تمدنی ارائه دهیم،‌ باید عقلانیتی که در پس کُنش این کنشگران و یا زائران وجود دارد،‌ مورد بررسی قرار دهیم. باید بدانیم چه نسبتی بین خودشان و تاریخ و دیگر انسان‌ها برقرار کردند. مفاهیم مبنایی مثل توحید،‌ عدالت و ولایت، مقولاتی هستند که باید در تحلیل تمدنی زیارت اربعین نسبت به آنها توجه شود. در ساحت اجتماعی، با ظلم‌ستیزی که در برابر یزید نشان می‌دهند،‌ قصد دارند عدالت را برای ما پررنگ کنند. نسبتی که زائران اربعین با امام حسین برقرار می‌کنند، بحث ولایت و مبنا بودن این مفهوم است.

پس یک تحلیل تمدنی دارای سه بعد است؛ «حقیقت نفس‌الامری» تمدنی که به نظر می‌رسد مهم‌ترین آنها است. این مسئله هویت حقیقی تمدن را شکل می‌دهد. دومین مورد، ساحت «عقلانیت تمدنی» است و سومین مورد که معمولاً در تحلیل تمدنی مورد غفلت واقع می‌شود، بحث «نظامات اجتماعی» و یا بعد بین‌الأذهانیِ تمدن است. اینها ما را به سه ــ چهار مؤلفه رهنمون می‌کند که مهم‌ترین آنها، رویکرد انضمامی و عینیت‌گرا در مطالعات تمدنی است.

* اکنون مشاهده می‌کنیم نظریه‌هایی که در حوزه تمدن و آینده‌پژوهشی وجود دارد، بیشتر در حد مباحث نظری باقی مانده و به سطح عمل نرسیده و یا بهتر است بگوییم غیر کاربردی هستند. این چالش از کجا ناشی می‌شود؟

مطالعات تمدنی به دلیل ماهیت کلان و فراگیری که داشته، کمی اندیشمندان را به سمت رویکرد انتزاعی سوق داده است؛ این امر سبب شده کمی از تحلیل انضمامی، عینیت‌گرا و کارکردگرای تمدنی غافل شوند. بالاخره مطالعات تمدنی باید خود را در جزئی‌ترین مسائل نشان دهد؛ زیرا صرفاً بررسی تمدن‌های سرزمین‌ها نیست، بلکه وقتی از بینش تمدنی سخن می‌گوییم، در واقع به تمدن به مثابه عینکی که بناست تمام مسائل را مورد تحلیل قرار دهد، می‌نگریم.

پس درست است که مطالعات تمدنی شاخصه‌های خاص مثل کلان‌نگری، یکپارچه‌نگری، ایجاد نسبت بین پدیده‌ها و نیز پویایی را در خود جای داده، اما باید حرفی هم برای گفتن درباره وضعیت حال پدیده‌ها داشته باشد. اگر این موضوع محقق نشود، هیچ دردی را دوا نمی‌کند و تبدیل به مفهومی انتزاعی و غیر کاربردی می‌شود،‌ همچنان که درباره اربعین این چالش را دیدیم. هدف باید کاملاً جزئی و انضمامی شود تا بتواند تمام جنبش‌ها و پویایی حرکت‌ها را معنا ببخشد و پیش ببرد. پس این تحلیل تمدنی که دارای سه بعد «حقیقت نفس‌الامری»، «عقلانیت تمدنی» و «نظامات اجتماعی» است، سه مؤلفه هماهنگی، پویایی و عینیت را شکل می‌دهند؛ یعنی نظام مناسبات انسانی که در ساحت بین‌الاذهانی یک تمدن به وجود می‎آید، با بینش تمدنی، به هماهنگی، پویایی و به عینیت‌شان توجه ویژه می‌شود. حالا این کلان‌نگری که تمدن دارد،‌ سطوح مختلفی دارد که در گستره تاریخ برخی از هبوط انسان شروع می‌کنند و تا رجعت و قیامت ادامه می‌دهند.

راه و رسم سربازی امام زمان (عج)/ خار پای امام نباشیم!روایت تاریخی از مراسم خواستگاری مادر امام زمان (عج)

انتهای‌پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: اربعین امام حسین ع اربعین امام حسین ع مطالعات تمدنی زیارت اربعین تحلیل تمدنی مورد انکار بینش تمدنی صورت بندی برای فهم پدیده ها تمدن غرب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۷۰۲۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

این ربات‌انسان‌نمای فوق سریع شما را حیرت‌زده می‌کند

در حالی که به نظر می‌رسد هر هفته یک ربات انسان‌نما به بازارعرضه می‌شود، هنوز از هیچ رباتی حرکاتی با سرعت یا دقت مدلی که شرکت چینی استیریبات(Astribot) منتشر کرده است، را ندیده‌ایم.

به گزارش ایسنا، عرصه حضور ربات‌های انسان‌نمای مجهز هوش مصنوعی در حال شلوغ‌تر شدن است. همین ماه گذشته، با دو پیشنهاد چشمگیر از شرکت اُپن‌ای‌آی(OpenAI) مواجه شدیم. یکی از آنها یک ربات لباسشویی تاشو از محققان نروژی شرکت ایکس‌وان(۱X) بود که مهارت‌های چشمگیر «لمس نرم» را نشان می‌دهد، و دیگری رباتی از محققان شرکت فیگور(Figure) که توانایی استدلال زبان طبیعی نسل بعدی را نشان می‌داد. سپس در این ماه، شرکت بوستون داینامیکس(Boston Dynamics) با مهارت حیرت‌انگیز تعبیه‌شده در ربات جدید اطلس(Atlas) خود ما را شگفت‌زده کرد و یوبی‌تک(UBTech) چین ربات سخنگو با لمس نرم خود به نام واکر ‌اس(Walker S) را معرفی کرد و این فهرست ادامه دارد.

به نقل از نیواطلس، ‌ اما ویدیوی جدیدی که به تازگی منتشر شده مهارت‌های یک ربات مجهز به هوش مصنوعی معروف به اس‌وان(S۱) را از یک شرکت نسبتا ناشناخته مستقر در سنژن به نام استیریبات(Astribot) را نشان می‌دهد. این ربات واقعا سریع و دقیق است و بر خلاف هر چیزی است که تاکنون دیده‌ایم.

به گفته شرکت استریبات، این ربات انسان‌نما می‌تواند حرکاتی را با حداکثر سرعت ۱۰ متر در ثانیه انجام دهد و بار ۱۰ کیلوگرمی را با هر بازوی خود حمل کند. البته این حقیقت که یک مرد بالغ از هر دوی این معیارها و سایر معیارهای استیریبات توانایی کمتری دارد، به هیچ وجه نباید باعث نگرانی باشد. آن‌طور که ویدیو نشان می‌دهد، این سرعت به اندازه‌ای است که می‌تواند یک سفره را از زیر مجموعه روی هم قرار گرفته‌ای از لیوان‌ها بیرون بکشد، بدون اینکه آنها بریزند.

این ربات نه تنها سریع است، بلکه فوق‌العاده دقیق است، از باز کردن و ریختن نوشیدنی، تراشیدن آرام خیار، چرخاندن ساندویچ در ماهیتابه و نوشتن متنی به صورت خوشنویسی از جمله توانایی‌های آن هستند. این ویدئو همچنین نشان می‌دهد که این ربات در تقلید حرکات انسان بسیار ماهر است، به این معنی که باید یادگیرنده خوبی باشد.

البته این ویدئو چند سوال نیز برای ما ایجاد کرده است. آیا S۱ نیمه پایینی بدن نیز دارد؟ همه ربات‌های انسان‌نمایی که تاکنون دیده‌ایم ابزارهایی برای حرکت دارند، اما به نظر می‌رسد این یک ربات نسبتا ثابت است. ما همچنین کنجکاو هستیم که کمی در مورد تاریخچه و پشتیبانی استیروبات و احتمال اینکه S۱ در نهایت تولید شود بدانیم.

در حال حاضر، می‌توانیم از وبسایت این شرکت اطلاعاتی به دست آوریم که می‌گوید در سال ۲۰۲۲ در شنژن تأسیس شده، توسعه این ربات حدود یک سال طول کشیده و انتظار می‌رود تا اواخر امسال به صورت تجاری در دسترس قرار گیرد. این سایت همچنین نشان می دهد که شرکت مادر به نام Stardust Intelligence، توسط لای جی (Lai Jie)، که با آزمایشگاه رباتیک تنسنت (Tencent)، بایدو و دانشگاه پلی تکنیک هنگ کنگ نیز کار می‌کرده، تاسیس شده است.

این شرکت همچنین بیان می‌کند که نام استیریبات از یک ضرب المثل لاتین باستانی گرفته شده که به معنای «سفر در سختی‌ها برای رسیدن به غبار ستاره‌ای» است که نشان دهنده برنامه بلند مدت شرکت و تعهد قاطعانه آن به توسعه و رواج فناوری ربات هوش مصنوعی است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • خلیج فارس یکی از مهم‌ترین حوزه‌های تمدنی ماست/ نسل جوان باید با گذشته پرافتخارمان آشنا شود
  • بانک دی استخدام می کند (+جزئیات)
  • فلسفه نام‌گذاری ماه‌های شمسی چیست؟
  • خلیج فارس تا ابدخلیج فارس خواهد بود/یکی ازمهم‌ترین حوزه‌های تمدنی
  • پرسپولیس به توانایی فراموشی نیازمند است!
  • دانشگاه حضرت معصومه(س) باید به عنوان یک هویت مستقل بماند
  • این ربات‌انسان‌نمای فوق سریع شما را حیرت‌زده می‌کند
  • دیدگاه یک استاد دانشگاه درباره تعطیلی جمعه و شنبه
  • بیل گردانی نمادی از آیین‌های تمدنی کشور
  • (ویدئو) اشکان خطیبی در اروپا: دیگر توانایی کار کردن ندارم