Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-05-06@12:00:38 GMT

شاعری که پدیده شد

تاریخ انتشار: ۳۰ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۱۷۲۶۴۸

شاعری که پدیده شد

ورود شعر انقلاب به حوزه دانشگاه و استادان برآمده از شعر و ادبیات انقلاب، در این دیار از بسامد بالایی برخوردار است و در حال حاضر نیز نسل جوان شعر انقلاب در این استان به‌طرز چشمگیری فعالیت دارند و محمدحسین انصاری‌ نژاد که زندگی و فعالیت‌های فرهنگی و ادبی‌اش بیشتر در این دو استان بوده، از فعال‌ترین چهره‌ها هم در کیفیت و کمیت سرودن و هم مدیریت فرهنگی و ادبی بوده و از نادر افرادی است که به خوبی توانسته این دو وجه جمع‌نشدنی را در وجود خویش به خوبی جمع کند و در هر دو وجه هم به شکل چشمگیری بدرخشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



ارجمندی یک اثر ادبی بر این است که صاحب اثر چقدر مؤلف و مقلد باشد، هرچه درصد تألیف بیشتر باشد اثر به ذات هنر نزدیک‌تر و تأثیرگذارتر خواهد بود.

این در حالی است که خصیصه‌های ذهنی و زبانی بسیاری در روند خلق اثر و تألیف آن نقش‌آفرینی می‌کنند تا اثر ارجمندی برخاسته از فردیت شاعر را پیدا کند. این فردیت‌ها، هم در حوزه فرم و زبان خود را نشان می‌دهد و هم در حوزه ذهن و محتوا.

با نگاهی به کتاب «بیدهای بی‌ مجنون» درمی‌یابیم خصیصه‌هایی که منجر به تشخص و فردیت متعالی و سبک‌ساز شده است در این کتاب به چشم می‌خورد؛ بیدهای بی‌مجنون تجلی بعد تألیفی و فردیت شاعر در ذهن و زبان است.  

گستردگی دایره واژگان ازجمله ویژگی‌های شعر انصاری‌نژاد است. استفاده از تعابیر نو، بازسازی برخی تلمیحات به شکل متفاوت و خلاقانه با نگاهی به تلمیحات گذشته، تلمیح‌سازی از منابع جدید در حوزه فرهنگ و ادبیات روزگار ما، وجود آموزه‌های موسیقی و زیبایی‌های لفظی از میراث ادبیات گذشته در شعر و... از جمله عناصر سبک‌ساز و هویت‌بخش شعر انصاری‌نژاد است.

زلالی و صداقت و صمیمیت در شعر انصاری‌نژاد مواج است و در مواجهه با شعر او درمی‌یابیم که واژگان، پاره‌های دل شاعر هستند که بر جان مخاطب می‌نشیند.

شاعر هیچ کدام از شعرهای خود را به صرف سخنوری و هنرنمایی نسروده است بلکه همه شعرها از سر ضرورت و درد سروده شده و ریشه در دردهای اجتماعی و تاریخی و نگاه اصلاح‌گرایانه شاعر دارد.

گزیده‌هایی هم که انصاری‌نژاد از شعر شاعران متقدم انتخاب و منتشر کرده کارهای ارزشمندی است. برای نمونه کتاب «رعشه بر دریا» دری برای ورود به جان و جهان واعظ قزوینی است. در این کتاب بیش از هر چیز با حسن انتخاب و توانمندی در ارائه یک اثر گزیده منسجم از آثار واعظ قزوینی مواجهیم.

مصطفی محدثی خراسانی - شاعر / روزنامه جام جم

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: مصطفی محدثی خراسانی شعر انقلاب محمدحسین انصاری نژاد بیدهای بی مجنون انصاری نژاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۷۲۶۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ماجرای جالب شاعر شدن شهرام شکیبا + فیلم

شهرام شکیبا، منتقد سینما، شاعر طنزپرداز، مجری و بازیگر تلویزیون است که با حضور در فصل جدید برنامه مدار بسته به تعریف ماجرای ورودش به عرصه شعر پرداخته است.

 

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان فیلم و صوت فیلم و صوت

دیگر خبرها

  • ماجرای جالب شاعر شدن شهرام شکیبا + فیلم
  • در مرحله دوم انتخابات، نامزدی که اکثریت نسبی آرا را کسب کند، پیروز است
  • نمایشگاه کتاب؛ بهترین فرصت برای ارتباط‌ فرهنگ‌های بومی
  • آب‌ بسته بندی چه مزیت هایی دارد
  • شاعری که براساس دانش ادبی شعر نسروده!
  • جایگاه میرنوروز از نگاه ملی مغفول مانده است
  • قالیباف پدیده انتخابات شد، مفتح رکورددار شد
  • قالیباف پدیده انتخابات شد، مفتح رکورددار شد /آراء کدام منتخبان مجلس دوازدهم باطل شد؟ /افزایش سهم وزرای احمدی نژاد در پارلمان
  • انصاری: استکبار قادر به پوشاندن جنایت صهیونیست‌ها نیست
  • سجده شکر، پاسخ ساسان به حاشیه‌سازان(عکس)