Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر توانمندسازی صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: ایران در سال ۲۰۲۱ با ۷ پله صعود و کسب جایگاه ۶۰ جهان، به عنوان یکی از کشور‌هایی که بیشترین ارتقای رتبه را داشته است، معرفی شد.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، مرضیه شاوردی مدیر توانمندسازی صندوق نوآوری و شکوفایی و دکترای سیاستگذاری علم و فناوری با اشاره به اینکه گزارش GII ۲۰۲۱، ضمن ارزیابی عملکرد نوآوری ۱۳۲ کشور جهان، جدیدترین روند‌های نوآوری را بررسی کرده است؛ گفت: ایران که در سال ۲۰۲۰ در جایگاه ۶۷ جهان قرار گرفته بود، در سال ۲۰۲۱ با ۷ پله صعود و کسب جایگاه ۶۰ جهان، به عنوان یکی از کشور‌هایی که بیشترین ارتقای رتبه را داشته است، معرفی شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  در گزارش شاخص جهانی نوآوری ۲۰۲۱، رده‌بندی کشور‌ها به تفکیک منطقه و سطح درآمدی نیز ارائه شد که کشور ایران در میان کشور‌های دارای درآمد متوسط به بالا در جایگاه ۱۳ و در میان کشور‌های منطقه آسیای مرکزی و جنوبی، پس از هند، در جایگاه دوم قرار گرفت.
 
وی افزود: همچنین درگزارش GII ۲۰۲۱، از ۸۱ زیرشاخص در قالب ۷ رکن (۵ رکن مربوط به شاخص‌های ورودی و ۲ رکن مربوط به شاخص‌های خروجی) برای محاسبه امتیاز و رتبه کشور‌ها استفاده شده است.
 
این متخصص سیاستگذاری علم و فناوری با بیان اینکه ایران، از نظر شاخص‌های ورودی در جایگاه ۸۶ و از نظر شاخص‌های خروجی در جایگاه ۴۴ قرار گرفته و بدترین رتبه در میان ارکان ورودی مربوط به «نهادها» (۱۲۴) و بهترین رتبه مربوط به «سرمایه انسانی و پژوهش» (۴۹) است. اما در میان ارکان خروجی نیز، بهترین رتبه ایران در میان ۱۳۲ کشور جهان مربوط به «خروجی‌های دانش و فناوری» و «خروجی‌های خلاق» (۴۶) است.
 
شاوردی ادامه داد: در میان زیرشاخص‌های بررسی‌شده، بهترین رتبه‌های کشورمان مربوط به «نشان تجاری» (در رکن خروجی‌های خلاق) (۱)، «دانش‌آموختگان علوم و مهندسی» (در رکن سرمایه انسانی و پژوهش) (۳) و «طرح صنعتی» (در رکن خروجی‌های خلاق) (۴) است.
 
وی بدترین رتبه‌ها را نیز مربوط به «کیفیت رگولاتوری» (در رکن نهادها) و «نرخ تعرفه» (در رکن پیچیدگی بازار) (۱۳۰) و «سهولت شروع کسب‌وکار» و «ثبات سیاسی و عملیاتی» (در رکن نهادها) (۱۲۹) اعلام کرد.
 
 
 
متخصص سیاستگذاری علم و فناوری با اشاره به اینکه تعداد کمی از کشور‌ها همواره در اوج عملکرد نوآورانه بوده‌اند، گفت: کشور‌های سوئیس، سوئد، ایالات متحده آمریکا و انگلیس طی سه سال گذشته جزء ۵ کشور برتر بوده‌اند و کره جنوبی برای اولین بار در سال ۲۰۲۱ به جمع ۵ کشور برتر پیوسته است. ۲۵ کشور نوآور برتر GII ۲۰۲۱ عمدتاً از اروپا هستند و پنج کشور آسیایی جزء ۱۵ کشور برتر قرار دارند (کره جنوبی (۵)، سنگاپور (۸)، چین (۱۲)، ژاپن (۱۳) و هنگ‌کنگ (۱۴)).  
 
وی با بیان اینکه کشور‌های منتخب دارای درآمد متوسط، در حال تغییر دورنمای نوآوری هستند، تصریح کرد: چین، ترکیه، ویتنام، هند و فیلیپین وزن خود را افزایش می‌دهند. چین، همچنان تنها اقتصاد دارای درآمد متوسط است که در میان ۳۰ کشور نوآور برتر جهان جای دارد. ترکیه (۴۱)، تایلند (۴۳)، ویتنام (۴۴)، روسیه (۴۵)، هند (۴۶)، اوکراین (۴۹) و مونتنگرو (۵۰) خود را در میان ۵۰ کشور برتر GII ۲۰۲۱ جای داده‌اند. چهار کشور ترکیه، ویتنام، هند و فیلیپین با فرارسی نظام‌مند توانسته‌اند جایگاه خود را در این رده‌بندی ارتقا دهند و در کنار هم پتانسیل تغییر دورنمای نوآوری جهان را دارند.
 
به گفته شاوردی برخی کشور‌های در حال توسعه، عملکردی فراتر از سطح توسعه اقتصادی خود دارند. هند، کنیا، جمهوری مولداوی و ویتنام رکورد عملکرد نوآورانه فراتر از سطح توسعه کشور خود را برای یازدهمین سال متوالی ثبت کرده‌اند. برزیل، ایران و پرو برای اولین بار در سال ۲۰۲۱، عملکردی فراتر از سطح توسعه خود داشته‌اند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: صندوق نوآوری و شکوفایی رتبه بندی جهانی سال ۲۰۲۱ کشور برتر کشور ها GII ۲۰۲۱ ۵ کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۷۲۹۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۴۰ روستای شهرستان اهر از نعمت آب شرب برخوردار شدند

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد خانی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: شرکت آب و فاضلاب استان در سال گذشته در راستای اجرای طرح تامین آب روستاهای استان و محرومیت زدایی از چهره روستاها از ۲ محل اعتباری طرح های ملی و استانی اقدام به تحت پوشش قراردادن ۴۰ روستا با بیش از ۱۵۷۰ خانوار در شهرستان اهر نموده است.

وی افزود: ارتقای هرچه بیشتر شاخص‌های فعلی به خصوص در بخش روستایی با روی کار آمدن دولت مردمی در دستور کار وزارت نیرو قرار گرفته است، بر این مبنا جهاد آبرسانی با هدف ارتقای شاخص‌های دسترسی جمعیت روستایی به آب پایدار جزو اولویت‌های وزارت نیرو قرار دارد تا از این طریق با استفاده از ابزارهایی نظیر تخصیص، توسعه زیرساخت توزیع آب و سایر ساخت و سازهای مورد نیاز شرایط جهش در آبرسانی روستایی مهیا شود.

خانی افزود: در این طرح با اجرای حفر و تجهیز ۳ حلقه چاه، احداث ۱۰ باب مخزن با مجموع ظرفیت ۶۵۰ متر مکعب و اجرای ۱۴ کیلومتر خط انتقال، ۵۵۰ نفر جمعیت از نعمت آب شرب سالم و بهداشتی بهره مند شده و تحت پوشش خدمات شرکت آب و فاضلاب استان آذربایجان شرقی قرار گرفته اند.

کد خبر 6092837

دیگر خبرها

  • نوجوان دشتستانی مدال طلای مسابقات جهانی اختراعات ترکیه را کسب کرد
  • ارزش های اخلاقی در ایرانیان بالاترین رتبه را در جهان دارد
  • سومین دور مذاکرات مربوط به توافقنامه امنیتی آمریکا و اوکراین
  • مقابل نساجی برای ارتقای جایگاه ذوب‌آهن تلاش می‌کنیم
  • ۴۰ روستای شهرستان اهر از نعمت آب شرب برخوردار شدند
  • صادرات بیش از ۲ میلیون دلار صنایع دستی فارس به خارج از کشور
  • روز جهانی کار و کارگر
  • امضای تفاهم‌نامه همکاری میان کمیته امداد و مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی
  • سپاه بزرگ‌ترین نیروی ضد تروریسم جهان است/ آمریکا به دنبال آتش بس در غزه نیست
  • سپاه بزرگترین نیروی ضد تروریسم جهان است/ آمریکا به دنبال آتش بس در غزه نیست