Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، همه ساله فصل پاییز که می‌شود حال و هوای روستا‌های ملایر جور دیگری است، جنب و جوش شیره‌پزی در همه جا دیده می‌شود و بوی خوش شیره فضای کوچه‌پس‌کوچه‌ها را پر می‌کند.

اواخر تابستان و اوایل پاییز همزمان با فصل برداشت انگور اهالی روستا‌های ملایر روز‌های پرمشغله‌ای دارند روز‌هایی که دیگر به رسم و رسوم آن‌ها تبدیل شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آیین شیره‌پزی در تمام روستا‌های ملایر انجام می‌شود، اما مانیزان یکی از روستا‌های هدف گردشگری این شهرستان است که دیگر به نماد شیره‌پزی تبدیل شده است.

مانیزان روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان ملایر است که آن را پایتخت شیره انگور می‌نامند؛ روز‌های پایانی تابستان و آمدن پاییز برای آن شیرین و معطر به بوی شیره‌پزی است و همه سخت مشغول کار هستند.

شیره‌پزی مانیزان هر سال در قالب جشنواره برگزار می‌شد و گردشگرانی از نقاط مختلف برای مزه کردن شیره و خرید آن به انجا سفر می‌کردند، اما دو سالی است که کرونا این رویداد را نیز تعطیل کرده است هر چند شیره پزی‌ها همچنان ادامه دارد و مردم می‌توانند برای خرید به آن‌ها مراجعه کنند.

معاون گردشگری میراث فرهنگی همدان در همین زمینه در گفتگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: شیره‌پزی روستای مانیزان همچون گذشته پابرجاست، اما به علت کرونا و قرار گرفتن در آستانه اربعین حسینی و رحلت پیامبر (ص) جشنواره‌ای برگزار نخواهد شد.

علی خاکسار بیان کرد: آیین شیره‌پزی مانیزان یک روز به صورت مجازی از شبکه‌های اجتماعی پخش خواهد شد، اما حضوری برنامه‌ای برگزار نمی‌شود.

او تصریح کرد: اهالی روستای مانیزان همچون گذشته محصولات خود را عرضه می‌کنند و مردم می‌توانند برای خرید مصولات مورد نیاز مراجعه کنند، ولی مراسم رسمی وجود ندارد.

منبع: فارس

انتهای پیام/د.ا

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: میراث فرهنگی و گردشگری جشنواره شیره پزی شیره پزی مانیزان شیره پزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۷۳۵۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حضور بیش از ۲۰۰ شرکت تولیدکننده و دانش بنیان در کنگره ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی

به گزارش انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی تشخیص طبی ایران، شهروز همتی دبیر علمی پانزدهمین کنگره بین المللی و بیست و یکمین کنگره کشوری ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی تشخیص پزشکی ایران در حاشیه برگزاری این کنگره اظهار کرد: کنگره امسال از تاریخ ۱۱ تا ۱۴ اردیبهشت ماه در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار می‌شود که در این کنگره، ۲۵ محور علمی وجود دارد و ۴۵کارگاه آموزشی برگزار خواهد شد.

وی افزود: در این کنگره و در بخش نمایشگاهی، بیش از ۲۰۰ شرکت تولید کننده و دانش بنیان حضور دارند .

همتی بیان کرد: هرسال کنگره یک رویکرد اصلی دارد ودر سنوات گذشته رویکرد اصلی کنگره کرونا  هوش مصنوعی بوده است، اما امسال نقش ومحوری کنگره، نقش آزمایشگاه‌ها در نظام سلامت است.

وی ادامه داد: مطالب علمی در کارگاه‌ها براساس نیازسنجی‌ها ارائه می‌شود و پیش بینی می‌شود ۸ هزار نفر از کنگره امسال بازدید کنند و ۳۵۰۰ نفر تاکنون در بخش علمی ثبت نام کرده اند که نسبت به سال گذشته افزایش مخاطب شاهد هستیم.

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی بهداشت و درمان

دیگر خبرها

  • ۱۰ هنرمند فعال نمایش عروسکی تقدیر می‌شوند
  • سالن کنسرت در ملایر ساخته می شود
  • امسال همه شهر‌ها و روستا‌های لرستان از نعمت گاز برخوردار می‌شوند
  • آئین گرامیداشت روز شوراها در گناوه برگزار شد
  • سومین جشنواره ملی تئاتر خیابانی رضوی به شناخت ابعاد شخصیت امام رضا (ع) نزدیکتر شد
  • جشنواره دست سازه ها در بجنورد
  • هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه به ایستگاه پایانی رسید
  • حضور بیش از ۲۰۰ شرکت تولیدکننده و دانش بنیان در کنگره ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی
  • دستگیری ۲۵ نفر از داوطلبان متقلب کنکور/ سالم ترین کنکور را برگزار کردیم
  • تجلیل از برگزیدگان جشنواره نوجوان سالم در کرمان