Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/هرمزگان عضو هیات علمی گروه جامعه شناسی دانشگاه پیام نور هرمزگان گفت: در خصوص مقایسه کیفیت، مزایا و معایب کلاس های مجازی و حضوری نظرات مختلفی وجود دارد.

محبوبه مهرابی در گفت و گو با ایسنا، در خصوص مقایسه کیفیت کلاس های مجازی و حضوری عنوان کرد: در عمده نظراتی که به صورت شفاهی چه در کف جامعه، چه در از نظرمتخصصین و چه از نظر افرادی که با این موضوع دست و پنجه نرم می کنند همچون دانش آموزان دانشجویان و سایر افراد مشاهده می شود، وجود دارند این است که افراد یک طرف ترازو را سنگین تر می دانند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یعنی بعضی از این افراد کلاس های مجازی و برخی دیگر کلاس های حضوری را ستایش می کنند.

وی با بیان این که واقعیت قضیه این است که تمام عناصرجامعه، تمام فضاها و مکان های یک جامعه، تمام مناسبات و تعاملات موجود در یک جامعه متاثر از شرایطی است که در جامعه ای بزرگتر وجود دارد، ادامه داد: هیچ چیز مجزا و منفکی از اجزای دیگر جامعه در یک جامعه دیگر وجود ندارد. جامعه مانند یک سیستم است که در آن همه چیز باید باهم و هماهنگ بایکدیگر کار کند.

در یک جامعه توسعه یافته این موضوع کمتر مطرح می شود که کلاس مجازی بهتر است یا کلاس حضوری؟

مهرابی با اشاره به این که برای مثال شما اگر با یک جامعه توسعه یافته مواجه شوید متوجه خواهید شد که در آن همه چیز با هم در سطحی از توسعه در حال کار هستند، افزود:  چه روبط انسان ها، چه مناسبات انسان ها و  شبکه های مختلفی که در جامعه وجود دارند و یا حتی نحوه حکومترانی تشکیل می شوند، به طور کلی هرجزئی از این جامعه را که می بینید، رگه های قوی توسعه یافتگی در آن مشهود است. قطعا در یک جامعه همچون یک ماشین همه چیز باید هماهنگ و هم سطح حرکت کنند.

در یک جامعه سنتی نیز این موضوع کمتر مطرح می شود که کلاس مجازی بهتر است یا کلاس حضوری؟

وی ادامه داد: زمانی که وارد یک جامعه سنتی می شوید تمام اجزای موجود در جامعه سنتی است، روابط بین انسان ها سنتی، مناسبات بین انسان ها سنتی و ادارات همگی به شکل سنتی اداره می شوند و هرآنچه که در این جامعه مشاهده می کنید کاملا سنتی است. بازهم در این جوامع سوال آنلاین بهتر است یا حضوری مطرح نمی شود. در این جوامع تعاملات چهره به چهره مورد قبول است و در مقابل در جوامع مدرن تعاملات چهره به چهره کمتر است درروابط افراد منافع شخصی مطرح است و در نهایت منافع جمعی نیز دنبال می شود.

این سوال سوالی است که در کشور های در حال توسعه به عنوان یک مسئله مطرح می شود

این عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور ادامه داد: در تمام  زوایای کشورهای در حال توسعه اختلاطی از سنت و مدرنیته مشاهده می شود. همواره از زمانی که مدرنیته به شکل جدی از غرب آغاز، از قرن 18 به بعد بسیار مطرح و نیز از زمان قاجار وارد ایران شد؛ قضاوت درخصوص این که سنت بهتر است یا مدرنیته مطرح بوده است.

مهرابی بیان کرد: مسیر توسعه یک مسیر طولانی است و ترکیبی از عوامل داخلی و خارجی را شامل می شود شاید همچنان پس ازگذشت 150 سال ما همچنان یک کشور در حال توسعه هستیم.

در کشور های در حال توسعه بخش هایی از جامعه سنتی و بخش هایی دیگر مدرن است

وی عنوان کرد: آن بخش هایی که در نظارت و کنترل سنت است بیشتر داخلی است برای مثال تولیدات داخلی، روابط داخلی را در بخش سنتی جامعه در حال توسعه می توان نام برد. اما در مقابل بخش هایی وجود دارند که تحت تاثیر روابط خارجی هستند. ما ناگزیر هستیم به دلیل این که در یک سیستم جهانی در حال زیستن هستیم به سمت آن ها رویم. این بخش تحت تاثیر تکنولوژی های خارجی که اتفاقا لزوما نمی توان گفت این بخش ها بخش مضر هستند، بلکه در بسیاری از مواقع بسیار خوب و مفید بوده اند، هرچند معایبی نیز وجود داشته است. پس باز هم می بینیم که این سوال که مجازی بهتر است یا حضوری مختص کشورهای در حال توسعه است.

پیش از این کلاس های برخی از موسسات و دانشگاه ها در بستر مجازی تشکیل می شد

مهرابی افزود: از یک طرف شاید بسیاری از کلاس ها تا به امروز به صورت سنتی و حضوری برگزار می شد اما برخی از موسسات یا آموزشگاه ها همچون دانشگاه پیام نور به اقتضائات روز دنیا به آموزش مجازی پیوسته بود، اما 95 درصد بدنه آموزش به صورت کاملا حضوری و سنتی اداره می شد. امکانات مدرنی که وجود داشت امکاناتی بودند که در مدارس تحت نظارت معلمان استفاده می شد.

کیفیت یک کلاس تحت تاثیر المان های مختلف است

این عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور بیان کرد: نمی توان گفت کیفیت کلاس های مجازی بهتر است یا حضوری چرا که کیفیت یک کلاس تحت تاثیر المان های مختلف است. حتی می توان گفت بخشی از کیفیت یک کلاس به هنر معلم و استاد در تدریس و متمرکز کردن توجه دانش آموزان و دانشجویان است.

وی افزود: از موارد موجود که خارج از اراده معلم، استاد، دانش آموز و دانشجو است امکاناتی است که در فضای کلاس ها چه حضوری و چه مجازی وجود دارد. هرکدام از این ها تحت تاثیر المان های بسیاری قرار دارد که شاید خارج از اراده افراد باشد . اما چه کلاس حضوری و چه کلاس آنلاین هرکدام امکانات خاص آن ها براورده شود قطعا کلاس می تواند کیفیت خوبی را دارا باشد.

مهرابی ادامه داد: برای مثال اگر سرعت اینترنت عالی بود و تمام افراد از نظر تجهیزات در شرایط مناسب و یکسانی قرار داشته باشندو مدرس خوبی برای کلاس های مجازی وجود داشته باشد، این کلاس به شدت از کیفیت بالایی برخوردار خواهد بود و همچنین فراهم بودن امکانات مناسب در کلاس های حضوری سبب خواهد شد کیفیت کلاس های حضوری نیز به مراتب خوب و مناسب باشد.

عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور عنوان کرد: در حال حاضر با توجه به تمام نکات ذکر شده نمی توانیم به لحاظ کیفیت یکی را بر دیگری ترجیح دهیم، اما مسئله ای که مطرح است این است که با توجه به این که ما یک کشور توسعه یافته نیستیم که عدالت اجتماعی در تمام نقاط وجود داشته باشد و تمام افراد جامعه از شرایط و امکانات از جمله اینترنت یکسانی برخوردار باشند، این عدالت را آموزشی را بیشتر در کلاس های حضوری می توان اجرا و مشاهده کرد.

مزایا و معایب کلاس های حضوری و مجازی

وی با بیان این که در خصوص معایب و مزایای کلاس های حضوری و مجازی می توان گفت کلاس های حضوری روابط چهره به چهره وجود دارد، اظهار کرد: در رابطه چهره به چهره یک مدرس امکانات بیشتری را برای گرداندن و نظارت بر کلاس در اختیار دارد، معلم یا استاد می تواند از حالات چهره خود در شرایط مختلف کلاس، راه رفتن و حرکات دست و تن صدا و به طور کلی تکنیک های مختلف، استفاده کند که دانش آموزان یا دانشجویان را متمرکز درس کند.

وی بیان کرد: در کلاس های حضوری سطح و کنترل یادگیری در نظارت و کنترل معلم یا استاد است. بودن چندین ساعته تنها در فضای درس و کلاس سبب می شود توجه و تمرکز بیشتر باشد.

مهرابی در خصوص  دیگر مزایای کلاس های حضوری گفت: تمام افرادی که در زمان کلاس در آن کلاس حضور دارند از امکانات و شرایط یکسانی برخوردارند و نه تنها استرس مضاعفی بر عده ای از دانش آموزان یا دانشجویان تحمیل نمی شود، بلکه همه چیز تحت کنترل استاد و دانش آموز است و تنها انجام تکالیف توسط دانش آموز و دانشجو و نظارت توسط معلم و استاد و آماده شدن برای امتحان وجود دارد.

هزینه زمان و هزینه مادی در کلاس های حضوری وجود دارد

این استاد دانشگاه همچنین در خصوص معایب کلاس های حضوری بیان کرد: دانش آموز یا دانشجو در کلاس حضوری باید دو هزینه متحمل شوند، اول هزینه زمان و دوم هزینه مادی.

وی با بیان این که اختصاص زمان حضور در جهت آماده شدن و رفت و آمد وجود دارد، ادامه داد: همچنین هزینه دعوت و اسکان و استفاده از از اساتید مطرح از سایر شهرها در کلاس های مجازی حذف یا کاهش یافته است و به صورت کلی دانش آموزان و دانشجویان بیشتری با حضور در کلاس های مجازی اساتید مطرح می توانند از روش تدریس و تکنیک های اساتید مطرح به راحتی بهره مند شوند.

مهرابی عنوان کرد: ازسایر معایب کلاس های مجازی  کلاس های مجازی تحت کنترل نبودن کلاس توسط استاد نام برد و در مقابل مواجه شدن دانشجو با  مسائل شخصیتی خود است. اگر برای مثال دانش آموز یا دانشجویی با مشکل تمرکز در کلاسی حضور داشته باشد، احتمال این که تمرکزوی  در کلاس مجازی مختل شود بیشتر است.

وی بیان کرد: در کلاس های آنلاین می توان از اعتماد مدرس سوء استفاده کرد و همچنین امکان تقلب در کلاس های مجازی بسیار بیشتر است.

این ستاد دانشگاه در پایان گفت: در شرایط خاص اجتماعی همچون همه گیری کرونا برگزاری کلاس های مجازی بسیار خوب و مفید است هرچند استرس مضاعفی در کلاس های مجازی وجود دارد و دور از کنترل مدرس و دانشجو یا دانش آموز بوده و آن قطعی اینترنت است، این معضل اخیرا با توجه به قطعی مکرر برق و مواجه شدن دانشجویان با شمکل قطعی اینترنت در زمان در امتحانات تشدید می شد. در نهایت برای این که حق دانشجویی ضایع نشود در دروسی  4 مرتبه امتحان برگزار می شد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی علمی و آموزشی همه باهم علیه کرونا مجازی بهتر کلاس های حضوری کلاس های مجازی دانشگاه پیام نور کلاس های مجازی حال توسعه معایب کلاس عضو هیات علمی چهره به چهره دانش آموزان یک جامعه توان گفت جامعه سنتی کلاس حضوری کلاس ها کلاس حضور دانش آموز تحت تاثیر برای مثال کیفیت یک بخش هایی انسان ها همه چیز بخش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۷۳۷۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کنایه سنگین همتی به سخنان قالیباف/ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، عبدالناصر همتی، رییس پیشین بانک مرکزی در تازه‌ترین یادداشت در فضای مجازی نوشت: رییس مجلس گفته‌اند: مالیات بر سوداگری شامل ۰.۵ درصد جامعه می‌شود و نگرانی ندارد!

حتی اگر درصد اعلامی درست هم باشد، این نوع اظهارنظر بی‌توجهی به کارکرد علم اقتصاد و انتقال اثرات غیرمستقیم این نوع از مالیات.ها به سایر طبقات جامعه و فراهم شدن اسباب خروج سرمایه از کشور است.

در واقع برمبنای مالیات بر عایدی سرمایه از کسانی که به حکم عقل، در مقابل تورم از خود حفاظت می‌کنند، مالیات گرفته و صرف مخارجی می‌کنند که غالبا برای رشد اقتصادی زیان‌بار هستند.

بهتر است به جای این اقدامات، با علل تورم که موجب سفته‌بازی است، مقابله کنید و این‌قدر هم زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید!

۲۲۳۲۲۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899595

دیگر خبرها

  • هدفگذاری نوسازی مدارس برای احداث ۲ هزار کلاس درس در اردبیل
  • روایت فرمانده فراجا از اهمیت هجمه سنگین دشمن علیه فرهنگ جامعه
  • نباید اجازه دهیم کارگران دچار رنج شوند/ لزوم پرداخت به موقع حقوق
  • کنایه سنگین همتی به سخنان قالیباف: زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید
  • کنایه سنگین همتی به سخنان قالیباف/ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید
  • ۱۰۰ مدرسه خطرآفرین در چهارمحال‌ و بختیاری وجود دارد
  • شناسایی ۱۰۰ مدرسه خطرآفرین در چهارمحال و بختیاری
  • نیاز چهارمحال و بختیاری به احداث ۱۰۰۰ کلاس درس
  • ۹۵ میلیارد تومان صرف خرید تجهیزات مدارس چهارمحال وبختیاری شد
  • فضای مجازی باید باعث افزایش انسجام جامعه شود