Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@00:57:12 GMT

بیش از ۷۵۰ هزار تن سیب زمینی در اردبیل تولید می شود

تاریخ انتشار: ۳۰ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۱۷۴۲۴۰

بیش از ۷۵۰ هزار تن سیب زمینی در اردبیل تولید می شود

به گزارش ایرنا، خلیل نیکشاد روز سه شنبه در بازدید از مزارع برداشت محصول سیب‌زمینی شهرستان اردبیل افزود: در مجموع ۲۱ هزار هکتار از اراضی دشت اردبیل زیر کشت سیب زمینی رفته و پیش بینی و برآورد می شود از این سطح بیش از ۷۵۰ هزار تن سیب زمینی برداشت شود.

وی افزود: نیاز و مصرف سیب زمینی اعم از خوراکی، بذر و صنایع تبدیلی در داخل استان ۲۰۰ هزار تن است و مابقی آن علاوه بر تامین سیب‌زمینی مورد نیاز سایر استان‌ها به برخی از کشورها از جمله روسیه، جمهوری آذربایجان، ترکمنستان و عراق صادر می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اظهار کرد: ۹۵ درصد محصول سیب‌زمینی کشت شده در استان اردبیل را رقم آگریا و مابقی را ارقام متفرقه جِلی، فونتانه، بامبا، اسپیریت، نیلوا، کایزر، امرفونا و ساتینا تشکیل می‌دهد.

فرماندار اردبیل هم در این بازدید گفت: هم‌اکنون بیش از ۷۰ درصد از مزارع سیب‌زمینی شهرستان اردبیل تحت پوشش آبیاری نوین قرار گرفته که این امر در مصرف بهینه آب و افزایش تولید بسیار موثر بوده است.

امامی یگانه افزود: امسال تاکنون پنج واحد سردخانه جدید در شهرستان اردبیل راه اندازی شده و در کنار آن زمینه صادرات محصول سیب زمینی شهرستان به کشورهای جمهوری آذربایجان، روسیه، ترکمنستان و عراق فراهم شده است.

وی اظهار کرد: سیب زمینی تولید شهرستان اردبیل علاوه بر صنایع تبدیلی استان، تمامی صنایع تبدیلی وابسته به سیب زمینی را در کشور تامین می کند.

کشت سیب‌زمینی در اوایل فصل بهار هر سال در اراضی شهرستان‌های اردبیل، نیر، نمین و سرعین آغاز شده و محصول تولیدی نیز از ماه آخر تابستان برداشت می‌شود.

سیب‌زمینی تولید شده در این استان از لحاظ کیفیت، درصد ماده خشک، وجود کمترین میزان باقی مانده سموم و کود در جایگاه برتر کشور قرار دارد ، این محصول جزو محصول پاک به شمار می‌رود و از نظر کیفیت و کمیت قابل رقابت با سیب زمینی تولیدی کشورهای اروپایی است.

سالانه بیش از  ۸۰۰ هزار تن محصول سیب زمینی در استان اردبیل تولید می‌شود که معادل ۳۰ درصد مجموع محصول تولیدی شده در کشور است. این استان در تولید سیب زمینی در کشور در جایگاه دوم قرار دارد.

برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی برداشت محصول کشاورزی استان اردبیل

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی برداشت محصول کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی برداشت محصول کشاورزی استان اردبیل محصول سیب زمینی شهرستان اردبیل سیب زمینی هزار تن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۷۴۲۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محصولات سبز نفت سپاهان امسال وارد بازار می‌شوند

مدیرعامل شرکت نفت سپاهان با اشاره به اینکه از محل صادرات ۵۰۰ هزار تن محصول تولیدی در سال ۱۴۰۲، ۴۰۰ هزار میلیون دلار ارزآوری برای کشور حاصل شده است، گفت: دو پروژه مهم توسعه‌ای این شرکت برای تولید محصولات باکیفیت امسال به بهره‌برداری می‌رسد که نقشی مهم در تکمیل زنجیره ارزش و توسعه سبد صادراتی خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار شانا، فرهاد امین‌دهقان در نشستی خبری که ظهر امروز (دوشنبه، ۱۰ اردیبهشت‌ماه) با حضور اصحاب رسانه در حاشیه نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ برگزار شد، بیان کرد: این شرکت سال گذشته با ۱۰۰ درصد ظرفیت، ۷۴۶ هزار تن تولید محصول داشته که از این مقدار ۵۰۰ هزار تن آن به ارزش ۴۰۰ میلیون دلار صادر شده است.

وی همچنین با اشاره به تمرکز این شرکت برای به‌دست آوردن بازار آفریقا گفت: این شرکت هم‌اکنون محصولات خود را به ۱۱ کشور دنیا از جمله هند، چین، امارات،‌ کشورهای آذری زبان و برخی کشورهای آفریقایی صادر می‌کند.

مدیرعامل نفت سپاهان با تأکید بر اینکه تولید محصولات باکیفیت در نفت سپاهان در اولویت اصلی قرار دارد،‌ افزود: این شرکت به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده روغن پایه در منطقه خاورمیانه، کیفیت را به جای تنوع محصولات سرلوحه کار خود قرار داده است.

امین‌دهقان در تشریح گزارش عملکرد این شرکت در سال ۱۴۰۲ تأکید کرد: شرکت نفت سپاهان پارسال ۲۴۰ هزار تن محصول را در بازار داخل عرضه کرد.

پیشرفت ۹۰ درصدی ۲ پروژه مهم صادراتی نفت سپاهان

وی همچنین از بهره‌برداری از دو پروژه مهم توسعه‌ای این شرکت در سال ۱۴۰۳ خبر داد و گفت: پروژه‌های FRW (پارافین‌های مدیکال گرید) و TDAE (تولید روغن فرآیند سبز) هم‌اکنون بیش از ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند و امسال به بهره‌برداری می‌رسند.

مدیرعامل نفت سپاهان همچنین از تشکیل معاونت طرح و توسعه برای استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان خبر داد و اعلام کرد: هدف از همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان، افزون بر افزایش کیفیت محصولات، تولید محصول خاص در جهت دریافت معتبرترین گواهینامه‌های استاندارد برای مقاصد صادراتی است.

به گزارش شانا، شرکت نفت سپاهان از زیرمجموعه‌های صندوق بازنشستگی صنعت نفت، بزرگ‌ترین تولیدکننده و صادرکننده روغن پایه گروه یک در خاورمیانه است و سالانه بیش از ۵۰۰ هزار تن روغن و انواع فرآورده مازاد بر نیاز کشور را به کشورهای شرق آسیا، هند، امارات و... صادر می‌کند.

دیگر خبرها

  • تولید ۱۰۰ هزار تن دانه‌های روغنی در اردبیل
  • پیش بینی قیمت الکترود در سال ۱۴۰۳
  • تک‌کشتی پسته، کشاورزی خوشاب را تهدید می‌کند
  • عملیات امحاء مزارع آلوده در شرق شیراز آغاز شد
  • برداشت خیار سبز در شهرستان قیروکارزین
  • محصولات سبز نفت سپاهان امسال وارد بازار می‌شوند
  • سالانه بیش از ۵ میلیون تن سیب زمینی در کشور تولید می‌شود
  • آغاز کشت بادام زمینی در شهرستان آستانه اشرفیه
  • ۷۰ درصد پنبه کشور در گلستان تولید می شود
  • آغاز ساخت پایگاه اورژانس جاده‌ای شهرک صنعتی در بویراحمد