Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-26@09:13:44 GMT

کینوا یا خاویار گیاهی چیست و در ایران از کجا بخرم؟

تاریخ انتشار: ۳۰ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۱۷۴۹۹۲

کینوا یا خاویار گیاهی چیست و در ایران از کجا بخرم؟

شاید شما هم به دنبال این سوال هستید که بدانید کینوا چیست که این روزها طرفداران زیادی پیدا کرده است؟ یا بخواهید بدانید که قیمت کینوا خرید و نحوه مصرف آن به چه صورتی است و سوالاتی از این دست درباره این گیاه داشته باشید. پس بهتر است تا انتهای این مطلب را با ما همراه باشید.

همین ابتدا بد نیست بدانید که کینوا که به نام خاویار گیاهی هم شناخته می شود هم اکنون در ایران توسط فروشگاه اینترنتی درمانگیاه به فروش می رسد و شما می توانید با مراجعه به این سایت به آدرس WWW.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

DARMANGIAH.COM اقدام به خرید اینترنتی این محصول کنید و آن را درب منزل خودتان دریافت کنید.

کینوا چیست؟

کینوا گیاهی است از خانواده اسفناج که بذرهای ریز و فراوانی تولید می کند. این بذر ها به رنگ های مختلف شامل سفید (در واقع کرمی تا زرد روشن)، قرمز و سیاه هستند.

این گیاه بومی آمریکای جنوبی است و در سال های اخیر در کشور عزیزمان ایران نیز به کشت در آمده و بعضی کشاورزان اقدام به تولید آن می کنند.

کینوا سفید پر مصرف ترین و پر طرفدار ترین نوع دانه است. چرا که علاوه بر استفاده های مختلفی مثل سالاد، کتلت و.. که سایر رنگ های آن هم دارند قابلیت دم کردن و پختن مثل برنج هم دارد و می توان آن را جایگزین کینوا کرد.

از آنجا که این گیاه ارزش غذایی بسیار بالایی دارد و  به دلیل همین ارزش غذایی بالا و البته شبیه بودن دانه های آن به خاویار، در تمام دنیا به نام خاویار گیاهی معروف و شناخته شده است.

دلیل اهمیت کینوا در سلیاک و رژیم غذایی

دلیل اهمیت و ارزش اصلی کینوا در دو چیز است.

اولین اهمیت آن، قابلیت استفاده برای بیماران مبتلا به سلیاک است.

سلیاک نوعی بیماری گوارشی است که بیماران مبتلا به این بیماری، به یک پروتئین گیاهی به نام «گلوتن» که در اکثر غلات مثل گندم، جو ذرت، برنج و... وجود دارد، حساسیت گوارشی شدیدی دارند.

گلوتن همان پروتئین چسبناکی است که باعث چسبندگی خمیر نان می شود.

مشکل بیماران سلیاکی به به صورتی است که با مصرف اندک مقداری نان گندم، برنج یا سایر محصولاتی که از این گیاهان تولید شده اند، دچار عوارض شدیدی شده و ممکن است نیاز به بستری در بیمارستان پیدا کنند.

در بسیاری از افراد این بیماری پس از گذشت چند سال خودبخود درمان می شود و در بعضی افراد نیز تا آخر عمر درمان نمی شود.

دانه های گیاه کینوا به دلیل آنکه فاقد این پروتئین است، یک جایگزین ارزشمند برای گندم و برنج و سایر غلاتی محسوب می شود که دارای گلوتن می باشند.

وجه دوم ارزشمند بودن گیاه کینوا، مربوط می شود به ارزش بالای تغذیه ای آن که این گیاه را به یک خوراکی محبوب به خصوص در افرادی که قصد کاهش وزن و لاغری دارند تبدیل کرده است.

کینوا دارای فیبر و پروتئین بسیار بالاتری نسبت به سایر غلات است و از این نظر، می تواند یک غذای کامل وارزشمند و البته کم کالری برای رژیم لاغری محسوب شود.

پروتئین، منیزیم، فیبر، پتاسیم، آهن، کلسیم، فسفر، ویتامین‌های گروه ب، ویتامین ای و آنتی اکسیدان‌ها از جمله ترکیبات مهم و ارزشمند غذایی هستند که به وفور در دانه‌های این گیاه وجود دارند.

کینوا همچنین یکی از معدود گیاهان خوراکی روی کره زمین است که تمام ۹ اسید آمینه ضروری برای حفظ سلامتی بدن انسان را در خود یکجا دارد.

ترکیبات غذایی موجود در کینوا

جدول ارزش تغذیه ای برای 100 گرم دانه کینوا معادل مقادیر زیر است. البته باید به این نکته توجه داشت که این مقادیر ممکن است بنا به واریته ای از گیاه که استفاده می شود و همچنین بنا به منطقه ای که گیاه در آن کاشته می شود، ممکن است مقداری متفاوت باشد.

به همین دلیل این جدول را نمی توان بصورت قطعی و همیشگی در نظر گرفت. بلکه میانگینی است از انواع مختلف کینوا که در جاهای مختلف کره زمین کشت و کار شده و از نظر ترکیبات تشکیل دهنده مورد آزمایش قرار گرفته اند.

انرژی ۵۰۳ کیلوژول (۱۲۰ کیلوکالری)
کربوهیدرات‌ها ۲۱٫۳ گرم
چربی ۱٫۹۲ گرم
چربی تک‌اشباع‌نشده ۰٫۵۲۹ گرم
چربی چنداشباع‌نشده ۱٫۰۷۸ گرم
پروتئین ۴٫۴ گرم
آب ۷۲ گرم
ویتامین آ معادل ۰ میکروگرم (۰٪)
ویتامین ب۱ (تیامین) ۰٫۱۰۷ میلی‌گرم (۸٪)
ویتامین ب۲ (ریبوفلاوین) ۰٫۱۱ میلی‌گرم (۷٪)
ویتامین ب۳ (نیاسین) ۰٫۴۱۲ میلی‌گرم (۳٪)
ویتامین ب۶ ۰٫۱۲۳ میلی‌گرم (۹٪)
اسید فولیک (ویتامین ب۹) ۴۲ میکروگرم (۱۱٪)
ویتامین C ۰ میلی‌گرم (۰٪)
ویتامین E ۰٫۶۳ میلی‌گرم (۴٪)
کلسیم ۱۷ میلی‌گرم (۲٪)
آهن ۱٫۴۹ میلی‌گرم (۱۲٪)
منیزیم ۶۴ میلی‌گرم (۱۷٪)
منگنز ۰٫۶۳۱ میلی‌گرم (۳۲٪)
فسفر ۱۵۲ میلی‌گرم (۲۲٪)
پتاسیم ۱۷۲ میلی‌گرم (۴٪)
سدیم ۷ میلی‌گرم (۰٪)
روی ۱٫۰۹ میلی‌گرم (۱۱٪)

طریقه مصرف کینوا

دانه های کینوا را می توانید به روش های مختلفی استفاده کنید.

بعضی افراد ترجیح می دهند که از آن به عنوان یک سالاد دلچسب و لذیذ استفاده کنند. بعضی از افراد دیگر آن را همچون برنج دم کرده و به عنوان وعده غذایی استفاده می کنند.

از سوی دیگر بعضی هم ترجیح می دهند با دانه های کینوا یک ترکیب برای پخت کتلت و همبرگر آماده کنند و آن را به صورت این غذاها مورد استفاده قرار دهند.

شما به هر روشی که این گیاه را استفاده کنید، می توانید از مزایای فراوان آن بهره مند شوید و این مورد بستگی به سلیقه شما دارد.

ما در اینجا چند نمونه طریقه مصرف کینوا را برای شما به صورت مختصر ذکر می کنیم. شما همچنین می توانید برای کسب اطلاعات دقیق تر و آشنایی با سایر طریقه های مصرف کینوا به سایت درمانگیاه مراجعه  کنید.

استفاده در پخت نان و شیرینی

آرد کردن و استفاده از آن برای شیرینی پزی و پخت نان، بیسکویت و… یکی از رایج ترین روشهای مصرف است. این مورد به خصوص برای کسانی که مبتلا به سلیاک هستند توصیه می شود.

چرا که این افراد از استفاده از آرد  گندم و برنج محروم هستند و باید به دنبال جایگزینی مناسب برای آن باشند.

پخت کینوا بجای برنج

شما می توانید آنرا مثل برنج بپزید و بجای برنج مصرف کنید.

طعم پلوی کینوا تقریبا شبیه برنج است. این غذا در طول 10-12 دقیقه حاضر می شود و سرعت عمل در پخت آن هم نکته ای جالب برای افرادی است که زمان کافی برای آشپزی ندارند.

اگر شما برای پخت برنج به حداقل 50 دقیقه زمان نیاز دارید اما وقت کافی برای این کار را ندارید، پخت پلوی کینوا می تواند این زمان را برای شما به یک چهارم تا یک پنجم برساند.

استفاده در سالاد

اگر به مدت چند دقیقه آن را در آب خیس کنید، همچون نخودفرنگی یا ذرت، نرم می شود و قابلیت استفاده در سالاد و یا برای تزئین غذا را دارد.

رنگ های قرمز و سیاه کینوا برای تزئین سالاد و مخلوط کردن آن با سایر مخلفات سالاد مناسب است و باعث زیبایی فوق العاده سالاد و غذای شما نیز می شود.

کتلت کینوا

یکی از خوشمزه ترین غذاهایی که می شود با این دانه ها درست کرد کتلت کینوا است.

شما می توانید پس از جوشاندن کینوا آن را با کمی سیب زمینی و تخم مرغ و ادویه تبدیل به یک کتلت خوشمزه کنید و ضمن صرف یک غذای خوشمزه و جدید، از مزایای فراوان آن نیز بهره مند شوید.

 

کینوا را از کجا بخرم؟

قبل از خرید کینوا حتما باید به این نکته توجه داشته باشید که دانه های آن بعد از برداشت نیاز به انجام عملیات ساپونین زدایی دارند. به همین دلیل شما نمی توانید دانه هایی را که از مزرعه برداشت شده اند به صورت مستفیم مورد استفاده قرار دهید. چرا که به دلیل وجود ساپونین در آن ممکن است باعث ایجاد اسهال، نفخ و درل درد شوند.

لذا پیشنهاد می کنیم که کینوا را حتما از فروشگاه های معتبر که محصول آنها تحت عملیات ساپونین زدایی قرار گرفته باشد خریداری کنید.

اگر می خواهید کینوا ساپونین زدایی شده را خریداری و استفاده کنید، می توانید از درمانگیاه اقدام به خرید این محصول کنید.

درمانگیاه کینوا سفید تولید شده در ایران را با کیفیت بالا و قیمت مناسب به شما عرضه می کند و از هر کجای ایران می توانید آن را خریداری و درب منزل خودتان دریافت کنید.

برای خرید اینترنتی این محصول می توانید هم اکنون بر روی عبارت کینوا کلیک کنید تا به سایت درمانگیاه هدایت شوید.

منبع: فارس

کلیدواژه: برنج ایران گندم خاویار میلی گرم دانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۷۴۹۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جلوگیری از سوزاندن بقایای گیاهی کاه و کلش در گتوند 

قهرمان رمزدان رئیس اداره حفاظت محیط زیست گتوند گفت: اعضا درخصوص موضوع مدیریت پسماندهای کشاورزی و کاه و کلش و نحوه مقابله با  معضل سوزاندن آنها از طریق آموزش کشاورزان و اطلاع رسانی با بهره گیری از پتانسیل مراکز ترویج کشاورزی و خانه های بهداشت روستایی و دهیاریها به تبادل نظر پرداختند.

او می‌گوید: سوزاندن بقای کشاورزی در اطراف شهرها در فصل برداشت محصول باعث آلودگی شدید هوا می شود که در سالیان گذشته مشکلات زیادی را برای سلامت اهالی و شهروندان بوجود آورده است.

رمزدان گفت: مقرر شد که آموزش کشاورزان و اطلاع رسانی آنان به بهره گیری از پتانسیل دهیاری ها و همکاری مراکز ترویج کشاورزی و خانه های بهداشت روستایی مد نظر قرار گیرد.

به گفته او جهاد کشاورزی شهرستان جهت ذخیره کاه و کلش انباری را  در اختیار تعاونی دهیاران قرار دهد و نیز  ادارات حفاظت محیط زیست، جهادکشاورزی، منابع طبیعی ، مدیریت بهداشت و درمان و نیروی انتظامی ضمن هماهنگی لازم  و تشکیل تیم گشت و کنترل، در طول فصل برداشت جهت برخورد با  تخلفات احتمالی اقدامات لازم را بعمل آورند.

باشگاه خبرنگاران جوان خوزستان اهواز

دیگر خبرها

  • به بهانه کاهش نرخ زاد و ولد در ایران/ چرا زنان ایرانی میلی به فرزندآوری ندارند؟
  • دستور تهیه ۱۰جوشانده گیاهیِ ضد سرماخوردگی
  • تخلیه غلات 101 فروند کشتی در بندر امیرآباد بهشهر
  • جلوگیری از سوزاندن بقایای گیاهی کاه و کلش در گتوند 
  • استفاده از گونه‌های گیاهی خشک منظر در فضای سبز مشهد
  • خواص درمانی گیاه عطسه
  • ۱۲ منبع پروتئین گیاهی
  • برداشت حدود ۶۰ هزار تن چغندر قند از مزارع خوزستان
  • گل محمدی به عنوان گیاهی اقتصادی برای کشاورزان یزدی
  • ممنوعیت فروش فرآورده‌های دارویی در عطاری‌ها