Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از ماسال، بخش شاندرمن شهرستان ماسال دارای پرجمعیت‌ترین روستای استان گیلان با چهار هزار نفر جمعیت است، این بخش با قدمتی دیرینه یکی از مناطق تاریخی استان گیلان به شمار می‌آید اما بااین‌حال مکانی مناسب برای دفن اموات ندارد.

آرامستان فعلی شاندرمن در مرکز این شهر قرار دارد اما امروز باگذشت زمان و رشد جمعیت دیگر پاسخگوی این حجم از اموات نیست، به‌طوری‌که بسیاری از مردم زمانی که برای دفن اموات خود به آرامستان شهر مراجعه می‌کنند با نبودن فضای کافی برای دفن میت خود مواجه می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در سال‌های گذشته بارها مردم به این قضیه اعتراض کردند و هر بار اعضای هیئت‌امنا آرامستان وعده تهیه زمین دادند اما هیچ‌گاه این مشکل رفع نشد.

 

یکی از اهالی شاندرمن در گفت‌وگو با خبرنگار فارس می‌گفت: «ازآنجایی‌که شهدای این شهر نیز در این آرامستان دفن هستند برای زیارت قبورشان به مزار شهدا رفته بودم که دیدم تعدادی برای ایجاد قبر و کندن زمین وارد آرامستان شدند و مدت‌زمان زیادی را برای تهیه مکان مناسب پرداختند و پس از مدتی فضایی را پیدا کرده و شروع به کندن کردند که بعد از مدتی با تکه‌هایی از استخوان میتی بی‌نام‌ونشان مواجه شدند و بهت‌زده نسبت به پر کردن قبر اقدام کردند.»

شاندرمن از مناطق با قدمت تاریخی است به‌طوری‌که یکی از مناطق تاریخی آن قدمتی در اندازه عصر آهن دارد و با توجه به اینکه این مناطق محل زندگی قوم تالش نیز بوده که قدمتی قبل از آریایی‌ها داشته‌اند دور از ذهن نیست که هرجای این آرامستان را حفر کنیم به گورهایی با قدمت بسیار زیاد خواهیم رسید.

 

بنا بر تحقیقات خبرنگار فارس، این دست اتفاقات در یک دهه گذشته به‌کرات در آرامستان شاندرمن رؤیت شده و هر بار خانواده اموات پس از حفر زمین با جسد بی‌جان میتی دیگر مواجه می‌شوند و علاوه بر داغ از دست دادن عزیزانشان، شرمندگی نبش قبر نیز برایشان باقی می‌ماند و باحالتی ناراحت و نگران نسبت به پر کردن قبر اقدام می‌کنند.

با روی کار آمدن شورای شهر جدید پروژه تهیه مکانی برای احداث آرامستان جدید کلید خورد اما این بار انگار قوانین و مقررات نمی‌خواهند به این نابسامانی پایان دهند.

با پیگیری اعضای شورای شهر ششم شاندرمن جلسه‌ای فوق‌العاده و فوری با حضور امام‌جمعه شهرستان ماسال، نماینده مردم تالش، رضوانشهر و ماسال در مجلس شورای اسلامی، فرماندار شهرستان ماسال و سایر اعضای شورای تأمین در محل کار شورای شهر شاندرمن برگزار شد.

 

حجت‌الاسلام سید هادی موسوی، امام‌جمعه شهرستان ماسال در این جلسه با اشاره به وضعیت نابسامان این آرامستان گفت: زیبنده نظام اسلامی نیست که این ماجرا طول بکشد و میت روی زمین باقی بماند، گرفتاری که ۴۲ سال است نتوانسته‌ایم از آن رها شویم بوروکراسی اداری است.

در پی این جلسات، فضایی از سوی شورای شهر شاندرمن جهت احداث آرامستان جدید پیشنهادشد اما این زمین جزو منابع طبیعی است و احداث آرامستان در آن محل با قوانین فعلی عملاً غیرممکن است.

حسن محمدیاری، نماینده مردم تالش، رضوانشهر و ماسال نیز در جلسه مذکور با اشاره به اینکه تمام‌ قد در خدمت شاندرمن خواهد بود، گفت: بنده به جد پیگیر حل مشکل آرامستان شاندرمن هستم، منطقه غرب گیلان کم برخوردار است و این نکته را بارها در مجلس و دیدار با وزرا گفته‌ام بحث آرامستان از اوجب واجبات است که باید هرچه سریع‌تر مورد رسیدگی قرار بگیرد.

 

 

بااین‌حال، آن‌طور که از جلسات تکراری برمی‌آید نمی‌توان صرفاً با یک جلسه پروژه آرامستان شاندرمن را تمام‌شده دانست و این‌طور به نظر می‌رسد مردم شاندرمن همچنان باید در نابسامانی دفن اموات خود به سر ببرند.

انتهای پیام/۸۴۰۰۷

منبع: فارس

کلیدواژه: استان گیلان آرامستان تدفین اموات امام جمعه ماسال محمدیاری شهرستان ماسال شورای شهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۷۵۱۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کارگر غسالخانه قم کارگر نمونه استان شد

به نقل از شهرداری قم،ایوب علی اسدی از کارکنان سازمان آرامستان بهشت معصومه (س) همزمان با روز کارگر به‌عنوان کارگر نمونه استان در سال ۱۴۰۳ انتخاب و تقدیر شد.

وحید وزیری راد مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان و محمد مطهری رئیس هیئت‌مدیره کانون هماهنگی شورا‌های اسلامی کار استان قم در لوح‌های جداگانه از تلاش‌ها و فعالیت‌های ایوب علی اسدی تقدیر و به‌عنوان کارگر نمونه استان در سال ۱۴۰۳ انتخاب کردند.

گفتنی است ایوب علی اسدی دارای ۲۴ سال سابقه در بخش غسالخانه آرامستان بهشت معصومه (س) است.

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • کارگر غسالخانه قم کارگر نمونه استان شد
  • درباره میوه‌فروشی که ۱۶ سال فکر کردیم «فریدون فروغی» است!
  • آمده‌ایم که بمانیم!
  • پخش زنده| نشست خبری «هادی طحان‌نظیف» سخنگوی شورای نگهبان
  • افغانستانی‌ها بمانند یا بروند؟!/ ردّ پای ۲۰ ساله لیدر اصلاح‌طلبان در مشکلات مردم و ایران
  • افغانستانی‌ها بمانند یا بروند؟!/ ردّ پای 20 ساله لیدر اصلاح‌طلبان در مشکلات مردم و ایران
  • تشییع و خاکسپاری ۲ شهید گمنام در استان کرمان
  • بازیگر سینما و پیشنهاد کتابی مرموز
  • دروغ اجباری؛ سیاست رسانه‌های مدعی آزادی
  • بیماری مخفی هیتلر / لحظه انفجار تنها نبردناو انگلیسی در جنگ جهانی / خاکسپاری امیلیانو زاپاتا قهرمان مکزیک / تصاویری از زندگی و اعدام موسولینی